Ötletesek a startupok, de hiányos az üzleti szemlélet - interjú a StartupFlyer gazdáival

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: startup | StartupFlyer | interjú

2010.
12.03.
12:12

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Borbély Gábor és Bakó Zsolt célja az volt a StartupFlyer létrehozásával, hogy támpontot adjon az összes startup közösség szereplőnek, ahhoz, hogy megtalálja a számára érdekes szervezeteket, kezdeményezéseket. Még az év végén publikálnak egy olyan átfogó térképet is, amely tartalmazza azokat a szervezeteket, rendezvényeket és médiumokat, amelyek Magyarországon tevékenyen kapcsolódnak a startup vállalkozások világához. Eddig 45 startup létezik hazánkban, ezek regionális szakmai közösséggé alakítása fontos előrelépést jelentene a jövőben.

Miért tartottátok fontosnak a térkép elkészítését?

Borbély: Saját problémánkra próbáltunk megoldást adni, mi is egyre inkább szükségét éreztük annak, hogy átfogó képet kapjunk arról, 2010-ben itthon kik azok a szereplők, akik a startupokhoz, induló vállalkozásokhoz köthetők valamilyen formában. A cél az volt, hogy egy olyan támpontot adjunk, ami alapján az összes szereplő - legyen akár ötletgazda, akár befektető - megtalálhatja a számára érdekes szervezeteket, kezdeményezéseket.

Mióta szervezitek, mióta készül?

Borbély: A térkép körülbelül 1,5-2 év összegyűjtött tudását és meglévő kapcsolatait tartalmazza, főként olyanok szerepelnek rajta, illetve azokat tettük rá először, akikkel munkánk során kapcsolatba kerültünk. Az összeállítás ezután már nem vett nagy időt igénybe.

Mikor készül el a teljes térkép? Mi lesz a szerepe, ha elkészül?

Borbély: A jövő évtől a StartupFlyeren egy regionális startup közösséget szeretnénk összehozni, ezért pár hónapon belül a régió több városában is elindítjuk a helyi verziókat. A Colabs mellett pedig elstartol egy gyorsító program induló vállalkozásoknak, aminek a keretén belül nagyon koncentráltan szeretnénk a startupok számára szükséges erőforrásokat összegyűjteni (mentorok, network, tanácsadás, befeketői prezentációs lehetőség, pre-seed finanszírozás).

Bakó: Ezek mellett év elején több különálló, startupokkal kapcsolatos nagyobb rendezvényt is szervezünk, többek között az EPC újabb fordulóját illetve egy budapesti Startup Weekend-et is.

Lehet a térképet egyfajta szakmai szűrőnek nevezni? Mi alapján állítjátok össze, hogy ki kerül fel a térképre?

Borbély: Jelenleg 5 csoportba gyűjtjük a szereplőket, és egyelőre megpróbáljuk a többé-kevésbé állandóakat megtalálni, ezért nincs is most még startup kategória, hiszen pont a vállalkozások azok, amik a leginkább változnak: gyorsan indulnak újak és néhány hasonlóan gyorsan bukik is el.

Bakó: Egy nagyon kezdeti fázisban lévő szegmensbe próbálunk valamiféle rendszert vinni, ezért tapasztalatunk szerint a többi szereplő is érdeklődve és kíváncsian figyeli, kik vannak még fent a térképen. Volt például olyan kockázati befektető, aki azért is jött el a StartupFlyer networking estjére, hogy a többi térképre felkerült befektetővel megismerkedjen.

Főként kiknek szól? Inkább a befektetőknek vagy inkább a piacnak?

Borbély: Is-is. Különböző típusú szervezeteket gyűjtöttünk össze a térképre, amik egy vállalkozás adott fázisaiban lehetnek érdekesek, kezdve az ötlet megszületésétől egészen a sokadik kockázati tőke bevonási körig. Ugyanígy a befektetők számára is többféle szempont szerint lehetnek érdekesek a térképen szereplők. Legalapvetőbb talán az, hogy milyen nagyságrendű tőke kihelyezésben gondolkoznak és ehhez milyen típusú partnerekre van szükségük.

Jelenleg hányan szerepelnek rajta?

Borbély: 19 médium, akik technológia vagy üzleti irányból kapcsolódnak és írnak startupokról. 18 szervezet, köztük állami és uniós finanszírozásúak ugyanúgy ahogy a klaszterek és alulról jövő kezdeményezések. 5 körülbelül évente megrendezésre kerülő nagyobb konferencia. Ezenkívül 10 intézményi befektető, tőkekihelyezéssel foglalkozó szervezet, és 11 rendszeres rendezvény és találkozó. (A StartupFlyer térképén a digibiz.hu is megtalálható.)

Milyen időközönként és mi alapján frissül?

Borbély: Most december végén és aztán évente szeretnénk egy infógrafikát "kiadni" az aktuális ecosystemről, de a térkép közben is elérhető lesz és a piaci változásokat követve folyamatosan frissülni fog. Jövő év elejétől pedig már a startup vállalkozókat, vállalkozásokat is szeretnénk felsorolni.

Kaptok visszajelzést arról, ha megállapodások születnek?

Borbély: Mivel a tevékenységeinken keresztül rendszeres élő kapcsolatban vagyunk vállalkozókkal és befektetőkkel is, ezért nagy örömünkre folyamatosan kapjuk az ilyen jellegű visszajelzéseket. A nyári Elevator Pich Competition résztvevőinek például már közel 25-30%-a túl van a tőkebevonáson, de ugyanígy a Colabs-ban létrejött projektek is érnek el hasonló sikereket.

Miből tartjátok fent magatokat?

Borbély: Az elmúlt pár év a tapasztalat szerzéssel és a kezdeti nehézségek legyőzésével telt. Biztos lett volna más irány is, de mi azt választottuk, hogy alulról szervezzük a hazai vállalkozói közösséget. Éppen ezért a Colabs és a StartupFlyer is valamennyire bootstrap startupok, amiknek az építését jelenleg még egyéb párhuzamos munkákból finanszírozzuk.

Szerintetek egy vidéki startupnak milyen kitörési lehetőségei vannak?

Borbély: Természetesen vannak olyan állami és uniós források, amik a Központi Régión kívül irányulnak és pont az a céljuk hogy a "vízfejűséget" megszüntessék, de látni kell, hogy az itthoni közösség még nagyon kicsi és a szereplők a központok köré koncentrálódnak, ami jelenleg Budapest és egy-két más város. Amíg például Budapesten is rengeteg felfedezetlen ötlet és lehetőség van, addig aligha várható, hogy az egyéb szereplők (szervezetek, befektetők) kifelé, más városok felé nyitnának.

Bakó: Ugyanakkor, ahogy a fővárosban is pár év alatt néhány huszonéves fiatal hozta létre azokat az eseményeket és közösségeket a semmiből, amik most a térképen szerepelnek, úgy ez az építkezés vidéken is működhet, és akkor már a többi szereplő szempontjából is látható és izgalmas területté válnak.

Lehet tudni, hogy körülbelül hány startup van ma Magyarországon?

Borbély: A startupok.hu alapján legalább 54, ennyi biztos. Egyébként nehéz összeszámolni, mert nagyon sokan bizonyos egyéb karakterisztikával rendelkező vállalkozásokat is startupnak vesznek, mások meg úgy viszik a projektjüket, hogy ők egyébként nem is tudják, hogy azok. Itthon talán a fogalmat kellene előbb tisztázni, mit is értünk közösen startup alatt, utána lehet elkezdeni számolni.

A teljesség igénye nélkül, szerintetek mely ötletek (startupok) azok, amik akár a nagy almában is ütőképesek tudnak lenni?

Borbély: Amikre mi rálátunk, azok főként a webes és mobil fejlesztések és szolgáltatások, ezekben még van potenciál, illetve a közösségi/információ megosztó platformokban is vannak további csavarok, amit ki lehet facsarni. További érdekes új irány lehet a már meglévő rendszerek újragondolása, egyszerűsítése, amikkel komoly pozíciókat lehet szerezni a már meglévő szolgáltatásokkal szemben.

Bakó: Ezeken a területeken ötlet szempontból eddig sem álltunk rosszul és a jövőben is biztos egyre több sikeres magyar csapat alakul. A kérdés az, hogy mikorra tesszük magunkévá meg azt a szükséges vállalkozói és befektetői szemléletet, ami például az USA-ban már évtizedek óta megvan, és ami a helyzeti előnyüket adja.

Az elmúlt években divat lett a befektetők körében támogatni az innovatív ötleteket, szerintetek mi az, ami igazán vonzó tesz egy startupot a befektetők szemében?

Borbély: Itthon még a befektetők is ugyanúgy az út elején járnak a seed és angel tőkekihelyezésben, mint a vállalkozások, ezért még nekik is tanulniuk kell, mi az, amit érdemes figyelniük. Természetesen nagyobb nagyságrendű befektetésből sokaknak vannak tapasztalataik, de a startupoknál módosulnak a szempontok.

Bakó: Amit most még a többség keres, az az innováció, a biotech, telekommunikáció, tipikusan olyan dolgok, amiknek egyrészt nagyobb a tőkeigénye másrészt hosszabb a fejlesztési ideje, mint egy webes/mobil startupnak. Szerintünk seed és angel fázisban azok a befektetők lesznek sikeresek itthon is, akik sokkal rugalmasabban és bevállalósabban keresik az ötleteket, akik naprakészek a trendekkel kapcsolatban, aktív részesei a startup közösségnek, és akik rálátnak az ötletekre még nagyon korai fázisban, amikor még esetleg csak a fejekben léteznek. Ezek alapján a szempontok főként azok, hogy milyen fejben/fejekben talált rá az ötletre, milyen a közösség (piac) megítélése az ötlettel kapcsolatban, illeszkedik-e jelenlegi, vagy jövőbeli trendekbe.

Mi az a 3-4 dolog, amitől egy ötletből startup vállalkozás lesz?

Borbély: Röviden, ha az alábbi négy kérdésre tudsz hiteles választ adni egy befektetőnek, akkor van miről beszélnetek, egyébként toll-papír és kezd elölről.

Mi a termék/szolgáltatás, amit kínálsz?
Milyen valós problémát oldasz meg vele?
Kik alkotják piacod, és az mekkora?
Kik alkotják a csapatod, és mitől lesztek ti jobbak mint mások?

Milyen hazai szervezetekkel álltok kapcsolatban?

Borbély: Nagyjából mindenkivel a térképen, és bárkivel szívesen megismerkedünk, aki még nem került rá.

Mit szeretnétek mondjuk egy év múlva elérni?

Borbély: Szeretnénk egy élő kapcsolatokon alapuló valós szakmai közösséget a startupok iránt érdeklődők számára. Saját magunk azt tapasztaltuk, hogy nagyon nehéz volt az elmúlt pár évben itthon a megfelelő embereket és erőforrásokat megtalálni egy-egy ötlethez, vállalkozáshoz vagy kezdeményezéshez. Szerencsére idén a helyzet már érezhetően javult és ahogy a térkép mutatja egyre többen mozognak ezen a területen. Ezt a fejlődést szeretnénk a továbbiakban is a különböző kezdeményezéseinkkel serkenteni, illetve az ötletgazdák vállalkozásainak indulását segíteni.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Torrent vagy iTunes?

További villámkérdések  Szavazás állása

A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre

Szabó Mártonnal, az iWiW alapítójával és korábbi vezetőjével csendes leköszönése alkalmából beszélgettünk. Távozásának egyszerű az oka: 8 év alatt elfáradt. Továbbra is segíti tanácsaival az Origo-t de most inkább pihen és utazik. Twitterezni valószínűleg nem fog, de a blogírást elképzelhetőnek tartja. Mint mondja, sosem volt még ennyire érdekes a social media világa, a fejekben viszont volna mit helyére tenni. Mi nagyon örülnénk, ha belefogna, mert Marcit jó hallgatni. Nehezen is tudtuk abbahagyni, így a vele készült interjút két részletben közöljük, rövidített videóanyaggal spékelve.

"A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre" - interjú Szabó Mártonnal, az iWiW korábbi vezetőjével 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés