Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: weboldal | közösségi oldal |

2010.
06.25.
12:28

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

"A televíziós weboldalak alapcélja elsősorban a marketing, hiszen a saját műsoraikkal kapcsolatban közölnek többlet információkat, pl. egy programajánló is már üzleti célt szolgál. Emellett egyre inkább fontossá válik a valós tartalomszolgáltatás - a kettő szinergiája az üdvözítő." - foglalta össze a tévék online oldalainak alapstratégiáit Novák Péter, az IAB Hungary elnöke, a televíziós csatornákat is üzemeltető Origo Corp.vezérigazgató helyettese.

A brandet kell eladni - TV2 és RTL Klub

A két vezető kereskedelmi csatorna, a TV2 és az RTL Klub online oldalait szemmel láthatóan inkább a televíziós műsorok, a főbb brandek támogatására építették fel. A két portált vizsgálva több közös vonást is megfigyeltünk. Első ránézésre mindkét weboldal videóboxok rendezetlen halmazának tűnik. Ennél a TV2 második próbálkozásra sem látszik többnek, leszámítva a fejlécben található menüsort.

tv2.hu

Az RTL nyitólapja annyival informatívabb, hogy helyet kap egy viszonylag állandóan frissülő "Hírek" fül, valamint nagy hangsúlyt fektetnek a szintén aktualitásra törekvő Forma 1-es rovatra. A kereskedelmi tévék oldalainak videógalériáiban túlnyomórészt a bulvárműsorok ismétléseit, vagy műsor-előzeteseket találunk, emellett a belföldi, viszonylag aktuális hírek videódobozai is feltűnnek. Önálló, nem közvetlenül a tévécsatornákról átvett tartalmat elvétve találunk csak. A TV2-nél kiemelendő, hogy vannak online elérhető élő adások is, sőt - mint a portál vezető szerkesztője, Zsemlye Anita elmondta - számos esetben adnak élő online közvetítést olyan helyszínekről, amelyek rövid idő alatt az ország figyelmének középpontjába kerültek (utcai zavargások, rendkívüli sajtótájékoztatók, stb.).

Social media fronton a TV2 tűnik erősebbnek: jól látható helyen van Twitter, Facebook, Zizz és RSS-ikon, sőt, egy úgynevezett "félhivatalos blog" is a social-szekciót erősíti. Ezenfelül ugyancsak a webkettes szellemiséget szolgálja a "Feltöltés" rovat ("Webriportert keresünk" jeligére), ahol a regisztrált tagok számára lehetőség nyílik saját, közérdekű videótartalmak megosztására. Ezzel szemben az RTL "eldugja" a közösségi megoldásait, a videógalériánál elhelyezett Iwiw, Facebook és Twitter csatlakozást keresnünk kellett.

rtlklub.hu

Konkrét kimutatásunk nincs rá, de logikus következménynek tűnik, hogy éppen a jó közösségi kommunikációnak köszönhetően tud a televíziós nézettségben már évek óta alulmaradó TV2 (általában 20-22 %-os az a share arány, ami az RTL-nél 30 %) kiegyenlíteni online látogatószám terén az RTL-lel szemben, sőt: a 2010. májusi Webaudit-mérések alapján 5 844 459 látogatóval meg is előzte a 5 198 010 megtekintést számláló RTL-t. A magas látogatószám a TV2.hu vezető szerkesztője szerint a műsorokat újranéző, csak a neten megtalálható exkluzív tartalmakat kereső userek, bloggerek, újságírók, valamint a TV2 eseményeihez, akcióihoz, műsoraihoz kapcsolódni kívánó látogatókból tevődik össze.

Bár mindkét portál mögött komplett online szerkesztőség áll, az előállított tartalmat figyelembe véve meghatározó, hogy szoros együttműködésben állnak a csatorna program PR-csoportjával, a vállalati marketing és kommunikációs csoportjával, valamint a programigazgatósággal.

Tévéből hírportál: MTV, ATV, Hír TV

Pusztán a nézettségi adatokat figyelembe véve meglepő, hogy az egyébként súlytalan MTV is a kereskedelmi tévékhez hasonló látogatottságot (4 529 798) produkál online, és borítékolható, hogy a vébé miatt június végére ideiglenesen meg is előzi majd őket. Az erős online elsősorban azzal magyarázható, hogy a csatorna weboldala kvázi önálló hírportálként működik, látszólag leszakadva a csatornáról. Jelzésértékű, hogy az MTV.hu domainről rögtön a Hirado.hu-ra navigál bennünket az oldal.

mtv.hu


A portál felépítése sok mindenben egy híroldaléhoz hasonlít, erőssége az aktualitás: "A nap 24 órájában percenként, többműszakos szerkesztőségünk tagjai készítik a tartalmakat. A Hirado.hu nemcsak az interneten, hanem más sajtótermékben is idézett brand lett. A Telesport.hu ugyancsak, a világversenyek idején különös tekintettel, mint ahogy most pl. a 2010-es foci VB."- mondta el Mucsi Csaba, az MTV.hu főszerkesztője.

Foci-vébével szocializálódnak

A Telesport.hu valóban kiemelten kezeli a foci vébét és majd' minden létező közösségi megoldást bevet: Facebookon, Twitteren, blogon és külön YouTube-oldalon keresztül  is követhetik a nézők az eseményt közvetítő MTV világbajnoksággal kapcsolatos híreit, videóit. A legaktívabb - papírforma szerint - a Facebook-felület, ami a torna kezdete óta több mint háromszorosára növelte követői számát, és pillanatnyilag közel 3400 embernek tetszik. Progresszív (és rokonszenves) kezdeményezés, hogy maga a tévécsatorna - itthon eddig egyedülálló módon - a blogoszférából emelt be szakértőket stúdiójába a világbajnokság idejére, az indexes Nou San Trafford szerzőinek személyében. Az MTV.hu-n kívül az ATV.hu-n kap még kitüntetett figyelmet a vébé, ahol a vezető hírboxot bérelte ki magának az esemény. 

atv.hu


A csatorna műsorai (kivéve a napi többször frissülő híradókat) a honlapszerkezetben háttérbe szorulnak, de valójában nagyon erős és folyamatosan frissül a videóbázis: "Fontos, hogy a Magyar Televízió a tévés csatornák mellett más, alternatív platformokon is eljuttassa az itt készülő tartalmat a nézőkhöz, felhasználókhoz, ezért az MTV Videótárában és a műsorok microsite-jain (MTV Premier) a televíziós műsorok is megtalálhatóak." - magyarázta a főszerkesztő.

Közösségi szinten az egyre több híroldalba beágyazott like-ot még nem vezette be az MTV.hu, helyette hagyományosabb formában, 1-től 5-ig lehet értékelni a különböző tartalmakat. Kár, hogy nincs RSS, helyette a picit bonyolult (értsd: telepíteni kell a programot) Híradó Hírügynök áll rendelkezésre. Működik viszont a TV2.hu-nál említett, userek számára biztosított videófeltöltés.

Figyelemreméltó, hogy online nézettségben az ATV és a Hír Tv online-ja is tapad az élbolyra; előbbi 3 355 390, utóbbi picit lemaradva 2 500 746 kattintást generált idén májusban. Struktúrájukban az MTV-hez állnak közel, egyaránt hírportálként működnek. Az ATV közösségi szinten nyújt pluszt egy kvázi publicisztikákat gyűjtő blog aggregátorral, a Hír TV-n pedig - a "mezőnyben" egyedüliként - elvben bármikor elérhető az élő adás, sms-regisztráció ellenében.

Az új generáció: Life Network és Ozone Network

Üde színfolt a tévés online palettán a még viszonylag friss, az Origo Zrt. által gondozott  életmód - , illetve zöld oldalak, a Life Network és az Ozone Network. Ezek az oldalak a hazai gyártású tévécsatornák weboldalaihoz képest már egy új generációt képviselnek, igazodva a kor webkettes követelményeihez és a legújabb multimédiás eszközökhöz is. A Life Network esetében illik aláhúzni a 2030 című műsort, ami az Origo oldalán kiemelt videóboxot kapott. Szintén itt, jól illeszkednek a profilba az oldalon elhelyezett egyszerű, mégis praktikus kalkulátorok (testtömeg-index, alkoholszint, kalória, stb.) Az Ozone Network-nél szimpatikus lehetőség az iPhone-ra ingyen letölthető időjárás-jelentés, és az ország több pontját is lefedő időjárás-figyelő webkamera.

ozonenetwork.hu

A kirajzolódó trendek szerint a weboldalaikat döntően önreklámozásra használó két nagy csatorna versenyét online a közösségi megoldások dönthetik el, de egy erősebb tartalomszolgáltatással is előnyre lehet szert tenni. Ez utóbbit lovagolják meg sikerrel a domináns MTV.hu mellett a hírcsatornák weboldalai. Novák Péter szerint "a fő csapásvonalak a többképernyős tartalom-előállítás felé haladnak, ami a BBC-nél már működik is és itthon is próbálkoznak ilyesmivel" - pl. az Origónál.

Kitekintő

A nemzetközi oldalakat tallózva magasan kiemelkedik a két tradicionális szupermédium, a BBC és a CNN weboldala. Mindkét portál híroldalként működik (ebben legfőbb hazai követőjük az MTV.hu, erejük a közösségi szellemiségben rejlik: mindegyik a végletekig felhasználóbarát. Személyre szabhatóak akár beszélt nyelv, vagy érdeklődés szerint. A BBC-n 32 nyelven olvashatunk híreket (a magyar nincs közte) és 36 nyelven (közte a magyar) tanulhatunk online kurzusok segítségével. A mobilon való követést is igyekeznek megkönnyíteni direkt maroktelefonra tervezett megoldásokkal. Nagyon erős a blog-vonal, szerkesztői és egyéb blogoldalakkal. A CNN-en hetente jelentkeznek a blogoszféráról készített trendriporttal, ahol a blogvilág legaktuálisabb témáját elemzik a vélemények megoszlása szerint. A CNN a BBC-vel szemben a Facebook-integrációval nyújt többet: már a regisztrációnál is felkínálja, hogy Facebook-accounttal csatlakozzunk. Emellett kérésre lehet rangsorolni a híreket aszerint, hogy hányan osztották meg, valamint azt is lekérhetjük, hogy az ismerőseink mikor mit olvastak az oldalon. A hazai oldalakhoz képest a podcasting is többletet ad. Magyarországhoz kicsit közelebb, pl. Németországban a Pro7 oldala alapjaiban nem mutat többet, mint a hazai kereskedelmi csatornák.
    
1 hozzászólás 

2010.
06.28.
09:09

tdk
Az MTV honlapja nagyon jó, sokkal rosszabbra számítanék a műsorát tekintve... kicsit arra is ráférne már a vérfrissítés.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Linux vagy Windows?

További villámkérdések  Szavazás állása

Az adat az új olaj

"Az [origo] portál címkehalmaza például szinte kimeríthetetlen. Tartalmazza ugyanis a portál teljes archívumának - közel 400 ezer cikk - címkéit is. Ennyi szöveget képtelenség lett volna utólag kézzel felcímkézni, a feladatot a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kutatócsoportja által fejlesztett algoritmus végezte el."

"Az adat az új olaj" - interjú az Origo Zrt. távozó tartalomfejlesztési vezetőjével 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés