Nagy átalakulás előtt az online zene üzlet

Szerző: Vida Sándor

Címkék: zene

2011.
04.27.
09:53

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Sorra zárnak be hazánkban az online zeneboltok (Track.hu, Songo.hu), egyedül a Deep.hu állja a sarat. Miközben nemzetközi szinten újabbnál újabb próbálkozások vannak. A Sony már beindította, a Google pedig teszteli felhő alapú zeneboltját.

Március 31-én négy éves működés után véglegesen bezárta a kapuit a Songo.hu zeneáruház. Az ismeretséggel nem voltak gondjai az oldalnak. A magyar netezők egyharmada az áruház működése alatt legalább egyszer felnézett az oldalra: nem volt ritka a havi 110 ezres látogatószám sem. Azonban a 4 éves működés és a több mint 40 ezer vásárló ellenére, az á la carte, a letöltésre alapozó üzleti modell nem volt fenntartható. Horváth Szabolcs, Songo.hu-t működtető eMusic Kft. ügyvezető igazgatója a Digibiz.hu-nak elmondta, hogy a világon sehol sem működik nyereségen az online zeneeladás. Még a 8 éves működése alatt, 10 milliárdnál is több számot is eladó iTunes zeneáruház sem termel önmagában profitot - véli az eMusic  Kft. ügyvezetője. 

A hazai óriásnak, az Origo Zrt.-nek sem érte meg a digitális zeneértékesítő szolgáltatásának fenntartása. A Track.hu névre keresztelt áruház még 2009. július 7-én szűnt meg. A kezdeményezés vezetője Koltai Péter tavaly nyár óta nem dolgozik a cégnél. Az Origo új irányok felé néz, emiatt nem is kívánták a vállalatnál kommentálni a sikertelen próbálkozás okait. 

Nem csak a piac nagyobb, de üzletileg kiterjedtebb modellben működik az amerikai iTunes áruház. Az Apple áruházának a fenntartásánál a keretfinanszírozás és a marketinghatás a lényeg. Ugyanis a túlárazott készülékek és a különböző alkalmazások eladásából fedezik a világ digitális zeneeladásából több mint 60 százalékos részesedést birtokló zeneáruház üzemeltetésének a költségeit, mutat rá Horváth Szabolcs. Elmondása alapján önmagában nem élhető üzleti vállalkozás a digitális zenetartalmak eladása, érdekes módon mégis újabb nagyvállalatok jelentek meg a világpiacon. A Sony nemrégiben indította el Qriocity névre keresztelt felhőalapú digitális zenei szolgáltatását, sőt, már a Google dolgozói is tesztelik a keresővállalat új online zeneáruházát. A tervek szerint a felhő alapon működő rendszerre bárki tetszés szerint fel- és letöltheti kedvenc dalait. 

Dilemmák a digitális tartalmak körül

A magyar online zeneáruházak legfőbb problémája a fizetőképes kereslet hiánya. Katona Gábor, a Deep.hu vezetője szerint a netezők inkább streamingelik vagy Youtube-ról töltik le a kívánt számokat. Az az összeg, amit 1-1 trackért fizetni hajlandóak az leginkább 0 forint - panaszolja Katona. Eközben a kiadók általános véleménye, hogy "1 euró alatt semmit"! A Songonál 199 és 340 forint, míg a Deep.hu-nál 270 és 540 forintba kerül egy szám letöltése. Az árazás sok mindentől függ. A külföldi és a nagyobb kiadók dalaiért többet kell fizetni, ahogy a jobb minőségért is. A zeneáruházak és a kiadók közti egyéni megállapodás alapján persze lehetne olcsóbbá tenni a vásárlást. Azonban a magas jogdíjak, a 25 százalékos általános forgalmi adó és a kevés vásárló miatt, ha létrejön 1-1 megállapodás, akkor is annyi albumot kellene eladni a profit érdekében, ami a magyar piacon lehetetlen. Egy kis és középvállalkozás egyszerűen nem tudja kigazdálkodni a magas költségeket, hívja fel a figyelmet Katona Gábor. Próbálkozások természetesen vannak. Az Irie Maffia első két albumának digitális verzióját például igen kedvező áron kínálja a Deep. A kezdeti lelkesedés után (20-30 vásárló), a vásárlási kedv teljesen elhalt…

Az egyetlen talpon maradt magyar, online zenebolt, a Deep.hu a több lábon állásnak köszönheti fennmaradását. A digitális tartalmak mellett, az online cd, dvd és vinyl rendelés valamint a személyes vásárlás lehetősége is adott bárki számára. A digitális letöltésből származó bevétel a két éves működödés ellenére is csupán 1 százalékot tesz ki. A cégvezető a jövőt mégis ebben látja. 

Inkább személyesen

A fizikai zenehordozóktól a digitális irányba való előmozdulás nevelés kérdése is. Amerikában jóval elterjedtebb a számítógépek használata, a netes zeneböngészés és a digitális dalvásárlás is. Magyarországon teljesen más a helyzet. Hiába van lehetőség a Deep.hu-n belehallgatni a számokba, a legtöbben a személyes találkozásban hisznek. Mindezt az ellenére, hogy az érdeklődők az áruházban egy számítógép elé ülve, a bolt honlapjára kattintva kaphatnak ízelítőt a megvenni kívánt dalokból. Főleg a 30 év feletti korosztály preferálja a személyes találkozókat. A fiatalok, a vidékiek és a nagy számú, Magyarországon élő külföldi vevőnél már az online megoldások a népszerűbbek - hívja fel figyelmet Katona Gábor.

A 11 ezres havi látogatóbázissal rendelkező Deepnél a felhasználók zöme nem is magyar, hanem amerikai. Az oldalon így a külföldi tartalmak vannak túlsúlyban, mivel ezekre van inkább igény. A Songo kínálatának a 95 százalékát szintén nemzetközi csapatok albumai adták. Mégis, ott még az 5 százaléknyi magyar tartalom generálta a vásárlások felét. Főleg a Hungaroton kiadó klasszikusai, a '60-as, '70-es és a '80-as évek anyagai voltak kelendőek. 

Merre tovább?

Nemzetközi porondon léteznek sikeres próbálkozások a digitális zenei fronton. Ausztriában például állami támogatással hozták létre a Soul Seduction oldal digitális tartalomszolgáltató platformját, itthon a Dalok.hu-val próbálkoznak. Katona Gábor szerint az állam vagy egy multi támogatása nélkül ma képtelenség egy sikeres online zeneáruház üzemeltetése. A jövőben ugyanakkor átrendeződés várható a zenebusinessben. Regionális, online zeneboltok jöhetnek létre, továbbá olyan zeneáruházak, melyek 1-1 műfajra specializálódnak - mutat rá a Deep.hu vezetője. Hiszen a dalokban nincs hiány, naponta több száz track lát napvilágot. A boltoknak egy szűrőszerepet kell játszaniuk, hogy a bejáratott vásárlói bázisukat megtarthassák és tovább bővíthessék.



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Tud különbséget tenni?

Jelenleg 500 MB-os mobilnet csomagra havi 2000 forinttól elő lehet fizetni, a 3-4 GB-os csomagok ára 4000 forint, a 7-14 GB-osaké pedig 6000 forint körül van. Ezzel párhuzamosan a vezetékes előfizetések ára sebességtől és adatmennyiségtől függően 2800 (1 GB) és 14000 forint között mozog, de van olyan csomag is, amely 4000 forint körüli összegért biztosít korlátlan hozzáférést.

Mobil kontra vezetékes net Mobil kontra vezetékes net

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés