Karácsonyi hajtás: mi vár a webshopokra?

Szerző: -cm- Forrás: digibiz.hu

Címkék: elektronikus kereskedelem | webshop

2010.
11.03.
08:47

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A karácsonyi vásárlási láz meghatározza a webshopok életét - nem véletlenül, hiszen profiltól függően előfordul, hogy az éves forgalom 60-70 százaléka erre az időszakra esik. Megnéztük, hogyan készülnek az e-boltok erre a szezonra, és azt is, mik lesznek idén a slágertermékek.

A webshopok a karácsonyra értelemszerűen annak tükrében készülnek, hogy a saját termékkörük mennyire számíthat extra forgalomra ebben a szezonban - ahol például keresletnövekedés várható, ott a raktárkészletet és a forgalmazott termékek mennyiségét megemelik, és megszervezik azt, hogy a kiszállítás a normál időszakokhoz képest rugalmasabb és biztonságosabb legyen. Sokan külön is egyeztetnek a futárszolgálattal, és adott esetben akár hétvégi szállítási napokat is beiktatnak. Sokan felismerik azt is, hogy a speciális karácsonyi ajándékok külön megjelenítése is hasznos - sorolja az ünnep már-már kötelező teendőit Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke, majd hozzáteszi, hogy az e-kereskedelemnek ma már nincsenek specifikumai: "A vevők online is azt keresik, ami offline, eltérés inkább a felhasználói célcsoport összetételében van: az internetezők inkább a fiatal korcsoportba tartoznak, magasabb képzettségűek mint az átlagos lakosság - ennek megfelelően azok a termékek kerülnek előtérbe, amelyeket ez a célcsoport jobban keres. Idén biztosan ilyen lesz például az iPhone 4.

Non-stop forgalom

flickr.comAz, hogy a webshopok forgalma karácsony előtt mikor ugrik meg, a kínálattól függ, de bizonyos szabályok azért mindenütt vannak: "A közelgő ünnep miatt a gyártók és disztribútorok még októberben meghirdetik az akcióikat, és elkezdenek előrendelést gyűjteni - ebben az értelemben a webshopoknál már októberben megindul a karácsonyi őrület. Érdekes az is, hogy az offline kereskedelemhez képest az online kereskedelemben elnyújtottabban jelentkezik a vásárlási láz: az érdeklődés korábban indul meg, és ugyan a szállítási idő bekalkulálása miatt hamarabb véget ér, december 24.-én nem áll le minden olyan határozottan, mint az offline boltokban, ahol a szentestét követően vége a kereskedelemnek. Az online boltok esetében ez nem így van - ott a karácsonyi vásárlásnak van egy hosszabb, akár januárra is áthúzódó lecsengése, ami abból adódik, hogy az online boltok nyitva vannak december 25.-én délután is... aki tehát pénzt kap karácsonyra, az internetes vásárlásnál már az ünnepek alatt elköltheti.

Másrészt aki mondjuk blue-ray lejátszót kap ajándékba, az 25-én és 26-án nagy eséllyel blue-ray lemezeket rendel, 28-án és 29-én pedig már nézheti is a filmeket" - magyarázza Kis Ervin Egon.

Karácsonyi vízválasztó

A karácsonyi forgalomnövekedés miatt az olyan e-kereskedőnek van plusz munkaerőre szüksége, akiknél a karácsonyi megrendelések száma jelentős részt hasít ki az éves forgalomból: sok esetben ugyanis az éves forgalom 50-60, vagy akár 70 százaléka is karácsonykor realizálódik. Tipikusan ilyenek játékboltok, amelyeknek egészen komoly logisztikával kell felkészülniük a karácsonyra. Azokon a helyeken, ahol csak átlagos mértékű a növekedés, elegendő egészen kicsit növelni a létszámot, de még ilyen esetekben is szükség lehet a csomagolóterület növelésére, vagy extra raktár bérlésére. Persze van az e-shopoknak egy harmadik típusa is, ahol semmi jelentősége nincs a karácsonynak, mert a kínálatuk más szezonhoz kapcsolódik, és például a nyári sportokhoz köthető.

Kötelező fejlesztések

A webshopok karácsonyi felpörgése közti különbség óriási, ezt erősíti meg Bognár Ákos, a Játéknet.hu társtulajdonosa is: "Mi legalább fél évet készülünk az ünnepekre, óriási raktárkészlettel, nagyjából négyszeres alkalmazotti létszámmal várjuk a szezont. Ezt az időszakot rengeteg fejlesztéssel tudjuk csak átvészelni, méghozzá azért, mert a mi piacunk elég hektikus, és év végén, másfél-két hónap alatt realizálódik az éves forgalmunk nagy része. Annak érdekében, hogy ekkor minden simán menjen, az első féléves tesztek alapján még szeptemberben véglegesítjük a felhasználói felületünket. Az adminisztráció felületen, ahol az ügyfélszolgálatos kollégák dolgoznak, szintén a korábbi tapasztalatik alapján végzünk komoly fejlesztéseket, hogy a szezonra már minden kész legyen. Egyébként azt tapasztaljuk, hogy a látogatottság most kezd növekedni - ez nem újdonság, a látogatások száma általában mindig a hideg beálltakor, október végén ugrik meg."

Gyorsaság fél egészség

"Érdekes az is, hogy a mi szegmensükben viszonylag hamar elkezdenek apadni a raktárkészletek, egy idő után pedig már-már a pánik vezérli a vásárlókat, hiszen az igazi slágerjátékok az offline boltokban már november végén vagy december elején elfogynak. Ezzel szemben nekünk karácsonyig, sőt az év végéig szállítanunk kell, még akkor is, ha leapadnak a készletek - emiatt nagyon kell figyelnünk a rendelésre, ugyanakkor arra is ügyelnünk kell, nehogy a nyakunkon maradjanak a készletek" - hangsúlyozza Bognár Ákos, hozzátéve, hogy erre azért van szükség, mert a piac nagyon gyorsan nő és újul meg, a slágerjátékok pedig nem maradnak meg - időről időre más lép a helyükre.

"Karácsony környékén fontos szempont az is, hogy ilyenkor már nem csak a tapasztalt vásárlók vannak jelen a webshopokban, hanem akár a nagymamák, nagypapák is - miattuk még fontosabb kommunikálni, hogy a webáruházak megbízhatóak, hogy a vásárlók élhetnek a 8 napos visszaküldés és elállás jogával, hogy lehetőségük van bankkártyás fizetésre. Még ma is külön hangsúlyozni kell például, hogy a kártyás fizetés a legbiztonságosabb fizetési mód, mert akár hónapok elteltével is visszavonható - az például idei újdonság, hogy ennek kommunikációja előtérbe kerül.

flickr.com

Ezzel kapcsolatban kiemelném azt is, hogy aki ma a bankkártyás fizetési lehetőséget nem tudja biztosítani, az nem számít jó webáruháznak, és óriási előnytől esik el. Ugyancsak hátrányba kerül az, aki nem végez elemzéseket: az analitikák és a statisztikák bújása ma már kötelező. Nekünk például szerencsénk van, mert a tulajdonosi körünk felerészben kereskedelmi, felerészben számítástechnikai szemléletű emberekből áll - ez a karácsonyi szezon közeledtével különösen fontos, mert aki nem úgy kel föl reggel hétkor, hogy megnézi az áruház éjszakai eladását, azt, hogy honnan jöttek a vásárlók és melyik kampány hogyan sikerült, nem lesz piacképes.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Menő a netes TV

Egyre többen néznek televíziót internetes platformon, ám messze még az idő, amikor a felhasználók minden tekintetben e verzió mellett teszik majd le voksukat. Az online tévézés ettől függetlenül máig kiaknázatlan reklámlehetőségeket rejt.

Az online tévénézők a jelenleginél több reklámot is eltűrnének Az online tévénézők a jelenleginél több reklámot is eltűrnének

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés