Mi marad, ha jön a magyar Amazon?

Szerző: Horváth B. Ádám Forrás: digibiz.hu

Címkék: amazon

2012.
08.04.
13:59

4 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Tovább terjeszkedik Európa keleti felében a világ legnagyobb internetes kereskedő áruháza. Az Amazon.com útja hosszúra sikeredett: alapítása óta bő másfél évtized telt el, mire közvetlenül megjelent a régióban, jövőre azonban Magyarország is sorra kerül. Ez az idő viszont elég volt arra, hogy a különböző hazai szolgáltatók megvessék a lábukat. Mennyire veszélyezteti a magyar piacot az Amazon, és kell-e félnie a hazai konkurenciának, és fel tud-e készülni az óriás fogadására? Az óra ketyeg: 2013.

1995 nyarán adta el első könyvét az Amazon, és mindössze két év alatt már be is vezették a tőzsdére a cég részvényeit. Átvészelte a dotcom-lufi szétpukkadását, miközben több versenytárs eltűnése tovább erősítette helyét az internetes kereskedelemben. 2001 végén termelt először nyereséget, addig viszont veszteséges volt. Néhány befektető türelmes volt, és egyetértett az alapító Jeff Bezos-szal abban, hogy a gyors fejlesztés, és bővülés mindennél fontosabb egy ilyen rohamosan fejlődő "iparágban", mint az internet. Igazuk lett, az Egyesült Államokban megőrizte első helyét, világméretű terjeszkedésbe kezdett, az eredetileg 18 dollárért árusított részvényeik mostanában pedig bőven 200 dollár felett cserélnek gazdát a NASDAQ-on. 

1998-ban fontos lépés történt: ekkor indult meg az Amazon nemzetközi terjeszkedése. Először Nagy-Britanniában vásároltak meg több céget, kialakították az Amazon első európai oldalát, és elkezdték felhúzni raktáraikat a tengeren innen is. A ma már 65 ezer embert foglalkoztató vállalat rajta van a világ 30 legnagyobb kereskedőjét tartalmazó listán. 2011-ben a 48 milliárd dolláros forgalma mellett 631 millió dolláros hasznot termelt. Közben a nagy vetélytárs eBay tavaly 11,6 milliárd forgalomról és több mint 3 milliárdos nyereségről számolt be - ez utóbbi érték két év alatt megduplázódott. Az igazsághoz tartozik, hogy az eBay nagy bevétele jócskán köszönhetők a kapcsolt vállalkozásoknak, például a PayPal-nak. Az eBay 2010-ben jelent meg Magyarországon, de az Amazon csak most fog lépni.

Európában az Amazon eddig Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban és Olaszországban épített ki ellátó központokat. Központját Luxemburgba telepítette, ugyanakkor dolgoznak a cégnek Írországból, Spanyolországból és Romániából is. Az első Kelet-Közép-európai raktárat Pozsony mellett hozták létre nemrég, innen látják el a szlovákon kívül a cseh és a lengyel piacokat. Az Amazon a múlt hónapban bejelentette: tervei szerint 2013-ban belép a magyar piacra, és ezzel párhuzamosan Horvátországban illetve Romániában is megjelenik.  "Ahogy most az Amazon.com piacra lépését, úgy korábban az eBay Magyarország elindulását is komoly figyelem kísérte. Sőt, sokan óvtak, féltettek minket is az eBaytől, ahogy most az Amazon.com-tól is. Mi akkor is azt mondtuk, hogy a piacnak csak jót tehet egy újabb verseny" - mondta Csupor Erik, a sok egyéb mellett a Vaterát üzemeltető Allegroup kft. ügyvezetője, hozzátéve: "A versenyszférának mindig jót tesz, ha egy újabb résztvevő érkezik egy piacra, és nincs ez másként az e-kereskedelemben sem. Éppen ezért mi örülünk, ha az Amazon.com úgy dönt, hogy belép a magyar piacra. Hiszen lehet, hogy éppen egy ilyen esemény terelheti még inkább az online kereskedelem felé az embereket".

Az e-ker blog összesítése szerint a hazai elektronikus kereskedelem tavaly 155 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 2,4 százalékos részesedést jelent a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Az egy évvel korábbihoz képest ez 17 százalékos növekedést jelent. Tavaly csaknem másfél millió vásárló volt a piacon. A szakemberek idén is két számjegyű növekedést várnak 175-180 milliárd forintos forgalom mellett. A bővülés üteme viszont évről-évre lassul, például 2009-ben még 57 százalékos volt az egy évvel korábbihoz képest. A nemzetközi tapasztalatok alapján ugyanakkor arra számítanak, hogy az évtized végéig Magyarországon megduplázódik a forgalom, és akár meghaladhatja a 400 milliárd forintot is.   

A bővülésnek a magyar online kereskedők nyilván örülnek, de annak talán már kevésbé, ha az internetes vásárláshoz a magyaroknak étvágyat csináló hazai szereplők helyett egy "multi" lakatná jól a potenciális vevőiket. A Szövetség az Internetes Kereskedelemért (SZEK) szervezet vezetője szerint azonban nem eszik olyan forrón a kását. "A kereskedőknek benne van a fejében, de nincs nagy félnivalójuk" - mondja Kis Ervin Egon. A szakember is az eBay magyarországi megjelenése kapcsán emlékeztetett arra, hogy az sem forgatta fel annyira a piacot, és nem vitt el olyan sok vevőt a magyar szereplőktől, mint ahogy attól korábban tartottak. Az Amazon esetében pedig még sok a nyitott kérdés - mondja a SZEK elnöke. Nem lehet tudni még, hogy mit fog pontosan tenni, mit akar árulni, az áraik versenyképesek lesznek-e. Egyes termékcsoportokban a hazai árak alá is mehetnek, ami az árérzékeny vásárlókat ismerve fontos lehet. Az Amazon mindemellett hátrányból indul. Azok, akik már ismerték a céget, jó eséllyel eddig is igénybe vették szolgáltatásukat, ám többen lesznek azok, akik eddig máshol vásároltak, elvileg őket kellene meggyőzniük. Hasonlóan véli Csupor Erik is: "Látni kell, hogy egy új szereplő nem minden esetben képes maradéktalanul eleget tenni egy új piac keltette kihívásoknak, pláne, ha az egy külföldi szereplő. Sok esetben láttuk már, főként az FMCG szektorban, hogy nagy nemzetközi cégek komoly pénzeket áldoztak a piacra lépésre, de közben a helyi sajátosságok maguk alá gyűrték őket" - mondta az ügyvezető. 

Magyarországon nagy nemzetközi szereplők nélkül épült ki az internetes kereskedelem. Korábban jellemző volt a szakosodás, azaz jól elkülöníthetők voltak az árucsoportok cégek szerint. Az utóbbi években viszont azt lehetett megfigyelni, hogy az internetes áruházak egyre több mindennel kezdtek foglalkozni, horizontálisan bővültek. Ilyen példa az egykor szintén könyvkereskedőként beindított Bookline átalakulása, tőzsdére vitele, Shopline márkanév alatti kínálatbővítése. Az egykor kizárólag fotós-termékeket forgalmazó Extreme Digital is jócskán megnövelte mára a termékek listáját. Mindezek reakciók arra, hogy a piac átalakult - mondja Kis, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy a nagy külföldi cégek jókora késéssel történő hazai megjelenése időt, és ezzel előnyt adott a magyaroknak, hogy kiépítsék piacukat. Ismerik a fogyasztói szokásokat, a piac működését, miközben az elmúlt években sokan közülük igyekeznek több lábra állni, bővíteni, minőségileg javítani szolgáltatásaikat, hogy versenyben maradjanak. Csupor Erik szerint az e-kereskedelemre mindenképpen jótékony hatást gyakorolt az elmúlt csaknem két év.

Hogy az Amazon.com megjelenésének milyen hatása lesz a hazai online kereskedelemre, egyelőre nem lehet megjósolni. Azt sem tudni, hogy az óriás pontosan hogyan képzeli el a magyarországi megjelenést, például itt is raktárbázist épít-e, hogy a vele együtt induló román és horvát piacot ellássa, vagy csak magyar oldalt indítanak. Egyelőre annyit tudni, hogy a terv szerint jövőre lesz a start. Az eBay, az Amazon után ráadásul hamarosan újabb nagy játékossal számolhatnak a magyar internetes kereskedők. Az év elején nagy sikerrel bemutatkozott Csehországban az online Tesco, amely nemrég bejelentette a lengyelországi áruháznyitást is. Már többször szóba került a magyarországi indulás, de hivatalos időpont még nincs. 
    
4 hozzászólás 

2012.
11.11.
22:37

kíváncsi
Itt a lengyel forrás: http://encompassme.com/pl/amazon-enters-hungary/post.pdf

4

2012.
08.19.
20:41

SzEK.org
Nem lett volna nehéz utánanézni a neten, hogy mi az egyesület rendes neve, és akkor helyesen sikerült volna leírni. Tehát: Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület, rövid neve: SzEK.org, forrás: http://www.szek.org/kapcsolat

3

2012.
08.11.
19:37

szerk
Teljesen jogos, az info egy lengyel eredetű, angol nyelvű cikkből származik, rákérdezünk az Amazonnál, addig is kivettem a cikkből.

2

2012.
08.07.
10:58

bj
"Az Amazon a múlt hónapban bejelentette: tervei szerint 2013-ban belép a magyar piacra, és ezzel párhuzamosan Horvátországban illetve Romániában is megjelenik. Az Amazon ezt azzal indokolta, hogy Magyarországon folyamatosan bővül az internetes kereskedelem."

Ehhez a két mondathoz kérhetünk forrást? Csak azért, mert ha mondott volna ilyet a cég, az önmagában szenzáció lenne. És ezen a nem hivatkozott állításon áll vagy bukik az egész cikk.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Foursquare vagy Gowalla?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés