A Facebook a fun, a szexi és trendi dolgok hazája - Interjú Bradács Andrással, az Image Factory vezető tanácsadójával

Szerző: BA. Forrás: digibiz.hu

Címkék: interjú | Image Factory

2010.
12.14.
13:22

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A Facebook akkora közösségi erővé nőtte ki magát, hogy érdemes minden cégnek, műsornak, és egyéb vállalkozásnak jelen lennie azon. A csoportokhoz csatlakozó rajongók száma pedig tükörként mutatja, hogy mi foglalkoztatja az embereket. Éppen ezért tartotta fontosnak az ImageFactory, hogy minden héten összegyűjtse és rendezze ezeket a mozgásokat, amivel hazánkban hiánypótló listát hoztak létre, a Facebookert. Bradács András szerint a közösségi oldalt úgy is felfoghatjuk, mint az interneten elérhető tartalmak rendszerezésére adott harmadik típusú kísérletet.

- Az Image Factory novemberben indította útjára a facebookert, amely a népszerű hazai Facebook oldalakat listázza. A már ismert külföldi statisztikák mellett miért éreztétek szükségesnek elindítani ezt a szolgáltatást?

Ügynökségként azt láttuk, hogy a Facebook növekedésével párhuzamosan nagyon kevés információnk van a közösségi felületen belüli tényleges mozgásokról. Elsőként a saját kampányaink elemzéséhez, ügyfeleink kiszolgálásához gyűjtöttünk adatokat, majd amikor egyre inkább beleástuk magunkat, elkezdtük érezni, hogy érdemes lenne az adatok egy részét nyilvánossá tenni. A visszajelzések igazoltak bennünket: néhány észrevétel, javaslat mellett mindenki elismerte, hogy hiánypótló a lista.

- Sokaknak például nem tiszta a kategóriarendszer...

Igen, de hát tudjuk, hogy tökéletes kategóriarendszer nem létezik, az "egyéb" kategória már a legelső ókori kínai próbálkozásoknál is mindig ott volt a sor végén... A fő feszültség a kategóriák számának ésszerű keretek között tartása és az átfedések mértéke között feszül - mi most azt a kompromisszumot kötöttük meg, hogy inkább legyenek érdekes, beszédes kategóriáink, annak a kárára, hogy néhány oldal több helyre is beférhetne. A "brandek" is ilyen összetett kategória: a nagy brandekhez tartozó kampányoldalak is itt szerepelnek a hagyományos értelemben vett brandoldalak mellett.

- Van valamilyen automata rendszeretek az oldalak gyűjtéséhez?

Van ilyen rendszerünk, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy jól használható lista összeállításához elengedhetetlen az emberi szem. Csak valamilyen hiperintelligens, ATL-BTL kampányinformációkkal, rendszeres médiafigyelési adatokkal és online keresőmotorral összekötött rendszer tudná megtalálni azokat az oldalakat, amelyeket egy felkészült ügynökségi ember azonnal észrevesz. Ezért úgy gondoljuk, hogy az ügynökség munkatársainak munkája egyben a listánk hozzáadott értéke is.

- Milyen fejlesztések várhatók a Facebookeren?

Aki nyomon követi az oldalt, az láthatja, hogy rendszeresek a változások: a napi listáknál megjelenítettünk egy aktivitás számot, amely az előző napi posztok, kommentek és lájkok aggregált mutatója. Vannak egyéb, például felhasználói aktivitást mérő mutatóink is, de ezek csak a kampányfigyelő szolgáltatásunk megrendelői számára elérhetőek. A nyilvános felületen szeretnénk még egy újítást bevezetni, mégpedig a korhatáros oldalak kategóriájának felöltését, mert nagyon szép és érdekes eredmények vannak például az alkoholtartalmú italok területén.

- Melyek az első hónap alapján leszűrhető legfontosabb tanulságok?

Talán az internetbe, mint alternatív csatornába vetett bizalmamból fakad, de én őszintén meglepődtem a kereskedelmi televíziók fölényének mértékén. A jelentésünkből is kiderül, hogy novemberben volt olyan nap, amikor az egyik tehetségkutató sztárjának oldala egy Budakeszinyi rajongóval növekedett. A hagyományos médiacsatornák és a lovebrandek húzóereje mellett, bár nem abszolút számokban, de a legkisebbeknek is nagyon előnyös a közösségi média: sok kicsi, speciális szolgáltatást nyújtó vagy kereskedő cég  a Facebookra, valamint a célzott online marketingre építette a modelljét és remekül működik. Mintha a közepes méretű cégeknek lenne manapság a legnehezebb hatékonyan beférkőzni a közösségi felületre. Se szeri, se száma a különböző nyereményjátékoknak, és a szereplők számának növekedésével a zaj is nő, amiben egyre nehezebb offline kampánytámogatás vagy más erőforrás nélkül labdába rúgni.

Emellett nagyon komoly szektoriális különbségek is vannak, a Facebook a fun, a szexi és trendi dolgok hazája, például egy golyóscsapágyat, már amennyiben nem jellemezhető az előbbiekkel, nehezebb felfuttatni. Talán ez is az oka annak, hogy egyre többen próbálkoznak bizonyos oldalak mesterséges felduzzasztásával, sőt meghatározott összegért rajongótábort is vehetünk magunknak. Ezek a módszerek persze  többszörösen visszaütnek, a közösségi média nagyon érzékeny az ilyesmire.

- Nagyon sikeresek azok az oldalak is, amelyek nem köthetők márkákhoz vagy más szereplőkhöz, nálatok a "csakúgy" kategóriában szerepelnek.

Igen, ezeknek az ereje sokat elárul nemcsak az internetezők lélektanáról, hanem a Facebookon jelenlévő aktív korosztályról is: nagyon népszerű a "Nincs kedvem tanulni!", de az igazi siker az alvásé ("I ♥ ALVÁS", "A faszom, inkább visszafekszem aludni"), amely azért egy sajátos nemzetkarakterológiai képet rajzol ki rólunk. Ezek az oldalak fontos példák azoknak, akik a Facebookon kommunikációval foglalkoznak.

A Facebook ugyakkor egyes közéleti, társadalmi mozgalmaknak is nagyon hatékony platformja tud lenni, az egy másik kérdés, hogy a kezdeményezők az egyszeri gombnyomás viszonylag kis energiaráfordítását miként tudják valódi elköteleződéssé formálni. Mindenesetre bizonyos ügyek támogatottságának demonstrálására kiválóan alkalmas a Facebook.

- Nem lehet, hogy múló hype, ami most a Facebook körül kialakult?

A Facebookot úgy is felfoghatjuk, mint az interneten elérhető tartalmak rendszerezésére adott harmadik típusú kísérletet. A hagyományos médiavállalatok, majd a google próbálkozása után most úgy tűnik, hogy a közösségi rendezőelv lesz a sikeres, mondhatnánk persze utólag, hogy miért ne az lenne...

- És sikeres lesz ez a kísérlet?

Ezt ma még nem látjuk. Az biztos, hogy ha sikerül a Facebooknak megvalósítani azt az áhított  modellt, hogy ő szolgáltatja az online identitásunkat, akkor ezzel hosszú távra megkerülhetetlenné válik.

Egyre több pénz áramlik a közösségi médiába és ezzel együtt egyre hangsúlyosabbá válik az a kérdés, hogy mennyire hatékony az ott elköltött pénz. A Facebooker adatai tudnak ebben segíteni?

Mivel a Facebookert a közösségi kampányokban otthonosan mozgó csapat is kiegészíti, ezért a segítségével komoly elemzéseket tudunk végezni. A kvantitatív adatok mellett (például aktivitást mérő és felhasználói bevonódás mutatók, konkurenciaelemzés) ugyanis sokszor kvalitatív szempontokra is szükség van, például a kommentek tartalmát illetően.

Egy kampány vagy oldal értékelésénél nagyon fontos ismerni az eredetileg kitűzött célokat. A like számok a nagy brandek között például bírhatnak önálló értékkel, de egy kereskedőt már nehéz lesz meggyőzni azzal, mennyire szuper, hogy 10.000 felett van a rajongóinak a száma, ha annak a konverziós értéke nulla, mert mondjuk nem volt területileg specifikálva a kampány. Az úgynevezett user engagementre ugyanez igaz: kimutathatja nekem a szoftver, hogy milyen aktív az oldalam, ha az aktivitás tartalmában nincs jelen a márkám, vagy a felhasználóimat nem tudom vásárlóerővé konvertálni, akkor legfeljebb annyit mondhatok el, amit most már egyre többen, hogy fent vagyok a "fészen".
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Farmville vagy MaffiaWars?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés