Kinek kell tanácsadás? És minek?

Szerző: Kis Ervin Egon Forrás: kiservinegon.hu

Címkék: tanácsadás

2011.
02.21.
20:36

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Tanácsadói munkámban az utóbbi egy-másfél évben a stratégiai tanácsadás és üzleti tervezés tölti be a főszerepet. Bevallom, nem azért lett így, mert ezt én stratégiailag elterveztem, hanem menet közben kiderült: erre van a legnagyobb igény, és erre nincs kínálat az e-kereskedelem területén. Az alábbiakban azt mutatom be, hogy a stratégiai tanácsadás és üzleti tervezés kiknek szól, mi a célja - majd egy következő bejegyzésben pedig azt is leírom: milyen elemekből áll, mi az eredménye és körülbelül milyen erőforrásokat igényel.

A magyar e-kereskedelmi piac 15-20 piacvezető, milliárdos nagyságrendű forgalmat bonyolító, valamint 80-100 közepes, az évi 100 milliós árbevételt akár jelentős mértékben meghaladó, de azt legalább megközelítő cégből áll. A nagyoknál többnyire komoly menedzsment-kapacitás van, számukra a működés természetes része a stratégiai és operatív döntések szétválasztása, a növekedés és piacszerzés tudatossága, stratégiai és üzleti tervek készítése. A közepes cégek többségét egyetlen ember vezeti, aki egyben az alapító, és általában  a tulajdonos, vagy legalábbis a meghatározó üzletrészt birtokló tulajdonos is. Számára a stratégia és operáció szétválaszthatatlanul összefonódik a mindennapokban, folyamatosan napi problémákat kell megoldania, egyszerűen nincs ideje, energiája arra, hogy megálljon és egy lépést hátráljon. Akinek állandóan azzal kell foglalkoznia, hogy beszerezze mondjuk a csomagolópapírt, annak általában nincs ideje azzal foglalkozni, hogy alaposan megvizsgálja: kell-e egyáltalán csomagolópapír. Ilyenkor van szükség a tanácsadóra, aki képes kívülről rátekinteni a cégre, felmérni a lehetőségeit és segíteni abban, hogy elérje a számára lehetséges legjobb piaci pozíciót, a lehető legnagyobb hatékonysággal. Szerencsére egyre több e-kereskedő akad, aki felismeri ezt és igényt tart külső tanácsadóra.

Az én ügyfeleim tehát elsősorban a második kategóriába tartozó, feltörekvő webáruházakból kerülnek ki, de most már szerencsére több olyan is akad, aki a legelején keres meg, mielőtt még egyetlen fillért is költött volna például fejlesztőre. Az ideális folyamat persze ez lenne egy webáruház beindításánál: stratégia, üzleti terv, folyamatok megtervezése - és csak ezután IT, dizájn és hasonlók. (Lásd vonatkozó írásomat itt!)

A stratégiai tanácsadás célja, hogy felmérje az e-kereskedő piaci lehetőségeit, ezen alapulva meghatározza a stratégiai célt, beleértve az elérendő piaci pozíciót és az ebből következő bevételi célokat. Az üzleti tervezés során felmérjük a cél eléréshez szükséges eszközöket és erőforrásokat, ezekhez számokat rendelünk és végül készül egy, általában három évre szóló részletes üzleti terv.

A munka kezdetén mindig elmondom az ügyfeleimnek: én nem a megmondóember vagyok, nem azért jöttem, hogy észt osszak és kioktassam, mit csinál rosszul. A siker titka mindig az e-kereskedő piacismeretében, elszántságában és munkabírásában rejlik. Amit én ehhez hozzáteszek, az elsősorban a módszertan, a strukturált gondolkodás, a kérdések következetes végigvitele. Természetesen ebben segít a saját, 12 éves e-kereskedelmi tapasztalatom, de a megoldás kulcsa mindig az ügyfél fejében van, én csak a megfelelő kérdéseket teszem fel, és a válaszokat a megfelelő rendszerbe foglalva állítom elő a végeredményt.

A következő bejegyzésben (hamarosan!) részletesen bemutatom ezt a munkát, illetve azt, hogy pontosan hogy is néz ki az a bizonyos végeredmény, a stratégiai és üzleti terv.

A bejegyzés írója Kis Ervin Egon, a SzEK.org egyesület elnöke.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Linux vagy Windows?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hogyan lesz ebből kopogtatócédula?

Azt már természetesnek fogadjuk el, hogy gyakorlatilag nincs a hazai webnek olyan eldugott szakmai szeglete, ahol ne bukkanna fel valami napi politikai szál. De mi a helyzet a parlamenti pártok saját online információs központjaival? Az elmúlt héten több ízben gyarapítottuk az odakattintók táborát. Arra voltunk kíváncsiak, miként tükröződik a szűk másfél hónap múlva esedékes önkormányzati választások tematikája a pártok oldalain.

A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés