Megtalálták a legelső magyar webshopot

Szerző: Kis Ervin Egon Forrás: kiservinegon.hu

Címkék: webshop | e-kereskedelem

2010.
09.08.
11:35

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Augusztus végén feltettem a nagy kérdést: Ki volt az első magyar e-kereskedő? Sokan válaszoltak a bloghoz írt megjegyzésben, a Facebook-on, e-mailben, illetve magam is nyomoztam, fő forrásként a domén adatbázist, a weboldalak nagy múzeumát, az archive.org-ot és egy még ma is megtalálható gyűjtőoldalt a magyar web hőskorából: az Újdonságok Magyarországon-t használva.


Az első webáruházak és egyéb szolgáltatások

A listából négy korai szereplő maradt ki. Bizonyos értelemben abszolút elsőnek nevezhetjük a Hungary.net - szolgáltatások Magyarországon oldalát, amely az Archive.org tanúsága szerint 1996. május 1-én, azaz rettenetesen korán indult! Nagyjából erre az időre tehető az első hazai kereskedelmi internetszolgáltatók indulása is, néhány száz előfizetővel.

Ugyancsak nagyon korai időpontra nyúlik vissza a Jegymester Kft. indulása, amely 1996. szeptemberében kezdte meg az Operaház, az Erkel Színház és a Játékszín last minute jegyeinek internetes értékesítését. A webáruház technikai kritériumainak akkor még ők sem feleltek meg, de mindenképpen fontos úttörők voltak az online jegyértékesítés területén.

Egy abszolút listán negyedik helyen állna az 1999. március 19-én indult NetPincér, amely a mai napig az egyik legsikeresebb e-kereskedelmi vállalkozás. A NetPincér a szó klasszikus értelmében nem webshop, hiszen ő maga nem értékesít, hanem ételrendeléseket közvetít - azaz szolgáltatást nyújt az éttermek és az éhes netezők számára azzal, hogy összeköti őket egymással. Ebben a műfajban lényegében máig egyedülálló, és további különlegessége, hogy az e-kereskedelem terén talán az egyetlen olyan magyarországi cég, amelynek sikerült eredményesen megvetnie a lábát külföldi piacokon is. A NetPincér 10. születésnapja alkalmából egy igen különleges meglepetéssel állt elő: felélesztette saját, 1999-es weboldalát, amely a mai napig megtekinthető és kipróbálható.

1999-ben egy másik egyedülálló és máig sikeres vállalkozás indult, a Viragneked.hu, amely internetes virágküldésre szakosodott. A pontos indulást nem tudtam itt sem kideríteni, de a doménbejegyzés dátuma (1999-05-19) alapján ők is valamikor '99. nyarán vagy őszén indulhattak. Amennyire emlékszem, a kezdeti verzióban még náluk is csak egyszerű mail-formon (vagy hagyományos csatornákon, pl. telefon, fax) keresztül ment a rendelés.

Természetesen elképzelhető, hogy néhányan kimaradtak a felsorolásból, úgyhogy ha valaki úgy érzi, megfelel a kutatás előtt leírt kritériumoknak, mégsem szerepel itt a neve, az kérem, hogy egy megjegyzésben vagy a Facebook-on keresztül írja meg a legfontosabb tudnivalókat: cég neve, domén, indulás dátuma, későbbi sors!

A bejegyzés írója Kis Ervin Egon, a SzEK.org egyesület elnöke.

Lapozzon a cikk elejére!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Foursquare vagy Gowalla?

További villámkérdések  Szavazás állása

Olajszennyezés és Google

Az emberiség történetének egyik legkomolyabb olajszennyezéssel járó természeti katasztrófájában érintett BP olajtársaság nem fukarkodik, a jelek szerint minden pénzt megér nekik, hogy valamelyest javíthassanak sérült reputációjukon. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, milyen mértékben képesek a nagyvállalatok befolyásolni a neten terjedő híreket azzal, hogy felvásárolják a Google-nél a kontextusban érintett keresőszavakat.

Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés