Kinek kell az origo?

Szerző: Horváth B. Ádám Forrás: digibiz

Címkék: Origo

2012.
06.04.
11:32

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Tíz év után kiköltözik az Origo Zrt. az Info parkból, június 1-től a Magyar Telekom (MT) egyik jelentősen szerényebb Dob utcai ingatlanába. A cég veszteségeit éveken át finanszírozó anyavállalat egyre radikálisabb megszorításokról dönt, miközben egyáltalán nem látszik, hogy a kiadások visszafogásán túl lenne-e bármilyen stratégiéja arra, hogy mit is kezdjen a folyamatosan veszteséges tartalomfejlesztő céggel, amely már évek óta inkább követőjévé vált a piaci trendeknek.

Bár az érintettek cáfolnak, a vissza-visszatérő piaci szóbeszédek szerint a Magyar Telekom megválna az origótól. A hírek szerint a finn érdekeltségű Sanoma a legkitartóbb kérő, a felek tavaly decemberben is tárgyaltak és idén tavasszal is volt egy forduló, de továbbra sem sikerült sikerült megegyezni az árban. A Magyar Telekom mindenesetre tovább fizeti a stratégiai fontosságú cége számláit - legutóbb egymilliárd forint hitelt engedett el neki.

Régi szép idők

Még 1997-ben történt, hogy a Matáv úgy döntött, beszáll a magyar internetes tartalomgyártásba. A cég néhány, a területen akkor már komoly tapasztalatokkal rendelkező szakembert bízott meg, hogy hozzák létre az oldalt. A főként a Magyar Narancs egykori munkatársaiból álló csapat munkához látott, 1998 novemberében pedig megalakult az Origo Kft., majd útnak indult az origo, a hazai net egykori legnépszerűbb keresőjével, az altavizslával együtt. Szintén az akkori kor legkedveltebb magyar levelezőprogramját, a freemail.hu-t vásárolta meg hozzá a távközlési cég. A siker nem maradt el, és az Index legnagyobb vetélytársaként piacvezetővé vált az ezredfordulóra Magyarországon. 

Az origo a 2000-es évek közepétől azonban olyan beruházásokat hajtott végre, amelyek megtérülése részben a külső körülmények gyors megváltozása részben hibásnak látszó stratégiai döntések miatt nem következett be, miközben az elmúlt öt évben már a vezetőket is egyre gyakrabban cserélgetik.

Kétévente változó menedzsment

Az 1998 decemberében indult origo-t kezdetben az Origo Kft. majd a MatávNet Kft. adta ki. A MatávNet 2001-ben alakult át Axelero Zrt-vé, amely 2005-ben váltott nevet és T-Online néven folytatta a tevékenységét. 

Az origo menedzsmentjének története ha lehet még változatosabb. A kezdetektől tulajdonképpen két stabil, meghatározó személy volt, akik mindketten részt vettek a portál alapításában: Weyer Balázs aki szinte a portál megalakulása óta főszerkesztette az origót és Simó György, aki a portált kiadó cégek menedzsentjében töltött be egyre magasabb pozíciót, majd a T-online vezérigazgatói székéből felállva a Magyar Telekom Új Üzleti Területek és Üzletfejlesztési Üzletágát vezető vezérigazgató helyetteseként folytatta egészen 2009-es távozásáig. 

Simót a T-Online élén 2007 őszétől Fisher András követte, ám mindössze két év után távozott és átadta a helyét Horváth Jánosnak, aki alig egy évig vezette megbízottként a céget. Vaszily Miklós 2010 februárjában érkezett, a menedzsmentet vezérigazgató helyettesként Novák Péterrel  erősítették meg. De ez a formáció sem tartott sokáig, hiszen Novák Péter idén már fel is állt a helyéről, miközben Weyer Balázsnak is mennie kellett, aki pedig még megérhette, hogy az origo főszerkesztői székéből 2000-ben távozó elődje, Nádori Péter, egy évre újra átveszi a főszerkesztői posztot, majd vele együtt távozik. Információink szerint Vaszily eredeti szerződése május végén lejárt, de egyelőre nincs hír új vezérigazgatóról. 

Hatalmas beruházások, megtérülés nélkül

Az origo túl azon, hogy szokásos híroldalként működött, fejlesztése során folyamatosan bővült, az első komolyabb bevásárlás a mai nevén freemail.hu levelező szolgáltatás megvásárlása volt, a szolgáltatás 1999-ben 100 millió forintjába került a cégnek. A 2005-ben megszületett Matáv-utód Magyar Telekom (MT) első jelentősebb lépését az iwiw megvásárlása jelentette 2006 tavaszán. A közösségi portál ára több mint egymilliárd forint volt. A tranzakció sikeresnek bizonyult, a regisztráltak száma 4 millióra kúszott fel, sokan az iwiw miatt kezdtek internetezni. 2010-re pedig egyértelművé vált, hogy a hazai internetezők gyorsan átpártoltak a Magyarországon is robbanásszerűen terjedő Facebookhoz, így az iwiw nem hozta az elvárt üzleti eredményeket és azóta sem látszik, hogy a tulajdonos rájött volna-e, hogyan csábíthatja vissza a látogatókat.

Hasonlóan nagy pénzzel és lendülettel vágott bele a már önálló Origo Zrt. a nemzetközi pénzügyi válság kirobbanása idején az úgynevezett többképernyős modell megvalósításába. Elindult a mobilos szolgáltatás és a cég meg akarta vetni a lábát a kábeltévék között az Ozone Network és a Life Network csatornák 2009 őszi elindításával. "Úgy gondoljuk, hogy ezek hosszú távon biztosítják a versenyképességet a cég számára, egyben pedig a saját tartalmak megjelentetése interneten és mobilon költséghatékonyan tudja majd kielégíteni a nézők és a felhasználók igényeit" - mondta Vaszily Miklós az Origo Zrt. vezérigazgatója egy interjúban kinevezésekor, de hamar be kellett látnia, hogy a veszteséges projekt konszolidálása lesz az egyik első feladata. Az eredeti koncepció alapján a tartalmakat az origo kezdte el gyártani, egy több száz millió forintos beruházással felépített ultramodern stúdióban, teljesen önálló stábbal, amelynek élére a Viasat3 programigazgatóját, Hámori Barbarát csábították el. 

Ám kevesebb, mint másfél év múlva át kellett gondolni a modellt, mert a saját műsorok készítése túl drágának bizonyult. Megindultak az elbocsátások, Hámori Barbara 2011-ben távozott. Az Ozone Network csatornán azóta csak a korábban felvett műsoraik ismétlései mennek, a Life Network hasonló sorsra jutott, noha pár hete újból nekivágtak, és két új, saját gyártású műsort kezdtek el vetíteni: egy napi fél órás beszélgetős műsort, és egy hét végén jelentkező szintén fél órás életmódmagazint.

Az origonak komoly pénzeket hozó ügyletei is voltak, igaz ezek sem bizonyultak tartósnak. Ilyen volt például az origo Klikkbank létrehozása 2005 legvégén, az Erste bankkal együttműködve, bár a netes tranzakciók és a számlavezetési díjak némileg olcsóbbak voltak a bank szokásos árainál, a modell nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, legalább is az Erste számára.  A kevés ügyfél, és az időközben beköszönt válság miatt a Klikkbank nagyjából öt éves működés után megszűnt, a megmaradt számlatulajdonosok azután névleg is átkerültek az Erste Bankhoz. 

Mindeközben az origo portfóliója folyamatosan bővült, igaz ekkor már csak a a piaci trendek lekövetésére futotta, 2006 júliusában indították a Videa nevű videómegosztót, és 2010-ben megjelent a Postr, a blogok gyűjtőhelye és elindult az origo korábbi wap oldalából kialakított mobil origo.

Miközben az online reklámpiac növekedésével együtt nőtt az  az árbevétel, a tavalyi évben éppen az orogo számára legfontosabb display - jellemzően banner alapú - online hirdetési szegmensben tavaly stagnáltak a költések az Interactive Advertising Bureau Magyarország becslései alapján.

Folyamatos veszteségek

Árulkodók az MT vállalat pénzügyi jelentései: 2009-ben az Origo Zrt. 1 milliárd 235 milliós mínusszal szerepelt, vagyis az origo az MT legveszteségesebb befektetésének bizonyult, és ez azóta sem változott. 2010-es jelentésbe nagyjából ugyanekkora érték került, míg a tavalyiban már csaknem másfél milliárd forint a mínusz. 

A vállalkozásnak adott kölcsön összege ezzel együtt emelkedett: 2008-ban 600 millió, 2010-ben 800 millió, 2011-ben csaknem 2 milliárd forintot tett ki. Időnként több milliárdos tőkeinjekciókról érkeznek hírek, egy hónapja például a HVG írta meg, hogy az MT egymilliárddal "stafírozta ki" az origot, azaz ennyi tartozását engedte el. 

Az MT 2011-es jelentésében az origo cégértéke mellett egyébként nulla áll az egy évvel korábbi 2 milliárd 125 millió forint után. "Az Origo Zrt. befektetésen kimutatott üzleti vagy cégérték, amely az oda korábbi években beolvasztott IWIW Kft., Adnetwork Kft. és M-Factory Kft. felvásárlásakor keletkezett üzleti vagy cégértékek összegét tartalmazza, teljes egészében, azaz 2125 millió Ft értékben leírásra került, mivel az Origo Zrt. vállalatértéke - a piaci körülmények kedvezőtlen alakulása miatt - nem nyújt fedezetet annak értékére" - áll a dokumentumban. Az origo könyv szerinti értéke 3 milliárd 741 millió forint volt legutóbb, egy évvel korábban még 5,8 milliárd, ami bő kétmilliárdos értékvesztést jelent egy év alatt. 

Az origonál szinte minden évben voltak kisebb-nagyobb megszorítások és elbocsátásokról is lehetett hallani, de ezeket többnyire átszervezésként, vagy kevesebb külsős alkalmazásaként kommunikálta a cég, amely csúcspontján 200-210 főt foglalkoztatott, míg jelenleg körülbelül 160 munkatársa van. Az Origo Zrt. a legújabb hírek szerint az Infoparkból a Dob utcába költözik idén június 1-től, nyilván ettől is további költségcsökkentést remél a anyacég.

Eladó, nem eladó

Jól láthatóan az MT nem tud mit kezdeni médiavállalatával, amelynek veszteségeit a külön adóktól súlytotta időszakban, amikor ráadásul az MT részvényeinek árfolyama is a 2008-as válság kirobbanásának időszakában elért minimumhoz közelít.

Időről-időre felmerül a híresztelés, hogy az MT megválna az origotól. Többek közt még 2009-ben - a későbbi fejlesztési miniszter Fellegi Tamás nevéhez köthető - Infocenter érdeklődött, de az MT kevesellte a felajánlott négymilliárdos vételárat. 

Legutóbb két hete a Napi Gazdaság írta meg, hogy a Sanomával tárgyalnak az eladásról. Legutoljára decemberben szóltak erről a híradások. A Sanoma már üzemeltet egy híroldalt Hír24 néven, miután tavaly összevonta a portfóliójába került hasonló lapokat, ugyanakkor tapasztalatokat szereztek a többképernyős modell kialakításában, és talán fantáziát látnak az origoban is. Az állítólagos tranzakció tervét azonban mindkét fél egybehangzóan, és határozottan cáfolta. Az MT és a Sanoma kijelentette, hogy "nincs napirenden" a kérdés, sőt az origo tulajdonosa szerint egyáltalán nem folytatnak tárgyalásokat a cég eladásáról. A megbeszélés tényét viszont elismerték, amit azzal magyaráztak, hogy partnerség kialakítására törekednek. Ezzel akarják ugyanis megőrizni versenyképességüket a piacon, ahol a hazai portáloknak a nemzetközi szereplőkkel kell megküzdeniük.

Hogy valóban nem esett szó a vásárlásról, vagy csak az árban nem sikerült megegyezni, nem tudni, mindenesetre évek óta beszédtéma, hogy kell-e még egyáltalán a távközlési cégnek a papíron milliárdos veszteséget termelő origo. Már akkor felmerült a tulajdonosváltás vagy a bezárás gondolata, amikor még a mostaninak kevesebb, mint a fele volt a mínusz. Annak idején az origo létrehozásának elsődleges célja az volt, hogy legyen miért előfizetni a Matáv internetére. Azóta viszont a piac teljesen átalakult, és sokan kíváncsiak arra, hogy meddig nyeli le még le a MT az origo veszteségeit. A digibiz.hu információi szerint a Magyar Telekom hamarosan átalakítja leányvállalati struktúráját, és ez érintheti az origot is: megszűnne az önállósága, majd beolvadna egy e-commerce profilú társaságba, amely több más üzletág hasonló tevékenységét is összefogja. 

Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a portál továbbra is piacvezető, és a veszteség más területeken nem számszerűsíthető nyereséget jelenthet, fenntartása pedig a hivatalos nyilatkozatok szerint stratégiai fontosságú a Magyar Telekom számára, ezért valószínűleg nagyon mélyen kellene a zsebébe nyúlnia annak, aki szemet vet az origora.  

    
1 hozzászólás 

2012.
06.05.
22:07

Petra Edit
Ha egy kis, működő céget megvesz a Telekom, akkor annak annyi. Számtalan példa bizonyítja.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Safari vagy Chrome?

További villámkérdések  Szavazás állása

Berobban az SMO

Az Amerikai Marketing Szövetség kutatása alapján a tengerentúli nagyvállalatok jövőre már jelentősen növelik éves marketing-költségvetéseiket. A következő öt évben, a teljes évi büdzsék 17,7 százalékéig dagadhat a közösségi médiára fordított összegek aránya.

2011 az SMO éve lesz 2011 az SMO éve lesz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés