Megtérülnek a milliárdos befektetések?

Szerző: Vida Sándor

Címkék: allegra group; netrisk; vatera.hu

2011.
01.26.
18:46

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az utóbbi években több tranzakciós oldal cserélt gazdát vagy talált új befektetőre. A Vatera 3,7 milliárd forintért talált új gazdára, a Netrisk.hu lengyel befektetője 6,4 milliárd forintot áldozott a cég irányító többségi részéért. Mégis, mikor térülhetnek meg ezek a beruházások?

A tranzakciós portálok Magyarországon is egyre népszerűbbek. Ez nem csoda, hiszen tavaly október óta a Vatera, a TeszVesz mellett az e-Bay is elérhető magyar nyelven. A regisztrációhoz pedig elég a 14. életév betöltése. Ráadásul az online biztosítási alkuszok száma is folyamatosan emelkedik.


A hazai online aukciós piac az allegroup.hu Kft. kezében összpontosul. A Vatera.hu és a TeszVesz.hu együttesen 2,5 millió - az azonos felhasználókat leszámítva közel kétmillió egyedi regisztrált felhasználóval rendelkezik. A Vaterán a felhasználók túlnyomó része férfi, így inkább a műszaki cikkek és a gyűjtemények a kelendők. A TeszVesz a fiatal nőket vonzza, ezért a divat- és a baba-mama kategória a legnépszerűbb. A két portál a hazai online piacterek felhasználóinak a 90 százalékát tömöríti. Ezzel nem igazán tudnak versenyre kelni kisebb oldalak, mint a tibay.hu, az anakonda.hu, zsibvasar.hu vagy a rövid életű boltamarson.com. Ezek a vásárterek úgy próbálnak felhasználókat elrabolni a két nagytestvérektől, hogy nem számolnak fel külön feltöltési díjat, nem kötelezik regisztrációs díj fizetésére a tagokat és jutalékot sem kérnek vagy csupán 1-2 százaléknyit.


Vatera üzleti modell


A hazai legnagyobb forgalmat bonyolító online piactér célja, hogy megkönnyítse a vásárlók és eladók egymásra találását. Csupor Erik, az allegroup.hu Kft. ügyvezető igazgatója a digibiz.hu-nak elmondta, hogy "arányaiban a legnagyobb bevételi forrást az értékesítési jutalékok, a kiemelések és egyéb extra szolgáltatások díjai, valamint a nem sikeresen záruló aukciók listázási díjai jelentik.(Bővebben lásd a Vatera bevételi forrásai-díjak.) A bevételek kisebb részét képezik a reklámbevételek, hiszen a cél az, hogy az oldalakon minél kevesebb külső hirdetés jelenjen meg." Az aukciós oldalak hátulütője, hogy csak a rajtuk keresztülmenő forgalom után zsebelhetnek be némi jutalékot, amit az élelmes magyar felhasználók igyekeznek kijátszani. Ha egy nagyobb értékű árut, például autót szeretnének vásárolni, akkor megkeresik, hogy az eladó árul-e valami olcsóbb dolgot. Erre le is csapnak és máris személyes kapcsolatba léphetnek az érintettel jelezve a vásárlási szándékunkat a drágább cikkre is.

A Vatera bevételi forrásaidíjak
A teljes jogú felhasználóvá válás100 Ft
Sikeres értékesítés utáni díjak20 ezer forintig 6 százalék, az a feletti árnál egy fix összeg és némi százalékos jutalék
Feltöltési díja minimálártól függően 5 és 500 Ft között mozog
Különböző termékkiemelési és extra szolgáltatások50-600 forintig
Minimálár opció igénybevétele100 Ft
Csekkes fizetés költsége200Ft


A 2000-ben létrehozott Vatera mára már nem pusztán egy aukciós oldal, a termékek több mint 95 százaléka azonnal, akár fix áron is megvásárolható. Így a legnagyobb hazai elektronikus plázaként mind magánszemélyek (C2C: magánszemély-magánszemélynek) mind a vállalkozások (B2C: cég-magányszemélynek, B2B: cég-cégnek) értékesíthetik a termékeiket." A Vateránál kiemelt figyelmet fordítanak például a partneri megállapodások bővítésére - melyek közé egyre több a hagyományos B2C kereskedelemből ismert szereplő csatlakozik, pl.: Praktiker, Kika, Albacomp, Baumax. Ezek az együttműködések a hagyományos kereskedelem számára is új alternatívát jelentenek"- mutatott rá Csupor Erik. Több, mint 100 fős csapat dolgozik a Vatera és a TeszVesz 2,5 milliós regisztrált felhasználó, a több mint 2,2 milliós kínálat és a napi több mint 20.000 sikeresen záruló adás-vétel kiszolgálása érdekében. Az ügyvezető elmondása alapján a két oldalt közösen jelenleg naponta átlagosan 290.000 egyedi látogató keresi fel, és a két aukciós portál naponta átlagosan 11 millió oldalletöltéssel rendelkezik.





Internetes biztosítási alkuszok

Az online piacterek mellett egyre népszerűbbek az online biztosítási alkuszok is. Az első ilyen a Netrisk.hu, melynél immár 10 éve a honlapra látogatók egy díjkalkulátor segítségével összehasonlíthatják a biztosítók ajánlatait és meg is kötheti a biztosítási szerződést. A cég portfóliójában megtalálhatóak a vagyon- és felelősségbiztosítások, gépjármű-biztosítások, nemzetközi és belföldi szállítmánybiztosítások, élet- és balesetbiztosítások, lakásbiztosítások, illetve nyugdíjpénztári szolgáltatások is. Az oldal népszerűségét jelzi, hogy öt év alatt megötszöröződött a Netrisk.hu ügyfeleinek a száma. 2010 novemberében 2,2 millió látogató 1,9 millió díjszámítást végzett biztosítási kalkulátoraik segítségével és mintegy 320 ezren váltottak kötelező gépjármű felelősségbiztosítást a portálon keresztül. A Netrisk.hu Zrt. nem csupán magánszemélyek, de cégek részére is nyújt különböző szolgáltatásokat. Az utóbbiak esetében ez a tevékenység a különböző biztosításközvetítési szolgáltatásokon túl magában foglalja a személyre szabott biztosítási tanácsadást, az állandó felvilágosítást és tájékoztatást, például új fedezeti lehetőségekről, a kármegelőzési intézkedéseknek a meglévő szerződést érintő következményeiről, a biztosítási piacon történt változásokról.


irm.gov.hu



Melyik tranzakciós modell a jövedelmezőbb?

Az aukciós portálok esetében a bevételi mutatókból kiderül, hogy a milliárdos beruházások megtérülésére 5 éven belül nem számíthatnak a befektetők. Természetesen a növekedési trendek még nem ismerhetők meg alaposan, és nyilván lehet számítani a piacok dinamikus bővülésére. Tény, hogy a cégek eredménye évről-évre nő.



A Vatera üzemeltetője az allegroup.hu Kft. 2009-es több mint 1 milliárdos árbevételének nem egészen 10 százaléka maradt a vállalat zsebében. A TeszVesz esetében a 218 milliós bevétellel szemben 16,5 százalékos eredményről beszélhetünk. Az online biztosítási piac éllovasánál, a Netrisk.hu-nál ezek a számok jóval kecsegtetőbbnek tűnek, igaz itt a vételár is jelentősen magasabb volt. A 2009-es árbevétel majdnem fele a cégnél maradt és az előző években is 40 százalék feletti volt a bevétel/eredmény mutató.



Az allegroup.hu sitejainak 2,5 millió regisztrált ügyfele azt mutatja, hogy a hazai internetezők mintegy 60% már regisztrálta magát a két aukciós portál valamelyikén, vélhetően egyre nehezebb lesz új ügyfeleket szerezni. Ez egy erős korlátja lehet a további fejlődésnek, ugyanakkor a már meglévő ügyfelek vélhetően egyre intenzívebben használják majd az oldalt, és az új szolgáltatások megjelenése további bevételeket generálhat. A 2010-es év bevételi számai megmutatják majd, hogy milyen megtérülés prognosztizálható.


A Netrisk esetében összehasonlítva a 2009 felhasználószámot (310 ezer), az látszólag alig növekedett 2010-ben, amikor 320 ezren vették igénybe a szolgáltatást. Kérdés, hogy ez az allegroup.hu-hoz hasonlóan azt jelenti-e, hogy ügyfélszámban a cég elért egy piaci plafont, amit már nehezebb lesz áttörni?


A rendelkezésre álló számokból egyelőre inkább kérdések tehetők fel, nehéz lenne pontosabb becslésekbe bocsátkozni. Tény, hogy az 5-10 éven belül várható megtérülés normál piaci körülmények között nagyon jó ütem. Ugyanakkor az internet például a tengerentúlon ennél jóval nagyobb növekedési számokhoz szoktat bennünket. Elég ha a Foursquare napokban publikált éven belüli 3400%-os növekedésére gondolunk.


A hazai online szolgáltatások befektetőinek valószínűleg nem az a célja, hogy az elköltött milliárdok a magyar piacon megtérüljenek. A allegra.hu mögött álló Naspers feltehetőleg egy közép európai hídfő kiépítésén dolgozik, a netrisk.hu lengyel befektetője, az Enterprise Investors pedig egy értékesítési modellt vásárolt, amelyeket vélhetőleg további országokban, további szolgáltatásokra szeretne kiterjeszteni.

Egy biztos, a tranzakciós site-oké a jövő, legalábbis a 2010-es Internet Hungary befektetői kerekasztala körül ülő, elsősorban kockázati tőkebefektetők biztosak voltak ebben, akik a hirdetési bevételre építő modellek alkonyát vízionálták.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Twitter vagy Buzz?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú a Jujj.hu eladásáról

A hazai online videózásnak és a netes közösségeknek bőven van hová fejlődnie. Az ezekben rejlő lehetőségekről, a nagy bevásárlásokról és portfólióbővítésről beszélgettünk Holman Endrével, a juj.hu-t és Cotcot.hu-t nemrég megvásárló Generál Média ügyvezetőjével. Olvassa el a teljes cikket!

Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés