Divatmárkák a weben - körkép

Szerző: -cm- Forrás: digibiz.hu

Címkék: online tartalom

2010.
09.10.
11:29

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A Gap és a Zara után hamarosan a H&M is beáll a külföldön online shopokat üzemeltető márkák közé. Megnéztük, hogy itthon mi a helyzet, és kiderítettük, hogy miért nem nyitnak a gyártók gyakrabban webshopot.

Egyre több gyártó dönt amellett, hogy offline boltjai mellett online is piacra dobja kínálatát: az áruválasztékát már az Egyesült Államokon kívül is online értékesítő Gap után a spanyol Zara is megnyitotta online shopját; internetes boltjuk egyelőre Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban és Portugáliában érhető el. Hamarosan, nagyjából egy hét múlva a H&M is követi a konkurencia példáját. Ruha és cipő már az Amazonon is vásárolható online; a cég nemrég vásárolta föl a Zappos cipő és ruházati kiskereskedőt, és bár az anyacég nem árult el részleteket ennek forgalmi adatairól, abból ítélve, hogy az Amazon profitja a cég legújabb jelentése szerint 68 százalékkal növekedett, ez a részleg sem teljesíthet rosszul.

A látszat csal

Bár Nyugat Európában már vásárolhatnak, illetve hamarosan vásárolhatnak az előbb említett online boltokban, Magyarországon egyelőre más a helyzet: "Nálunk nem igazán van olyan nagyobb márka, amely online értékesítene, még a Brands.hu és a Fashiondays.hu is más rendszert képvisel - ezek zártkörű értékesítési helyek, amelyek kiemelt márkák termékeit árusítják olcsón, lényegesen a bolti ár alatt. Online outletekről van tehát szó, amelyekben több márka van jelen. A Markabolt.hu sem a cégekről szól: az oldal sok márka termékét árusítja, mégsem márkabolt, hiszen nem kötődik konkrét márkához.

Az e-kereskedelem egyszerűen nem arra lett kitalálva, hogy márkaboltok saját boltjukat vigyék; ilyesmit inkább presztízsből, ügyfelekkel való kapcsolatépítés miatt tartanak fönn a cégek, vagy termékfejlesztési célból, hogy így gyűjtsék be az ügyfelek észrevételeit" - sorolja Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke, majd folytatja: "Sokan azt gondolták, hogy az internet lényege a gyártói modell lesz, azaz hogy a gyártótól közvetlenül online lehet vásárolni. Ennek ellenére az látszik, hogy a gyártók által nyitott shopok nem az offline kereskedelem ellen mennek, és nem akarják tönkretenni saját disztribúciós partnereiket azzal, hogy online alacsonyabb áron értékesítenek, mint az utcai boltok"

A gyártói üzleteknek inkább a kapcsolatépítésben van szerepük, valamint speciális ajánlatoknak adnak helyet, olyanoknak, amelyeket a normál disztribúciós hálózatok képtelenek lennének elérhetővé tenni. "Ha például egy termék túl speciális, vagy nincs rá akkora kereslet, hogy érdemes legyen a bolthálózatot föltölteni vele, jó megoldás lehet az online értékesítés. Remek példa erre a Swarovski, amely komoly online boltot visz külföldön, és Magyarországra is szállít. Náluk online tipikusan újdonságokat, vagy nagyon akciós kifutó termékeket, esetleg kis szériás csecsebecsét, például kristállyal kirakott headsetet lehet kapni. Az ilyesmiből nem lehet jelentős mennyiséget eladni, ezért nem érdemes minden egyes terjesztőhöz eljuttatni - az ilyesmi fizikailag csak a kiemelt Swarovski boltokban érhető el, és valószínűleg nagy arányban történik az online értékesítés. Ugyanakkor ha a teljes értékesítési palettát nézzük, az online értékesítés vélhetően csak egy kis részt tesz ki" - magyarázza a szakember.

Mindenki válogat

A számítástechnikai és kommunikációs eszközök gyártóival már kissé más a helyzet: "Az Apple, mivel még mindig viszonylag szűk, igényes rétegre számíthat, természetesen épít az online értékesítésre - nyilván főleg a nagyobb piacokon, mint például Amerikában. De ha mondjuk megnézzük a nagy  mobiltelefon-gyártól honlapjait, azt látjuk, hogy általában nem jellemző az online értékesítésre való fókuszálás, inkább a speciális, kis szériás kiegészítőket árulják online, de bármit kínálnak, annak az ára nagyjából megegyezik a bolthálózatban elérhető árral" - mondja Kis Ervin Egon, aki ismét hangsúlyozza, hogy a webet inkább kommunikációra használják a márkák: a telefonokhoz például szoftvereket, csengőhangokat, háttérképeket lehet letölteni az oldalakról, mert ez a tevékenység nem árt a disztribúciós hálózatnak.

Az autógyártókra sem jellemző az online értékesítés: "Amerikában az eBayen ugyan rendszeresen van újautó-aukció, de ezt nem az autógyárak szervezik, hanem a kereskedők. Az autóiparban szerintem a jövőben sem várható, hogy a gyártó által történő online értékesítés jellemzővé váljon, mivel az autóvásárlás nem egy egyszerű kereskedelmi ügylet, hanem számos szolgáltatás kapcsolódik hozzá a forgalomba helyezéstől az egyedi igények kezelésén át a rendszeres szervizig, amit egy évtizedek alatt kiépült kereskedelmi hálózat végez. Ha a gyártók hirtelen elkezdenének online olcsón autókat árulni, azzal kihúznák a talajt e hálózat lába alól. Nem kizárt, hogy történni fog valamilyen átrendeződés, de ahhoz új üzleti modell és másfajta vásárlói szokások is kellenek.Persze van olyan termék, amely online értékesítésre alkalmasabb, mint offline-ra: az autókhoz tartozó ún. butik termékeket, például a márkalogós baseball sapkát, a karórát, a kulcstartót remekül lehet online értékesíteni" - sorolja Kis Ervin Egon. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden sikeresen árusítható online: "Az, hogy online ruha- és cipőbolt az Amazon.com-on is üzemel, elsősorban a méretéből fakad: az Amazon az a hely, ahol tényleg szinte mindent lehet kapni online, ez a cég stratégiája. De ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy amit az Amazon képes eladni, azt képes lesz hatékonyan és nyereségesen értékesíteni mondjuk egy gyártó is."
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Origo vagy Index?

További villámkérdések  Szavazás állása

Iparági fúziók I-II

A fúziók, licencek, bevásárlások témakörében annyi az esemény, hogy halandó újságíró a legjobb szándékkal is csak jellemzőnek vélhető részleteket tud kiragadni a folyamatok áradatából. Ezúttal nem napjaink felvásárlásai között tallóztunk, hanem az iparág (közel)múltjából ragadtunk ki néhány tanulságos példát.

It-iparági fúziók I.rész: Méretes pofonok a segítő kéztől It-iparági fúziók I.rész: Méretes pofonok a segítő kéztől

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés