Újra itt a dotkom lufi?

Szerző: Devecsai János

Címkék: webes cégek

2011.
04.12.
15:00

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Mivel a webes cégekhez kapcsolódó befektetések az elmúlt években alapjaiban változtak meg elkerülhető egy újabb dotkom lufi nagyra fújása, majd kipukkanása - állítják a digibiz.hu által megkérdezett hazai befektetők. Az immár 65 milliárd dollárra értékelt Facebook, a 25 milliárd dolláros részvény- kibocsátásra készülő Groupon és hasonló közösségi oldalak kapcsán Amerikában és Nyugat-Európában ennek ellenére is olyan "hype" van alakulóban, ami később a dotkom cégek árának kiigazítását hozhatja.

Hamarosan megismétlődik az online üzleti élet 11 évvel ezelőtti tragédiája - legalábbis ezzel a vészjósló megállapítással jelentkezett nemrég Alan Patrick a Guardian hasábjain. Bár az utóbbi években - a nagy webes cégek mellett - már a kezdő vállalkozásoknál is egyre nagyobb számok repkednek a levegőben, ha befektetésekről van szó, a helyzet ezúttal merőben más.

Új módszerek

Ma már a 2000-es időszak gyakorlatával szemben az induló online cégekbe jóval kisebb összegeket szokás befektetni a Szilícium Völgyben, ráadásul azokat is több lépcsőben. Régen a startup vállalkozásokba 2-3 éves lépésekben 5-15 millió dollárt is beraktak, míg ma már az úgynevezett seed (magyarul magvető) befektetéseknél az induló ötletek csupán 20-50 ezer dollárt kapnak. Ezzel az induló tőkével bizonyíthatják a kezdő cégek, hogy valóban működőképes ötletre találtak. Ez az összeg arra elég, hogy két-három fejlesztő fél- egy éves munkáját megfinanszírozza.

 Ha úgy tűnik, hogy a fejlesztők beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, akkor ezután fajlagosan gyorsan - akár egy éven belül - megtörténhet egy első körös befektetés. Ezt a szakzsargon Series A befektetésnek hívja. "Ám ezeknél még mindig csak 1-2 millió dolláros összegekről van szó." - fejtegeti Miskolczy Csaba, a Blogter.hu ügyvezetője, és a fenti modellt meghonosításán munkálkodó Valley Connect program egyik ötletadója.

A lufi annak idején pont azért tudott felfújódni, mert minden egyes internetes ötlet mellé lehetett óriási pénzeket gründolni, függetlenül attól, hogy volt-e mögötte működő üzleti modell vagy sem. Jellemző példa, hogy 2000 januárjában a Super Bowl döntő szünetében 17 start-up vállalat reklámja tűnt fel, ami cégenként két millió dollárba került. E cégek közel fele azóta megszűnt vagy átalakult. 

Ráadásul korábban a tőzsdei bevezetéssel egybekötött részvénykibocsátás (Initial Public Offering, IPO) volt a fő cél a startup befektetéseknél, míg ma már ez nem célja a legtöbb online vállalatnak. "Az utóbbi két évben kialakult formává vált az úgynevezett Second Market amely például a dolgozói részvényopciók - másodpiacon történő - felvásárlását jelenti. A befektetői tőke ma már a tőzsde nélkül is a cégek rendelkezésére áll, és a Szilícium völgyi befektetők vezetésével komoly befektetői ökoszisztéma és hálózat épült ki." - teszi hozzá Miskolczy Csaba." 

Lufi pukkanás nélkül?

Az új modell egy valamiben mégis hasonlít az elődjére: ahogy telnek az évek a webes cégek egyre inkább felértékelődnek. A téma nemrég egy londoni startup konferencián, a GeekNRolla-n is előkerült, ahol a befektetők meglepően optimisták voltak. Úgy vélték ugyanis, hogy ezzel nem egy újabb lufi fog pukkanni, hanem maga az ágazat kerül egy magasabb szintre. "Hiába kezdenek elrugaszkodni az értékelések, ha az elmúlt 4-5 évben kialakult az a befektetői ökoszisztéma, amely immár több szinten és komoly hálózatban kezeli a befektetéseket." - magyarázza Miskolczy. A NASDAQ szerepét itt ugyanis átvette a Szilícium Völgy a maga saját befektetői környezetével, virtuális intézményeivel és tapasztalati úton működtetett befektetői láncolatával, mely megvédheti az ágazatot a drasztikus visszaeséstől. 

A legtöbben emellett azzal számolnak, hogy a felhajtó folyamat fő végpontjai és felvásárlói az eredeti árbevételből már megerősödött cégek lesznek (mint például a Google, az Apple, a Microsoft vagy akár a Nokia). Márpedig így nem kerülhet sor újabb Dotkom lufi "felfújására, majd kipukkanására", mivel a felvásárolt cégek és szolgáltatások egy már működő cégbe épülnek be, ezzel növelve annak piaci szerepét. "A piac másik hajtóereje, hogy a több milliós felhasználó bázissal és új bevételi potenciállal rendelkező, mobilos applikációk és innovációk megjelentek a piacon. Ezzel teljesen új befektetési szegmens nyílt, amely sokszor kecsegtetőbb, mint a hagyományos internetes vagy IT-cégek piaca. Ezt bizonyítja az olyan mobilos cégek felfutása, mint a skandináv Rovio" - mutat rá a legújabb trendre Miskolczy

Felhajtás azért van

Az viszont kétségtelen, hogy az online cégeken belül a közösségi site-ok manapság kiemelt figyelmet kapnak. "Mostanában egyre többen keresnek minket azzal, hogy közösségi oldalba szeretnének fektetni." - meséli Zsembery Levente a BNV-Equity Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója. "A másik oldalon pedig egyre több site tulajdonos méri fel irreálisan a saját cége piaci potenciálját. Többen is arra számítanak, hogy pár éven belül milliókért fogják őket felvásárolni, holott erre csekély esélyük mutatkozik" - teszi hozzá Zsembery Levente.

Bár az olyan nagy cégek, mint a Facebook bizonyára komoly bevételt tudnak termelni (utóbbinál a 665 millió regisztrált tag, és a felpörgő reklám-szegmens nagy fegyvertény), ám az nem világos, hogy pontosan honnan és mennyi profitot sikerül majd előteremteniük. "A pszichológiai tényező is befolyásolja egy-egy cég piaci értékének a meghatározását." -fejtegeti Kövér József, a 3TS Capital Partners partnere. "Bár a gazdasági mutatók a legfontosabbak, ám ezeket -ahogy a legtöbb új online cégnél- a Facebooknál se ismerjük. Hiába tudjuk, hogy egy működő modell van mögötte, könnyen előfordulhat, hogy idővel a várakozásokban némi korrekcióra lesz szükség" - teszi hozzá Kövér József.

Csúcsdöntögetők

Addig is viszont a cég értéke meredeken emelkedik. Legutóbb a General Atlantic befektetési társaság jelezte, hogy 2,5 millió dollár értékben vásárolna fel dolgozói-részvényeket a Facebook-nál. A tranzakció után (a fenti tranzakciós árat alapul véve) a Facebook piaci értéke a ma becsült 50 milliárd dollár helyett a 65 milliárd dollárt is elérheti pár héten belül.Sőt a merészebbek már 75-100 milliárd dollárról is beszélnek. 

Hasonlóan nagy számok repkednek a legnagyobb közösségi vásárlói oldal a Groupon kapcsán is. A cég a Bloomberg információ szerint idén 15-25 milliárd dolláros részvénykibocsátásra készül. Ha a pletyka igaznak bizonyul és igen sikeres lesz, akkor lehetséges, hogy a vállalat a kibocsátási ár alapján többet fog érni, mint annak idején a Google a 2004-es IPO idején (24,8 milliárd). A Twitter pedig hiába nem termelt még nyereséget, már 10 milliárd dollárt is felajánlottak érte.

A felhajtást, azaz a hype-ot jelzi az olyan alkalmazások felfutása is, mint a Color. A fényképek megosztására használható ingyenes app-ba ugyan már 41 millió dollárt öltek, ám az üzleti modelljét még csak most kezdik kidolgozni (a tervek szerint idővel majd fizetős prémium-szolgáltatásokat fognak rajta bevezetni). Lufi pukkanásra tehát ugyan nem érdemes számítani, ám a közösségi oldalaknál és szolgáltatásoknál némi kiigazítás esedékes lehet a közeljövőben.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Vatera vagy Teszvesz?

További villámkérdések  Szavazás állása

Augmented reality: Hallott már róla?

Az augmented reality mobiltechnológiára való átterjedése előrevetíti, hogy a jövőben mobiljaink fő feladata lesz tetszőleges pillanatban összekötni a digitális és a valódi világot. Kereséseinket intuitív módon, a fizikai világra kiterjesztve futtathatjuk, a találatok pedig szintén kézzelfogható valóságként érkeznek szempillantás alatt.

A kiterjesztett valóság üzleti lehetőségei A kiterjesztett valóság üzleti lehetőségei

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés