Innováció és szakmaiság - interjú Weiler Péterrel, a Habostorta ügyvezetőjével

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: Weiler Péter | interjú

2010.
11.02.
12:14

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Weiler Pétert, a hazai online kereskedelem egyik legsikeresebb szereplőjét a múlt héten lezajlott Internet Hungary-n Üstökös kategóriában jutalmazták, nem érdemtelenül: Weiler 10 éve vezeti az általa alapított Habostorta Kft.-t, a cég évről évre növekszik és folyamatosan nyereséget termel. Péterrel az elmúlt évtizedről, aktuális projektekről, jövőbeli tervekről és az e-kereskedelem helyzetéről beszélgettünk.

- A múlt héten lezajlott Internet Hungary díjkiosztóján Üstökösök kategóriában a második helyet szerezted meg, 10 éve sikeresen vezeted a Habostorta Kft.- t és a portfólió oldalait. Hogyan lehet egy online vállalkozást hosszú távon is sikeresen működtetni?

digibiz.huA legfontosabb tényező az évek során talán az volt, hogy mindig tudtunk adaptálódni az új körülményekhez. Szerencsénk volt abból a szempontból, hogy mindig előre megéreztük, mikor mi fog következni. Ha pl. 2006-ban nem váltunk át a Habostortához tartozó Randivonalon előfizetéses modellre, akkor lehet, hogy ma már nem létezne a cég. A másik nagy váltás 2008-ban volt: elindult a Brands.hu. Ez azért volt fontos, mert nem dőltünk hátra, ami pedig kis országokban akut problémának számít. Nehéz egyensúlyozni, hogy mikor érdemes belevágni egyes vállalkozásokba.

A legújabb projektünk, a Brands.hu testvérsite-ja, a Citybrands.hu éppen jövő kedden jön ki. Ez ugyanaz a modell, mint a Brands, csak nem termékeket, hanem szolgáltatásokat értékesítünk rajta. Ez a Groupon-lázból indult ki, ami most világszerte hódít. A Citybrandsen az utazástól az éttermekig minden lesz, de a kultúra kiemelt helyet kap majd a palettán.

Alapvetően budapesti akciókat hirdetünk, de vidéki eseményekkel is foglalkozik majd az oldal. Olyan helyeket próbálunk felfedezni, amik érdekesek: pl. hogy hol a legjobb a hamburger Budapesten. Kedden a Szépművészeti Múzeum akciójával indítunk, ami szimbolikusan kijelöli azt az utat, amit alapvetően követni szeretnénk a Citybrandsen.

- A válság ellenére folyamatosan nyereségesek tudtok maradni. Ezt mivel éritek el?

Folyamatos kötéltánc, hogy a nyereségre, vagy a növekedésre törekszel-e inkább. Mi igyekszünk, hogy egy viszonylag szolid nyereséget mindig elérjünk. Ugyanakkor vissza is forgatunk mindent, amit lehet, és ebben a tulajdonosi kör teljes támogatását élvezzük. Tehát egyelőre még a cég növekedése helyezkedik előtérbe, de így is kb. 50-80 milliós nyereséggel számolhatunk.

- Beszéltünk már a Habostorta számára létfontosságú lépésekről. Ezek sorát gyarapítja az is, amikor a német Holtzbrinck Networks 2006-ban felvásárolta a céget. Mit kaptatok ettől az együttműködéstől?

A Holtzbrinck Networks egy családi cég, ami talán a legjobb formája egy cég működtetésének. Egész másképp gondolkodik, mint más társasági formák. A Holtzbrinck család kultúra vonalról érkezett, ezért nagyon fontosak nekik az emberi értékek és a méltóság. Erre jó példa a cég vezetője, aki Európa egyik leggazdagabb embere, de biciklivel jár dolgozni. Ebből a felfogásból táplálkozik az is, amit már említettem, hogy a cég mindent visszaforgat és nem a felhalmozásra törekszik, hanem arra, hogy minél több értéket teremtsen. A Holtzbrinck család különleges cég, hagynak minket élni, dolgozni és támogatnak mindenben. Amellett, hogy kontroll és fegyelem is van, nagy szabadságot is kapunk a döntések terén.

-Térjünk át a Randivonalra: az oldal régebb óta létezik, mint a Habostorta, mostanra pedig fogalommá vált az internetes társkeresésben. Mivel tud az oldal az egyre nagyobb számban megjelenő versenytársak elé kerülni?

Azzal, hogy - ellentétben sok konkurensünkkel - szakmának tartjuk, amit csinálunk. Nekünk vannak kutatóink, külön erre a témára szakosodott szociológusunk, társkereső szakembereink.
Ha úgy tetszik, innovatívabbak vagyunk, mint a versenytársak, hiszen pl. van és van olyan konkurens, aki 5-6 éve szinte semmit nem fejlesztett, és olyan is van, aki egyszerűen csak lemásolja a Randivonal dizájnját, úgy, ahogy van. Persze nyilván arra is akad példa, aki mindent jól csinál.

A legfrissebb fejlemény a Randivonal kapcsán a Gravity R&D-vel való közreműködésünk. Ők e-commerce ajánlórendszereket fejlesztenek, aminek a lényege az, hogy ha vettél pl. egy könyvet, akkor ahhoz hasonló könyvet fognak ajánlani. Ezt a rendszert szeretnénk alkalmazni a társkeresésben is, mert a legjobb társkereső az, amelyik egy embert ajánl neked, és ő lesz a feleséged. Kontrollcsoportos tesztek alapján az derült ki, hogy ez az ajánlórendszer két és félszer több kapcsolatépítést eredményez. A program kvázi megrajzolja az illető ízléstérképét, matematikai modell alapján, az emberi cselekedetekből tanulva.

Jövő év elejére tervezünk még egy nagyobb változást, akkor a komplett grafikai dizájnt lecseréljük.

- Mennyiben érintette a közösségi média a Randivonalat?

Nem igazán tapasztalunk változást, sem látogatottságban, sem más szempontból. Ez azért is lehet, mert alapvetően nem a social media aktív korosztályához szólunk, hanem a dolgozó harmincasokhoz. Ők biztosra akarnak menni, azért regisztrálnak, mert azokat az embereket keresik, akik ugyanúgy társat keresnek, mint ők.

- Milyen külföldi trendek mennek most, amiket érdemes lehet beemelni a Randivonalba?

Pl. az említett Gravity külföldön is most sláger. Alapvetően pedig az a jellemző, hogy a SEO és a SEM alakítja az oldalak szerkezetét. A Google-nek is tetszenie kell az oldalnak és a felhasználónak is. Nekünk 1-2 emberünk van SEO-ra, míg a külföldi trend az, hogy egy nagyobb oldal akár 20 embert is foglalkoztat ebből a célból.

- Beszéljünk kicsit a Brands.hu-ról: 2 éve indult a Habostorta égisze alatt; mit vártatok és mit kaptatok tőle?

Olyan közösségi oldalt akartunk, ami eltért az Iwiw és MyVIP vonaltól. Olyan portált, ami ad valami plusz értéket, amiért jó hozzá tartozni. Így jött képbe, hogy az oldalon keresztül termékeket értékesítenénk, ami azért is jó , mert nem a reklámbevételekből kell megélni. Tudtuk, hogy úgy lehet valamit hatékonyan értékesíteni, ha vagy nagyon jó áron, vagy nagyon jó minőségben kínáljuk. Mi ezt a kettőt ötvöztük, ami utólag sikeres koncepciónak bizonyult. Mostanra gyakorlatilag visszautasíthatatlan ajánlatokkal rukkolunk elő, amire az előbb említett két motívum, a márkás, jó minőségű áru és az alacsony ár a garanciák.

Meg kell jegyeznem, hogy ezeknek a feltételeknek a megteremtése jó két éves sales munkát vett igénybe, eddig tartott ugyanis, amíg meg tudtuk nyerni magunknak a világmárkákat. Ma ott tartunk, hogy 400 ezer, meghívóval rendelkező felhasználó csatlakozott már a Brands.hu-hoz. A meghívó pedig a bensőséges, bizalmasabb jelleg miatt kell. A nagy márkák nem szeretik világgá kürtölni a legnagyobb akcióikat. A meghívó ugyanarra a mechanizmusra épül, mint hogy a márkaboltok outletjeit sem a belvárosban találod, hanem ki kell érte menned a külvárosba.

- Mekkora forgalmat jelent egy ilyen webáruház működtetése?

Reméljük, hogy a jövő évben a teljes cég forgalma meghaladja az 1 milliárd forintot, aminek a nagy részét, várhatóan kb. 700 millió forintot a Brands.hu teszi majd ki.

- 2009-ben vettétek meg az Addel.hu-t, ami ugyancsak az e-commerce vonulatot erősíti. Mit lehet tudni az oldalról?

Azért vettük meg, mert a Brands.hu fellendülése nyomán is láttuk, hogy az e-commerce fontos terület. Hatalmas potenciál van az e-kereskedelemben, egyre többen költöznek fel az internetre. Az Addel.hu-n pillanatnyilag 170-180 kereskedő van fent, akik számára gyakorlatilag alap platformként szolgál a felület. A célunk 2011-re a dizájnváltás és a rendszer korszerűbbé tétele.

- Viszonylag friss projekt a márciusban indult eKönyv.hu, ami a Bookline és a Líra együttes vállalkozása és amiben társ ügyvezetőként ugyancsak érdekelt vagy. Mik az első félév tapasztalatai?

Nagyon gyerekcipőben jár még a kezdeményezés, és idő, mire sok pénzt lehet vele keresni. Másfél hete indult el az oldalon az iPad alkalmazás, ami letölthető az App Storeból. Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy ez beindíthatja a forgalomnövekedést, ami várható is volt, hiszen az iPad egy nagyon dinamikusan fejlődő és jó platform.

Az ekönyv-olvasóknál viszont rengeteg kérdőjel van. Az iPad miatt nagyon furcsa év az idei, mert év elején még mindenki az eInk kijelzős készülékekben hitt, aztán jött az iPad és mindenki átnyergelt rá. Az igazság valahol a kettő között van, mert mind a kettőre szükség van, mind a kettő működni fog. Az biztos, hogy olvasásra az eInk kijelző alkalmasabb, az iPad pedig egy fantasztikus multimédiás készülék egy zseniális interfésszel, amit imádni lehet, de olvasni legfeljebb magazinokat, vagy újságcikkeket lehet rajta, könyveket már nehézkesebben. Az eInk kijelzőkkel viszont jelenleg az a probléma, hogy az iPad sikere miatt a világcégek megijedtek és visszahőköltek az eInkbe való újabb tőkebefektetések elől. Most kivárnak, hogy az iPad hogyan működik.

A másik zavaró tényező a digitális olvasók kapcsán az Amazon térhódítása, ami egyszerre piacépítő és piacromboló hatású világszerte. A hozzá tartozó olcsó és jó minőségű terméket, a Kindl-t már bárhol meg lehet vásárolni.

- Szerinted kik fogják leginkább használni az e-olvasókat?

Ezt sok minden befolyásolhatja. Pl. hogy milyen könyveket, milyen hosszúságú szövegeket adnak ki. A fiatalabb generáció még telefonon is hajlandó olvasni, de nem biztos, hogy a hosszabb könyveket is elolvassa. Ha az áfa is lemenne 5 százalékra, akkor szinte fél áron lehetne adni az e-könyvet a papírkönyvhöz képest, ami óriási megtakarítást jelentene. Azt pl. nem hiszem, hogy teljes egészében felválthatja a hagyományos könyvet, szerintem egymás mellett fog működni a két dolog.

- Mikorra érheti el a digitális könyv azt a szintet, hogy tömegesen vásárolják?

Hasonlóan izgalmas kérdés, mint amikor az internet árának csökkenését vártuk. Addig a kiadók sem fognak visszavenni az árakból, amíg nincs nagy kereslet, és fordítva. Ennek ellenére előre halad a folyamat, csak egyelőre lassan. Ha a külföldi példát nézzük, közelebbről Amerikát, abból nem vonhatunk le Magyarországra is érvényes következtetéseket. Ott ennek a piacnak az Amazon az egyértelmű motorja, Magyarországon pedig jelenleg nincs ilyen játékos. Az Amazon 4 év alatt építette fel a papírhoz mért kb. 12-13 százalékos részesedését. Mi még az út elején vagyunk, és lehet, hogy 5-6 év is kell még egy ilyen arány eléréséhez.

- Nem rég nyilatkoztad, hogy a válság a költséghatékonyság miatt növelte az e-kereskedelem jelentőségét. Te magad mit tanácsolnál annak, aki most fog e-vállalkozásba?

Mindenek előtt azt, hogy akinek van egy jó terméke jó áron, az mindenképpen próbálja ki. Akinek ez nincs meg, az könnyebben elvérzik, mintha nem online értékesít. Ez azért van, mert egy rossz termék rossz áron nagyon jó lokációval ellensúlyozva még működhet, de az interneten a lokáció értelmét veszti, így a vállalkozás is hamar csődbe mehet. És megint előjön, amit a Randivonalnál is említettem: a szakmaiság. A felhasználók megérzik, ha hozzá nem értő emberek csinálnak valamit. Egyébként éppen erre jó az Addel.hu, hogy piciben, 20 ezer forintért ki tudod magad próbálni. Ha itt jó vagy, akkor magától növi ki magát a vállalkozás.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Origo vagy Index?

További villámkérdések  Szavazás állása

Domainháború közeleg

Évtizedek óta kőbevésett szabályok uralták a domain piacot, csupán apróbb fejlődés, például újonnan létrejövő országoknak kiosztott domainek színesítették a palettát. Viszont a 2010-es évek elejére tervezett forradalmi változások napjainkban lettek aktuálisak, így már készülhetünk a nagy domainháborúkra.

Hamarosan elfelejthetjük a jelenlegi domain rendszert Hamarosan elfelejthetjük a jelenlegi domain rendszert

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés