Magyarországon is a szeretet a legmenőbb márka

Szerző: digibiz

Címkék: Facebook

2011.
10.06.
10:36

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Kezdik belakni a Facebookot a hazai cégek, de jellemzően az óvatos próbálgatás korszakát élik, offline kampányokon keresztül csábítják márkaoldalaikra a felhasználókat, jellemzően határozott idejű kampányokban gondolkoznak, miközben a közösségi márkaoldalak működtetése folyamatos feladat. A szakértők szerint a "szeretet" márkáknak nagyobb esélyük van a sikerre.

"A Facebookon, minden nyitottság ellenére, nem minden cég tudja megtalálni a helyét. A legsikeresebbek az úgy nevezett "szeretet márkák", az olyan cégek, amelyeknek termékei és szolgáltatásai az örömmel hozhatók kapcsolatba" - állítja Kemenes Sophie, a Laboratory Ideas munkatársa. Ezt a tendenciát a cégek is hamar felismerték, így mára mindenki szeretet márkának mutatják termékeiket a Facebookon.

Talán ennek is köszönhető, a Túró Rudi különösebb promózás nélkül, önmagától tett szert hatalmas rajongó táborra (464,040 rajongó), amit a Budapest Bank - az egyébként látványosan szeretereméltóra, kedvesre, megértőre és segítőkészre alakított - Dalbír segítségével egyelőre 19,119 követőnél jár.

Nagy István a Pöttyös márkamenedzsere a párbeszéd jellegű kommunikációt tartja a közösségi oldal egyik legfontosabb lehetőségének. A Facebook, a márka és a fogyasztók közötti kapcsolatot hivatott elmélyíteni, hiszen az oldalhoz önszántukból csatlakoznak az emberek, így elvárhatják, hogy közvetlenebb és mindig izgalmas, érdekes tartalmakat kapjanak cserébe. A Pöttyös nagy gondot fordít arra is, hogy bizonyos tartalmak exkluzívan, először a Facebook felhasználók számára legyenek elérhetőek. Nagy István meglátása alapján a Pöttyös idejében ismerte fel, hogy a hagyományos "brand site-ok" kora leáldozóban van, és hamar nyitott a közösségi média felé. Elmondása szerint: "A Pöttyös márka egy autentikus-tradicionális, ugyanakkor modern és progresszív magyar márka, ezért fontosnak tartjuk, hogy úttörő legyen mind a kommunikáció, mind a fogyasztókkal való kapcsolatteremtés terén". Mindezekhez természetesen a Pöttyös rendkívüli márkaereje is hozzátartozik.

"A márkák Facebook jelenlétének sikerét, a kampányok hatékonyságát ugyanakkor nagyban befolyásolhatja egy adott országban a Facebookon regisztráltak száma. Magyarországon éppen a kisebb számú felhasználó miatt nem érdemes nagy kampányokat futtatni" - állítja Radisics Milán a SocialTimes főszerkesztője. Sokkal inkább kreatívnak kell lenni, és a fogyasztói statisztikákat követni, hiszen a Facebook lehetőséget ad a célzott reklámnak. Magyarországról ugyanakkor több, mint 3 millióan (3 495 120 regisztrált felhasználó) vannak jelen a Facebookon, többen, mint a környező országokban, ezért Muka Péter a Laboratory Ideas szakértője úgy véli, hogy nem szűk a hazai felhasználó és fogyasztói réteg. Tapasztalata szerint itthon mind a cégek, mind a fogyasztók rendkívül nyitottak a Facebookban rejlő lehetőségekre, és nagy kedvvel indítanak közösségi kampányokat. Szerintük a Facebookon nem feltétlenül a gyors és hatékony kampány lefuttatása a cél, hanem az aktív és folyamatos fogyasztói kapcsolat kialakításának lehetősége.

A Laboratory Ideas szakértői szerint nem szabad hagyni, hogy egy kampány végleg kifusson, és az oldal fantomként maradjon meg a Facebook adatbázisában. Ehhez szükségeltetik az új szemléletmód. A kissé statikus offline hirdetésekkel szemben egy Facebook kampánynak folyamatosan "élnie" kell, kapcsolatot kell tartania azokkal a felhasználókkal, akik már követők és azokkal is akiket a jövőben szeretnének elérni. A sikerhez őszinteségre és jó kommunikációra van szükség, hiszen a Facebook teret ad a vásárlókkal való párbeszédre, aminek következtében a hatékonyság sokkal gyorsabban mérhető, mint az előtt.

A cégek kivártak, és hosszas stratégiai kutatásokat követően jelentek meg a Facebookon - állítja Radisics Milán. A hagyományos médiagondolkodás miatt Radisics szerint ma még túl sok, a Facebookra irányító, azonban offline futó kampány. Számos nagy cég billboardokon és a televízióban hirdeti jelenlétét a közösségi médiában. A szakértő szerint ennek az lehet az oka, hogy a cégek most még félnek igazán nagy összegeket egy tisztán Facebookon futó kampányba befektetni.

A nagyobb cégek általában reklámcégekkel közösen alakítják ki közösségi oldalukat, ám ebben az esetben is elmondható, hogy az általános meggyőződés szerint költséghatékonyabb a közösségi médiában megjelenő reklám, mint a hagyományos módszerek. Nagy István szerint "a közösségi médián keresztül a Pöttyös márka esetében is, az eddigi módszerekkel szemben szemben lényegesen mélyebb márka-fogyasztói interakciót és kötődést tudunk elérni, mindezt költséghatékony módon".

A közösségi média használatának, a túlzott Facebook függőségnek ugyanakkor megvannak a veszélyei is. A Myrtis Creative munkatársa, András Szabolcs két alapvető veszélyre hívja fel a figyelmet. Véleménye szerint a piac számos résztvevője a céges weboldalak helyett sokszor kizárólag a Facebookot használja. Ez bizonytalansági tényező, "hiszen egy Facebook profil a Facebooké, és a közösségi oldal tulajdonosai bármikor módosíthatják a felhasználási feltételeket, ami kiszolgáltatott helyzetbe hozhatja a cégeket". A rajongók ezreivel folytatott folyamatos kommunikáció amellett, hogy hatalmas lehetőség, komoly veszélyforrás is, számos márka haragította már magára facebookos követőit, egy-egy rosszul megválasztott üzenet kapcsán. Így járt például amikor nem vette komolyan a Kit-Kat ellen éppen a 100 000 követővel rendelkező márkaoldalon indított Greenpeace kampányt, amelyben a szervezet azt kifogásolta, hogy a Nestlé olyan beszállítóktól vásárol pálmaolajat, amelyek irtják a dzsungelt. A Nestlé rossz kommunikációja, kezdeti lekezelő hozzáállása az egész követői tábort ellene fordította.

Hogy mennyibe kerül egy ilyen kampány arról nem nyilatkoztak a megkérdezettek. A Facebookon futtatott CT alapú kampányban 20-30 forintot kell fizetni egy kattintásért. Egy-egy márkaoldal karbantartása átlagosan havi 50 és 100 ezer forint között mozog,ezt az árat leginkább olyan tényezők befolyásolják, mint a nyereményjátékok, akciók száma, a frissítések gyakorisága, vagy például az, hogy milyen applikációkat nyújtson az oldal a látogatók számára.


    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Okosan mérni

Ha olyasmiről hallunk, hogy valami értünk, fogyasztókért van, mindjárt elkezdődik a kutatás holmi sanda háttérérdek után. Nincs ez másként a smart meteringgel - tükörfordításban az okos méréssel - sem. A Berg Insights prognózisa szerint az okos mérési technológia térhódítása a először Ázsiában valósul meg, de 2015-ig Európában is 111 millió háztartásba jutnak el az okos mérőeszközök.

Smart metering: kinek van erre energiája? Smart metering: kinek van erre energiája?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés