Mobilos akadálymentesítés a Kossuth téren

Szerző: digibiz

Címkék: Artklikk | siket

2010.
10.25.
10:50

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Elsőként a budapesti Kossuth téren tesztelték azt az egyedülálló magyar fejlesztést, amely a siketeknek és nagyothallóknak segít a tájékozódásban. A tesztidőszak még nem zárult le, az eddigi eredmények alapján 95%-osan megértik a felhasználók az információkat. A későbbiekben a rendszert szeretnék az egész városra kiterjeszteni. A Full XS MAS-t fejlesztő céget kérdeztük.

Az Artklikk fejlesztőcég a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és más civil szervezetek közreműködésével október elején kezdte el a siketek és nagyothallók számára kialakított mobiltelefonos alkalmazás, a Full XS MAS tesztelését. Az Artklikk vezetője, Dr. Nemes László a Digibiz.hu kérdésére elmondta, hogy több siket is van a személyes környezetükben, innen jött az alkalmazás ötlete. Hozzátette, hogy úgy érzi, van létjogosultsága a virtuális akadálymentesítő programnak. 

Az egészségesek számára bonyolultnak tűnő megoldásra azért van szükség, mert a siketen született, vagy a beszédképesség kialakulása előtt megsüketült gyermek nem képes a teljes értékű beszéd megtanulására, ezért a hagyományos, feliratos videók olvasása is nehézséget okoz. A jelnyelvi magyarázat viszont gyorsabb, miközben a szöveggel nehezen körülírható fogalmakat, érzéseket és hanghatásokat is meg lehet jeleníteni. A magyar fejlesztés célja, hogy a tapasztalatok alapján ezzel a módszerrel a turisztikai célpontok mellett a közintézményeket, például a múzeumokat, önkormányzatokat, kórházakat és orvosi rendelőket is akadálymentesíteni lehessen.




"A bővítés következő lépcsőfokaként szóba került az állatkert, valamint múzeumokkal is tárgyalunk. Az alkalmazás megfelelő lenne beltéri akadálymentesítésre is, így a felhasználó egy kiállításon is könnyedén mozoghatna, közben pedig információkat kapna a kiállított tárgyakról is."

A háromhetes tesztidőszak pénteken fejeződött be, és a felhasználók az eddigi tapasztalatok alapján támogatják a rendszer bővítését. "Ez egy folyamatos fejlesztés, még béta tesztfázisban van, így a tesztidőszak még nem zárul le. Egy szűkkörű csoport, mindössze néhány tíz ember próbálta ki eddig. Elsősorban azt figyeltük, hogy a mobiltelefon képernyője mennyire alkalmas a fejlesztés használatára. Másrészt azt is teszteltük, hogy az adatkapcsolati minőség esetleges problémái befolyásolják -e az alkalmazás használatát." - részletezte a teszt folyamatát Dr. Nemes László. Az eddigi eredmények szerint bizonyos beállítások mellett 95%-ban megértik a siketek az információkat. A vezető továbbá kiemelte, hogy a siketeknek nem kell majd fizetniük az alkalmazásért:

"Ez egy dinamikusan bővülő rendszer, igyekszünk az egész városra kiterjeszteni. Hosszútávon azt szeretnénk, ha a végfelhasználók számára ingyenes lenne ez az alkalmazás. A tervek szerint a virtuálisan akadálymentesített terek és közintézmények viszont fizetnének majd valamennyi díjat."

A fejlesztés lényege, hogy a Kossuth téren található látnivalókról, közintézményekről és érdekességekről internetes adatbázisból elérhető mobiltelefonra tölthető jelnyelvi közléseket készítenek. Ezek megjelenítését pedig egy speciális szoftver segíti, amely a megfelelő tartalmat a felhasználó helyzetéhez igazítva jeleníti meg. Az alkalmazás letöltéséhez csupán egy QR-kód (kétdimenziós vonalkód) olvasó szoftverre és internetelérésre alkalmas okostelefonra van szükség. A jelnyelvi tartalmak elérését QR-kóddal ellátott információs táblákkal jelölik. Az egyszeri telepítés után mindig a felhasználóhoz legközelebb eső nevezetesség képe jelenik meg menüelemként, ennek kiválasztásával pedig azonnal megtekinthető az adott ponthoz tartozó magyar jelnyelvi videó.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Twitter vagy Buzz?

További villámkérdések  Szavazás állása

Olajszennyezés és Google

Az emberiség történetének egyik legkomolyabb olajszennyezéssel járó természeti katasztrófájában érintett BP olajtársaság nem fukarkodik, a jelek szerint minden pénzt megér nekik, hogy valamelyest javíthassanak sérült reputációjukon. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, milyen mértékben képesek a nagyvállalatok befolyásolni a neten terjedő híreket azzal, hogy felvásárolják a Google-nél a kontextusban érintett keresőszavakat.

Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés