Mozgolódik az online könyvpiac

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: online könyv

2010.
11.05.
10:05

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A közelmúltban egy régi-új "szereplővel" bővült az online könyvpiac, aki egy itthon szokatlan üzleti modellel szállt ringbe. A tulajdonosok szerint együttműködésük most még nem hat számottevően az online könyvpiacra, de hosszú távon jelentős átrendeződésre számítanak.

Nemrég online könyváruház indításáról állapodott meg a tőzsdén is jegyzett Econet Nyrt. tulajdonában álló EST Média Group (EMG) a Könyvlabor Kft-vel. A hazai könyvpiacon egyedülállónak számító együttműködés lényege, hogy a www.estkonyvek.hu domaint használatba adják a Könyvlabornak, amiért cserébe az árbevételből részesedést kap az Econet, ám várhatóan évekbe telik, amíg a kezdeményezés érezteti hatását az amúgy stagnáló online könyvpiacon.  

A piacra lépésről Sebők István, a Könyvlabor Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, a modell alapvető eleme az, hogy egy évekre visszamenőleg sikeres márkára (EST) illesztenek rá egy online könyváruházat. Hasonló együttműködésre (amikor partnerek azért csatlakoznak egy rendszerhez, hogy reklámozzák termékeinket vagy webáruházunkat, amiért cserébe jutalékot kapnak) sok példa mutatkozik más ágazatokban, viszont a könyvpiacon úttörőnek számít a közelmúltban indított összefogás.

A Könyvlabornál tisztában vannak azzal, hogy az EST Médiával történő együttműködésük egyelőre nem hat számottevően az online könyvpiacra, mivel a már működő szereplők pozíciója meglehetősen stabil, ezért jelentősebb átrendeződésre csak hosszabb távon számítanak. Az Estkonyvek.hu az elkövetkező egy évben a nyereséges és stabil működés mellett egy százalékosan is kifejezhető piaci részesedést szeretne elérni.
A könyvforgalmazók a karácsonyi szezonban bonyolítják éves forgalmuk nagyobb részét, még úgyis, hogy a bolti akciókkal szemben online legalább 20, de akár 50-60 százaléknál magasabb árkedvezménnyel kínálják a könyveket. Egyes becslések szerint a könyvpiac körülbelül 10 százalékát teszi ki a webes értékesítés, 2006-ban például már 4 milliárd forintba becsülték az interneten értékesített könyvekből befolyó bevételeket, mégis a rendszerváltástól évi közel 10 százalékkal bővülő könyvpiac az elmúlt 5-6 évben stagnál.
Nehezíti a helyzetet, hogy a gazdasági válság hatásai az online könyvpiacon is erősen szelektálják a rossz költségmodellel vagy egyéb finanszírozási gondokkal küszködő vállalatokat. Sebők István szerint várhatóan sok kisebb kereskedés kényszerül abbahagyni a tevékenységét, a nagyobb szereplőknek pedig a költséghatékony működésen kell dolgozniuk az eddigi eredményeik szinten tartása érdekében.

Kevés a magyar nyelvű e-book

Ha forgalmazók lépést akarnak tartani a korral, nem csupán az online webáruházakat kell fejleszteniük, hanem meg kell küzdeniük az olvasási szokások megváltozásával is, és muszáj piacra lépniük a 21. század új találmányával, az e-book-kal. Legalábbis erre utal, hogy az Egyesült Államokban az elektronikus könyvek eladása lassan meghaladja a keményfedeles könyvek értékesítési számát, vagyis miközben az online rendelhető hagyományos könyvek eladásai visszaestek, egyre többen vásárolják meg elektronikus formában kedvenc olvasmányukat.
Hogyan vásárolunk?
Gellén Márton és Nemeslaki András Elemzés a hazai online könyvpiacról című felmérésben 1350 e-mailen visszaküldött kérdőív kiértékelését követően meglepő eredményre jutottak. A megkérdezettek 51 százaléka inkább könyváruházban vásárol könyvet, mint mondjuk online, sőt 20 százalékuk a kis üzleteket kedvelik, a többiek antikváriumban, utcai árusoknál és hipermarketekben szerzik be az olvasnivalót. A kutatás rámutatott, hogy a világhálón vásárlók nagyobb arányban vásárolnak új könyveket, mint az összes vásárló. Kiszámolták, hogy átlagosan 18700 forintot költünk könyvekre, viszont az online is vásárlók kiadási átlaga 31700 forint volt, vagyis az interneten hajlamosabbak vagyunk többet költeni. Érdekes, hogy ennek ellenére a rendelkezésre álló könyvek mindössze 9 százalékát szerezzük be a neten, míg személyesen ez az arány 80 százalék.
A Könyvlabor ügyvezetője úgy véli, amíg az e-book körüli jogi feltételrendszer nem teljes, addig itthon kevés sikerrel lehet bevezetni ezt a terméket. Emellett visszatartó erő a különböző e-book olvasók jelenlegi árszintje is. "Véleményem szerint foglalkozni kell a témával, de az elterjedése lassabb lesz, mint ahogy a nyugati példák mutatják. Egyelőre számottevően nem fogja veszélyeztetni a hagyományos könyvek eladhatóságát, ugyanis nem helyettesítő termék. De folyamatosan figyeljük a piac igényeit, ha vásárlói igény lesz rá és áttekinthető feltételrendszer mellett bevezethető a termék, lépni fog a piac." - mondja Sebők István.

Az irányok már körvonalazódnak: év elején eKönyv Magyarország Kft. néven a Bookline és a Líra Könyv Zrt. közös leányvállalat alapított. A kezdeményezés idehaza egyelőre páratlan és még követője sem akadt, a berlini TXTR vállalat által kifejlesztett wifis és SIM-kártyás e-könyvolvasóra minden olyan elektronikus olvasnivaló letölthető, amely Adobe-szabványban elérhető. Olvasmányt pedig az eKönyv webáruház virtuális polcain kereshetnek az online vásárlók.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Origo vagy Index?

További villámkérdések  Szavazás állása

A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre

Szabó Mártonnal, az iWiW alapítójával és korábbi vezetőjével csendes leköszönése alkalmából beszélgettünk. Távozásának egyszerű az oka: 8 év alatt elfáradt. Továbbra is segíti tanácsaival az Origo-t de most inkább pihen és utazik. Twitterezni valószínűleg nem fog, de a blogírást elképzelhetőnek tartja. Mint mondja, sosem volt még ennyire érdekes a social media világa, a fejekben viszont volna mit helyére tenni. Mi nagyon örülnénk, ha belefogna, mert Marcit jó hallgatni. Nehezen is tudtuk abbahagyni, így a vele készült interjút két részletben közöljük, rövidített videóanyaggal spékelve.

"A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre" - interjú Szabó Mártonnal, az iWiW korábbi vezetőjével 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés