Nagy átalakulás előtt az online zene üzlet

Szerző: Vida Sándor

Címkék: zene

2011.
04.27.
09:53

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Sorra zárnak be hazánkban az online zeneboltok (Track.hu, Songo.hu), egyedül a Deep.hu állja a sarat. Miközben nemzetközi szinten újabbnál újabb próbálkozások vannak. A Sony már beindította, a Google pedig teszteli felhő alapú zeneboltját.

Március 31-én négy éves működés után véglegesen bezárta a kapuit a Songo.hu zeneáruház. Az ismeretséggel nem voltak gondjai az oldalnak. A magyar netezők egyharmada az áruház működése alatt legalább egyszer felnézett az oldalra: nem volt ritka a havi 110 ezres látogatószám sem. Azonban a 4 éves működés és a több mint 40 ezer vásárló ellenére, az á la carte, a letöltésre alapozó üzleti modell nem volt fenntartható. Horváth Szabolcs, Songo.hu-t működtető eMusic Kft. ügyvezető igazgatója a Digibiz.hu-nak elmondta, hogy a világon sehol sem működik nyereségen az online zeneeladás. Még a 8 éves működése alatt, 10 milliárdnál is több számot is eladó iTunes zeneáruház sem termel önmagában profitot - véli az eMusic  Kft. ügyvezetője. 

A hazai óriásnak, az Origo Zrt.-nek sem érte meg a digitális zeneértékesítő szolgáltatásának fenntartása. A Track.hu névre keresztelt áruház még 2009. július 7-én szűnt meg. A kezdeményezés vezetője Koltai Péter tavaly nyár óta nem dolgozik a cégnél. Az Origo új irányok felé néz, emiatt nem is kívánták a vállalatnál kommentálni a sikertelen próbálkozás okait. 

Nem csak a piac nagyobb, de üzletileg kiterjedtebb modellben működik az amerikai iTunes áruház. Az Apple áruházának a fenntartásánál a keretfinanszírozás és a marketinghatás a lényeg. Ugyanis a túlárazott készülékek és a különböző alkalmazások eladásából fedezik a világ digitális zeneeladásából több mint 60 százalékos részesedést birtokló zeneáruház üzemeltetésének a költségeit, mutat rá Horváth Szabolcs. Elmondása alapján önmagában nem élhető üzleti vállalkozás a digitális zenetartalmak eladása, érdekes módon mégis újabb nagyvállalatok jelentek meg a világpiacon. A Sony nemrégiben indította el Qriocity névre keresztelt felhőalapú digitális zenei szolgáltatását, sőt, már a Google dolgozói is tesztelik a keresővállalat új online zeneáruházát. A tervek szerint a felhő alapon működő rendszerre bárki tetszés szerint fel- és letöltheti kedvenc dalait. 

Dilemmák a digitális tartalmak körül

A magyar online zeneáruházak legfőbb problémája a fizetőképes kereslet hiánya. Katona Gábor, a Deep.hu vezetője szerint a netezők inkább streamingelik vagy Youtube-ról töltik le a kívánt számokat. Az az összeg, amit 1-1 trackért fizetni hajlandóak az leginkább 0 forint - panaszolja Katona. Eközben a kiadók általános véleménye, hogy "1 euró alatt semmit"! A Songonál 199 és 340 forint, míg a Deep.hu-nál 270 és 540 forintba kerül egy szám letöltése. Az árazás sok mindentől függ. A külföldi és a nagyobb kiadók dalaiért többet kell fizetni, ahogy a jobb minőségért is. A zeneáruházak és a kiadók közti egyéni megállapodás alapján persze lehetne olcsóbbá tenni a vásárlást. Azonban a magas jogdíjak, a 25 százalékos általános forgalmi adó és a kevés vásárló miatt, ha létrejön 1-1 megállapodás, akkor is annyi albumot kellene eladni a profit érdekében, ami a magyar piacon lehetetlen. Egy kis és középvállalkozás egyszerűen nem tudja kigazdálkodni a magas költségeket, hívja fel a figyelmet Katona Gábor. Próbálkozások természetesen vannak. Az Irie Maffia első két albumának digitális verzióját például igen kedvező áron kínálja a Deep. A kezdeti lelkesedés után (20-30 vásárló), a vásárlási kedv teljesen elhalt…

Az egyetlen talpon maradt magyar, online zenebolt, a Deep.hu a több lábon állásnak köszönheti fennmaradását. A digitális tartalmak mellett, az online cd, dvd és vinyl rendelés valamint a személyes vásárlás lehetősége is adott bárki számára. A digitális letöltésből származó bevétel a két éves működödés ellenére is csupán 1 százalékot tesz ki. A cégvezető a jövőt mégis ebben látja. 

Inkább személyesen

A fizikai zenehordozóktól a digitális irányba való előmozdulás nevelés kérdése is. Amerikában jóval elterjedtebb a számítógépek használata, a netes zeneböngészés és a digitális dalvásárlás is. Magyarországon teljesen más a helyzet. Hiába van lehetőség a Deep.hu-n belehallgatni a számokba, a legtöbben a személyes találkozásban hisznek. Mindezt az ellenére, hogy az érdeklődők az áruházban egy számítógép elé ülve, a bolt honlapjára kattintva kaphatnak ízelítőt a megvenni kívánt dalokból. Főleg a 30 év feletti korosztály preferálja a személyes találkozókat. A fiatalok, a vidékiek és a nagy számú, Magyarországon élő külföldi vevőnél már az online megoldások a népszerűbbek - hívja fel figyelmet Katona Gábor.

A 11 ezres havi látogatóbázissal rendelkező Deepnél a felhasználók zöme nem is magyar, hanem amerikai. Az oldalon így a külföldi tartalmak vannak túlsúlyban, mivel ezekre van inkább igény. A Songo kínálatának a 95 százalékát szintén nemzetközi csapatok albumai adták. Mégis, ott még az 5 százaléknyi magyar tartalom generálta a vásárlások felét. Főleg a Hungaroton kiadó klasszikusai, a '60-as, '70-es és a '80-as évek anyagai voltak kelendőek. 

Merre tovább?

Nemzetközi porondon léteznek sikeres próbálkozások a digitális zenei fronton. Ausztriában például állami támogatással hozták létre a Soul Seduction oldal digitális tartalomszolgáltató platformját, itthon a Dalok.hu-val próbálkoznak. Katona Gábor szerint az állam vagy egy multi támogatása nélkül ma képtelenség egy sikeres online zeneáruház üzemeltetése. A jövőben ugyanakkor átrendeződés várható a zenebusinessben. Regionális, online zeneboltok jöhetnek létre, továbbá olyan zeneáruházak, melyek 1-1 műfajra specializálódnak - mutat rá a Deep.hu vezetője. Hiszen a dalokban nincs hiány, naponta több száz track lát napvilágot. A boltoknak egy szűrőszerepet kell játszaniuk, hogy a bejáratott vásárlói bázisukat megtarthassák és tovább bővíthessék.



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iPhone vagy Blackberry?

További villámkérdések  Szavazás állása

A Netrisk.hu megéri a pénzét?

A tavalyi évben közel 1,4 milliárd forintos árbevételt produkáló Netrisk.hu többségi tulajdonát a napokban szerezte meg az Enterprise Investors, több mint 6 milliárd forintért. Az üzlet nem csak az évi több száz millió forintos osztalékért érte meg.

Brutális növekedés a Netrisknél Brutális növekedés a Netrisknél

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés