A Groupon-jelenség

Szerző: TB Forrás: digibiz.hu

Címkék: Groupon

2010.
11.08.
07:48

3 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A 2007-ben indult Groupon mára az egyik legjelentősebb internetes kereskedelmi rendszerré nőtte ki magát. Sikere többek közt annak köszönhető, hogy szakított az eddig bevált módszerekkel és egy teljesen új modellel olyan termékeket és szolgáltatásokat tud hatékonyan értékesíteni az interneten, amiket eddig szinte lehetetlen volt. Itthon is megjelent már az e-kereskedelem ezen modellje, bár még nagyon kis cipőben jár.

A Groupon modell

Ha felmegyünk az oldalra, láthatjuk hogy a környékünkön (már ha egy amerikai nagyvárosban vagyunk) éppen milyen szolgáltatás hirdet az oldalon. Jellemzően a napi ajánlat csak pár (legtöbbször egy) termékből áll. Erre azonban tipikusan 50% kedvezményt kaphat a vásárló. Az oldalon a kedvezményes árat kell kifizetni és ezért kapunk egy kupont, amit a megfelelő helyen be tudunk váltani. Azaz a Groupon elsősorban helyi szolgáltatásokat hirdet, amik eddig csak alig (vagy egyáltalán nem) tudták kihasználni az internet közvetlen vásárlószerző erejét.

A hirdetők közt zeneoktatótól át wellness központokon és fodrászokon át az éttermekig szinte mindenféle helyi szolgáltatás megtalálható. A Groupon viszont nagyon hatékonyan el tud érni egy értékes helyi közösséget és egy akcióra jellemzően 1-2 ezren szinte mindig lecsapnak. A kereskedők így jelentős forgalomhoz juthatnak az netről, mindenféle kockázat nélkül. Ennek azonban ára van: nem is kicsi. A Groupon az 50%-os kedvezményt szinte elvárja, ami miatt az így értékesített szolgáltatások többsége alapból veszteséges lesz. És bár a Grouponnak nem kell előre fizetni, a bevétel fele őket illeti. Így tulajdonképpen a kereskedő csak a szolgáltatás rendes árának negyedéhez fér hozzá.

groupon.com




 
Ennek ellenére van jelentkező, nem is kevés. Sok szolgáltatónak ugyanis nagy részben állandóak költségei,  így tulajdonképpen az üres helyeiket töltik fel. (A szállodát fűteni kell akkor is ha üres.) A másik oldalról pedig arra játszanak, hogy minőségi vásárlókat kapnak, akik vagy költeni fognak a kuponban foglaltakon felül, vagy újra visszatérnek. Így mondjuk egy újonnan nyílt étterem már az első héten telt házzal indíthat.

A Groupon csak az Egyesült Államokban eddig több, mint 15 millió kupont értékesített így - több, mint fél milliárd dollár értékben, amivel már a legnagyobb internetes kereskedők közt tartható számon. Tulajdonosai közt a legnevesebb online befektető cégek is megtalálhatóak. A céget nemrég 1,5 milliárd dollárra értékelték és (a legtöbb nagy értékű online vállalkozással ellentétben) a vállalkozás nyereséges. (Bár a heti 1-2 millió dollár profit nyilván nem a fő érték a cégben.)

groupon.comA siker persze nem maradt egyedül. A világon mindenütt tucatjával jelentek meg hasonló modellre épülő szolgáltatások. Ezek többsége a helyi versenyben elbukott és a sikeresebbek jó részét pont az elmúlt évben a nemzetközi piacon erősen terjeszkedő Groupon vásárolta fel. Ezek a szolgáltatások amúgy (az online felvásárlások közt kissé szokatlan módon, de a helyi jelleg miatt érthetően) a nevüket és mindenüket megtartották. A Groupon azonban nincs egyedül a világpiacon, a több helyi befektető közül kiemelkedik a német Rebate Networks: Ez jelentős portfóliót szedett össze ilyen jellegű ázsiai és európai szolgáltatásokból.

Kérdéses azonban, hogy ez a nagy nemzetközi terjeszkedés megéri-e ezeknek az oldalaknak. Ha elvégzünk egy gyors becslést a magyar piacon láthatjuk, hogy a legoptimistább esetben is inkább nullszaldós végkifejletben gondolkozhatunk középtávon.

Próbálkozók márpedig a hazai piacon is vannak. Az elmúlt pár hónapban gomba mód ugráltak ki a földből. Az eredeti modellt leginkább a már említett Rebate Networks által jegyzett, pár napja indult Kupon Világ és a pár hónapos Bónusz Brigád követi. Nekik azonban jelenleg még hetekig tart összegyűjteni pár jelentkezőt és eddig még csak kis értékű párezer forintos termékekkel foglalkoztak. A többi szolgáltató leginkább "közösségi kupongyűjtőt" üzemeltet ahol a modell úgy módosul, hogy egyszerre sok terméket próbálnak önkiszolgáló módon értékesíteni. A kedvezményt a vásárlók akkor kapják meg, ha a összejött egy általuk kiválasztott vásárlószám. Sajnos a legtöbb esetben ezek az oldalak még a célul kijelölt pár embert sem tudják elérni.

Mindazonáltal itthon a kuponoknak nincs túl nagy hagyománya és minthogy új, szárnyaikat próbálgató oldalakról van szó, korai lenne még temetni őket. Ha jósolni próbálnánk a jövőjüket illetőleg inkább az lebegne a szemünk előtt, hogy tavaly ilyenkor Németországban 18 jelentősebb ilyen oldal működött. Ma kettő.
    
3 hozzászólás 

2013.
01.23.
16:28

Manó
szerintem csak itt van fent az összes kuponos és ahogy láttam csak gyűlik: http://kuponwebshop.hu/
ráadásul vannak újdonságok is a többihez képest.

3

2010.
11.29.
16:36

KisCsilli
Én már meg is találtam a kedvencemet: www.qponverzum.hu . Itt fel sem kell íratkozni, és egy helyre van gyűjtve az összes itthoni grouponos oldal

2

2010.
11.10.
23:09

Zsivo
Az őrület tovább folyik, a napokban indult egy közösségi vásárlós ajánlatokat összegyűjtő hírlevél is: http://www.mindenkupon.com
Ebben ugyanaz van, mint az összes többi groupon klón oldalon, csak legalább egy emailben :)
Már látom, hogy a következő őrület ez lesz, nyilván ilyenből is kell legalább 3 vagy 4 :)

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Abaqoos vagy PayPal?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés