Két éven belül illeték is fizethető az ügyfélkapun keresztül - interjú

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: elektronikus kormányzat | elektronikus ügyintézés | interjú | ÁFA -bevallás

2010.
04.15.
07:33

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Bár karbantartás miatti leállások a jövőben is várhatók, az ügyfélkapu köszöni szépen, rekord látogatottság mellett működik. A közel ötmilliárdos EU-s finanszírozású rendszer fejlesztéséről Oláh Istvánt, az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózatot és a Kormányzati Portált üzemeltető Kopint-Datorg Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.

Pontosan milyen fejlesztéseket végeztek az Ügyfélkapunk a megújulás előtt?

A Központi Elektronikus Szolgáltató rendszer majd minden elemét megújítottuk, utolsó elemeként a Magyarorszag.hu új felületét állítottuk üzembe.

Konkrétan mi újult meg?

Az elektronikus kormányzati gerinchálózat, a kormányzati portál, az ügyfélkapu, a hivatali kapu, a biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatás, az elektronikus tárhely és a központi rendszer cím, a központi archiválási szolgáltatás, az elektronikus fizetéseket és elszámolás lehetőségét biztosító rendszer, valamint a központi ügyfélszolgálat.

A fejlesztésél milyen mintákat vettek alapul?

A rendszer egyedi fejlesztésű, hasonlatosan más országok e-kormányzati rendszereihez, bár a jó példákat mi is figyelembe vettük, mind a tervezésnél, mind a kivitelezésnél. Az e-kormányzati eszköztár kialakítását hosszabb stratégiai tervezési szakasz előzte meg, amelyet olyan stratégiák megalkotása követett, mint a “Magyar válasz", a Magyar Információs Társadalom Stratégia keretén belül elkészült e-kormányzat 2005, majd az e-kormányzat 2010 anyagok. Ezeket a kormány, majd az országgyűlés határozatként elfogadta. Ezek után kezdődhetett meg a szakaszos műszaki kivitelezés. Jelenleg az Ügyfélkapuhoz kapcsolódó intézmények száma eléri a 2400-at, a rendszeren keresztül bejelentkezett - szolgáltatást igénybe vevő - ügyfelek száma pedig 860 ezret.

Magát a rendszert hogyan promótálják, milyen csatornákat használnak?

Az elmúlt évben a nagy felhasználóink, tehát többek közt a könyvelők, a könyvvizsgálók, a kiemelt adózók és az autókereskedők részére öt városban tartottunk előadássorozatot a megújuló portálról. Emellett az Internet Hungary keretén belül külön szekció keretében tájékoztattuk az érdeklődőket, az IVSZ Akadémián pedig novemberben tartottunk rendezvényt az IVSZ tagoknak és szakmai érdeklődőknek. Sajtótájékoztatókat, kerekasztal beszélgetéseket is szerveztünk. A cél minden esetben a szakmai tájékoztatás támogatása, a felhasználók felkészítése az új rendszerre való átállásra. Az előadások tartalma és a kerekasztal beszélgetések során felmerült kérdések alapján egyébként elkészítettünk egy, az új rendszer használatát ismertető e-learning anyagot,

Mit gondol, mi a rendszer gyenge pontja, mi az, amit még fejleszteni kell, és mi az, ami a portál erőssége?

Az Ügyfélkapu akkor tudna további ügyfélbarát szolgáltatást kialakítani, ha az igazgatási szakrendszerek személyes megjelenéssel nem járó ügyintézési formákat alakítanának ki. Ennek érdekében gyorsuló ütemben folyik a közigazgatási szolgáltatások elektronizálása és internetre vitele. A rendszer fejlesztéséhez persze szükség lesz arra is, hogy az azonosítás egy "erősebb" elektronikus aláírással történjen, és meg kell oldani azt is, hogy a díjak és illetékek interneten keresztül lehessen megfizetni. Ezek az akadályok reményeink szerint két éven belül elhárulnak. Ami pedig a rendszer erősségét illeti: ez az egy pontban nyújtott szolgáltatások összeláncolhatóságának lehetősége, ami azt jelenti, hogy az ügyfélnek egyszer kell megadnia - a hét tetszőleges napján, tetszőleges időpontban - az adatait, majd ezt követően a szolgáltatások - a mögöttük lévő hivatalok közreműködésével - sorban teljesülnek, az ügyfél pedig csak a végeredményt kapja meg.

Jelenleg mekkora a forgalom, illetve a beküldött dokumentumszám egy átlagos nem határidős napon, és mekkora egy határidős, például a 12-i vagy havi Áfa bevallás időpontjában?

A dokumentum feltöltési forgalom az elmúlt időszakban megugrott, részben azért, mert az egyre több szolgáltatás egyre több határnapot is jelent. Az elmúlt időszakban a felhasználói szokások is megváltoztak, így nem különül el élesen a határnapi terhelés a többitől. Az idei év március 12-i adóbevallási határnapján egyébként látogatottsági rekordot döntött a portál, miközben a rendszer fennakadások nélkül működött. Ezen a napon az ügyfélkapun több mint 59 ezer belépést regisztráltunk, a Magyarország.hu egyedi látogatóinak a száma pedig rekordszintre emelkedett, meghaladta a 138 ezret, miközben az oldalletöltések száma 1,5 millió volt. A rendszer az adott napon összesen 223 ezer dokumentumfeltöltést regisztrált, ebből 216 ezer volt adóbevallás. A rendszer egyébként a március 6-i indulás utáni 10 napban közel 850 ezer dokumentumfeltöltést regisztrált.

A most következő negyedéves Áfa-bevallásnál milyen forgalommal terveznek? Számítanak nagyobb terhelésre?

Igen, természetesen számítunk erre. Az Ügyfélkapuba bekötött intézményektől a tervezett számokat már megkapjuk, de ezek csak becslések, hiszen nem csak elektronikusan nyújthatóak be a bevallások.

Mi a helyzet a karbantartásokkal? Az újraindulás óta volt már ilyen okból leállás, április 2-án pedig ismét emiatt szünetelt a szolgáltatás. Miért van szüksége karbantartásra egy most startolt rendszernek?

Mint minden IT rendszer életében, a KR-nél is szükséges leállásokkal járó karbantartásokat végezni. Ez független attól, hogy egy rendszer mikor indult el. Másrészt az új rendszerbe a használat alatt tapasztaltakat folyamatosan építjük be, és folyamatosan élesítjük a változó jogszabályi környezetből adódó változtatásokat is. Természetesen ezek a leállások az éjszakai órákra vannak ütemezve, rövid időre. A "leállási ablakok" egyébként nem csak a karbantartásra, hanem az új, kisebb fejlesztések integrálására is szolgálnak.

A március eleji leállás miatt vizsgálat is indult. Mit lehet tudni ennek az eredményéről?

A vizsgálatot a Kormányzati Informatikai Főfelügyelő rendelte el, az ellenőrzés megállapításait viszont még nem hozta a tudomásunkra, így ez ügyben sajnos nem tudok nyilatkozni.

És azt tudni, hogy a fórum-szolgáltatást mikor állítják vissza?

Az indulásnak műszaki szempontból nincs akadálya, a működtető döntése alapján hamarosan indul az éles szolgáltatás.

A felhasználók a használattal kapcsolatban tesznek föl kérdéseket?

Igen, írásban és a 189-es ügyféltájékoztató telefonvonalon keresztül egyaránt kérdeznek. A beérkező kérdések változóak, bár a rendszer átállási időszakában megszaporodtak a felhasználói felülettel kapcsolatos kérdése. Mára azonban ezek már csak kis részét teszik ki az összes megkeresésnek.

    
1 hozzászólás 

2010.
06.04.
00:43

Hallgat László
5 milliárdos EU támogatás eddig és 2 éven belül fizethetünk online illetéket. Remek.
Körülnéztem kicsit a referenciákban.
A cég általfejlesztett és kezelt portálok hány százaléka előtt volt olvasható napokig az OMG-s üzenet, miszerint a rendszer erősen átgondolásra és átalakításra szorul?
Gondolom folytatják, hiszen elégedettek vagyunk velük. További cca. 5 milliárd adófizetői pénzből meg is oldják majd valahogy…
Hajrá Magyarország!

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Bill Gates vagy Steve Jobs?

További villámkérdések  Szavazás állása

Mi értelme van az MTI-nek?

Rendhagyó dologra vállalkoztunk. Arra tettünk kísérletet, hogy megvizsgáljuk, milyen arányban hasznosulnak a Magyar Távirati Iroda által készített anyagok fontos hazai hírfelhasználó portálokon. Ami egyben természetesen a saját tartalom nagyságrendjére is utal.

Mi értelme van az MTI-nek? Mi értelme van az MTI-nek?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés