Megtérülnek a milliárdos befektetések?

Szerző: Vida Sándor

Címkék: allegra group; netrisk; vatera.hu

2011.
01.26.
18:46

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az utóbbi években több tranzakciós oldal cserélt gazdát vagy talált új befektetőre. A Vatera 3,7 milliárd forintért talált új gazdára, a Netrisk.hu lengyel befektetője 6,4 milliárd forintot áldozott a cég irányító többségi részéért. Mégis, mikor térülhetnek meg ezek a beruházások?

A tranzakciós portálok Magyarországon is egyre népszerűbbek. Ez nem csoda, hiszen tavaly október óta a Vatera, a TeszVesz mellett az e-Bay is elérhető magyar nyelven. A regisztrációhoz pedig elég a 14. életév betöltése. Ráadásul az online biztosítási alkuszok száma is folyamatosan emelkedik.


A hazai online aukciós piac az allegroup.hu Kft. kezében összpontosul. A Vatera.hu és a TeszVesz.hu együttesen 2,5 millió - az azonos felhasználókat leszámítva közel kétmillió egyedi regisztrált felhasználóval rendelkezik. A Vaterán a felhasználók túlnyomó része férfi, így inkább a műszaki cikkek és a gyűjtemények a kelendők. A TeszVesz a fiatal nőket vonzza, ezért a divat- és a baba-mama kategória a legnépszerűbb. A két portál a hazai online piacterek felhasználóinak a 90 százalékát tömöríti. Ezzel nem igazán tudnak versenyre kelni kisebb oldalak, mint a tibay.hu, az anakonda.hu, zsibvasar.hu vagy a rövid életű boltamarson.com. Ezek a vásárterek úgy próbálnak felhasználókat elrabolni a két nagytestvérektől, hogy nem számolnak fel külön feltöltési díjat, nem kötelezik regisztrációs díj fizetésére a tagokat és jutalékot sem kérnek vagy csupán 1-2 százaléknyit.


Vatera üzleti modell


A hazai legnagyobb forgalmat bonyolító online piactér célja, hogy megkönnyítse a vásárlók és eladók egymásra találását. Csupor Erik, az allegroup.hu Kft. ügyvezető igazgatója a digibiz.hu-nak elmondta, hogy "arányaiban a legnagyobb bevételi forrást az értékesítési jutalékok, a kiemelések és egyéb extra szolgáltatások díjai, valamint a nem sikeresen záruló aukciók listázási díjai jelentik.(Bővebben lásd a Vatera bevételi forrásai-díjak.) A bevételek kisebb részét képezik a reklámbevételek, hiszen a cél az, hogy az oldalakon minél kevesebb külső hirdetés jelenjen meg." Az aukciós oldalak hátulütője, hogy csak a rajtuk keresztülmenő forgalom után zsebelhetnek be némi jutalékot, amit az élelmes magyar felhasználók igyekeznek kijátszani. Ha egy nagyobb értékű árut, például autót szeretnének vásárolni, akkor megkeresik, hogy az eladó árul-e valami olcsóbb dolgot. Erre le is csapnak és máris személyes kapcsolatba léphetnek az érintettel jelezve a vásárlási szándékunkat a drágább cikkre is.

A Vatera bevételi forrásaidíjak
A teljes jogú felhasználóvá válás100 Ft
Sikeres értékesítés utáni díjak20 ezer forintig 6 százalék, az a feletti árnál egy fix összeg és némi százalékos jutalék
Feltöltési díja minimálártól függően 5 és 500 Ft között mozog
Különböző termékkiemelési és extra szolgáltatások50-600 forintig
Minimálár opció igénybevétele100 Ft
Csekkes fizetés költsége200Ft


A 2000-ben létrehozott Vatera mára már nem pusztán egy aukciós oldal, a termékek több mint 95 százaléka azonnal, akár fix áron is megvásárolható. Így a legnagyobb hazai elektronikus plázaként mind magánszemélyek (C2C: magánszemély-magánszemélynek) mind a vállalkozások (B2C: cég-magányszemélynek, B2B: cég-cégnek) értékesíthetik a termékeiket." A Vateránál kiemelt figyelmet fordítanak például a partneri megállapodások bővítésére - melyek közé egyre több a hagyományos B2C kereskedelemből ismert szereplő csatlakozik, pl.: Praktiker, Kika, Albacomp, Baumax. Ezek az együttműködések a hagyományos kereskedelem számára is új alternatívát jelentenek"- mutatott rá Csupor Erik. Több, mint 100 fős csapat dolgozik a Vatera és a TeszVesz 2,5 milliós regisztrált felhasználó, a több mint 2,2 milliós kínálat és a napi több mint 20.000 sikeresen záruló adás-vétel kiszolgálása érdekében. Az ügyvezető elmondása alapján a két oldalt közösen jelenleg naponta átlagosan 290.000 egyedi látogató keresi fel, és a két aukciós portál naponta átlagosan 11 millió oldalletöltéssel rendelkezik.





Internetes biztosítási alkuszok

Az online piacterek mellett egyre népszerűbbek az online biztosítási alkuszok is. Az első ilyen a Netrisk.hu, melynél immár 10 éve a honlapra látogatók egy díjkalkulátor segítségével összehasonlíthatják a biztosítók ajánlatait és meg is kötheti a biztosítási szerződést. A cég portfóliójában megtalálhatóak a vagyon- és felelősségbiztosítások, gépjármű-biztosítások, nemzetközi és belföldi szállítmánybiztosítások, élet- és balesetbiztosítások, lakásbiztosítások, illetve nyugdíjpénztári szolgáltatások is. Az oldal népszerűségét jelzi, hogy öt év alatt megötszöröződött a Netrisk.hu ügyfeleinek a száma. 2010 novemberében 2,2 millió látogató 1,9 millió díjszámítást végzett biztosítási kalkulátoraik segítségével és mintegy 320 ezren váltottak kötelező gépjármű felelősségbiztosítást a portálon keresztül. A Netrisk.hu Zrt. nem csupán magánszemélyek, de cégek részére is nyújt különböző szolgáltatásokat. Az utóbbiak esetében ez a tevékenység a különböző biztosításközvetítési szolgáltatásokon túl magában foglalja a személyre szabott biztosítási tanácsadást, az állandó felvilágosítást és tájékoztatást, például új fedezeti lehetőségekről, a kármegelőzési intézkedéseknek a meglévő szerződést érintő következményeiről, a biztosítási piacon történt változásokról.


irm.gov.hu



Melyik tranzakciós modell a jövedelmezőbb?

Az aukciós portálok esetében a bevételi mutatókból kiderül, hogy a milliárdos beruházások megtérülésére 5 éven belül nem számíthatnak a befektetők. Természetesen a növekedési trendek még nem ismerhetők meg alaposan, és nyilván lehet számítani a piacok dinamikus bővülésére. Tény, hogy a cégek eredménye évről-évre nő.



A Vatera üzemeltetője az allegroup.hu Kft. 2009-es több mint 1 milliárdos árbevételének nem egészen 10 százaléka maradt a vállalat zsebében. A TeszVesz esetében a 218 milliós bevétellel szemben 16,5 százalékos eredményről beszélhetünk. Az online biztosítási piac éllovasánál, a Netrisk.hu-nál ezek a számok jóval kecsegtetőbbnek tűnek, igaz itt a vételár is jelentősen magasabb volt. A 2009-es árbevétel majdnem fele a cégnél maradt és az előző években is 40 százalék feletti volt a bevétel/eredmény mutató.



Az allegroup.hu sitejainak 2,5 millió regisztrált ügyfele azt mutatja, hogy a hazai internetezők mintegy 60% már regisztrálta magát a két aukciós portál valamelyikén, vélhetően egyre nehezebb lesz új ügyfeleket szerezni. Ez egy erős korlátja lehet a további fejlődésnek, ugyanakkor a már meglévő ügyfelek vélhetően egyre intenzívebben használják majd az oldalt, és az új szolgáltatások megjelenése további bevételeket generálhat. A 2010-es év bevételi számai megmutatják majd, hogy milyen megtérülés prognosztizálható.


A Netrisk esetében összehasonlítva a 2009 felhasználószámot (310 ezer), az látszólag alig növekedett 2010-ben, amikor 320 ezren vették igénybe a szolgáltatást. Kérdés, hogy ez az allegroup.hu-hoz hasonlóan azt jelenti-e, hogy ügyfélszámban a cég elért egy piaci plafont, amit már nehezebb lesz áttörni?


A rendelkezésre álló számokból egyelőre inkább kérdések tehetők fel, nehéz lenne pontosabb becslésekbe bocsátkozni. Tény, hogy az 5-10 éven belül várható megtérülés normál piaci körülmények között nagyon jó ütem. Ugyanakkor az internet például a tengerentúlon ennél jóval nagyobb növekedési számokhoz szoktat bennünket. Elég ha a Foursquare napokban publikált éven belüli 3400%-os növekedésére gondolunk.


A hazai online szolgáltatások befektetőinek valószínűleg nem az a célja, hogy az elköltött milliárdok a magyar piacon megtérüljenek. A allegra.hu mögött álló Naspers feltehetőleg egy közép európai hídfő kiépítésén dolgozik, a netrisk.hu lengyel befektetője, az Enterprise Investors pedig egy értékesítési modellt vásárolt, amelyeket vélhetőleg további országokban, további szolgáltatásokra szeretne kiterjeszteni.

Egy biztos, a tranzakciós site-oké a jövő, legalábbis a 2010-es Internet Hungary befektetői kerekasztala körül ülő, elsősorban kockázati tőkebefektetők biztosak voltak ebben, akik a hirdetési bevételre építő modellek alkonyát vízionálták.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hogyan lesz ebből kopogtatócédula?

Azt már természetesnek fogadjuk el, hogy gyakorlatilag nincs a hazai webnek olyan eldugott szakmai szeglete, ahol ne bukkanna fel valami napi politikai szál. De mi a helyzet a parlamenti pártok saját online információs központjaival? Az elmúlt héten több ízben gyarapítottuk az odakattintók táborát. Arra voltunk kíváncsiak, miként tükröződik a szűk másfél hónap múlva esedékes önkormányzati választások tematikája a pártok oldalain.

A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés