Az onlineban is bizonyítana a Google új vezetője - interjú Heal Edinával

Szerző: SzB. Forrás: digibiz.hu

Címkék: interjú | Google | Heal Edina

2010.
12.06.
08:30

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Szeptember óta új vezető irányítja a Google hazai tevékenységét. Heal Edina bejelentette, hogy hamarosan érkezik a kkv-k online hirdetési szokásait bemutató felmérésük, és hogy itthon elsődleges feladatának az online hirdetési piac további bővítését tartja. A Google kínai kiegyezéséről és konkrét fejlesztéseikről szűkszavúan nyilatkozott.

- Ön dolgozott már reklámcégnél, volt vezető a zeneiparban, vezérigazgatója az egyik legnépszerűbb kereskedelmi rádiónak, most pedig a Google Magyarország vezetője. Miért vállalta ezt a feladatot?

Computerworld.huA Google keresett meg, amikor új vezetőt kerestek, engem pedig vonzott mindaz, amit a cég kultúrájáról tudtam, valamint a feladat. Nagy kihívás számomra egy új területen, az online világban bizonyítani, de ehhez minden segítséget megkapok. A Google maximálisan fel van készülve arra, hogy más területről érkező kollégáit képezze.

- Nemzetközi porondon hatalmas vállalatnak tekinthető a Google, itthon ehhez képest csak "cégecske". Ezt figyelembe véve mi jelenti az igazi kihívást a Google Magyarország élén?

Valóban, a magyar Google a cég nemzetközi méreteihez képest (mára több, mint 23,000 embert foglalkoztatunk világszerte) kicsi, de az egész céggel egyetemben növekedési fázisban van. Ugyanakkor persze kihívás, hogy kis létszámú csapattal is érezhetővé váljon a Google jelenléte és annak pozitív hatásai a magyar piacon. Szeretnénk mindinkább helyi szereplővé válni, aktív részt vállalni annak a már most is meglévő ökoszisztémának a fejlesztésében, amely a szélesebb értelemben vett online piac köré épült.

- A Google árbevételének 98 százalékát a reklám bevételek képezik. Forgalma, nyeresége évről-évre folyamatosan növekszik. Elképesztő számokat lehet ezzel kapcsolatosan találni a világhálón. Ehhez képest a magyar piac a Google számára rendkívül kicsi.

A Google világszerte több tucat országban van jelen, többek között minden jelentősebb közép-kelet európai piacon is és több, mint 150 domaint üzemeltetünk. Mindenhol ugyanaz a fő cél, lokális szereplőként hozzájárulni a helyi gazdaság fejlődéséhez. A cég nyeresége valóban gyorsan növekszik, és nagyon fontos, hogy a bevételek egyre kevésbé koncentrálódnak a tradicionális keresőhirdetésekre. Az idén már a mobilhirdetési illetve a display szegmens is nagyon jelentősen hozzájárul a Google teljesítményéhez.

- Mivel bízták meg a Google Magyarország élén? Mik az elvárások Önnel szemben az anyavállalat részéről? Ha nem titok, milyen, illetve mekkora hirdetési bevételt kell elérnie az Ön által vezetett cégnek? Vagy: mennyivel kell nagyobb növekedést elérnie, mint amennyit általában a hazai online piac szereplői elérnek? Mindennek hogyan próbál eleget tenni?

Az elvárások sokrétűek, a legszélesebb értelemben vett feladatom az, hogy az internet előnyeit az ezeket egyenlőre még nem kihasználó magyar válallkozói réteggel megismertessük. Szeretnénk abban is tevékenyen részt venni, hogy az online hirdetési piac a teljes hirdetési piacból egyre nagyobb részt tudjon kihasítani, hogy ez az arány közelítse azt az arányt, amit az internet mint médium képvisel a “médiafogyasztásban". Természetesen léteznek számszerűsített elvárások is, de a Google gyakorlatának megfelelően ezeket ugyanúgy nem publikáljuk, mint az egyes országokra lebontott működési eredményeket.

A helyi vezetők nagy szabadságot, mozgásteret kapnak a célok eléréséhez, de nem csak ők, hanem minden kolléga. Hiszik, hogy jók a kollégák akiket felvettek, hiszen nagyon hosszú és alapos a felvételi procedúra. Ha pedig jól dolgozik valaki, azt nem kell mikromenedzselni ahhoz, hogy jó eredményt érjen el. Nagyon nagy a bizalom és a cég minden porcikájában "éli" az innovációt. Mindenkinek feladata, hogy újítson, legyen bármilyen pozícióban.

- Közép-Kelet-Európában hol van a magyarországihoz hasonló nagyságú hirdetési piac? Ezeken milyen stratégiával milyen fejlődést tudott elérni a Google? Milyen piacokon jelent meg a közelmúltban a Google?

A Google mára minden jelentős közép-kelet európai piacon jelen van, a leghangsúlyosabban a piac méretéből adódóan Lengyelországban, ahol jelentős fejlesztőközpontunk is van. Néhány héttel ezelőtt nyitottuk meg bukaresti irodánkat is. A stratégia alapvetően hasonló minden piacon, persze a helyi sajátosságokat (például a cseh piacon a keresőnk alacsonyabb részesedését) figyelembe véve.

- Több helyen lehetett olvasni, hogy a Google-t kifejezetten az online kereskedők, azon belül is a kis- és közepes méretű cégek helyzete érdekli egy új piacon, ugyanis ezek azok a potenciális hirdetők, amelyek számára leginkább vonzó lehet a vállalat AdWords hirdetési programja. Ez a megállapítás Magyarországra is igaz?

Természetesen a kisvállakozások fontos célcsoport, mivel ők egyenlőre kevésbé ismerik magukat az internet adta lehetőségeket illetve az online hirdetési lehetőségeket. Szeretnénk segítséget nyújtani nekik ebben, illetve az egész lakosság körében népszerűsíteni az internetet mint egyre fontosabbá váló médiumot.

- A hazai kkv szektor mennyire ismeri az AdWords-t? Hány százalékuk használja? Hogyan növekszik a rendszer használata? Illetve: az AdWords programot hogyan reklámozzák, hogyan próbálják megismertetni, elérhetővé tenni a potenciális hirdetők számára?

Erről a témáról, illetve általában a magyar kkv szektorról, annak online jelenlétéről és marketing tevékenységéről nemrégiben készíttettünk egy átfogó felmérést, melynek eredményeit a közeljövőben publikáljuk. (A közleményt természetesen azonnal feldolgozzuk és közöljük - a szerk.)

- Érdekelne, hogy mekkora a kulcsszavas hirdetés részesedése az online piacból? És ez várhatóan hogyan alakul majd a jövőben?

Tavalyi IAB adatok alapján 22%-os részesedése volt a keresőhirdetéseknek az online piacból. Az online piac a teljes reklámtortából pedig 14.4%-ot hasított ki. Ezek az arányok 2010-ben valószínűleg növekedtek, de hivatalos adatok még nem állnak rendelkezésre. A brit piacon ma már a teljes online reklámköltés fele PPC (Pay Per Click) alapú hirdetés, hosszabb távon itthon is ez az arány a cél.

- Milyen hirdetési programjaik vannak még? És ezek használatával kapcsolatban mit lehet tudni?

A szöveges hirdetéseken kívül az AdWords-ben jelentős még a Display Hálózat. Display hirdetéseket főleg branding jelleggel szoktunk javasolni, de értékesítés támogatásban is jól tudnak működni. Itt is érdemes szem előtt tartani az alapelvet, hogy a kontextus fontos, tehát akkor hatékony a hirdetés, ha releváns tartalom mellett jelenik meg, és erre a Display Hálózat és a mögötte álló kontextus alapú célzási technológia minden lehetőséget megad.

-Többek szerint az a rendszer egyik legnagyobb hibája, hogy egy elindított hirdetési kampányt szinte lehetetlen menet közben leállítani, magyar vagy akár angol személyes ügyfélszolgálatuk nincs. Hogyan fejlesztik a lokális ügyfélszolgálatokat?

Ez nem igaz, a kampányok bármikor módosíthatóak, szüneteltethetőek vagy leállíthatóak a felhasználói felületen keresztül, ehhez a hirdetőnek nincs szüksége beavatkozásra a Google részéről.  Hirdetési rendszerünk valóban nem alapvetően a személyes kapcsolatra épül, de az AdWords-t használó hirdetők rendelkezésére áll egy online magyar nyelvű ügyfélszolgálat (mi ezt találtuk - szerk.), ahol munkatársaink választ adnak kérdéseikre.

- Milyen fejlesztésekben gondolkodik mostanság a Google, vagy a Google Magyarország? A fejlesztések során hogyan csatornázzák be a helyi igényeket, fejlesztési ötleteket? Illetve: milyen irányban bővítik szolgáltatásaikat?

Fejlesztéseink során mindig a felhasználóból indulunk ki, ez a Google egyik alapvető mottója is: “Fókuszálj a felhasználóra, és minden más jön magától." Konkrét fejlesztésekről előre azonban soha nem nyilatkozunk.

- Milyen a viszonyuk a versenytársakkal, ezen belül is a magyarországi keresőcégekkel?

A Google minden területen üdvözli a versenyt, mivel meggyőződésünk, hogy leginkább a versenyhelyzet képes innovációra sarkallni a piaci résztvevőket.

- A Google sokat tett azért, hogy Németországban feledtesse a Google Maps és Streetview fiaskót. Mit kell tennie például Magyarországon, hogy ne romoljon a márka imidzse? Milyen akciókat terveznek?

Azt gondolom, Magyarországon alapvetően jó a Google imidzse, de abban azért van még dolgunk, hogy jobban megismerjék termékeinket a keresőn kívül is. Rengeteg olyan ingyenes termékünk és szolgáltatásunk van, amit még viszonylag kevesen használnak, illetve nem használják ki azok teljes funkcionalitását. Szeretnénk a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetni arra, hogy ezek ismertségén javítsunk, és még szerethetőbb márkává váljon a Google.

- A Google látványosan engedett a kínai nyomásnak, ami jót tett a részvények árfolyamának. Elképzelhető, hogy ahol erősödik az internet szűrésének szándéka, ott is engedményeket tesz a Google? Vagy ez piacnagyságától függő kérdés?

 Az internetes tartalmak szűrésének kérdését nagyon komolyan vesszük. Mivel technológiáink és szolgáltatásaink által minden internet hozzáféréssel rendelkező felhasználó egy globális közönséghez szólhat illetve mindenki hozzáfér információkhoz saját országának határain kívül is. A Google időnként célponttá válik olyan kormányok számára, melyek a szólásszabadságot próbálják korlátozni. 2007 óta  YouTube-ot legalább 13 országban blokkolták, és több ország korlátozza a a Blogger oldalakat is.

- Befejezésül egy személyes kérdés: Mik a tervei, ambíciói a jövőben?

Fontos számomra, hogy amellett, hogy a munkámban jól teljesítek és hozzájárulok a Google hazai sikereihez, megtaláljam a munka és magánélet közötti ideális egyensúlyt. Szeretnék továbbra is megfelelő odafigyelést és törődést nyújtani a családomban is, mert nem szabad, hogy a gyerekeim érezzék hátrányát annak, hogy édesanyjuk sikeres az üzleti életben.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Abaqoos vagy PayPal?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés