Idén tovább stagnál az online hirdetési piac?

Szerző: Márk Szonja

Címkék: online marketing

2012.
03.18.
17:47

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A tavalyi évben az online költések alig növekedtek, mert a szűkülő piacon a televíziók jelentősen csökkentették a hirdetések árát. A megkérdezett szakemberek szerint az idei évet a mobilos tartalmak és a menetrendszerűen bekövetkező sportesemények menthetik meg. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a hirdetők egyre inkább a közösségi hálózatokban költik el az online hirdetésre szánt forrásaikat. Nem látszik, hogy itthon meg lenne a válasz kihívásra.

"Nem érdemes az online médiával önmagában foglalkozni, ez a piac ma már szorosan összefügg a mobileszközökkel is" - támasztotta alá a nemzetközi trendeknek is megfelelő magyar helyzetet Novák Péter, az IAB (Interactive Advertising Bureau) Hungary elnöke. Bár a tavalyi digitális reklámbevételekről szóló mérési eredmények csak néhány hét múlva lesznek publikusak, annyit elárult, hogy a legérdekesebb részlete a mobilmarketing térnyerése lesz. Az IAB 2010-es adatai szerint mobilmarketingre a hirdetők 500 millió forintot fordítottak, ami valószínűleg 2011-ben nőtt, és ez a tendencia idén is folytatódni fog. 


Mobilpróbák


Novák Péter szerint a másik oldalról jól megfigyelhető trend, hogy a fogyasztók a mobilon a webről már ismert szolgáltatásokhoz fordulnak. Tavaly a nagy online médiumok már elindultak mobilalkalmazásaikkal, és ez a tendencia idén is folytatódni fog. 


"Az Indexnél nagy siker volt 2011-ben a mobil Index, 60-70 százalékos kihasználtsággal értékesítettük a felületeket, illetve év végén megjelentek az IPhone és Android appok, amelyek épp most a napokban frissülnek. A kettőt eddig körülbelül 60 ezren telepítették" - nyilatkozta Ziegler Gábor, az Indexet értékesítő CEMP kereskedelmi igazgatója. 


Az Origo is elindult tavaly mobilalkalmazásaival, tavaly decemberben átlagosan nap 92 ezren látogatták. Idén a mobilverziót bővíteni is fogják, például az EB és az Olimpia apropóján is önálló alkalmazásokat indítanak. Az Origót értékesítő Adhouse kínál még egyéb mobilmarketing megoldásokat is, például mobilkupont, azaz mobilra fejlesztett brandelt kuponfüzetet vagy más brandelt mobilalkalmazást.


Bár a tartalomszolgáltatók elsősorban a már meglévő tartalmakra és brandjeikre építenek, próbálnak külön, az új felületre kifejlesztett termékekkel is megjelenni idén. Erre a legjobb példa a Sanoma Y magazinja, amely nem egy már létező termék mobileszközre adaptált verziója, hanem csak IPaden elérhető kiadvány. Férfiaknak szól, többek közt csúcstechnikáról, autókról, sportról, stílusról, pénzügyekről. 


Tavaly és most


A teljes digitális reklámköltés 2010-ben 27,72 mrd forint volt, ez az összeg 2011-ben minden bizonnyal az eddigieknél csak kisebb mértékben növekedett. A hirdetési bevételek oroszlánrészéből médiaoldalról az Index, az Origo és a Sanoma részesedik, akik mellett a két legfontosabb szereplő a Facebook és a Google. 


A növekedés tehát nem volt jelentős, ráadásul ezt sem érzékelhette mindenki, így például azok, akik kizárólag display hirdetésekből élnek. Novák Péter szerint ezért logikus, hogy a digitális médiumok tulajdonosai megpróbálnak minél több lábon állni, és nemcsak a reklámbevételektől várni a növekedést, hanem az e-commerce, a mobilplatform, az alkalmazások területén is erősítsenek. 


Sopov István, a többek közt a PORT.hu-t és az MSN Mai Napot értékesítő Adaptive Media ügyvezető igazgatója szerint az év egy biztató kezdet után egyre inkább kifulladt, ami elsősorban a gazdasági helyzet borúlátó értékeléséből fakadt. A szűkülő hirdetési piacra a tévészektor erős árcsökkentéssel reagált, ami segítette, hogy megőrizzék részarányukat. E hatás nélkül az online abszolút értelemben is nyertes lehetett volna. 


 "A médiafogyasztás trendjei - és így a jövő reklámköltései - mindenképp az internet irányába koncentrálódnak, ennek fényében nem kell a mostani stagnáló helyzetet túl tragikusan értékelni" - magyarázta Sopov István. - "A hirdetői igények polarizálódtak: nőtt az igény a látványos megoldásokra, de emellett a pusztán a hatékonyság alapján történő költési hányad is növekedett."


Az Adaptive Media kínálatából leginkább a PORT.hu szabadidős portál, az MSN Mai Nap horizontális portál és a TV2.hu online videófogyasztásra épülő felülete a legfelkapottabb. A tavalyi év végétől pedig nagyon megnőtt az érdeklődés a megújult Privátbankár.hu portál iránt, amely a személyes pénzügyekkel foglalkozik. 


Mint Ziegler Gábor a CEMP 2012-es terveiről elmondta, nagyon nagy várakozással tekintenek az Olimpia és az EB elé, illetve 2012-ben már ők értékesítik az MTVA site-okat is, amelyek közül a telesporton szintén jelentős lesz a sportesemények megjelenése. 


A tavalyi sikertermék az Indexen a tematikus melléklet volt. Ennek lényege, hogy egy adott témát jártak körbe alrovat vagy szerkesztőségi blog formájában. Ziegler Gábor szerint ez egy remek példája annak, hogy a sales és a szerkesztőség hogyan tud együttműködni. "Tavaly 8-10 ilyen projektet értékesítettünk, ezt a vonalat nagy lendülettel visszük tovább 2012-ben is" - tette hozzá.


Szintén bejött az Indexnek a blog.hu revitalizációs projektje: a mintegy 160 ezer civil blogjukat kategorizálták, illetve ezekből körülbelül 50 bloggal szerződést is kötött a cég. "Ők azok a blogok, bloggerek, akik folyamatosan és jó minőségben állítanak elő tartalmat, és amíg egy sima, mezei blogon csak standard felületeken lehet hirdetni, addig itt egyedi kreatív megoldásokra is tér nyílik" - magyarázta az CEMP kereskedelmi igazgatója.


Az amerikai AdAge reklámmagazin sem jósol könnyű évet a tradicionális online médiának, mert a digitális reklámköltés ugyan kis mértékben növekszik, de nem a display hirdetések miatt. A brandek már nem bannereket akarnak, hanem mélyebb elköteleződéseket, amit a közösségi médián keresztül tudnak elérni. 


    
1 hozzászólás 

2012.
04.06.
15:49

eszter
Az interaktivitás felé fog tolódni a hirdetési rendszer, újabb és újabb megoldásokat tesztelnek a tradicionális online média mellett. Természetesen a legtöbbjük nem jön be, de sokat tanulhatunk a próbálkozásokból. Az elképzelésekről és az irányvonalakról, a mai és a kialakuló trendekről lesz szó az idei Enter!Digital konferencián: http://2012.enterdigital.hu/screenmania

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nagyító alatt a televíziós weboldalak

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés