A 2007-ben indult Groupon mára az egyik legjelentősebb internetes kereskedelmi rendszerré nőtte ki magát. Sikere többek közt annak köszönhető, hogy szakított az eddig bevált módszerekkel és egy teljesen új modellel olyan termékeket és szolgáltatásokat tud hatékonyan értékesíteni az interneten, amiket eddig szinte lehetetlen volt. Itthon is megjelent már az e-kereskedelem ezen modellje, bár még nagyon kis cipőben jár.
A Groupon modellHa felmegyünk az oldalra, láthatjuk hogy a környékünkön (már ha egy amerikai nagyvárosban vagyunk) éppen milyen szolgáltatás hirdet az oldalon. Jellemzően a napi ajánlat csak pár (legtöbbször egy) termékből áll. Erre azonban tipikusan 50% kedvezményt kaphat a vásárló. Az oldalon a kedvezményes árat kell kifizetni és ezért kapunk egy kupont, amit a megfelelő helyen be tudunk váltani. Azaz a Groupon elsősorban helyi szolgáltatásokat hirdet, amik eddig csak alig (vagy egyáltalán nem) tudták kihasználni az internet közvetlen vásárlószerző erejét.
A hirdetők közt zeneoktatótól át wellness központokon és fodrászokon át az éttermekig szinte mindenféle helyi szolgáltatás megtalálható. A Groupon viszont nagyon hatékonyan el tud érni egy értékes helyi közösséget és egy akcióra jellemzően 1-2 ezren szinte mindig lecsapnak. A kereskedők így jelentős forgalomhoz juthatnak az netről, mindenféle kockázat nélkül. Ennek azonban ára van: nem is kicsi. A Groupon az 50%-os kedvezményt szinte elvárja, ami miatt az így értékesített szolgáltatások többsége alapból veszteséges lesz. És bár a Grouponnak nem kell előre fizetni, a bevétel fele őket illeti. Így tulajdonképpen a kereskedő csak a szolgáltatás rendes árának negyedéhez fér hozzá.

Ennek ellenére van jelentkező, nem is kevés. Sok szolgáltatónak ugyanis nagy részben állandóak költségei, így tulajdonképpen az üres helyeiket töltik fel. (A szállodát fűteni kell akkor is ha üres.) A másik oldalról pedig arra játszanak, hogy minőségi vásárlókat kapnak, akik vagy költeni fognak a kuponban foglaltakon felül, vagy újra visszatérnek. Így mondjuk egy újonnan nyílt étterem már az első héten telt házzal indíthat.
A Groupon csak az Egyesült Államokban eddig több, mint 15 millió kupont értékesített így - több, mint fél milliárd dollár értékben, amivel már a legnagyobb internetes kereskedők közt tartható számon. Tulajdonosai közt a legnevesebb online befektető cégek is megtalálhatóak. A céget nemrég 1,5 milliárd dollárra értékelték és (a legtöbb nagy értékű online vállalkozással ellentétben) a vállalkozás nyereséges. (Bár a heti 1-2 millió dollár profit nyilván nem a fő érték a cégben.)

Kérdéses azonban, hogy ez a nagy nemzetközi terjeszkedés megéri-e ezeknek az oldalaknak. Ha elvégzünk egy gyors becslést a magyar piacon láthatjuk, hogy a legoptimistább esetben is inkább nullszaldós végkifejletben gondolkozhatunk középtávon.
Próbálkozók márpedig a hazai piacon is vannak. Az elmúlt pár hónapban gomba mód ugráltak ki a földből. Az eredeti modellt leginkább a már említett Rebate Networks által jegyzett, pár napja indult Kupon Világ és a pár hónapos Bónusz Brigád követi. Nekik azonban jelenleg még hetekig tart összegyűjteni pár jelentkezőt és eddig még csak kis értékű párezer forintos termékekkel foglalkoztak. A többi szolgáltató leginkább "közösségi kupongyűjtőt" üzemeltet ahol a modell úgy módosul, hogy egyszerre sok terméket próbálnak önkiszolgáló módon értékesíteni. A kedvezményt a vásárlók akkor kapják meg, ha a összejött egy általuk kiválasztott vásárlószám. Sajnos a legtöbb esetben ezek az oldalak még a célul kijelölt pár embert sem tudják elérni.
Mindazonáltal itthon a kuponoknak nincs túl nagy hagyománya és minthogy új, szárnyaikat próbálgató oldalakról van szó, korai lenne még temetni őket. Ha jósolni próbálnánk a jövőjüket illetőleg inkább az lebegne a szemünk előtt, hogy tavaly ilyenkor Németországban 18 jelentősebb ilyen oldal működött. Ma kettő.
2013.
01.23.
16:28
Manó
szerintem csak itt van fent az összes kuponos és ahogy láttam csak gyűlik: http://kuponwebshop.hu/
ráadásul vannak újdonságok is a többihez képest.
3
2010.
11.29.
16:36
KisCsilli
Én már meg is találtam a kedvencemet: www.qponverzum.hu . Itt fel sem kell íratkozni, és egy helyre van gyűjtve az összes itthoni grouponos oldal
2
2010.
11.10.
23:09
Zsivo
Az őrület tovább folyik, a napokban indult egy közösségi vásárlós ajánlatokat összegyűjtő hírlevél is: http://www.mindenkupon.com
Ebben ugyanaz van, mint az összes többi groupon klón oldalon, csak legalább egy emailben :)
Már látom, hogy a következő őrület ez lesz, nyilván ilyenből is kell legalább 3 vagy 4 :)
1
Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!
Legolvasottabb
Legfrissebb
- Lefokozta a Facebook a Zyngát 2012. november 30., péntek
- Európába jön a Nook 2012. augusztus 21., kedd
- Mi marad, ha jön a magyar Amazon? 2012. augusztus 4., szombat
- Sokmillió dollárt kereshet a Yahoo új vezérigazgatója 2012. július, 23., hétfő
- Mobilfizetés egyetlen felületen 2012. július, 11., szerda
- Csökken az Apple előnye 2012. július, 4., szerda
- Soha nem látott mélységben a Groupon 2012. június 5., kedd
- Kinek kell az origo? 2012. június 4., hétfő
- A Microsoft 300 millió dollárt fektet e-könyvbe 2012. május 2., szerda
- Mégsem májusban lép tőzsdére a Facebook? 2012. április 27., péntek
Hírlevélre feliratkozás
Safari vagy Chrome?
Kémek a sasfészekben
Mindenkinek lehet olyan ismerőse, aki bár aktív internethasználó, mégis nagy ívben elkerüli a közösségi oldalakat. Hogy miért? Egy részük állítólag azért, mert "hivatalból" tilos megjelennie a webes nyilvánosság előtt. Persze azokról is csak sejtéseink lehetnek, akik szolgálatot teljesítenek, amikor éppen lájkolnak.
Hirdetés
Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak