Magyarországon is a szeretet a legmenőbb márka

Szerző: digibiz

Címkék: Facebook

2011.
10.06.
10:36

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Kezdik belakni a Facebookot a hazai cégek, de jellemzően az óvatos próbálgatás korszakát élik, offline kampányokon keresztül csábítják márkaoldalaikra a felhasználókat, jellemzően határozott idejű kampányokban gondolkoznak, miközben a közösségi márkaoldalak működtetése folyamatos feladat. A szakértők szerint a "szeretet" márkáknak nagyobb esélyük van a sikerre.

"A Facebookon, minden nyitottság ellenére, nem minden cég tudja megtalálni a helyét. A legsikeresebbek az úgy nevezett "szeretet márkák", az olyan cégek, amelyeknek termékei és szolgáltatásai az örömmel hozhatók kapcsolatba" - állítja Kemenes Sophie, a Laboratory Ideas munkatársa. Ezt a tendenciát a cégek is hamar felismerték, így mára mindenki szeretet márkának mutatják termékeiket a Facebookon.

Talán ennek is köszönhető, a Túró Rudi különösebb promózás nélkül, önmagától tett szert hatalmas rajongó táborra (464,040 rajongó), amit a Budapest Bank - az egyébként látványosan szeretereméltóra, kedvesre, megértőre és segítőkészre alakított - Dalbír segítségével egyelőre 19,119 követőnél jár.

Nagy István a Pöttyös márkamenedzsere a párbeszéd jellegű kommunikációt tartja a közösségi oldal egyik legfontosabb lehetőségének. A Facebook, a márka és a fogyasztók közötti kapcsolatot hivatott elmélyíteni, hiszen az oldalhoz önszántukból csatlakoznak az emberek, így elvárhatják, hogy közvetlenebb és mindig izgalmas, érdekes tartalmakat kapjanak cserébe. A Pöttyös nagy gondot fordít arra is, hogy bizonyos tartalmak exkluzívan, először a Facebook felhasználók számára legyenek elérhetőek. Nagy István meglátása alapján a Pöttyös idejében ismerte fel, hogy a hagyományos "brand site-ok" kora leáldozóban van, és hamar nyitott a közösségi média felé. Elmondása szerint: "A Pöttyös márka egy autentikus-tradicionális, ugyanakkor modern és progresszív magyar márka, ezért fontosnak tartjuk, hogy úttörő legyen mind a kommunikáció, mind a fogyasztókkal való kapcsolatteremtés terén". Mindezekhez természetesen a Pöttyös rendkívüli márkaereje is hozzátartozik.

"A márkák Facebook jelenlétének sikerét, a kampányok hatékonyságát ugyanakkor nagyban befolyásolhatja egy adott országban a Facebookon regisztráltak száma. Magyarországon éppen a kisebb számú felhasználó miatt nem érdemes nagy kampányokat futtatni" - állítja Radisics Milán a SocialTimes főszerkesztője. Sokkal inkább kreatívnak kell lenni, és a fogyasztói statisztikákat követni, hiszen a Facebook lehetőséget ad a célzott reklámnak. Magyarországról ugyanakkor több, mint 3 millióan (3 495 120 regisztrált felhasználó) vannak jelen a Facebookon, többen, mint a környező országokban, ezért Muka Péter a Laboratory Ideas szakértője úgy véli, hogy nem szűk a hazai felhasználó és fogyasztói réteg. Tapasztalata szerint itthon mind a cégek, mind a fogyasztók rendkívül nyitottak a Facebookban rejlő lehetőségekre, és nagy kedvvel indítanak közösségi kampányokat. Szerintük a Facebookon nem feltétlenül a gyors és hatékony kampány lefuttatása a cél, hanem az aktív és folyamatos fogyasztói kapcsolat kialakításának lehetősége.

A Laboratory Ideas szakértői szerint nem szabad hagyni, hogy egy kampány végleg kifusson, és az oldal fantomként maradjon meg a Facebook adatbázisában. Ehhez szükségeltetik az új szemléletmód. A kissé statikus offline hirdetésekkel szemben egy Facebook kampánynak folyamatosan "élnie" kell, kapcsolatot kell tartania azokkal a felhasználókkal, akik már követők és azokkal is akiket a jövőben szeretnének elérni. A sikerhez őszinteségre és jó kommunikációra van szükség, hiszen a Facebook teret ad a vásárlókkal való párbeszédre, aminek következtében a hatékonyság sokkal gyorsabban mérhető, mint az előtt.

A cégek kivártak, és hosszas stratégiai kutatásokat követően jelentek meg a Facebookon - állítja Radisics Milán. A hagyományos médiagondolkodás miatt Radisics szerint ma még túl sok, a Facebookra irányító, azonban offline futó kampány. Számos nagy cég billboardokon és a televízióban hirdeti jelenlétét a közösségi médiában. A szakértő szerint ennek az lehet az oka, hogy a cégek most még félnek igazán nagy összegeket egy tisztán Facebookon futó kampányba befektetni.

A nagyobb cégek általában reklámcégekkel közösen alakítják ki közösségi oldalukat, ám ebben az esetben is elmondható, hogy az általános meggyőződés szerint költséghatékonyabb a közösségi médiában megjelenő reklám, mint a hagyományos módszerek. Nagy István szerint "a közösségi médián keresztül a Pöttyös márka esetében is, az eddigi módszerekkel szemben szemben lényegesen mélyebb márka-fogyasztói interakciót és kötődést tudunk elérni, mindezt költséghatékony módon".

A közösségi média használatának, a túlzott Facebook függőségnek ugyanakkor megvannak a veszélyei is. A Myrtis Creative munkatársa, András Szabolcs két alapvető veszélyre hívja fel a figyelmet. Véleménye szerint a piac számos résztvevője a céges weboldalak helyett sokszor kizárólag a Facebookot használja. Ez bizonytalansági tényező, "hiszen egy Facebook profil a Facebooké, és a közösségi oldal tulajdonosai bármikor módosíthatják a felhasználási feltételeket, ami kiszolgáltatott helyzetbe hozhatja a cégeket". A rajongók ezreivel folytatott folyamatos kommunikáció amellett, hogy hatalmas lehetőség, komoly veszélyforrás is, számos márka haragította már magára facebookos követőit, egy-egy rosszul megválasztott üzenet kapcsán. Így járt például amikor nem vette komolyan a Kit-Kat ellen éppen a 100 000 követővel rendelkező márkaoldalon indított Greenpeace kampányt, amelyben a szervezet azt kifogásolta, hogy a Nestlé olyan beszállítóktól vásárol pálmaolajat, amelyek irtják a dzsungelt. A Nestlé rossz kommunikációja, kezdeti lekezelő hozzáállása az egész követői tábort ellene fordította.

Hogy mennyibe kerül egy ilyen kampány arról nem nyilatkoztak a megkérdezettek. A Facebookon futtatott CT alapú kampányban 20-30 forintot kell fizetni egy kattintásért. Egy-egy márkaoldal karbantartása átlagosan havi 50 és 100 ezer forint között mozog,ezt az árat leginkább olyan tényezők befolyásolják, mint a nyereményjátékok, akciók száma, a frissítések gyakorisága, vagy például az, hogy milyen applikációkat nyújtson az oldal a látogatók számára.


    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Hírlevélre feliratkozás

Facebook csoport vagy céges honlap?

További villámkérdések  Szavazás állása

A Netrisk.hu megéri a pénzét?

A tavalyi évben közel 1,4 milliárd forintos árbevételt produkáló Netrisk.hu többségi tulajdonát a napokban szerezte meg az Enterprise Investors, több mint 6 milliárd forintért. Az üzlet nem csak az évi több száz millió forintos osztalékért érte meg.

Brutális növekedés a Netrisknél Brutális növekedés a Netrisknél

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés