"Jelentős növekedés előtt áll a hazai internetes hirdetési piac"

Szerző: digibiz

Címkék: Sanoma | origo.hu | Thinkdigital

2011.
02.17.
00:03

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Szávuly Krisztián négy év után hagyta el a Sanomát, hogy elvállalja a görög tulajdonosi hátterű Thinkdigital ügyvezetői pozícióját. Az origo-t is megjárt szakember szerint a hírportálnak az innováció, a piacteremtés az erőssége, de puhábbak a követelmények. A Sanoma a hatékony bevételtermelésben erős, de akvizícióival inkább csak követi a piaci trendeket. Az új saleshousenak az év végére fél és egymillió közötti elérést jósol.

digibiz.hu: Ön volt az első olyan vezető átigazolás, amely a piacvezető origo, Index és Sanoma hármason belül történt meg. Egyszerűen elengedték?
Szávuly Krisztián: Azért az egy elég érzékeny helyzet volt, de annyira más a két cég piaci magatartása és elgondolása a médiatermékekről, és nem jobb vagy rosszabb, egyszerűen más, hogy ezt a váltást viszonylag konfliktusmentesen meg lehetett oldani. A Sanoma kifejezetten nem igazol bárkit azért mert egy konkurens piaci szándékait akarná megismerni. Egyszerűen a stratégia végrehajtásához szükséges képességeket vásárolja meg.

d: Mindkét jelentős hazai online szereplőt látta belülről. Hogyan jellemezhető a különbség az origo és a Sanoma között szervezetben, működésben, rugalmasságban?
Sz.K.: Két óriási különbség van. Az origo szervezete nagyon erős technológiai, fejlesztési és működtetési oldalról. Ezért tudtuk megcsinálni az online filmkölcsönző szolgáltatást, ezért működik jól a mai napig az online televízió, a zeneletöltés, vagy akár az iwiw.

A Sanoma ereje pedig a magas színvonalú tartalom előállításban van, szerintem a legjobb online magazintartalmat ma a Sanoma állítja elő. A két cég működését is befolyásolják ezek az erősségek. A Sanománál minden a tartalomnak van alárendelve, de nagyon szigorúan veszik, hogy egy-egy termék hogyan teljesít. Mert ha egy termék nem hozza az elvárt bevételeket, akkor az nyilván az egész vállalat teljesítményére kihat. Éppen ezért üzleti oldalról kiválóan menedzselt tartalomról beszélhetünk. Ha a médiatartalom egy hatalmas bevételű telekom cégbe van beágyazva, akkor puhábbak lehetnek a bevételi elvárások.

d: Kívülről az origo-t egy invenciózusabb szolgáltatás csoportnak látom, a Sanoma mintha inkább konzervatívabb piaci magatartást követve inkább lekövetné az eseményeket a beruházásaival, akvizícióival. Ez utóbbi magatartás ugyanakkor lemaradást eredményezhet.
Sz.K.: Elvileg eredményezhet, de az én feladatom is kifejezetten az volt, hogy új bevételi forrásokkal kecsegtető területeket találjak a Sanoma számára. Ilyen volt például az online játékok piaca. Vagyis egyértelmű bevételi elvárások mellett kellett új piacokat feltárni. Az origo-ban a portálnak ugyanakkor éppen az volt a feladata, hogy piacot teremtsen, teljesen új szolgáltatásokkal álljon elő, ehhez kapott jelentős erőforrásokat, és ehhez mérték az elvárásokat is.

A Sanoma online portfóliója egy nagyon konzervatív médiacég irányítása alatt van, erőteljes bevételi elvárások mellett, nagyon óvatosan, átgondoltan, így viszonylag lassan lehet új termékeket bevezetni. A Startlap az egyik legjobban működő termék bevételi és látogatottsági szempontból. Tulajdonképpen minden online médiabefektető álma, egy jól katalogizált linkgyűjtemény, amely minimális törődést igényel, ugyanakkor folyamatosan termeli a bevételt.

A cél mindig is az volt, hogy a meglévő felhasználókat minél jobban szolgáljuk ki. Jellemző, hogy a Startlap mögött végrehajtott fejlesztések kívülről szinte láthatatlanok voltak, mégis jelentősen javítottak a terméken. A legutóbbi újratervezés után kétszeresére növekedett az átkattintások száma ugyanakkora látogatószám mellett. Kifelé ezek kevésbé látványos változások, mégis versenyképesebbé teszik a terméket.

d: A Sanoma a CT (átkattintás, a Szerk.) értékesítésben együttműködik a hazai piacon az itthon egyébként félelmetes mumusnak tartott Google-lal. Ez helyi vagy nemzetközi szintű döntésen alapult?
Sz.K.: Teljes mértékben helyi döntés volt, jóllehet nemzetközi szinten is együttműködnek a vállalatok. És egyben egyszerű döntés is volt. Megvizsgáltuk, melyik szolgáltatás termel több hirdetési bevételt. Sokat tanultunk, közvetlenül együttműködve a Google londoni irodájával, több mint egy éves optimalizálási folyamat eredményeképpen értük el azt a bevételi szintet, amit most termel a szolgáltatás.

Tény, hogy a Google a lokális piacon egyfajta veszély is, de tulajdonképpen a Google szövegérzékeny hirdetési rendszerét a médiapiacnak kellett volna kitalálnia és kifejlesztenie, és nem egy keresőóriásnak. De mivel ők birtokolják ezt az egyébként hihetetlenül hatékony rendszert, akkor egyértelmű, hogy velük kell együttműködni.

d: Van olyan fejlesztés ami itthon készül, de nemzetközi piacra szán a Sanoma?
Sz.K.: Igen, de ezeknek a fejlesztéseknek egy része még jelenleg is tart. Ilyen volt például a focivébés okostelefon alkalmazás. Amint ez már jól ismert, Magyarországra költöztették a Sanoma mobilfejlesztési központját. Szerintem ebben a Sanoma sokkal gyorsabban lépett, mint a piac egyéb szereplői, de még mindig jóval lassabban, mint ahogy egyébként ez a piaci szegmens nemzetközileg fejlődik.
 
És most nem csak az új alkalmazások átadási tempójára gondolok, hanem az alkalmazások minőségére, és folyamatos karbantartására. Mert ez tulajdonképpen már nem tartalomgyártás, ez már szoftver értékesítési üzlet.  Ha legyártom a magazint, akkor vége van a folyamatnak, de ha legyártom a szoftvert, akkor azt folyamatosan aktualizálni kell, akár éveken keresztül.

d: A Google Trends tavaly nyári adatai alapján a Startlap megelőzte az Indexet. Mi lehetett ennek az oka?
Sz.K.: Nem érdemes napi szinten Google adataiból tájékozódni, ezek alapvetően csak trendkövetésre jók, a hazai piac auditált adatait kell nyomon követni, ez utóbbi alapján nem látszott ilyen helycsere.

d: A Sanoma portfóliójának egy része nem fiatal, meddig bírja még a versenyt például a Citromail? Mikor mossa el a szabad szavas keresés a Startlap jellegű linkgyűjteményt?
Sz.K.: Még körülbelül tíz év, két kiegészítéssel. Egyrészt nagyon nagy tanulság volt az iwiw sorsa, ott a piac nagy része legalább két évvel elnézte a folyamatot, későbbre várta a Facebook betörését. A másik kiegészítés az az, hogy minden médiaterméknek van egy életciklusa. A nyomtatott termékek esetében ez lehetett akár 40-50 év is. Természetesen az adott piactól nagyban függ a termékek sikere. Ilyen, vélhetően rövidebb ciklus az online termékeknél is megfigyelhető. Az biztos, hogy a Startlap jelenleg egy nagyon stabil termék, de elképzelhető, hogy a szabadszavas keresés, vagy akár a Facebookon megjelenő katalógusrendszer egyszerűen "átveszi a hatalmat". Ebben az esetben az a generáció, amelyik jelenleg a Startlapot tekinti a web origójának, átpártol az új szolgáltatáshoz.

d: A Sanománál a feladata az új bevételi területek, a kitörési irányok felkutatása volt. Látszólag ez egy izgalmas kihívás. Miért izgalmasabb ennél egy görög tulajdonú multi hazai leányát vezetni?
Sz.K.: Szerintem a Thinkdigital a Facebookkal és egyéb nemzetközi site-okkal egy még izgalmasabb kihívást kínál. Ráadásul a tavalyi év végén úgy éreztem, hogy egy szakmailag kerek időszakot zárhatok a Sanománál.

d: A feladatok fogytak el, vagy esetleg sorozatosan elutasították a felvetéseit?
Sz.K.: Nem, kifejezetten szabad kezem volt és gyorsan el tudtuk fogadtatni a javaslatainkat. Például múlt év februárjában kezdtünk el foglalkozni az online játékiparral, év végére már komoly szintet értek el a bevételek, középtávon akár a Nőklapjacafé bevételi nagyságrendjeit is elérhetik. Vagyis sok eredménnyel zártam a tavalyi, egyébként nagyon izgalmas évet.

A Thinkdigitalnál a nemzetközi kapcsolatok nagyon vonzóak, és természetesen az, hogy olyan termékekkel foglalkozhatok, mint a Facebook vagy a Linkedin. Azt is jó lehetőségnek tartom, hogy egy nagyon speciális területet nagy mélységeiben ismerhetek meg, mert az online sales kiszolgálásában szerintem a Thinkdigital rengeteg tapasztalatot gyűjtött szerte Európában.

d: Mire vállalkozott tulajdonképpen, amikor elvállalta a cég ügyvezetői pozícióját?
Sz.K.: A Thinkdigital egy online saleshouse, rendelkezik egy nemzetközi portálhálózattal, amelynek egy része a magyar internetezőkre van optimalizálva. A feladat az értékesítés megszervezése, egyébként pedig minden helyi piacon az a stratégia az, hogy közepes méretű vertikális portálokból szervezzük meg a portfóliót. Itthon is már a célban vagyunk, készülünk a bejelentéssel.

d: Mekkora a cég jelenleg?
Sz.K.: Az én vezetésem alatt dolgozó online értékesítési igazgató irányítja a napi értékesítési tevékenységet. Kampánymenedzsereket és értékesítőket keresünk, lépésről-lépésre bővülve, ahogy a feladatok megkívánják.

d: Ha a Sanománál komolyak voltak a bevételi elvárások, akkor a Thinkdigitálnál gondolom ha lehet még szigorúbb tervekkel szembesült…
Sz.K.: Van egy bevételi tervünk és egy profitelvárás az idei évre. Ha értékesítő szemmel nézem, akkor nagyon nagyok az elvárások, ha üzletfejlesztőként tekintek a számokra, akkor kevésbé tűnnek ijesztőnek, hiszen olyan termékeink vannak mint például a Facebook.

d: Kizárólag a Thinkdigital értékesítheti Magyarországon a Facebookot?
Sz.K.: A Facebook senkinek sem ad kizárólagosságot, éppen ezért nagyon sokat számít a termék ismerete, hiszen egy nagyon összetett kommunikációs felületről van szó. A Thinkdigitalon belül pedig széleskörű termékismerettel rendelkezünk, ezt hoztuk el Magyarországra.

d: A válságból kilábaló hazai online hirdetési piacon megtermelhetők a kitűzött bevételek?
Sz.K.: Jelentősen több pénzt tud termelni a hazai online média, mint amit jelenleg termel, ebből a szempontból még a régiós országoktól is jelentősen el vagyunk maradva, jóllehet a piacon jó termékek vannak, átlátható elszámolási rendszerekkel. Jelenleg a hazai hirdetők egyszerűen alulköltenek az online-ban. Meggyőződésem, hogy jelentős növekedés előtt áll a hazai internetes hirdetési piac.

d: Nagyon sok online saleshouse van a magyar piacon. Hogyan tud egy kívülről jövő, új szereplő sikeres lenni?
Sz.K.: Ha megfelelően képviseljük a nemzetközi portfóliónkat, implementálva itthon a nemzetközi tudást, és a végletekig professzionálisan szolgáljuk ki az ügyfeleinket. Ez az egyetlen működő módszer. Ugyanakkor, ahogy azt már elmondtam, biztos vagyok abban, hogy növekszik a hazai piac, így minden szereplőnek nagyobb mozgástér juthat. Rengeteg kiváló magyar site van, ezeket csak nagy számú értékesítő tudja kiszolgálni.

d: A Thinkdigital 2011 év végére mekkora lesz elérésben és bevételben? Hová helyezné el a jelenlegi piaci szereplők között?
Sz.K.: A nemzetközi siteokkal már jelenleg is elérünk négymillió magyar internetezőt, ebben természetesen benn van a Facebook is. A magyar portálokat nézve a havi szintű elérés körülbelül havi fél és egymillió között lesz az év végére. A vezető saleshouseok között van a helyünk, Görögországban az anyacég toronymagasan vezeti a piacot. A régióban egyébként még Romániában, Bulgáriában, Cipruson vagyunk jelen, és folyamatosan terjeszkedünk.

d: Eddig egy skandináv környezetben kellett dolgoznia, most egy dél európai tulajdonosi hátterű céget vezet. Érezhető valamifajta különbség?
Sz.K.: A cég görög, de a metodika, a vezetés nagyon németes, szigorú határidőkkel, számonkéréssel.

d: Köszönöm az interjút!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Céges honlap vagy blog?

További villámkérdések  Szavazás állása

Okosan mérni

Ha olyasmiről hallunk, hogy valami értünk, fogyasztókért van, mindjárt elkezdődik a kutatás holmi sanda háttérérdek után. Nincs ez másként a smart meteringgel - tükörfordításban az okos méréssel - sem. A Berg Insights prognózisa szerint az okos mérési technológia térhódítása a először Ázsiában valósul meg, de 2015-ig Európában is 111 millió háztartásba jutnak el az okos mérőeszközök.

Smart metering: kinek van erre energiája? Smart metering: kinek van erre energiája?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés