GPS váltja zöldre a lámpát a mobilon is figyelhető BKV-buszoknak

Szerző: Kádár Viktor Forrás: digibiz.hu

Címkék: BKV | GPS | wifi

2010.
06.21.
14:59

2 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Bár a free wifi még nincs belátható közelségben, két éven belül már mobilon kérdezhetjük le a megállóban állva, hol jár épp a közeledő jármű. Zöldre váltanak a jelzőlámpák a tömegközlekedési eszközök érkezésekor. A légrugó-nyomásból számított utasszám alapján pedig sűrítik a járatot, ha túl tömött a 7-es busz.

Néhány héttel ezelőtt a BKV új buszokat tesztelt a fővárosban és híre ment, hogy egyik-másikon free wifi szolgáltatás is üzemel. Utána jártunk honnan jött az ötlet, miként történt a megvalósítás és milyen egyéb informatikai fejlesztések várhatóak a közlekedési társaságnál. 

Az Ikarus V187 és a Kravtex Credo Citadell 19 csuklósbusz modellekben egyaránt kísérleti jelleggel helyeztek el 3G mobilinternet kapcsolattal működő, RUT104 típusú wireless routereket, melyek ipari felhasználásra szánt kialakításuknak köszönhetően masszívan ellenállnak a rázkódásnak és a hőnek.

bkv

Az autóbuszon két külső  GSM és két wifi-antenna kapott helyet, amely elvben zavartalan működést eredményez, a 3G lefedettség azonban a gyakorlatban szolgáltatónként eltérő szintű lehet. A készülék egyébként kártyafüggetlen.

A router egy időben 100 mobileszközt tud kiszolgálni járművenként, amely erős 3G jel esetén is messze a működésképtelenség határán túl lőne, már ha feltételeznénk, hogy tényleg ennyi utas szeretne menet közben internetezni egyazon tömegközlekedési eszközön, aminek azért a valóságban elég csekély az esélye.

A tesztüzemben nyílt hálózat működött, melyet igény szerint természetesen jelszavas védelemmel is lehet látni, de erre az esetleges a későbbi bevezetés során sem lesz szükség, mivel a jármű mozgásának köszönhetően csak a rajta tartózkodó utasok férnek hozzá.

Akár bérletvásárláshoz is köthetnék

Technikailag megoldható lenne a belépést egy, például a bérlethez nyújtott kódhoz kötni, ezzel is serkentve a bérletvásárlást, illetve kiszűrni az ingyen net miatt bliccelőket, bár így a jeggyel utazók ki lennének zárva az internet elérésből. Az Ikarus képviseletében a digibiz.hu-nak nyilatkozó Szabó Zoltán megerősítette, hogy a fejlesztés előtt a hasonló rendszert bizonyos járatokon már élesben üzemeltető Volán társasággal is tapasztalatot cseréltek. 

Flickr foto
Itthon egyelőre ne számítsunk erre a matricára

A BKV Zrt. rövidtávú tervei között egyébként nem szerepel, hogy a jelenlegi tesztjárművekhez hasonlóan vezeték nélküli hálózat üzemeltetésével bővítse szolgáltatásait - hiszen köztudott, hogy a társaság alapszolgáltatását tekintve is finanszírozási problémákkal küzd - így az ingyenes vezetéknélküli-internet szolgáltatása kizárólag a járművek gyártóinak innovációs törekvéseként értékelhető. 

Pedig az utazóközönség annyira lelkesen fogadta a kezdeményezést, hogy a két hetes tesztidőszak felénél az Ikarus után a Credo buszba is beszerelték a rendszert, nehogy emiatt kerüljenek hátrányba az utazóközönség visszajelzéseit nagymértékben figyelembe vevő versenyben - tudtuk meg Stemler Józseftől, a gyártó Kravtex Kft. kereskedelmi igazgatójától.

Korszerűsödő utastájékoztatás

A BKV ellenben tervezi az utastájékoztatási rendszer megújítását. A FUTÁR (Forgalomirányítási és UTastájékoztatási Rendszer) projekt európai uniós pályázati támogatás eredményeképpen létrejövő integrált informatikai rendszer, amely 2010 második felére valósul majd meg, amelyre a társaság egymilliárd forint önrészt vállalva négymilliárd Ft támogatást nyert az Új Magyarország Fejlesztési Tervből.

A FUTÁR teljes mértékben kiváltja a jelenlegi korszerűtlen, valós idejű adatokat nem kezelő utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszereket, ugyanakkor magas megbízhatóságú, a menetrendet nagyobb biztonsággal betartó, az utasokat tényleges adatokkal ellátó, korszerű közösségi közlekedési szolgáltatást tesz lehetővé szolgáltatási területünkön. Az autóbusz, villamos és trolibusz ágazatokban - mintegy 2295 járművön, 257 megállóhelyen és csomóponton -, valamint mobil eszközökön és internetes felületen valósít meg műholdas járműkövetést és helymeghatározást, egységes forgalomirányítást és zavarkezelést, illetve valós idejű információk alapján működő utastájékoztatást.   

Mobilon nézhetjük majd, mikor jön a busz

Részben új utastájékoztató  berendezések kerülnek felszerelésre, részben pedig a régi típusú, de működőképes kijelzőket fogjuk illeszteni a modern, valós idejű információs rendszerhez. A járművek GPS berendezéssel lesznek ellátva - ez a rendszer lehetőséget ad majd a pontos, és valós idejű adatok gyűjtésére, így az utasok információkat kaphatnak arról, hogy mikor érkezik a következő jármű, s van-e fennakadás a forgalomban.

Valamint annak megvalósítását is tervezik, hogy egy egyszerű lekérdezéssel mobiltelefonon is elérhetővé váljon bármely megállóhelyre vonatkozóan a jármű érkezéséig hátralévő idő. A megoldás ugyanazon háttérrendszer adataira támaszkodik, amelyek alapján a megállóhelyi kijelzőn is megjelenik majd ez az információ.

Zöldhullámban utazhatunk  

A GPS-nek köszönhetően a buszok közlekedése is zökkenőmentesebbé válhat, mivel az új rendszer 30 jelzőlámpás helyszínen részesíti majd előnyben a közösségi közlekedés járműveit. Ez utasaink számára rövidebb utazási időt, a BKV-nak pedig jelentős megtakarítást jelent majd. Mindezek mellett a projekt részeként új kommunikációs rendszer is kiépítésre kerül a 2010 decemberében megszűnő rádiós rendszer pótlásaként.  

A projekt megvalósítására kiírt közbeszerzési eljárás folyamatban van. Amennyiben sikerrel zárul, idén ősszel megkezdődik a tájékoztatási rendszer kiépítése, melynek első lépéseként a járműveket látják el GPS-vevőkkel.  Az új rendszer élesben történő indulása legkorábban 2012 első félévében várható.  
 
Légrugó-nyomásból számított utasszám

A távlati fejlesztések között pedig akár olyan rendszerek is megjelenhetnek, mint a PMR (Payload Measuring and Recording System - Hasznos terhelést merő és regisztráló rendszer). Ennek feladata az autóbusz adott megállók közötti hasznos terhelésének mérése. A mérés elve, hogy a légrugókban mérhető levegőnyomás-értékek arányosak a jármű aktuális utasterhelésével, amelyből tehát következtetni lehet az adott jármű pillanatnyi kihasználtságára. A jármű a kinyert adatokat, mint jármű azonosító, dátum, pontos idő, valamint az utastájékoztató rendszertől származó információkat vonalszám, ill. szakasz szerint rendszerezve tarolja. Az adatok felvétele folyamatosan történik, az adatok kinyerése off-line es opcionálisan on-line módon is történhet majd.
    
2 hozzászólás 

2010.
06.22.
16:16

jaga
Vannak olyan, külföldi közlekedési vállalatok, akik a GPS adatokat a buszmegálló digitális tábláján jelenítik meg, nem szükséges hozzá az utasnak semmiféle berendezést üzemeltetnie.
Sokkal egyszerűbb, bár valóban a beruházónak kerül több pénzébe.

2

2010.
06.22.
16:09

Beáta
Rég utaztam tömegközlekedéssel, de komolyan ki fogom próbálni, ha minden kütyü megjelenik!

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Közösségi médaikonzerv

A myVIP-re naponta 220.000 hozzászólás és 200.000 képfeltöltés érkezik, több mint 40 millió képet és 700.000 videót tárolnak, ez átlagosan 200.000 képfeltöltést jelent. Az iWiW jelenleg 56 millió fényképet tárol, a felhasználók naponta 30 ezer képet kommentelnek, és 120 ezer új fotót töltenek fel az oldalra.

Alkalmazásban a jövő - hazai közösségi oldal körkép Alkalmazásban a jövő - hazai közösségi oldal körkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés