Világhírű "buli szoftvert" fejleszt egy kis magyar cég - Interjú Szakál Tamással, az alkalmazás egyik szülőatyjával

Szerző: Vida Sándor

Címkék: interjú | Szakál Tamás | startup | Dragontape

2011.
04.06.
09:54

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A kezdő hazai cégeknek bemutatkozási és tőkéhez jutási lehetőséget kínáló, márciusban rendezett StartUp Underground Konferencia győztese a DragOnTape. Az online elérhető, immár havi 400 ezres felhasználói táborral rendelkező eszközzel "szalagra" dobálhatjuk a kedvenc videóinkat, zenéinket. Így személyes válogatásokat készíthetünk például házibulikra. A jelenleg 5 fős cég túl van az első befektetői körön, jelenleg 30-50 milliónyi befektetést keres a következő félévre. Szakál Tamással, az alapítók egyikével beszélgettünk.

Gratulálunk a friss sikerhez. Honnan jött az ötlet?

Szakál Tamás: A legtöbb baráti összejövetelnek ma már része, hogy az emberek videókat néznek, fölnyilnak a laptopok és az okostelefonokon is megmutatják egymásnak a kedvenceiket. Egy hasonló youtube-os bulit szerveztünk mi is. Megkértük a résztvevőket, hogy hozzanak a kedvenceiket tartalmazó playlistet (lejátszási listát). Ezek szolgáltak háttérzeneként a partin. Ekkor vettük észre, hogy nincs megfelelő eszköz a piacon, ami a videók sorba állítását, szerkesztését kellően rugalmasan kezelné. A youtube playlist megoldásai nem elég kifinomultak, nem lehet könnyen összedobálni dolgokat. Ekkor jártuk körbe, hogy hogyan lehetne egy olyan dolgot kifejleszteni, ami egyszerűbb, szofisztikáltabb ennél. Majd megszületett egy prototípus.

Jelenleg még béta verzióban fut a termék. Mit tud most?

Sz.T.: Visszanyúltunk egy régi jól bevált modellhez, a mágneses szalaghoz, amire anno rögzítettük a  kedvenc száminkat a rádióból, a televízióból. Egy horizontális szalagfelületet készítettünk. Ez egy timeline (időegyenes), amire be lehet húzogatni a találatokat, amire rákerestünk. Percek alatt egy több órás anyagot állíthatunk össze. Ebbe terveztünk bele néhány olyan funkcionalitást, ami még inkább olyanná teszi az alkalmazást, amit a felhasználók várnak tőle. Le tudunk vágni unalmas feliratokat és olyan részeket, amik nem kellenek a mixünkbe. Az elkészült, személyes anyagokat meg is lehet osztani. Hiszen erről szól leginkább a dolog. A videómegosztás a legfontosabb mozgatórugója az egésznek, ami mára már a hétköznapoknak a részévé vált. 

Honnan lehet ezt tudni, hogy mit várnak a felhasználók?

SZ.T.: Megnézzük, hogy miket használnak a userek, mire klikkelnek, az oldalon mi az az útvonal, amit rendszeresen bejárnak. Van egy fórum is, ahol elmondhatják az észrevételeiket, problémáikat. Ki is szoktunk emelni embereket, akik rendszeres felhasználók. Őket külön, részletesen meg is kérdezzük, hogy mi az ami tetszik nekik, mi az amin javítanának.

Mekkora a napi látogatottság, mennyi regisztrált felhasználó van?

SZ.T.: A terjedés legfontosabb eszköze a widget, azaz a beágyazható lejátszó. Ezt havi szinten 400 ezren nézik. Van havi 10-12 ezer stabil, visszajáró felhasználó. A Dragontape.com-ot 25-30 ezren látogatják havonta. Regisztrált felhasználóból, pedig már több mint 6000 van.

Melyik országból van a legtöbb látogató?

SZ.T.: Jelenleg túlnyomó többségben Magyarországról. Amikor elindultunk, több amerikai felhasználónk volt. Az ok, hogy az első stratégiai partnerségeket itt indítottuk el, kerültünk ki a zenei blogokra. Emellett elég sok angol, német és japán felhasználónk van.

Ki a célcsoport? Mire használják az oldalt?

SZ.T.: A célcsoport azok a video felhasználók -a netezők 70 százaléka-, akik szeretnék rendszerezni, megosztani a kedvenc videóikat. Másodsorban a bulikon, baráti összejöveteleken legyen egy olyan eszköz, amivel könnyű Youtube bulizni. Hozzáadni a mixhez újabb klipeket, zenéket, anélkül, hogy nem szakad meg a lejátszás. A DragOnTape egy ilyen buli kiegészítő, a zenét jól szolgáltatni tudó eszköz.

Vannak-e már tervbe véve fejlesztések, vagy ez a jövő zenéje?

SZ.T.: Persze, nagyon konkrét útiterv van előttünk. Egy fél éve hivatalosan cégként is működünk. November óta vagyunk egy helyen, ami egy tipikus garázscég hangulatú helyszín. Ma már 5 főt főállásban foglalkoztatunk és további 2-3-at pedig részidőben. Ők a fejlesztés, a design és a marketing teendőket végzik. Több irányban is fejlesztünk: táblagépekre, mobilplatformokra. Később az okostelefonokon is lehet nézni, megosztani tapeket, azaz a szalagokat. Kutatás szintjén foglalkozunk azzal is, hogy az intelligens tévé platformokra, set-top-boxokra való fölkerüléshez milyen alkalmazásokat kellene fejleszteni. Az iPad változat, ami szerkesztést nem enged, csak mixek megnézését teszi lehetővé, már készen van és az Apple Store-ban le is tölthető.

Hogyan lehet ezt a szolgáltatást pénzzé tenni?

SZ.T.: A táblagépeken a teljes funkcionalitást pénzért szeretnénk adni. A webes alkalmazásba pedig lesznek kis pénzért megvásárolható funkciók, melyekkel még személyesebbé tudom tenni az általam elkészített mixeket. Például, ha valakinek úgy adnám ezt oda, hogy klasszul be van csomagolva, van egy landing page amire átirányít az oldal, melyen akár személyes üzenet is elhelyezhető. Ez mikropayment (kis összegű fizetés - a szerk.) formában működne, például paypal rendszeren keresztül. Többféle modell van fókuszban, ezeket mindet ki kell próbálni, hogy látni lehessen merre érdemes menni. A cég életében a startup fázis a tanulásról szól. Itt keressük meg azt az utat, ami után a termék már jól skálázhatóvá, fenntartható piaci megoldássá válik.

Hogyan érkeztek a befektetők?

SZ.T.: Szerencsénk volt, mert már a prototípus fázisában találtunk támogatót. Általában azok a szakemberek, akik hasonló startupok építésén sikerrel dolgoztak, nagyon szívesen nézik meg az utánuk következő, új ötleteken dolgozókat. Ha érdemesnek találják a projekteket, szívesen szállnak be pénzzel is. Például üzleti angyalként, segítenek elindítani a terveket. Mi is ezen az úton indultunk el és nyertünk meg támogatókat. Ma ebből a pénzből működik a cég, most keressük a következő körös befektetőket. Érdeklődés van, látszik, hogy fantáziát látnak az alkalmazásunkban. Annak ellenére, hogy nem is annyira kristálytiszta ebben az iparágban ez a modell, mint máshol, ahol sokkal kiszámíthatóbban lehet bevételre számítani. Itt ez rizikót jelent, ezt kell mérlegelnie mindkét félnek. 

Mi a véleménye a magyar startup környezetről?

SZ.T.: Nagyon érdekes, izgalmas kezd lenni. Jó benne részt venni. Nagyon aktívak bizonyos emberek ebben. Több platformon, több közösség is fejleszti a startup környezetet, és érdemesnek gondolja a továbblépésre. Látszik, hogy egyre népszerűbbek az ilyen rendezvények. Ezek kezdenek is sűrűsödni. Például a Startup Underground Konferencia, BarCamp és egyéb kezdeményezések. Szervezőik ráadásul keresik a kapcsolatot a hasonló külföldi rendezvényekkel is. Fontos, hogy a határok átjárhatóak legyenek. A mi esetünkben is van olyan befektető, akivel azért tárgyalunk, mert találkoztunk egy ilyen rendezvényen, vagy láttak minket előadni. Volt olyan konferencia, ahol fejlesztőt találtunk és ma is együtt dolgozunk. A személyes kapcsolat mindig többet ér, mint egy ismeretlen telefon, vagy email. 

Van-e konkurencia?

SZ.T.: Persze, vannak más, videókat aggregáló szolgáltatások. A célpiac Amerika, ahol a legtöbb konkurens cég is jelen van. Ilyen a Vodpod.com nevezetű oldal, akik 10 millió havi látogatóval a hátuk mögött egy egész masszív szolgáltatást csinálnak. Ez közel nem annyira látványos és könnyen használható, de nagyon jó szolgáltatás. Nyilván mi is próbálunk a példájukból tanulni. Megnézzük, hogy a konkurencia merre halad, milyen üzleti modellben gondolkodik, hogyan működik. Mi egész egyszerűen jobbak vagyunk és leszünk. A konkurencia felhasználóiban kell azt a vágyat ébreszteni, hogy sokkal jobb nekik, ha nálunk vannak. Másfelől rengeteg ember nem használ ilyen dolgokat. Akiknek még szanaszét vannak az itt-ott tárolt kedvencei, azoknak szeretnénk egy jó eszközt adni a kezébe.

Hogyan lehet megszólítani ezeket az embereket?

SZ.T.: Egyrészt a közösségi hálókon keresztül, de az elsődleges és legfontosabb, hogy a népszerű zenekarok, zenei blogok használják az eszközt. Ekkor majd a végfelhasználók is egyre jobb arányban átkattintanak, és kipróbálják az alkalmazást.

Mennyire itthoni ez a minta?

Sz.T.: Semennyire sem. Sok olyan visszhang volt, hogy nem is tudtuk, hogy ez magyar. Ennek nincs igazán jelentősége. Ez valamennyire tudatos is, nem fontos, hogy hol készül a szolgáltatás. A kommunikációban sem erőltetjük a szolgáltatás eredetét. Angolul kommunikálunk a site-on, a közösségi fórumokon, mindenhol.

Amerikába kikerültek-e, van-e tapasztalatuk más országokkal?

Sz.T.: A terv része, hogy ahol csak lehet, ott majd megmutatkozzunk. El tudjunk menni máshová Európába, Amerikába, Japánba. Rendezvényekre, ahol megismerkedhetünk a helyi befektetőkkel, partnerekkel, akik a disztribúcióban is segíthetnek nekünk. Ahhoz, hogy más országokban is a piacra tudjunk kerülni nem mindegy, hogy a partnerek szintjén hogyan tud valaki bekapcsolódni az adott piacra. Természetesen valamilyen értelembe már most is ott vagyunk a világpiacon, azzal hogy kint vagyunk a neten, továbbá a felhasználók bizonyos része is külföldi.

Hogyan lehet terjeszkedni? Csak személyes találkozókon keresztül?

SZ.T.: Nem gondolom, hogy ez az egyetlen útja. Az is ugyanolyan hatékony tud lenni, ha az adott partner jár itt és össze lehet vele futni, vagy e-mailben kialakul egy olyan kapcsolat, amire lehet építeni. Itthonról lehet a kapcsolatot építeni, de nem mindegy a dolognak a sebessége. A startup világ nem csak a tanulásról, hanem a sebességről is szól. Még azelőtt ott kell lenni a megfelelő helyeken, mielőtt más tenné ezt meg.

Mik a következő lépések a jövőben?

Sz.T.: Ha egy következő befektetési kört lezárunk, megnyílik az út a növekedés felé. Több fejlesztővel, több marketinggel egy másik sebességre lehet kapcsolni. Ez minden körnél így van. Az a cél, hogy néhány éven belül megtérüljenek a befektetések, és egy nyereséges cég tudjon működni. Ha ez megvan, ezen belül is lehet gyorsítani a fejlesztésen, lehet növekedni. Egyelőre 2-3 évre látjuk előre a jövőt. 

Mekkora összeg kell még a site-hoz?

SZ.T.: Nagyon alacsonyan tartjuk a költségvetést. Próbálunk a legkevesebb pénzből kijönni. Az eddigi fél évben ez egy olyan 20 millió körüli összeget jelentett. Ahhoz, hogy növekedni tudjon a  dolog egy nagyságrendet ugrani kell. A következő, kisebb körben egy több tíz milliós befektetést szeretnénk, amiből egy fél évig tudunk működni. Ezt követően egy százmilliós nagyságrendűt, mely körülbelül egy évig tudunk működni.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Nők vagy Wikipédia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nők a neten

Az Ipsos-Gemius SA adatai szerint a legmagasabb arányban a Barátikör.com közösségi oldalon vannak jelen a hölgyek 55,16%-kal, míg a Facebook-on a magyar felhasználók 53%-a nő.

A nők és az internet kapcsolata A nők és az internet kapcsolata

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés