Húsz éve mobiltelefonáltak először Magyarországon

Szerző: Szabó Zsanett Forrás: digibiz.hu

Címkék: mobilszolgáltató | Sugár András

2010.
10.15.
11:50

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Először 1990. október 15-én intéztek mobilhívást az országban; Bod Péter Ákos kezdeményezte a hívást, hogy üdvözölje az USA soros alelnökét. Húsz év alatt ugyan telítődött a piac, az első magyar mobilszolgáltató egykori vezérigazgatója, Sugár András szerint a fejlődést már nem az előfizetők, sokkal inkább az aktív SIM kártyák számában és a fejlesztések nagyságában kell mérni.

Hazánkban az első mobilszolgáltató az 1989 decemberében megalakult Westel Rádiótelefon Kft. volt. A Matáv Rt. és az amerikai US West tulajdonában levő, 450 megahertzes hálózatot üzemeltető cég négy évig versenytársak nélkül úttörőként építhette hálózatát és ügyfélkörét, 1993-ban azonban a mobilszolgáltatások piaca háromszereplőssé vált azzal, hogy megjelent a digitális GSM szolgáltatás Magyarországon. A három magyarországi mobilszolgáltatóról készített augusztusi gyorsjelentés szerint előfizetőinek száma ma már megközelíti a 12 milliót, együttes forgalmuk tavaly csaknem  6-700 milliárd forint volt.
Sugár Andrást kérdeztük a kezdetekről - amikor a rádiótelefon éppen befért egy Zsiguli első két ülése közé - és a jövőről.

Amit akkor megálmodtunk, az most megvalósult

Az egykori Westel vezérigazgató szerint a szolgáltatás elindulása mérföldkő volt itthon, hiszen akkor még engedélyt kellett kérni ahhoz is, ha valaki használni szeretett volna egy telexgépet. "Mára a társadalom elérte azt, hogy a tömeges használaton keresztül a szabad információáramlás szabadságával élhet, a mobilkommunikáció mára értéket képvisel mindenki számára. Az okostelefonok és az általuk kínált piac robbanásszerű fejlődés előtt áll" - mondja Sugár, aki arra emlékeztet, hogy 2002-ben (április 19-én világelsőként! - a szerk.) küldhettünk először képet a telefonunkról, most már videókat továbbítunk, fizetünk, e-mailezünk vele.
Hazánkban az első mobiltelefon-hívást az USA-ba intézték; Bod Péter Ákos kezdeményezte az USA akkori soros alelnökének, Dan Quayle-nek. A világon először 1946-ban katonai céllal használtak ilyen készüléket, ami tulajdonképpen egy rádió volt. Ezt követte a hagyományos "táskás" mobil telefon és a klasszikus, kézzel fogható telefon, amiről 1973-ban Martin Cooper telefonált először. Az első mobilhívásról készített videót itt nézheti meg.
Sugár András elmondta, hogy a jövőben mobiltelefonnal is elérhető lesz a 100 megabites álomsebesség; számítani lehet arra, hogy kedvezőbbek lesznek a mobilinternet árak és a technikai fejlesztések mellett kiemelt figyelmet kannak majd a sim kártyák. Egyrészt az internet elterjesztése a mobilszolgáltatóknak is érdekükben áll (az árak csökkentésével elérhetőbbé teszik a lakosság számára), másrészt megfigyelhető, hogy nagy mértékben növekszik a sim kártya eladások száma. A sim kártya egy biztonságos rendszer, azonosító kóddal rendelkezik, feltörhetetlen, így remekül alkalmazható ott, ahol fontos a biztonság. Ilyen lehet a bankszektor is, (ahol a sim kártyánk lehetne a fizetőeszközünk) de erre egyelőre sem a szolgáltatók, sem a bankok nincsenek felkészülve. Az okostelefonok és táblagépek megjelenésével új felületek jöttek létre a termékfejlesztésben is, ilyen például a Toshiba által televíziókra kifejlesztetett 3D-s technológia, ami egy-két éven belül a telefonokba is beépülhet.

Ajánlott olvasmány és általános információk az [origo] "A bunkofontól az okostelefonig - húszéves a magyar mobil" című cikkében.
    
1 hozzászólás 

2010.
10.15.
15:44

WEsteles
Westel 900 a kapcsolat:-)

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Olajszennyezés és Google

Az emberiség történetének egyik legkomolyabb olajszennyezéssel járó természeti katasztrófájában érintett BP olajtársaság nem fukarkodik, a jelek szerint minden pénzt megér nekik, hogy valamelyest javíthassanak sérült reputációjukon. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, milyen mértékben képesek a nagyvállalatok befolyásolni a neten terjedő híreket azzal, hogy felvásárolják a Google-nél a kontextusban érintett keresőszavakat.

Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés