Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: weboldal | közösségi oldal |

2010.
06.25.
12:28

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

"A televíziós weboldalak alapcélja elsősorban a marketing, hiszen a saját műsoraikkal kapcsolatban közölnek többlet információkat, pl. egy programajánló is már üzleti célt szolgál. Emellett egyre inkább fontossá válik a valós tartalomszolgáltatás - a kettő szinergiája az üdvözítő." - foglalta össze a tévék online oldalainak alapstratégiáit Novák Péter, az IAB Hungary elnöke, a televíziós csatornákat is üzemeltető Origo Corp.vezérigazgató helyettese.

A brandet kell eladni - TV2 és RTL Klub

A két vezető kereskedelmi csatorna, a TV2 és az RTL Klub online oldalait szemmel láthatóan inkább a televíziós műsorok, a főbb brandek támogatására építették fel. A két portált vizsgálva több közös vonást is megfigyeltünk. Első ránézésre mindkét weboldal videóboxok rendezetlen halmazának tűnik. Ennél a TV2 második próbálkozásra sem látszik többnek, leszámítva a fejlécben található menüsort.

tv2.hu

Az RTL nyitólapja annyival informatívabb, hogy helyet kap egy viszonylag állandóan frissülő "Hírek" fül, valamint nagy hangsúlyt fektetnek a szintén aktualitásra törekvő Forma 1-es rovatra. A kereskedelmi tévék oldalainak videógalériáiban túlnyomórészt a bulvárműsorok ismétléseit, vagy műsor-előzeteseket találunk, emellett a belföldi, viszonylag aktuális hírek videódobozai is feltűnnek. Önálló, nem közvetlenül a tévécsatornákról átvett tartalmat elvétve találunk csak. A TV2-nél kiemelendő, hogy vannak online elérhető élő adások is, sőt - mint a portál vezető szerkesztője, Zsemlye Anita elmondta - számos esetben adnak élő online közvetítést olyan helyszínekről, amelyek rövid idő alatt az ország figyelmének középpontjába kerültek (utcai zavargások, rendkívüli sajtótájékoztatók, stb.).

Social media fronton a TV2 tűnik erősebbnek: jól látható helyen van Twitter, Facebook, Zizz és RSS-ikon, sőt, egy úgynevezett "félhivatalos blog" is a social-szekciót erősíti. Ezenfelül ugyancsak a webkettes szellemiséget szolgálja a "Feltöltés" rovat ("Webriportert keresünk" jeligére), ahol a regisztrált tagok számára lehetőség nyílik saját, közérdekű videótartalmak megosztására. Ezzel szemben az RTL "eldugja" a közösségi megoldásait, a videógalériánál elhelyezett Iwiw, Facebook és Twitter csatlakozást keresnünk kellett.

rtlklub.hu

Konkrét kimutatásunk nincs rá, de logikus következménynek tűnik, hogy éppen a jó közösségi kommunikációnak köszönhetően tud a televíziós nézettségben már évek óta alulmaradó TV2 (általában 20-22 %-os az a share arány, ami az RTL-nél 30 %) kiegyenlíteni online látogatószám terén az RTL-lel szemben, sőt: a 2010. májusi Webaudit-mérések alapján 5 844 459 látogatóval meg is előzte a 5 198 010 megtekintést számláló RTL-t. A magas látogatószám a TV2.hu vezető szerkesztője szerint a műsorokat újranéző, csak a neten megtalálható exkluzív tartalmakat kereső userek, bloggerek, újságírók, valamint a TV2 eseményeihez, akcióihoz, műsoraihoz kapcsolódni kívánó látogatókból tevődik össze.

Bár mindkét portál mögött komplett online szerkesztőség áll, az előállított tartalmat figyelembe véve meghatározó, hogy szoros együttműködésben állnak a csatorna program PR-csoportjával, a vállalati marketing és kommunikációs csoportjával, valamint a programigazgatósággal.

Tévéből hírportál: MTV, ATV, Hír TV

Pusztán a nézettségi adatokat figyelembe véve meglepő, hogy az egyébként súlytalan MTV is a kereskedelmi tévékhez hasonló látogatottságot (4 529 798) produkál online, és borítékolható, hogy a vébé miatt június végére ideiglenesen meg is előzi majd őket. Az erős online elsősorban azzal magyarázható, hogy a csatorna weboldala kvázi önálló hírportálként működik, látszólag leszakadva a csatornáról. Jelzésértékű, hogy az MTV.hu domainről rögtön a Hirado.hu-ra navigál bennünket az oldal.

mtv.hu


A portál felépítése sok mindenben egy híroldaléhoz hasonlít, erőssége az aktualitás: "A nap 24 órájában percenként, többműszakos szerkesztőségünk tagjai készítik a tartalmakat. A Hirado.hu nemcsak az interneten, hanem más sajtótermékben is idézett brand lett. A Telesport.hu ugyancsak, a világversenyek idején különös tekintettel, mint ahogy most pl. a 2010-es foci VB."- mondta el Mucsi Csaba, az MTV.hu főszerkesztője.

Foci-vébével szocializálódnak

A Telesport.hu valóban kiemelten kezeli a foci vébét és majd' minden létező közösségi megoldást bevet: Facebookon, Twitteren, blogon és külön YouTube-oldalon keresztül  is követhetik a nézők az eseményt közvetítő MTV világbajnoksággal kapcsolatos híreit, videóit. A legaktívabb - papírforma szerint - a Facebook-felület, ami a torna kezdete óta több mint háromszorosára növelte követői számát, és pillanatnyilag közel 3400 embernek tetszik. Progresszív (és rokonszenves) kezdeményezés, hogy maga a tévécsatorna - itthon eddig egyedülálló módon - a blogoszférából emelt be szakértőket stúdiójába a világbajnokság idejére, az indexes Nou San Trafford szerzőinek személyében. Az MTV.hu-n kívül az ATV.hu-n kap még kitüntetett figyelmet a vébé, ahol a vezető hírboxot bérelte ki magának az esemény. 

atv.hu


A csatorna műsorai (kivéve a napi többször frissülő híradókat) a honlapszerkezetben háttérbe szorulnak, de valójában nagyon erős és folyamatosan frissül a videóbázis: "Fontos, hogy a Magyar Televízió a tévés csatornák mellett más, alternatív platformokon is eljuttassa az itt készülő tartalmat a nézőkhöz, felhasználókhoz, ezért az MTV Videótárában és a műsorok microsite-jain (MTV Premier) a televíziós műsorok is megtalálhatóak." - magyarázta a főszerkesztő.

Közösségi szinten az egyre több híroldalba beágyazott like-ot még nem vezette be az MTV.hu, helyette hagyományosabb formában, 1-től 5-ig lehet értékelni a különböző tartalmakat. Kár, hogy nincs RSS, helyette a picit bonyolult (értsd: telepíteni kell a programot) Híradó Hírügynök áll rendelkezésre. Működik viszont a TV2.hu-nál említett, userek számára biztosított videófeltöltés.

Figyelemreméltó, hogy online nézettségben az ATV és a Hír Tv online-ja is tapad az élbolyra; előbbi 3 355 390, utóbbi picit lemaradva 2 500 746 kattintást generált idén májusban. Struktúrájukban az MTV-hez állnak közel, egyaránt hírportálként működnek. Az ATV közösségi szinten nyújt pluszt egy kvázi publicisztikákat gyűjtő blog aggregátorral, a Hír TV-n pedig - a "mezőnyben" egyedüliként - elvben bármikor elérhető az élő adás, sms-regisztráció ellenében.

Az új generáció: Life Network és Ozone Network

Üde színfolt a tévés online palettán a még viszonylag friss, az Origo Zrt. által gondozott  életmód - , illetve zöld oldalak, a Life Network és az Ozone Network. Ezek az oldalak a hazai gyártású tévécsatornák weboldalaihoz képest már egy új generációt képviselnek, igazodva a kor webkettes követelményeihez és a legújabb multimédiás eszközökhöz is. A Life Network esetében illik aláhúzni a 2030 című műsort, ami az Origo oldalán kiemelt videóboxot kapott. Szintén itt, jól illeszkednek a profilba az oldalon elhelyezett egyszerű, mégis praktikus kalkulátorok (testtömeg-index, alkoholszint, kalória, stb.) Az Ozone Network-nél szimpatikus lehetőség az iPhone-ra ingyen letölthető időjárás-jelentés, és az ország több pontját is lefedő időjárás-figyelő webkamera.

ozonenetwork.hu

A kirajzolódó trendek szerint a weboldalaikat döntően önreklámozásra használó két nagy csatorna versenyét online a közösségi megoldások dönthetik el, de egy erősebb tartalomszolgáltatással is előnyre lehet szert tenni. Ez utóbbit lovagolják meg sikerrel a domináns MTV.hu mellett a hírcsatornák weboldalai. Novák Péter szerint "a fő csapásvonalak a többképernyős tartalom-előállítás felé haladnak, ami a BBC-nél már működik is és itthon is próbálkoznak ilyesmivel" - pl. az Origónál.

Kitekintő

A nemzetközi oldalakat tallózva magasan kiemelkedik a két tradicionális szupermédium, a BBC és a CNN weboldala. Mindkét portál híroldalként működik (ebben legfőbb hazai követőjük az MTV.hu, erejük a közösségi szellemiségben rejlik: mindegyik a végletekig felhasználóbarát. Személyre szabhatóak akár beszélt nyelv, vagy érdeklődés szerint. A BBC-n 32 nyelven olvashatunk híreket (a magyar nincs közte) és 36 nyelven (közte a magyar) tanulhatunk online kurzusok segítségével. A mobilon való követést is igyekeznek megkönnyíteni direkt maroktelefonra tervezett megoldásokkal. Nagyon erős a blog-vonal, szerkesztői és egyéb blogoldalakkal. A CNN-en hetente jelentkeznek a blogoszféráról készített trendriporttal, ahol a blogvilág legaktuálisabb témáját elemzik a vélemények megoszlása szerint. A CNN a BBC-vel szemben a Facebook-integrációval nyújt többet: már a regisztrációnál is felkínálja, hogy Facebook-accounttal csatlakozzunk. Emellett kérésre lehet rangsorolni a híreket aszerint, hogy hányan osztották meg, valamint azt is lekérhetjük, hogy az ismerőseink mikor mit olvastak az oldalon. A hazai oldalakhoz képest a podcasting is többletet ad. Magyarországhoz kicsit közelebb, pl. Németországban a Pro7 oldala alapjaiban nem mutat többet, mint a hazai kereskedelmi csatornák.
    
1 hozzászólás 

2010.
06.28.
09:09

tdk
Az MTV honlapja nagyon jó, sokkal rosszabbra számítanék a műsorát tekintve... kicsit arra is ráférne már a vérfrissítés.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Skype vagy MSN?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés