Politika a közösségi imidzsépítés aranykorában

Szerző: digibiz Forrás: Digibiz.hu/ MTI

Címkék: közösségi oldal | Facebook | iWiW | választás 2010

2010.
02.23.
15:30

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Elemzések szerint ugyan az idei választásokat az amerikaival ellentétben nem az internetes közösségi oldalakon való pártjelenlét fogja eldönteni, az tény, hogy itthon is egyre több politikus vesz részt a netes közösségi média lehetőségeinek kiaknázásában. A felzárkózás azonban még várat magára, ezt bizonyítja az is, hogy Barack Obamának a mai napig több követője van az iWiW-en, mint az MSZP-nek.

Instant megoldások

Az internetes alkalmazások a politikában elsőként a 2004-es amerikai elnökválasztás előtt jutottak főszerephez, mégpedig Howard Dean demokrata párti politikus kampányában. Dean támogatóknak és anyagi forrásoknak egyaránt híján volt a kampánya elején, ám alig egy év alatt a mezőny élére küzdötte fel magát, pénzgyűjtésben sokszorosan felülmúlva párttársát, John Kerryt. Dean volt az első jelölt, aki honlapján blogot indított, amelyen nyílt párbeszédre hívta a választókat - mutatott rá a tavaly év végi Politikatudományi Szemlében Szabó Gabriella és Mihályi Zsuzsanna tanulmánya.

A virtuális teret és a Web 2.0-ás eszközök alkalmazását a 2008-as elnökválasztást megelőző kampányban Barack Obama és stábja fejlesztette tökélyre. Szinte valamennyi közösségi site-ot felhasználták arra, hogy azon szavazóképes választók érdeklődését is felkeltsék, akiket korábban nem érdekelt a politika. A MySpace-on például csak ez a stáb 57 profilt hoztak létre, melyeket naponta frissítettek kommentekkel és a YouTube-on létrehozott saját videocsatorna linkjeivel.



Hazai pálya -  öngóllal

A magyar pártok egyre gyorsabban veszik át a külföldön bevált módszereket. Alig három hónappal a 2008-as elnökválasztás után, 2009 februárjában a Lehet Más a Politika (LMP) Obamáéhoz hasonló internetes adománygyűjtő akcióba kezdett. A Fidesz szintén - az európai parlamenti választási kampány részeként - videócsatornát létesített a YouTube-on.

Gyurcsány Ferenc egyedülálló módon, még a 2006-os kampányban, miniszterelnökként indított blogot, amelyet bátran nevezhetünk sikeresnek, ugyanis a hazai webes politikai kommunikáció húzótényezőjévé vált. Gyurcsány példáját követve az eltelt évek alatt több politikus is csatlakozott a trendhez, ilyen Schmitt Pál és Demszky Gábor, de az iWiW-en megtalálható Fodor Gábor, Gusztos Péter, Horn Gábor, Eörsi Mátyás, Hagyó Miklós és Horváth Csaba is.

A szerzőpáros tanulmánya rámutat arra is, hogy a profilok között jelentős különbségek vannak a privát és a politikai tartalom arányát illetően, illetve a baráti kör méretében is. "Általánosságban elmondható, hogy ritka az olyan profil, amelyet kifejezetten toborzásra, közösségépítésre, vagy bármilyen politikai célra hozott volna létre a tulajdonosa. Ekképpen sem a hazai politikusi blogokról, sem a közösségi oldalakon fellelhető politikusi profilokról nem állíthatjuk - legalábbis egyelőre -, hogy messzemenően kihasználnák az internet adottságait".


A főpolgármester "belső világban" él


Szabó Gábor blogjában hatalmas vállalkozásba kezdett, amikor összegyűjtötte a politikusok és pártok közösségi oldalakon való megjelenéseit. "A Jobbik 2010 januárjára 7000 fölé tornázta rajongói számát az iWiW-en, és a Facebook-on is jóval lekörözi a jobboldali nagytestvért. A jelenleg kormányzó MSZP csúnyán le van maradva, mind a kisebb pártokhoz, mind legnagyobb ellenlábasához képest. Facebook-rajongói illetve iWiW-tagjai száma fele, illetve tizede a Fidesz-ének. Az SZDSZ-ről és az MDF hatalmas elégtelen nyújtanak a közösségi oldalakon, talán ezért is merült fel nemrégiben az összefogás ötlete. A liberálisoknak nincs iWiW-profilja, Facebook-rajongóik száma 125.   iWiW-, és Facebook-profilja is csupán Orbán Viktornak és Morvai Krisztinának van - összegzi a hazai politikai webes aktivitást a webforgalom.hu internetes oldal tulajdonosa.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Twitter vagy Buzz?

További villámkérdések  Szavazás állása

Augmented reality: Hallott már róla?

Az augmented reality mobiltechnológiára való átterjedése előrevetíti, hogy a jövőben mobiljaink fő feladata lesz tetszőleges pillanatban összekötni a digitális és a valódi világot. Kereséseinket intuitív módon, a fizikai világra kiterjesztve futtathatjuk, a találatok pedig szintén kézzelfogható valóságként érkeznek szempillantás alatt.

A kiterjesztett valóság üzleti lehetőségei A kiterjesztett valóság üzleti lehetőségei

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés