Hogyan váltsuk vissza, amit online vettünk?

Szerző: Vida Sándor Forrás: efk.hu

Címkék: karácsony | visszaváltás | online vásárlás

2011.
01.08.
17:47

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A nagy karácsonyi bevásárlási lázat a szokásos karácsony utáni visszavásárlási láz követi. Nincs ez másképp az online vásárolt termékek esetében sem. Azzal a kivétellel, hogy míg az üzletekben vásárolt termékek indoklás nélküli visszavételére semmilyen jogszabály nem kötelezi az eladót, addig az online kereskedőknek 8 munkanapos elállási határidővel kell megküzdeniük.

A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet részletesen taglalja az elállás jogi lehetőségeit, ami azonban nem minden termék esetében tehető meg.

Bármely online megkötött szerződéstől egyoldalúan, indoklás nélkül elállhatunk. Teljesen mindegy, hogy a termék hibátlan, rendeltetésszerű használatra alkalmas. Ha "nem tetszik" visszaadhatjuk. Ez kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a kipróbálásra és megvizsgálásra. Mindez akkor is érvényes, ha a határon túlról rendeltünk valamit. Az uniós jogharmonizáció eredményeképpen a tagállamokban az elállási jog biztosított, azonban időtartama változhat. Közös szabály, hogy minden esetben a visszaváltási határidő minimum 7 munkanap. Az unión kívüli országban elképzelhető, hogy a jogszabályok nem biztosítanak speciális jogokat a fogyasztók számára.

A magyar szabályozás szerint 8 munkanapig jelezhetjük elállási szándékunkat a kereskedő felé. Ezt a termék kézhezvételétől vagy az interneten rendelt szolgáltatás esetén a szerződéskötés napjától kell számolnunk. Ettől az időkorláttól önszántukból eltérhetnek a kereskedők, kínálhatnak például 14 napos pénz visszafizetési garanciát is. Továbbá a rendelet hatáskörébe nem tartozó termékekre is kiterjeszthetik az elállási jogot.
Mely árukra nem vonatkozik az elállási jog: • az előre meghatározott időpontban szállást nyújtó (hotelszoba foglalás), szállítási (repülőjegy-foglalás, gépjárműbérlés), étkeztetési (pizza rendelés) vagy szabadidős szolgáltatások (koncertjegy, belépőjegy megrendelés) • az egyedi megrendelésre készített áruk (saját fotó felhasználásával készített ajándéktárgyak, pólók, bögrék) • az általunk készített digitális fényképek előhívására • egyedi számítógépes szoftverek létrehozása • gyorsan romlandó termékek (például nem tartós élelmiszerek, vágott virág) és természetüknél fogva (higiéniai vagy egészségügyi okból) vissza nem szolgáltatható termékek (például használt fogkefe, golyósdezodor, fehérnemű, masszázsolaj, szexuális segédeszköz, kozmetikumok, étrend kiegészítők). Kivéve, ha a csomagolást vagy a védőfóliát még nem bontottuk fel. • olyan szolgáltatások melyeknél a szerencse meghatározó faktor (sportfogadások, szerencsejátékok, internetes árverések-nem fix árasak-, • számítógépes szoftverek, egyéb CD-n, DVD-n tárolt programok, zenék, filmek, hangos könyvek, ha a csomagolás sértetlen • online letöltött szoftverek • kábeltelevíziós, internetes szolgáltatás nyújtására interneten keresztül kötött szerződések, amennyiben az elállási határidő lejárta előtt a szolgáltató hozzájárulásunkkal a teljesítést már megkezdte • ha a termék árának, illetve a szolgáltatás díjának a megemelkedése, ha az az eladó által nem irányítható ingadozástól függ (a háztartási tüzelőolaj, és egyéb olajszármazékok, valamint a nemesfémből készített ékszerek) Ha az áremelkedést a nemzeti valuták árfolyamainak változása eredményezi, élhetünk az elállási jogunkkal. • Hírlap és folyóirat vásárlására irányuló szerződés esetén a már aktualitásukat vesztett kiadványok vételárának a visszatérítésére Forrás: saját gyűjtés (www.magyarefk.hu)
Ha egy futárcég egy keddi napon hozza ki a megrendelt 3D-s televíziót, az eladó szerdától rághatja a körmét egészen 8 munkanapig, hogy vajon visszaküldik-e az árut. Tehát, ha nincs piros betűs ünnep, egészen a következő hét péntek 24 óráig tart a visszamondási idő. Ha az interneten rendelt árut a kereskedő üzlethelyiségében vesszük át akkor is lehetőségünk van a nyolc munkanapon belüli visszamondásra. Hiába lett volna lehetőségünk kipróbálni a terméket az üzletben. A szabályozás szerinti ráadásul az elállási nyilatkozat automatikusan felbontja az áruvásárláshoz kapcsolt hitelszerződést is. Az esetleges problémák elkerülése érdekében nem árt azért a bankot külön is tájékoztatni.
Hasznos tippek a biztonságos fizetésre • Ellenőrizzük a kereskedő hátterét - használja HOWARD-ot, a vásárlási tanácsadót! (megtalálható a www.efk.hu oldalon) • Lehetőség szerint ne vállaljunk az előrefizetést • Kerüljük az ismeretlenek számára történő pénzküldési módokat (például: Western Union vagy MoneyGram) • Mindig ellenőrizzük a fizetési feltételeket • A biztonságos fizetést garantáló honlapokon keresztül fizessünk, melyek címének a kezdete https:// • Amennyiben egy kereskedőtől vásárolunk, soha ne utaljuk a pénzt egy magánember bankszámlájára • Jól ismert és biztonságos online fizetési módokat válasszuk, például a PayPalt! • Ha az E-Bayt használjuk, ne fogadjuk el a szerződésnek az E-Bayen kívüli megkötését • Olyan bankkártyákat használjunk a fizetéshez, amelyek a csalás esetén védelmet és pénzvisszafizetést garantálnak • Figyeljünk a biztonságos fizetést garantáló ikon meglétére (apró lakat) a weboldalon • Olyan fizetési módot válasszunk, mely lehetővé teszi a fizetési megbízás visszavonását, amennyiben a kereskedő nem teljesíti kötelezettségét • Bizonyosodjunk meg róla, hogy a webáruház nevével, postacímével, és egyéb elérhetőségeivel (pl. e-mail cím, telefonszám) kapcsolatos információk fel vannak-e tüntetve a honlapon Forrás: EFK (www.efk.hu)
Az elállási határidő alatt természetesen nem kell az eladó részére visszajuttatni az árucikket. Csupán a szándékunkat kell jeleznünk a kereskedő felé. A termékhez mellékelt számlát (nyugtát) ezért mindig érdemes megtartanunk. Ha ezt nem mellékelte a webáruház, akkor a futártól kapott átvételi elismervény szolgálhat az időpont bizonyítására. A megrendelt árut kipróbálhatjuk az elállási határidő alatt, persze CD és DVD lemezek ez alól kivételt jelentenek.

Az elállási szándékunkat az általános szerződési feltételekben (ÁSZF) megszabott módon tehetjük meg. Ha erről nincs külön traktus, akkor azt telefonon, postai úton (lehetőleg ajánlott levélben), a honlapon megadott e-mailen vagy akár személyesen az üzlethelyiségben is kifejezésre juttathatjuk. Az írott elállási nyilatkozatban mindenképpen utaljunk arra, hogy az internetes kereskedelemben nyújtott indoklás nélküli elállási jogunkat kívánjuk gyakorolni és nem a hibás teljesítés, szavatossági problémák vagy jótállási okok vezérelnek.

A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó előzetesen nem zárkózott el a visszavételtől. A megrendelt árut persze a saját költségünkön kell visszajuttatnunk. Az eladó pedig 30 napon belül köteles az általunk kifizetett teljes összeget -kiszállítási díjjal együtt- visszaadni. Az internetes kereskedő nem kötheti a visszavételt a számla vagy az eredeti csomagolás meglétéhez vagy sértetlenségéhez és nem kérhet semmilyen díjat a termék  használatáért azalatt a pár nap alatt amíg nálunk volt. Sőt az esetleges karcolások megtérítését sem követelheti.

Nem rendeltetésszerű használat esetén más a helyzet. Ekkor kártérítési igénnyel léphet fel az eladó a termék meghibásodása, károsodása vagy értékcsökkenése miatt. Azonban, ha minden feltétel adott és a kereskedő nem fizet lehetőség van jogorvoslatra bírósági úton vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testületnél.

A hagyományos módon, üzletekben vásárolt termékek esetében a kereskedők csupán a hibás termékeket kötelesek visszavenni és jóra kicserélni. Ehhez azonban nélkülözhetetlen a blokk és az eredeti csomagolás megléte. Azonban ekkor is csupán a vásárlás napja után három napig kötelezhetőek az eladók a beváltásra. Az ünnepekkor azonban jóval rugalmasabban kezelik ezt a kérdést az áruházak. Van ahol nem csak a két ünnep között, de még január első hetében is hajlandóak a nem kívánt árut visszavenni vagy legalábbis levásárlási opciót kínálni. Készpénzt csak kivételes esetben adnak vissza.
Fogyasztói jogok netes vásárlásoknál ELEKTRONIKUS VISSZAIGAZOLÁS. A kereskedő köteles a megrendelést legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni, ellenkező esetben a fogyasztót nem köti megrendelése, s nem köteles a leszállított terméket átvenni. SZERZŐDÉSKÖTÉS. A szerződés akkor jön létre, ha a kereskedő a visszaigazolást követően egy újabb e-mailben értesíti a fogyasztót a megrendelésről, a termék postára adásáról vagy a boltban történő átvehetőségéről. A szerződés akkor is létrejön, ha a visszaigazolás után a kereskedő a megrendelt terméket leszállítja a fogyasztó részére. ÁTVÉTEL MEGTAGADÁSA. Ha leszállításkor derül ki, hogy a csomagban nem a megrendelt termék van, illetve a visszaigazolt árnál többet követel a kereskedő, akkor a vevő nem köteles azt átvenni, illetve kifizetni. ELÁLLÁSI JOG. Az interneten megkötött szerződéstől egyoldalúan, indoklás nélkül visszaléphetünk, s a termék visszaküldésével 8 munkanapon belül követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Forrás: Figyelő hetilap



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Nők vagy Wikipédia?

További villámkérdések  Szavazás állása

A Netrisk.hu megéri a pénzét?

A tavalyi évben közel 1,4 milliárd forintos árbevételt produkáló Netrisk.hu többségi tulajdonát a napokban szerezte meg az Enterprise Investors, több mint 6 milliárd forintért. Az üzlet nem csak az évi több száz millió forintos osztalékért érte meg.

Brutális növekedés a Netrisknél Brutális növekedés a Netrisknél

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés