MR 1 Kossuth: az év kihívása a közösségi média - Interjú Makai Józseffel, a rádió online főszerkesztőjével

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: online rádió | interjú |

2010.
11.17.
09:14

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az idén 85 éves MR 1-Kossuth Rádió amellett, hogy idén a leghallgatottabb rádióvá nőtte ki magát, az online megjelenésre is egyre többet áldoz: aktívan részt vesznek a közösségi médiában, a rádióban megjelenő tartalmak folyamatosan integrálódnak az internetes felületbe. Bár a megváltozott környezetet a közönség is üdvözli, a rádióhallgatók csak óvatos tempóban szivárognak át az internetes platformra. Mindennek hátteréről a rádiók online jelenlétét bemutató sorozatunk nyitányaként Makai Józseffel, az MR 1 online főszerkesztőjével beszélgettünk.

Az Ipsos-GfK első féléves mérésének első adatközlése alapján a teljes rádiós piacon a közszolgálati adókat is beleértve, az MR1 Kossuth Rádió a leghallgatottabb a 15 évesnél idősebb korosztályban, A 18-49 éveseknél januártól márciusig 282 ezerről 359 ezerre növelték hallgatottságukat, a 15 év felettiek körében ugyanekkor 1,43 millióról 1,59 millióra tornázták fel magukat. A hallgatottsági adatok mellett érdemes megnézni a Magyar Rádió webes megjelenéseinek hátterét is. A rádió online főszerkesztőjét a webes viszonyokról kérdeztük.


- Hogy alakulnak a világtrendek a közszolgálati rádiózás online megjelenése terén?Mennyit számít az erős online?


Az online létjogosultságát ma már nem lehet megkérdőjelezni. Minden tartalomkészítőnek meg kell jelenni ezen a platformon is. Így a közszolgálati rádiók számára is természetes, hogy ezen a platformon szolgáltatnak tartalmat, és ezt a közönségük is elvárja tőlük.

- Többek közt az USA közszolgálati rádiója is egyre több energiát öl az online fejlesztésébe, Magyarországon ez mennyire kifizetődő?

A fejlesztés elhanyagolása lenne nem kifizetődő. Az elmúlt néhány évben több fejlesztést hajtottunk végre. Megújultak például az adók honlapjai, van, amelyik kétszer is. Új lett a Hangtár felülete, és a tapasztalatok alapján ismét módosítani készülünk rajta. Integráltuk a közösségi oldalakat a honlapokba, kísérletezünk videók publikálásával is. A fejlesztésnek folyamatosnak kell lennie.
A Magyar Rádió Zrt. nyilvánosan hozzáférhető szerződéses adatai alapján 2007 és 2009 folyamán online fejlesztésekre 16,5 M Ft-ot költött, szerkesztőségi feladatok elvégzésére csak 2006-ban fizettek külső beszállítónak, 6 000 000 Ft-ot. 2006-ban az And Press Bt.-t kérték fel az MR Online szerkesztőségi feladatok ellátására 6 000 000 forintért, 2007-ben a So-Mo Bt.-t Digitális Archívum funkcionális fejlesztésére 9 955 000 forintért és 2009 -ben a Light Crew Kft.-t az internetes honlap fejlesztésére 6.615.000 forintért.
- Több, mint 4400  ember csatlakozott eddig az MR1-es Facebook-csoporthoz, Twitteren is nyomon lehet követni a rádiót. Közelebb hozzák a közösségi oldalak a fiatalabb generációkat?

A fiatalabb korosztály természetesen fontos az MR számára, és az adók kínálatában találhatnak is maguknak tartalmat. Azt is látni kell azonban, hogy a közösségi oldalakat nem csupán a fiatalok használják. Ezek a felületek alkalmasak arra, hogy állandó kapcsolatot tartsunk hallgatóinkkal és ők pedig visszajelzéseket küldhetnek nekünk.
 
- Mekkora hangsúlyt fektetnek a közösségi oldalakon való kommunikációra?

Az idei év egyik legfontosabb vállalkozása volt, hogy az MR megjelent a közösségi oldalakon. Bemutatjuk műsorainkat, előzeteseket közlünk, a műsorok hanganyagait töltjük fel, eseményekről tájékoztatunk. Ezek a hallgatókkal való kapcsolattartás fontosabb felületei.

- Meg tudják szólítani a hallgatókat ezeken a felületeken?

Mivel a rádióban elhangzott már olyan riport, aminek témáját egy hallgatónk jelezte a Facebookon, azt gondolom, hogy képesek vagyunk online is megszólítani a hallgatókat.

- Hogy lehet áthidalni online azt az ellentmondást, hogy a Kossuth Rádiót hagyományosan inkább az idősebb generációk hallgatják, akik viszont az interneten - ha javul is a helyzet, de - kevesebb időt töltenek?

Ennek egy része már nem teljesen igaz, hiszen az MR1-Kossuth Rádió műsorait fiatalok is hallgatják. Az online feladata egyébként sem az, hogy valamelyik korcsoportot a készülék elé vagy a honlapra rángasson. A mi feladatunk a rádió tartalmának online platformon való megjelenítése.

- Ez mennyiben differenciált a rádió tartalmához képest? Az önálló tartalom előállítása, vagy a rádióműsorok támogatása a portál elsődleges célja?

A fő feladatunk a rádiós műsorok tartalmának feldolgozása, adaptálása, online tálalása. Önálló - a rádiótól jelentősen eltérő - tartalom előállításához nem vagyunk elegen.

- Mekkora az átfedés a rádió és a weboldal szerkesztőségei között?

Gyakorlatilag nincs átfedés, önálló főszerkesztőség vagyunk.

- Az online hírverseny következtében mind a tévé, mind a rádió időbeli lemaradásban van a hírközlés terén. Hogyan alakítja át ez a helyzet a rádiós hírblokkokat? Az elemző, riport jellegű anyagok készítése milyen mértékben ellensúlyozza ezt a hátrányt?

Ez a kérdés szerintem a műsorkészítőknek szól. Egyébként nem értek egyet azzal, hogy a tévé és a rádió lemaradásban lenne. Ez túlzottan leegyszerűsítő és pontatlan állítás.

- Mérhető-e az online hallgatottság hagyományos rádió látogatottságra gyakorolt hatása?

Nem tudom, előfordult-e, hogy valaki az online platformról kapott volna rá a rádióhallgatásra. Viszont úgy érzem, hogy nem lehet nagyon magas azok aránya, akik a rádiót hallgatva látogatták meg a honlapot. Az elmúlt két évben sikerült elérni, hogy a műsorfolyamban rendszeresen hivatkozzanak a honlapra. Ennek ellenére a honlap látogatottsága csak lassan növekszik. Úgy tűnik, ezt a szinergikus hatást nem sikerült kihasználni.

Makai Józsefről bővebben itt olvashat.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Netbook vagy Notebook?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nagyító alatt a televíziós weboldalak

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés