MR 1 Kossuth: az év kihívása a közösségi média - Interjú Makai Józseffel, a rádió online főszerkesztőjével

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: online rádió | interjú |

2010.
11.17.
09:14

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az idén 85 éves MR 1-Kossuth Rádió amellett, hogy idén a leghallgatottabb rádióvá nőtte ki magát, az online megjelenésre is egyre többet áldoz: aktívan részt vesznek a közösségi médiában, a rádióban megjelenő tartalmak folyamatosan integrálódnak az internetes felületbe. Bár a megváltozott környezetet a közönség is üdvözli, a rádióhallgatók csak óvatos tempóban szivárognak át az internetes platformra. Mindennek hátteréről a rádiók online jelenlétét bemutató sorozatunk nyitányaként Makai Józseffel, az MR 1 online főszerkesztőjével beszélgettünk.

Az Ipsos-GfK első féléves mérésének első adatközlése alapján a teljes rádiós piacon a közszolgálati adókat is beleértve, az MR1 Kossuth Rádió a leghallgatottabb a 15 évesnél idősebb korosztályban, A 18-49 éveseknél januártól márciusig 282 ezerről 359 ezerre növelték hallgatottságukat, a 15 év felettiek körében ugyanekkor 1,43 millióról 1,59 millióra tornázták fel magukat. A hallgatottsági adatok mellett érdemes megnézni a Magyar Rádió webes megjelenéseinek hátterét is. A rádió online főszerkesztőjét a webes viszonyokról kérdeztük.


- Hogy alakulnak a világtrendek a közszolgálati rádiózás online megjelenése terén?Mennyit számít az erős online?


Az online létjogosultságát ma már nem lehet megkérdőjelezni. Minden tartalomkészítőnek meg kell jelenni ezen a platformon is. Így a közszolgálati rádiók számára is természetes, hogy ezen a platformon szolgáltatnak tartalmat, és ezt a közönségük is elvárja tőlük.

- Többek közt az USA közszolgálati rádiója is egyre több energiát öl az online fejlesztésébe, Magyarországon ez mennyire kifizetődő?

A fejlesztés elhanyagolása lenne nem kifizetődő. Az elmúlt néhány évben több fejlesztést hajtottunk végre. Megújultak például az adók honlapjai, van, amelyik kétszer is. Új lett a Hangtár felülete, és a tapasztalatok alapján ismét módosítani készülünk rajta. Integráltuk a közösségi oldalakat a honlapokba, kísérletezünk videók publikálásával is. A fejlesztésnek folyamatosnak kell lennie.
A Magyar Rádió Zrt. nyilvánosan hozzáférhető szerződéses adatai alapján 2007 és 2009 folyamán online fejlesztésekre 16,5 M Ft-ot költött, szerkesztőségi feladatok elvégzésére csak 2006-ban fizettek külső beszállítónak, 6 000 000 Ft-ot. 2006-ban az And Press Bt.-t kérték fel az MR Online szerkesztőségi feladatok ellátására 6 000 000 forintért, 2007-ben a So-Mo Bt.-t Digitális Archívum funkcionális fejlesztésére 9 955 000 forintért és 2009 -ben a Light Crew Kft.-t az internetes honlap fejlesztésére 6.615.000 forintért.
- Több, mint 4400  ember csatlakozott eddig az MR1-es Facebook-csoporthoz, Twitteren is nyomon lehet követni a rádiót. Közelebb hozzák a közösségi oldalak a fiatalabb generációkat?

A fiatalabb korosztály természetesen fontos az MR számára, és az adók kínálatában találhatnak is maguknak tartalmat. Azt is látni kell azonban, hogy a közösségi oldalakat nem csupán a fiatalok használják. Ezek a felületek alkalmasak arra, hogy állandó kapcsolatot tartsunk hallgatóinkkal és ők pedig visszajelzéseket küldhetnek nekünk.
 
- Mekkora hangsúlyt fektetnek a közösségi oldalakon való kommunikációra?

Az idei év egyik legfontosabb vállalkozása volt, hogy az MR megjelent a közösségi oldalakon. Bemutatjuk műsorainkat, előzeteseket közlünk, a műsorok hanganyagait töltjük fel, eseményekről tájékoztatunk. Ezek a hallgatókkal való kapcsolattartás fontosabb felületei.

- Meg tudják szólítani a hallgatókat ezeken a felületeken?

Mivel a rádióban elhangzott már olyan riport, aminek témáját egy hallgatónk jelezte a Facebookon, azt gondolom, hogy képesek vagyunk online is megszólítani a hallgatókat.

- Hogy lehet áthidalni online azt az ellentmondást, hogy a Kossuth Rádiót hagyományosan inkább az idősebb generációk hallgatják, akik viszont az interneten - ha javul is a helyzet, de - kevesebb időt töltenek?

Ennek egy része már nem teljesen igaz, hiszen az MR1-Kossuth Rádió műsorait fiatalok is hallgatják. Az online feladata egyébként sem az, hogy valamelyik korcsoportot a készülék elé vagy a honlapra rángasson. A mi feladatunk a rádió tartalmának online platformon való megjelenítése.

- Ez mennyiben differenciált a rádió tartalmához képest? Az önálló tartalom előállítása, vagy a rádióműsorok támogatása a portál elsődleges célja?

A fő feladatunk a rádiós műsorok tartalmának feldolgozása, adaptálása, online tálalása. Önálló - a rádiótól jelentősen eltérő - tartalom előállításához nem vagyunk elegen.

- Mekkora az átfedés a rádió és a weboldal szerkesztőségei között?

Gyakorlatilag nincs átfedés, önálló főszerkesztőség vagyunk.

- Az online hírverseny következtében mind a tévé, mind a rádió időbeli lemaradásban van a hírközlés terén. Hogyan alakítja át ez a helyzet a rádiós hírblokkokat? Az elemző, riport jellegű anyagok készítése milyen mértékben ellensúlyozza ezt a hátrányt?

Ez a kérdés szerintem a műsorkészítőknek szól. Egyébként nem értek egyet azzal, hogy a tévé és a rádió lemaradásban lenne. Ez túlzottan leegyszerűsítő és pontatlan állítás.

- Mérhető-e az online hallgatottság hagyományos rádió látogatottságra gyakorolt hatása?

Nem tudom, előfordult-e, hogy valaki az online platformról kapott volna rá a rádióhallgatásra. Viszont úgy érzem, hogy nem lehet nagyon magas azok aránya, akik a rádiót hallgatva látogatták meg a honlapot. Az elmúlt két évben sikerült elérni, hogy a műsorfolyamban rendszeresen hivatkozzanak a honlapra. Ennek ellenére a honlap látogatottsága csak lassan növekszik. Úgy tűnik, ezt a szinergikus hatást nem sikerült kihasználni.

Makai Józsefről bővebben itt olvashat.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Linux vagy Windows?

További villámkérdések  Szavazás állása

Okosan mérni

Ha olyasmiről hallunk, hogy valami értünk, fogyasztókért van, mindjárt elkezdődik a kutatás holmi sanda háttérérdek után. Nincs ez másként a smart meteringgel - tükörfordításban az okos méréssel - sem. A Berg Insights prognózisa szerint az okos mérési technológia térhódítása a először Ázsiában valósul meg, de 2015-ig Európában is 111 millió háztartásba jutnak el az okos mérőeszközök.

Smart metering: kinek van erre energiája? Smart metering: kinek van erre energiája?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés