Kereskedjünk, indítsunk webáruházat! - konferencia tudósítás

Szerző: KV Forrás: digibiz.hu

Címkék: online kereskedelem | internetes fizetés | webshop | konferencia

2010.
11.17.
10:20

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A SzEK.org őszi konferenciája az "E-kereskedjünk-e? Indítsunk webáruházat?" költői kérdést kapta címül, és többek között arra a kérdésre keresi a választ, mennyibe kerül ma egy webáruház üzemeltetése. Azt már most biztosan tudjuk, hogy a ruházat, sportszer szegmensbe érdemes beszállni.

Weiler Péter, Brands.hu - Közösségi vásárlás, vásárlói közösség

Webáruházat működtetni azért érdemes, mert nagyon jól skálázhatók. A költségek nem emelkednek együtt az ügyfélszám, illetve a forgalom növekedésével. A Brands.hu kedvezményes közösségi vásárlásokkal foglalkozik, gyakorlatilag online outletként üzemelve. Beszállítóik márkás termékek gyártói, forgalmazói, akik felhalmozódott készleteiktől tudnak nagytételben megszabadulni, jelentős mértékű árengedmény keretei között. A húsz évnél fiatalabb megcélzott ügyfelek 14,7 %-a, 21 és 30 között 23,5 %-a, 31 és 40 között 25,9 %-a konvertálódik vásárlásra. A legtöbbet a Facebookról érkező felhasználók költenek náluk.

Kerekeasztal beszélgetés: Mit kérdeznek a megrendelők? Barcsay Erik, BigFish, Zajdó Csaba, Webshopexperts, Horváth Ernő, WEBSEO

Horváth Ernő szerint a megrendelők többsége nem igazán tudja, hogy pontosan mit szeretne. Legfeljebb 10 százalék az, többnyire nagy cégek, akik olyan emberrel állnak elő, aki járatos a témában. Barcsay Erik is jellemzőnek tartja, hogy felkészületlenül érkeznek hozzájuk az ügyfelek, vagy épp csak annyi információval rendelkeznek, hogy tudják, melyik létező webáruházat szeretnék lemásoltatni, mind működés, mind dizájn tekintetében.

Zajdó Csaba elmondása alapján, mindig igyekeznek felhívni rá az ügyfelek figyelmét, hogy fontos a webáruházak folyamatos fejlesztése, de a legtöbbet a tulajdonos tehet hozzá a megfelelő marketingstratégiával, jót átgondolt termékleírásokkal, egyéni akciókkal.
Az ideális ügyfelek hozzáállásában mindhárman a stratégia szemléletet és a működőképes koncepciót emelték ki közös vonásként.

Sáfrány Katalin, Praktiker - Párhuzamos értékesítés saját és bérelt áruházban
A Praktiker, miután elhatározta, hogy webes értékesítésbe kezd, úgy döntött, hogy nem csak saját webshopjában, hanem egy jól ismert csatornán, a Vatera aukciós portálon is értékesítsenek. A webáruházukat a fizikailag létező 20 áruház mellett a 21. áruháznak szokták nevezni. A weblapot 20 fős telefonos ügyfélszolgálat is támogatja. Az adatbázis-struktúrát a belső IT csapat készítette, beszerezték a beszállítóktól a termékképeket, leírásokat és megfelelő formátumra hozták. Kialakították a tartalomfeltöltő rendszert, letisztázták a folyamatok lezajlódásának mikéntjeit.

Folyamatleírások jöttek létre, a készletgazdálkodást némileg átalakították és oktatásban részesítették a résztvevő munkatársakat. Az online bankkártyás fizetésre az OTP-vel szerződtek. A weblapon közel 40 ezer termék volt már, és kialakultak a megfelelő folyamatok a gyakorlatban is, úgy döntötték, hogy valódi webshopként kezdenek működni (addig csak személyes átvétellel lehetett rendelni.) A DHL lett a beszállítójuk, kialakították a megfelelő logisztikai hátteret, az M3-as melletti áruházukban 3 fő dolgozik azon, hogy a összeállítsák a rendeléseket. A 20 fős callcenter napi munkájának ma már 30 százalékát az online rendelések teszik ki.

Az aukciós értékesítésbe kezdéskor a saját aukciós portál, egy Praktiker outlet fejlesztése is felmerült, de mivel ezt nem lett volna könnyű bevezetni a piacra, inkább a meglévő aukciós portállal való együttműködést választották. A Praktiker szereti az innovációt, ezért fontos számukra, hogy nekik volt először webshopjuk, ők jelentek meg először aukciós portálon. Azóta már a konkurensek is kezdik követni őket, de igyekeznek tartani lépéselőnyüket.

Sikerük titka, a megfelelő árukészlet, a vonzó akciók, az összeszedett logisztikai háttér és a saját belső kommunikációjuk. Eredményeik: átlagosan 1500 termék szerepel az aukciós portálokon, melyeket az egyes áruházak saját maguk töltik fel az éppen kifutó termékeikből.

A praktikerwebshop.hu-n is 6-8 ezer egyedi látogató jelenik már meg naponta és folyamatosan nő a corporate site látogatottsága is (praktiker.hu), de innen főleg az akciós újságokat töltik csak le. A webshop kiépítésének költségei nagyjából 5 millió forintra tehetők, a napi működtetés, és a folyamatos fejlesztések nagyjából fél millió Ft-ba kerülnek havonta, mégegyszer ugyanennyi megy el a Vatera jutalékaira. A legnagyobb A Vaterán feltett kérdéseket is a vevőszolgálat válaszolja meg.

Kónya Krisztián, PetNet.hu - A tudatos megrendelő és a végeredmény

A piaci igények felmérése során arra jutott, hogy a kisállattartók egyszerre több kisállatot is tartanak. Akinek kutyája van lehet, hogy cicát is szeretne, vagy van akváriuma. Felmérte a versenytársakat, majd webshop alkalmazásokat elemzett, de arra jutott, hogy önálló webáruházat kell fejlesztetie. Előállított egy részletes szöveges igénylistát user és admin oldalról egyaránt, ebből néhány hónap alatt sok oldalas leírást generált, melyből folyamatábrát készített. Csak ezután kezdett el fejlesztőt keresni, amikor már tudta, hogy pontosan mire is van szüksége. Fejlesztői szerződést kötött, amiből pontosan kiderült minden egyes részlet, például, hogy kinek a tulajdonát képezi majd az elkészült forráskód. Úgy gondolja, mindenkinek át kellene mennie a fenti folyamaton, mielőtt webáruház nyitásába kezd.


forrás: ArtVideo
Mészáros Beatrix, Kupontar.hu - Ajándékot a vevőnek!
Bármilyen marketinghelyzetre tökéletesen használható. Százalékos kedvezmény, árkedvezmény, vagy plusz termék/szolgáltatás is adható a kuponos rendszerben. 20 százalékos kedvezmény már nagyon csábító tud lenni a fogyasztó számára. Kódos, vonalkódos, vagy webáruházas kódot is adhatunk a vásárlónak.

Nagyon fontos tényező a kuponkampány során az időzítés. Fontos, hogy már a beváltási időszak előtt kommunikáljuk, és ne legyen se túl rövid, se túl hosszú a beváltás időszaka. Mészáros Beatrix szerint a 2-3 hét az ideális beváltási időszak hossza. Minél szélesebb a benne foglalt termékkínálat, annál jobban működik a kampány. Valamint kereskedők összefogását is szorgalmazzák a beváltás során. Azért érdemes kuponkampányt folytatni, mert költséghatékony, könnyen mérhető, gyorsan kivitelezhető, így gyorsan reagálhatunk a konkurencia lépéseire, valamint a legfontosabb, hogy örömet okozhatunk vele a vásárlónak, pozitív képet kialakítva magunkról.


Nyitó mondataiban Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke ismertette a hazai helyzetet: 2700 webáruház létezik ma Magyarországon, ezek közül 80 vállalkozásnak 100 millió forint felett van az éves árbevétele. Majd a napi menetrend ismertetése után átadta a szót az első előadónak, Kis Gergelynek.

Giret Gergely, FHB Bank csoportvezető és Országh Örs, Magyar Telekom NyRt. innovációs szakértő Fizess a mobiloddal! - mobilfizetes.hu

A mobilfizetés kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos fizetési mód. A kereskedőknek semmilyen szenzitív adatot nem adnak át. A Telenor és a T-Mobile számlás és kártyás ügyfeleinek érhető el a szolgáltatás. Számos szituációban és élethelyzetben használható. Az ország összes SPAR üzletében vásárolhatunk már telefonszám (vagy mobilazonosító) és kód alapján. Mind az ügyfelek, mint a kasszások szeretik. Gyorsabb, mint a készpénzes vagy a kártyás fizetés, és az ügyfél elrejthető a kereskedő elől, aki azonban azon nyomban megkapja a pénzét. Az ügyfél elektronikus aláírással a helyszínen kifizeti a számlát, nem visszavonható módon, ellenben a kártyás fizetéssel. Prepaid telefonegyenleg feltöltés és pénzküldés is lehetséges, valamint a közszolgáltatók számlái is kiegyenlíthetőek, például a Díjbeszedőn keresztül fizetendő összes szolgáltatásért is.


forrás: ArtVideo

A szolgáltatás megrendelése esetén ingyenese dinamikus SIM kártyára cserélik az ügyfél telefonjának kártyáját, illetve mobilfizetésnek dedikált bankszámlát nyitnak számára az FHB-nál, ami egy teljes értékű bankszámla, ingyenes netbank és telebank elérés, akár hitelkeret is. Az ügyfél telefonjában egy új menürendszer jelenik meg, ezen keresztül történik a fizetés és minden egyéb művelet lebonyolítása.

Nédli Balázs, Gravity RD - Hogyan tűnj ki a tömegből?

A Gravity-nél személyre szabott ajánlórendszerekkel foglalkoznak. Hasonlóan az NCIS sorozat profilkészítőihez, viselkedés alapú csoportokat képez és összeköti a lappangó igényeket a valós választási lehetőségekkel. A rendszer mögöttes logikája az, hogy egy nagy elemcsoportra nézve filtereket állítunk be. Ezek lehetnek marketingszabályok, kategória rendszer szabályai, tiltási szabályok, erősítő szabályok. Ha teljes ismeretlenül közelítünk minden nemű böngészési előzmények nélkül, dinamikus IP-ről a Vatera.hu-hoz, akkor teljesen irreleváns dolgokat dob fel a rendszer, ha azonban bejelentkezünk, személyre szabottan, olyan termékek lesznek, melyek a leggyakrabban keresett kifejezések alapján állít össze az oldal.


forrás: ArtVideo

Az ajánlási rendszer minimális növekedése is hatványozott növekedést jelent az üzleti potenciálban.
Nédli szerint az öntanuló ajánlórendszerek beépülnek az összes online szolgáltatásba, például személyre szabott híroldalak lesznek majd a jövőben.

Kis Ervin Egon - SzEK.org elnök - Stratégia és cselekvés
Stratégia nélkül nincs semmi esély a sikerre. Ha van stratégia és az alapján tervezek, tudni fogom, hogy van-e esélyem a sikerre illetve, hogy mennyibe kerül a webáruház. A stratégia arra a kérdésre válaszol, hogy mi leszek, ha nagy leszek. Ennek van egy motivációs hatása és egyúttal szempontot ad nekünk a döntéseink, választásaink során. A cselekvés, azaz az operatív tevékenység arról szól, hogy mi tegyek, hogy nagy legyek. Megszerzem a szükséges tudást, eszközöket, használom ezeket, és folyamatosan fejlesztem őket.

A vállalati stratégia főbb lépései:
Megfogalmazom a célt, megkülönböztetem magam a versenytársaktól, elhelyezem magam a piacon, kijelölöm az elérendő piaci pozíciót, meghatározom az üzleti modellt, a célokhoz eszközöket és erőforrásokat rendelek. A siker a stratégián múlik, illetve azon, hogy adottak legyenek a belső és külső feltételek. A feladatok felismerése és elvégzése.


forrás: ArtVideo

A szerencse Kis Ervin Egon szerint kevesebbet számít, mint sokan gondolák, hiszen az első hazai webáruházak közül már egy sem működik, hiába voltak jókor, jó helyen. A belső feltételek között elsősorban az egyéni képességek és a vállalati képességek említendők. Külső feltételek között a piaci feltételek, a jogi és adózási környezet, valamint a társadalmi környezet jelenik meg.

Ha stratégiaalkotás során ismét egy pékséget veszünk például, akkora az első lépés a piac elemzése. Tegyük fel, van 10 ezer háztartás, az internetpenetráció 50 százalékos, ebből 40 százalék hajlandó interneten vásárolni, tehát potenciálisan 2 ezer háztartás marad. A termékstratégiám, hogy friss pékárut értékesítek, és online előrendelés alapján rendszeresen kiszállítom a felhasználók ajtaja elé. Ehhez szükség van egy webáruházra és egy logisztikai rendszerre, valamint egy marketingstratégiára, ami elsősorban helyi offline marketingre épít. Ha a célcsoport 10 százalékát szeretném elérni, azaz 200 háztartást, heti két vásárlással számolva, átlagos rendelési értéknek 2000 Ft-tal számolva az éves forgalom 41,4 M Ft. Az árrés 20,8 M Ft, kiszállítás költsége 10,4 M Ft, a haszon pedig 9 M Ft.

dr. Bőgel György, CEU professzor - Meglepetések helyett

Bőgel György két falusi pékség e-bolt indításának elméleti példájából a következő konklúziókat vonja le: A modernizálás megnövelte a költségeket. A fizetőképes kereslet nem nőt, a szabad verseny azonban kiegyenlítette a piaci részesedéseket, a vevő járt jól egyedül. Szabványos termékek, könnyű másolhatóság, alacsony belépési korlátok és szabad verseny esetén az előnyök gyorsan elolvadnak, kíméletlen árverseny kezdődik, kicsi és csökkenő nyereséghányadok alakulnak ki, piaci konszolidáció következik be. Bőgel szerint három fő szabálynak kell teljesülnie egy sikeres webáruház üzemeltetése során: Növelni kell a piacot, különlegesnek kell lenni (akár árképzésben, akár szolgáltatásban), ragadósnak kell lenni, tehát ha csak lehet, monopóliumot kell építeni. 

A hosszú farok vagy long tail jelenség azt jelenti, hogy nem azokat a termékeket kell online értékesíteni, amelyekre nagy a kereslet, hanem azokat, amelyekre olyan kicsit, hogy a hagyományos kiskereskedőknek már nem is éri meg tartani a bizonyos árucikket, például egy 48-as méretű sportcipót. Ragadóssá az is teheti a termékünket, hogy márkás. A long tail jelenséget rendkívül jól kihasználó vállalkozásként említi, a nemrég az Amazon által megvásárol Zappos.com-ot.

A ragadósságot testreszabással is ki lehet alakítani, tehát minél többet vásárolok az adott helyen, annál jobban ismernek engem, annál jobb ajánlatokat tudnak számomra tenni. Fontos hangsúlyt helyezni a közösségépítésre, ami szintén ragadóssá tesz, és előbb utóbb akár magától is kialakul, tehát ha mi nem építjük ki az adott termék köré, akkor más fogja. A hálózati hatás is sokat számít, minél többen csatlakoznak egy adott szolgáltatáshoz, annál többen fognak a jövőben, exponenciálisan növekedve.

Kis Gergely, GKIeNet - Célpiacok MO-on és külföldön

Webáruház indításakor az első alapvető kérdés, hogy milyen piac felé induljunk. A többség a hazai piacon kezdi, még mindig vannak piacok, ahol kis tőkeigénnyel gyors növekedés érhető el. A nemzetközi piacra kevesen mernek kimerészkedni, hiszen elengedhetetlen az idegen nyelv ismerete, nehezebb felismerni a lokális igényeket, illetve vásárlói szimpátiát kialakítani.

A hazai piacról legkönnyebben a KSH honlapjáról tudunk információt meríteni, legalábbis a hagyományos kiskereskedelem forgalmáról. Ha kutatócéghez fordulunk, akkor is érdemes első körben az általánosan publikált adataikból kiindulni. A nemzetközi piacról való információszerzéshez Kis Gergely az internetworldstats.com és az emarketer.com oldalakat ajánlja első körben, valamint a TechCrunch-ot és a Digget, kitartó böngészésre buzdítva. Az egy főre jutó médiafogyasztás változása Európa szerte azt mutatja, hogy ugyan egyértelműen erősödik az online jelenlét, de ez nem a hagyományos elektronikus médiumok rovására történik.

Telekommunikációs és IT eszközök, szórakoztató elektronika kategóriáját már nem ajánlja, hiszen ez volt az első igazán sikeres szegmens, amelyen már lejátszódtak a meghatározó folyamatok, az iPon és az EDigital gyakorlatilag uralja a piacot. A következő kategóriát, a ruházat, sportszer szegmenst tartja  a legígéretesebbnek Kis Gergely, a kismamák és az otthonülő háziasszonyokra gondolva, mindenképpen nagy növekedést vár még ezen a területen.

A könyvpiacot szintén igencsak telítettnek tartja, a Bookline és társai uralják a piacot, szépen növekszik a terület, de nehéz mellettük labdába rúgni. A háztartási gép piacot ígéretesnek tartja. A lakásfelszerelés, háztartási cikkek piacára Kis szerint csak akkor érdemes belépni, ha valami egyedi terméket, egyedi ötlettel próbálunk meg értékesíteni, példának a babzsákokat hozza fel.

Az irodaszer, taneszközök szegmensére nem ajánlja a belépést, ezzel szemben az autóalkatrészek piacát a drága termékek, nagy haszonkulcsok miatt nagyon jó célpiacnak tartja, annak ellenére, hogy 100 cég található már ezen a területen. Annál is inkább, mivel az autótulajdonosok 80 százaléka internetezik. Az ajándékok, játékok piacán jó ötletekkel szép növekedést lehet elérni. Az egyéb kategóriában az erotikus termékeket, testépítő szereket, és az elektronikusan fogyasztható termékeket említi, utóbbira nem igazán tartja érdemesnek a belépést, hiszen ahogy megtudjuk tőle, a SzEK elnöke Kis Ervin Egon is kilépett erről a piacról.  Zenével valós kereskedelmet csak nagy kiadókkal való alkuk révén, kizárólag nagy tételben, nagy cégeknek éri meg folytatni, esetleg a viszonteladói értékesítés lehet vonzó.

Utazások terén csak a csomagban értékesített utakon lát megfelelő haszonkulcsot, egyenként értékesíteni nem éri meg, a biztosítások terén is hasonló a helyzet. A szerencsejáték kategóriát a jogi szabályozás miatt legfeljebb a Gibraltáron működő cégeknek tudja ajánlani. A pénzügyi szolgáltatások szegmensét a bankok uralják, nem érdemes vele foglalkozni. Egészségügyi szolgáltatások terén nagy potenciál lehet, bár lassan növő szegmens, mivel az idősödő generáció veszi igénybe első sorban. Az apróhirdetések szegmense óriás növekedést mutat, nehéz belépni, mivel minden alkategóriában  (autó, állás, társkeresés) megvan a vezető szereplő, mégis van benne potenciál. A közösségi oldalak terén Kis még mindig komoly lehetőséget lát, hiszen a társkeresésre szeretnek áldozni az emberek, és komoly kiaknázatlan lehetőségeket lát, például az asztrológia alapú társkeresést. 

A Facebook nem mindenható, Kis szerint nem érdemes elájulni az olyan "hype-alapú, szexi" szolgáltatásoktól, mint a Twitter.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hazai webshopok piaci helyzete

Az online üzletek többségének nem hogy ártott volna a recesszió, kifejezetten előnyükre vált. Az Év internetes kereskedője díj nyerteseit is megkérdezve körbejártuk, profiltól függően hogy állják a sarat az online boltok, és megnéztük azt is, milyenek lesznek az idei vásárlói trendek.

A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok A válság fő nyertesei egyértelműen a webshopok

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés