Az Internet Hungary színe-java (frissített)

Szerző: digibiz Forrás: digibiz

Címkék: Internet Hungary

2010.
10.26.
13:33

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az Internet Hungary fontos esemény, ezért mi sem akartunk lemaradni róla. Ez a bejegyzés mindentől különbözni fog, mert mi csak a lényeg ismertetésére törekszünk.

Internet Hungary 2010 - Második nap

Befektetői panelbeszélgetés - Zárszavak

Kövér szerint, ha nem működik a management, akkor azonnal lépni kell, mert a tapasztalatok szerint nem fog megjavulni. Váltani, cserélni kell. A másik a cégértékelés, ami szerinte alapvetően pszichológia, ne egy objektív műfaj, és a külső körülmények nagyon befolyásolják az árat.

Tánczos a letöltött appletek 20%-a játék az istore-ban ill. a facebookon. Azaz a játékokból jön az innováció. A java történetét idézi fel, nem volt valódi üzleti modell, mert azzal indultak el, hogy ez majd lehetővé teszi, hogy emberek akár egymás ellen játszanak a világ bármelyik pontján. Ez bukásnak tűnt elsőre, mégis óriási siker lett. A legfontosabb a menedzsment.

Bruckner: a példában ígéretes piaci lehetőségek, internetes cég, beletették a pénz, de a mendzsment nem volt hozzászokva a nagy beruházásokhoz, lassan spórolósan lépett, nem tudott berobbanni azokba a networkokbe, ahol a standardokról döntöttek. Egy sikeres példa a sensenet, 130 m éves árbevételük volt, itthon. Cél a külföldi terjeszkedés, 60 M Ft-ot fektettek be, de ez nagyon kevés, de a növekedéshez elég volt. Open source modellt alakítottak ki, interneten keresztüli értékesítéssel, jelentősen nő a cég.

Zsembery a bizalmat emeli ki. A pénzügyi befektető folyamatosan konfliktusban volt az egyik tulajdonossal. Ennek hatására a menedzsment egyszerre felállt a cégtől, nem képes befutni a növekedési pályát.

Befektetői panelbeszélgetés - Gondolkozzuk a befektető fejével

Technológiai befektetők


Mitől "internetes" egy vállalkozás?

Kövér szerint a spektrum széles a hírportáloktól a tranzakció alapú üzletet kezel, de az infrastruktúra szolgáltatók is beleférnek. Tánczos úgy véli, hogy változik az egyes cégek besorolása, skype korábban internetes cégként tartották nyilván, most a China Mobillal megegyező nagyságrendű szolgáltató. Bruckner Zoltán szerint a definíció mára már nagyon tág, alig lehetséges gyors fejlődés anélkül, hogy ne építenék be az internetet. Zsembery úgy véli, hogy az internet már nem szektor, hanem platform. Informatika és internet alapú megoldásoknak nevezik ezeket a területet.

Felmerült a kérdés, hogy vannak-e "kedvenc" üzleti modellek, vagy nagyon ígéretesek? Kövér József számára a legvonzóbb, ha van egy márkanévvel levédett platform, amelyen keresztül tranzakciók bonyolítódnak le, ilyen a Vatera és a Netrisk. Kevésbé vonzó a klasszikus hirdetési bevételre épülő hírportál modell. Tánczos Péter elmondta, hogy szinte minden esetben új üzleti modellekkel találkoznak az internetes befektetéseik estében. Bruckner szerint nem baj, ha az üzleti modell nem új, a technológia lehet más, a szolgáltatás lehet egyedülálló, de nem preferált, ha az üzleti modell is teljesen eredeti. Látható, hogy hagyományos, "fizetős" modellek elkezdenek működni a neten, a szabad tartalmak mellett. Zsembery szerint a piaci beágyazottság nagyon fontos. Mindig az a kérdés: lesz-e piaci beágyazottsága?

Mekkora esélye van egy hazai internetes vállalkozásnak a nemzetközi sikerre?

Kövér József szerint nagyon nagy esélyei vannak, ha technológiai területről beszélünk. Kell néhány jó mérnök, fejlesztő és szélessávú internet és persze tehetséges menedzsment. Ez utóbbi a legkevésbé kézenfekvő, mert már vannak tanult menedzserek is itthon, de még kevesen vannak. Tánczos Péter szerint a sikerek hiánya nem a finanszírozási problémákból adódik, hiszen az eus állami kockázati források viszonylag jól elérhetők. Bruckner: lehet itthoni cég sikeres, de azonnal ki kell lépni a nemzetközi porondra, globális piacra kell koncentrálni. Zsembery a magyar vállalkozók nagy része, nem tudja elengedni a céget, nem ismeri a saját korlátait, ha kell, belehalnak a cég növekedésébe, nem adja át más menedzsernek, nem bízik bennük. Gyakran gondot okoz maga a tulajdonos, ha nem nő együtt a céggel. Kövér szerint ezért sikeresebb, amikor 2-3-4 alapító működik együtt már az alapításkor.

 Sager Eszter PWC Cégértékelés

Milyen módszertanok vannak egy cég értékének felmérésére? Mikor szükséges egy vállalat értékének meghatározása? A piaci érték fogalmának meghatározása. Módszertanok bemutatása: piaci összehasonlítás, jövedelemalapon, költségalapon. Az internet ágazat sajátosságai vállalatértékelési szempontból. Az internet ágazaton belüli felvásárlási aktivitásának bemutatása (nemzetközi és hazai példákon keresztül).

Legtipikusabban adás-vétel és fúziók kapcsán van szükség cégek értékelésére. De finanszírozáskor is, kockázati tőke, vagy banki hitel felvétele. Méltányos piaci érték: hipotetikus vevő és hipotetikus vevő készül a tranzakcióra, ezek elvileg minden információ birtokában vannak. Hozam alapú értékelés, amely a jövőbeli eredménye alapján következtet, lehet még nettó eszköz ill piaci helyzet alapú értékelés. Hozam alapú: a cég annyit ér, amit meg tud termelni. Egy függvényt használnak, amelynek a számlálójánakkiszámításához figyelembe kell venni: makro környezet, piaci környezet, múltbeli teljesítmények, üzleti terv. A nevező az ún. diszkont ráta, kifejezi a pénz időbeli értékét és a kockázatokat. Kifejezhető egy iparági diszkontráta, a telekom szektorban ez alacsonyabb, mert hitelből tudják magukat finanszírozni, ami egy kevésbé kockázatos forrás egy esetleges csőd esetében először ezt fizetik ki. Miért fizet a vevő? Általában a goodwill-ért fizet a vevő 64-74%, emellett vevő kapcsolatok 15-20%, a védjegy (internet domain) 1%, technológia 6%. Szorzószámos értékelés az árbevétel és az EBITDA szorzatából következtet a cég értékére. Piaci megközelítésnél az ár optimalizáció a legfontosabb, annak megállapítása, hogy mennyire piaci az ár. Minden módszertan esetében a bevitt adatok minősége a legfontosabb.

Kis Ervin Egon SzEK elnöke

A stratégia szerepe a cégeladásban. Milyen ötletnek és megvalósításnak van esélye arra, hogy eladható internetes vállalkozás legyen belőle? Kell-e tudnunk már az indulás pillanatában, hogy mi a szándékunk a céggel? Mikor érdemes egy jól működő vállalkozástól megválni?


2600 e-kereskedelmi cég van Magyarországon (utazási irodákat, biztosítási oldalakat nem számolva) 2000-nek az éves árbevétele nem éri el az 5 M Ft-ot. Kb 20 cég van 1 Mrd felett, de 100 mill felett is csak kb. 60. Az intézményi befektetők 1 de leginkább 5 mill euró feletti cégeket vásárolnak, a szakmai befektetők vagy nagyok, vagy csak szektoron belül vásárolnak. A JEREMIE kockázati alap program pedig még nem működik itthon hatékonyan. Az egyik legnagyobb gond a kulturális szakadék, self made man-ek által alapított cégek, kézi irányítás, egyszemélyes cégek. Ezek a nagyok, a kicsik 100 M alatti éves árbevétellel: átláthatatlan, nem transzparensen működő cégek, és bár s tulajok eladnák, de így nem fog menni. Komoly hiányosság a tulajdonosi stratégia. Egy cél: nagynak lenni.

Emellet el akarják adni a céget és az ötlet túlértékelt. 5% ötlet, 10% szerencse, a többi a munka. De vannak bíztató jelek: a 100 M körüliek már tervszerűbben gondolkodnak, stratégiát építenek.De még mindig ajánánlatvezérelt a piac (pl. hirdetésekben). Befektető elsősorban a teljesítményt értékeli, ez lehet árbevétel és nyereség vagy vevőkör nagysága, látogatottság, természetesen szükséges a működő üzleti modell. A látványos sikerek mellett nincs tuti üzlet, sokan eltűnnek. De ha minden összeáll, még a piac alapvetően megváltozhat, pl. iwiw wlértéktelenedése a facebook megjelenésével. Eladás vagy befektetés dilemmája. Eladás, ha felmerül, hogy a versenytárs "megeszi" a céget, de az is ok lehet, ha jó az ár. Egyébként befektetés. Tudás átadással, oktatással kell segíteni a felnövést, és meg kell tanulni kkv-ul.

Olvassa tovább a cikket!

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

ADSL vagy mobilnet?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nők a neten

Az Ipsos-Gemius SA adatai szerint a legmagasabb arányban a Barátikör.com közösségi oldalon vannak jelen a hölgyek 55,16%-kal, míg a Facebook-on a magyar felhasználók 53%-a nő.

A nők és az internet kapcsolata A nők és az internet kapcsolata

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés