Online állásportálok: Nem a neten keresik a topmenedzsereket

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: online kereskedelem | Monster | Profession | állás

2010.
03.24.
16:35

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Dúl az állásportálok harca, a tavaly startolt Monster közelíti a Profession-t, ám az álláspiaccal kapcsolatos bevételek nagy részét még ma is a fejvadászok és a személyzeti tanácsadók teszik zsebre. Körbejártuk az okokat, és megnéztük, hogy áll az online álláskereső portálok piaca.

Több tucat hazai állásportál működik, komoly verseny mégis két nagy szolgáltató között kezd kialakulni: a Sanoma által működtetett, jelenleg 65 százalékos részesedéssel piacvezető Profession.hu, valamint a hazai piacra tavaly berobbant, 60 országban működő Monster.hu küzd a látogatóként és a hirdetőkért. A Profession.hu-nak a Webaudit adatai szerint naponta közel 60 ezer, havonta nagyjából 500 ezer látogatója és 14-16 millió körüli oldalletöltése van, hírlevelére pedig több mint 185 ezren regisztráltak. Önéletrajz-adatbázisukban több mint 90 ezer regisztráltat tartanak nyilván.





A Monster.hu - mely a jobpilot.hu felvásárlásával lépett a piacra - látogatóinak száma alacsonyabb, havi szinten 400 ezer körül alakul, míg a regisztrált felhasználók száma közelíti a 100 ezret - állásajánlataik száma viszont meghaladja a 3 ezret (a portálnak egyébként nemzetközi szinten 80 millió regisztráltja van). "A publikus adatok szerint látogatottságban a Profession.hu után a másodikok vagyunk, de ehhez hozzátartozik, hogy tavaly januárban lőttük ki a szájtot, és április végén kezdtünk el kommunikálni. Az első évünk szinte minden téren meghaladta várakozásainkat. Ha az állásajánlatok számát nézzük, a mai napon mindkét nagy állásoldalon 3000 körüli magyarországi állásajánlatot találnak a munkavállalók" - mondja Buda Szabolcs, a Monster.hu ügyvezetője.

A netezők harmadát lefedik

Mint Szigetvári Józseftől, a Profession.hu lapigazgatójától megtudtuk, az online állásportálok ismertsége nagy, egy tavaly novemberi felmérés szerint a 15 évesnél idősebb internetezők közel 33 százaléka látogatja ezeket a felületeket. Bár ez már önmagában sok mindent elárul, árbevételeikről a szájtok nem nyilatkoznak, sőt mivel a nagyobb portálok az amerikai tőzsdén jegyzett Monster kivételével főleg külföldi háttérrel rendelkező kiadóvállalatok tulajdonában vannak, nem is konszolidálják az árbevételüket. Annyi biztos, hogy forrásaikat az állást hirdető cégek adják, amelyek részére több szolgáltatást is nyújthatnak a portálok: szájttól függően van például előválogatás, fizetni lehet önéletrajzi adatbázisért, a cégek kereshessenek a regisztráltak közül, és igénybe vehetnek olyan visibility szolgáltatásokat is, amelyekkel még jobban kitűnhetnek, kommunikálhatnak az álláskeresők felé - nemzetközi szinten is ugyanezek a modellek működnek, az álláskeresői oldal számára a szolgáltatások gyakorlatilag mindenhol ingyenesek.

Még tarolnak a fejvadászok

Mint Buda Szabolcstól megtudtuk, nemzetközi szinten az online állásportálok árbevételüket nézve nagyjából 5 százék körüli piaci részesedéssel bírnak a HR-szolgáltatói piacon (a képzési szolgáltatók nélkül). A bevételek túlnyomó többségét továbbra is a print hirdetések, a személyzeti tanácsadók, a munkaerő-kölcsönzők és a fejvadászok bevételei teszik ki, annak ellenére, hogy a portálok elvileg több álláskeresőt érnek el, mint az előbbiek. "Úgy saccolom, itthon jelenleg 800 ezer embert érnek el havi szinten a portálok, összességében viszont valószínűleg nincs ennyi aktív álláskereső. Sokan csak körülnéznek az oldalak kínálatában, felmérik piaci lehetőségeiket, de sokszor nem pályáznak állásokra. Azt lehet egyébként mondani, hogy a prémium állások középső szegmensét nagyrészt az online szegmensen keresztül töltik be.



Más a helyzet a felső vezetői pozíciókkal, ezek jó részét még mindig nem hirdetik meg online, sokkal inkább fejvadászokat alkalmaznak a cégek. Hasonlóan nem online keresnek fizikai munkaerőt, szakmunkást, segédmunkást. Ilyen esetben - főleg vidéken - még mindig jól működnek a kiragasztott cetlik és a helyi újságok print hirdetései"- mondja a szakember. A "high end" és a "low end" kivételével ugyanakkor minden áttevődött az online szektorba: 10 évvel ezelőtt az álláshirdetésekben postai úton kérték az életrajzot, a referencia levelet. Ma viszont 99 százalék fölött van az olyan ajánlatok száma, ahol e-mail címet kérnek, vagy amelyekre online regisztrációs űrlapon keresztül lehet jelentkezni. Kézzel írt önéletrajz maximum akkor jöhet szóba, ha a munkáltató grafológiai elemzést akar végeztetni.

Szinte mérhetetlen

A kisebb-nagyobb állásportálok harcát nem annyira a számok, mint inkább a használhatóság döntheti el. A Szinapszis Piackutató és Tanácsadó január végi vizsgálatából például az derült ki, hogy 3-4-nél több állásportált még az aktív álláskeresők sem látogatnak, az állást aktívan nem keresők pedig náluk jóval kevesebbet nézelődnek. A legnépszerűbb állásportálok használhatóságát vizsgáló kutatás rámutatott egyes portálok nem megfelelő használatának következményeire, a keresőfunkcióikban meglévő hiányosságokra, a szűrési opciók nem megfelelő használatából, valamint azok nem megfelelő optimalizáltságából fakadó találatvesztések okaira.

Ezek feltérképezése létszükséglet, mert az állásportálokat a hirdető cégek a jelentkezők mennyiségétől és minőségétől függően ítélik meg, így a találatvesztés mindenkinek árt. A cél tehát az, hogy kereső funkciók tökéletesen működjenek, használatuk egyértelmű legyen, minimalizálják a hibalehetőséget. A Szinapszis kutatásból az is kiderül, hogy a felhasználók ugyan előszeretettel használják a kulcsszavas keresőket, leegyszerűsítve velük a kutakodást, ugyanakkor ez is találatvesztést eredményezhet. A portálok egyik fő fejlesztési feladata emiatt a kulcsszavas keresőjük fejlesztése, további optimalizálása lehet.

Olvassa tovább a cikket!

  • Online állásportálok: Nem a neten keresik a topmenedzsereket
  • Ki mit keres?
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Origo vagy Index?

További villámkérdések  Szavazás állása

Fesztiválok online

A közösségi szájtokon való jelenlét a fesztiváloknak is létszükséglet, az oldalakat lájkolni és követni szinte kötelező. Az európai rendezvények szervezői emellett online fesztiváltévével, fesztiválos iPhone applikációval, a fesztiválhonlapba integrált repjegy- és autóbérlési lehetőséggel is előrukkoltak.

Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés