Karácsonyi hajtás: mi vár a webshopokra?

Szerző: -cm- Forrás: digibiz.hu

Címkék: elektronikus kereskedelem | webshop

2010.
11.03.
08:47

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A karácsonyi vásárlási láz meghatározza a webshopok életét - nem véletlenül, hiszen profiltól függően előfordul, hogy az éves forgalom 60-70 százaléka erre az időszakra esik. Megnéztük, hogyan készülnek az e-boltok erre a szezonra, és azt is, mik lesznek idén a slágertermékek.

A webshopok a karácsonyra értelemszerűen annak tükrében készülnek, hogy a saját termékkörük mennyire számíthat extra forgalomra ebben a szezonban - ahol például keresletnövekedés várható, ott a raktárkészletet és a forgalmazott termékek mennyiségét megemelik, és megszervezik azt, hogy a kiszállítás a normál időszakokhoz képest rugalmasabb és biztonságosabb legyen. Sokan külön is egyeztetnek a futárszolgálattal, és adott esetben akár hétvégi szállítási napokat is beiktatnak. Sokan felismerik azt is, hogy a speciális karácsonyi ajándékok külön megjelenítése is hasznos - sorolja az ünnep már-már kötelező teendőit Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke, majd hozzáteszi, hogy az e-kereskedelemnek ma már nincsenek specifikumai: "A vevők online is azt keresik, ami offline, eltérés inkább a felhasználói célcsoport összetételében van: az internetezők inkább a fiatal korcsoportba tartoznak, magasabb képzettségűek mint az átlagos lakosság - ennek megfelelően azok a termékek kerülnek előtérbe, amelyeket ez a célcsoport jobban keres. Idén biztosan ilyen lesz például az iPhone 4.

Non-stop forgalom

flickr.comAz, hogy a webshopok forgalma karácsony előtt mikor ugrik meg, a kínálattól függ, de bizonyos szabályok azért mindenütt vannak: "A közelgő ünnep miatt a gyártók és disztribútorok még októberben meghirdetik az akcióikat, és elkezdenek előrendelést gyűjteni - ebben az értelemben a webshopoknál már októberben megindul a karácsonyi őrület. Érdekes az is, hogy az offline kereskedelemhez képest az online kereskedelemben elnyújtottabban jelentkezik a vásárlási láz: az érdeklődés korábban indul meg, és ugyan a szállítási idő bekalkulálása miatt hamarabb véget ér, december 24.-én nem áll le minden olyan határozottan, mint az offline boltokban, ahol a szentestét követően vége a kereskedelemnek. Az online boltok esetében ez nem így van - ott a karácsonyi vásárlásnak van egy hosszabb, akár januárra is áthúzódó lecsengése, ami abból adódik, hogy az online boltok nyitva vannak december 25.-én délután is... aki tehát pénzt kap karácsonyra, az internetes vásárlásnál már az ünnepek alatt elköltheti.

Másrészt aki mondjuk blue-ray lejátszót kap ajándékba, az 25-én és 26-án nagy eséllyel blue-ray lemezeket rendel, 28-án és 29-én pedig már nézheti is a filmeket" - magyarázza Kis Ervin Egon.

Karácsonyi vízválasztó

A karácsonyi forgalomnövekedés miatt az olyan e-kereskedőnek van plusz munkaerőre szüksége, akiknél a karácsonyi megrendelések száma jelentős részt hasít ki az éves forgalomból: sok esetben ugyanis az éves forgalom 50-60, vagy akár 70 százaléka is karácsonykor realizálódik. Tipikusan ilyenek játékboltok, amelyeknek egészen komoly logisztikával kell felkészülniük a karácsonyra. Azokon a helyeken, ahol csak átlagos mértékű a növekedés, elegendő egészen kicsit növelni a létszámot, de még ilyen esetekben is szükség lehet a csomagolóterület növelésére, vagy extra raktár bérlésére. Persze van az e-shopoknak egy harmadik típusa is, ahol semmi jelentősége nincs a karácsonynak, mert a kínálatuk más szezonhoz kapcsolódik, és például a nyári sportokhoz köthető.

Kötelező fejlesztések

A webshopok karácsonyi felpörgése közti különbség óriási, ezt erősíti meg Bognár Ákos, a Játéknet.hu társtulajdonosa is: "Mi legalább fél évet készülünk az ünnepekre, óriási raktárkészlettel, nagyjából négyszeres alkalmazotti létszámmal várjuk a szezont. Ezt az időszakot rengeteg fejlesztéssel tudjuk csak átvészelni, méghozzá azért, mert a mi piacunk elég hektikus, és év végén, másfél-két hónap alatt realizálódik az éves forgalmunk nagy része. Annak érdekében, hogy ekkor minden simán menjen, az első féléves tesztek alapján még szeptemberben véglegesítjük a felhasználói felületünket. Az adminisztráció felületen, ahol az ügyfélszolgálatos kollégák dolgoznak, szintén a korábbi tapasztalatik alapján végzünk komoly fejlesztéseket, hogy a szezonra már minden kész legyen. Egyébként azt tapasztaljuk, hogy a látogatottság most kezd növekedni - ez nem újdonság, a látogatások száma általában mindig a hideg beálltakor, október végén ugrik meg."

Gyorsaság fél egészség

"Érdekes az is, hogy a mi szegmensükben viszonylag hamar elkezdenek apadni a raktárkészletek, egy idő után pedig már-már a pánik vezérli a vásárlókat, hiszen az igazi slágerjátékok az offline boltokban már november végén vagy december elején elfogynak. Ezzel szemben nekünk karácsonyig, sőt az év végéig szállítanunk kell, még akkor is, ha leapadnak a készletek - emiatt nagyon kell figyelnünk a rendelésre, ugyanakkor arra is ügyelnünk kell, nehogy a nyakunkon maradjanak a készletek" - hangsúlyozza Bognár Ákos, hozzátéve, hogy erre azért van szükség, mert a piac nagyon gyorsan nő és újul meg, a slágerjátékok pedig nem maradnak meg - időről időre más lép a helyükre.

"Karácsony környékén fontos szempont az is, hogy ilyenkor már nem csak a tapasztalt vásárlók vannak jelen a webshopokban, hanem akár a nagymamák, nagypapák is - miattuk még fontosabb kommunikálni, hogy a webáruházak megbízhatóak, hogy a vásárlók élhetnek a 8 napos visszaküldés és elállás jogával, hogy lehetőségük van bankkártyás fizetésre. Még ma is külön hangsúlyozni kell például, hogy a kártyás fizetés a legbiztonságosabb fizetési mód, mert akár hónapok elteltével is visszavonható - az például idei újdonság, hogy ennek kommunikációja előtérbe kerül.

flickr.com

Ezzel kapcsolatban kiemelném azt is, hogy aki ma a bankkártyás fizetési lehetőséget nem tudja biztosítani, az nem számít jó webáruháznak, és óriási előnytől esik el. Ugyancsak hátrányba kerül az, aki nem végez elemzéseket: az analitikák és a statisztikák bújása ma már kötelező. Nekünk például szerencsénk van, mert a tulajdonosi körünk felerészben kereskedelmi, felerészben számítástechnikai szemléletű emberekből áll - ez a karácsonyi szezon közeledtével különösen fontos, mert aki nem úgy kel föl reggel hétkor, hogy megnézi az áruház éjszakai eladását, azt, hogy honnan jöttek a vásárlók és melyik kampány hogyan sikerült, nem lesz piacképes.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Farmville vagy MaffiaWars?

További villámkérdések  Szavazás állása

Hogyan lesz ebből kopogtatócédula?

Azt már természetesnek fogadjuk el, hogy gyakorlatilag nincs a hazai webnek olyan eldugott szakmai szeglete, ahol ne bukkanna fel valami napi politikai szál. De mi a helyzet a parlamenti pártok saját online információs központjaival? Az elmúlt héten több ízben gyarapítottuk az odakattintók táborát. Arra voltunk kíváncsiak, miként tükröződik a szűk másfél hónap múlva esedékes önkormányzati választások tematikája a pártok oldalain.

A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz A parlamenti pártok weboldala nem stratégiai eszköz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés