Az e-megoldások humán feltételei

Szerző: digibiz Forrás: Galambosi András

Címkék: Google | Google Wave | Buzz |

2010.
04.06.
09:37

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Nagy volt a felhajtás a Google Wave körül, de nem történt meg az e-mail forradalmasítása. A Buzz különösebb beharangozás nélkül indult, de jó pár botrány hamar a negatív hírek sztárjává tette. Milyen stratégiai döntések állhatnak a háttérben? Miért alakult ez így?

Az innováció, a munkafolyamatok automatizálása, gépekkel történő támogatása egyidős a civilizációval. Az emberi történelem első szakaszaiban az innováció lassú volt, ahogy az egyes megoldások terjedése is. Napjainkra ez a folyamat felgyorsult, a fejlesztési és a termék-életciklusok lerövidültek. Ma már nemcsak a jól automatizálható folyamatok, hanem a nagyobb szabadságfokú problémák esetén is alkalmaznak IT megoldásokat. A számítógép-vezérelt rendszerek, azok szoftverei rengeteg tudást, szabályt, tapasztalatot tartalmaznak. Az ügyfélfolyamat nélküli, ipari vagy szűk felhasználói körrel bíró back-office rendszerek esetén kialakult gyakorlata van az alapos tesztelésnek és betanításnak.

Milyen kihívásokkal néznek szembe a humán-humán interakciót kiváltó, vagy azok egyes aspektusait automatizáló rendszerek?

Ahogy az ipari rendszerek esetén, úgy a különböző e-ügyintézési, e-kereskedelmi, e-üzleti megoldások esetén is szükség van a felhasználók betanítására. De kik az ilyen rendszerek felhasználói? A cég/hivatal részéről jól azonosíthatók: az adott ügyfélfolyamatban érintett munkavállalók. Az ő betanításuk megoldható, a technikai megoldások használatának oktatása már rutinszerű tevékenységnek tekinthető. Ezeknek a rendszereknek azonban a vállalat vevői, a hivatal ügyfelei is felhasználói. Márpedig a vevő a király. A vevő a bevétel forrása. Kinél van tehát a folyamat irányítása? Hogyan lehet egy ilyen rendszert továbbfejleszteni? Mik az elvárások a vállalaton kívüli felhasználókkal szemben?

A fenti kérdésekre nincsenek egyértelmű válaszok. Az elterjedt megoldások nem feltétlen világújdonságok, és még csak azt sem lehet mondani, hogy korábban nem voltak adottak a technológiai eszközök. Tudományos vizsgálat nélkül, véleményként fogalmaznám meg, hogy a különböző online üzleti megoldások sikere a megcélzott felhasználó/igénybe vevői azaz vásárlói kör megfelelő képzettségétől is függ. Hiába születik egy innovatív, a valós problémákra választ adó megoldás, ha azt a célcsoport nem tudja, nem akarja használni, kudarcra van ítélve. A példaként említett Google Wave esetében véleményem szerint a nem kellő fogadtatás oka a piac "éretlensége". Túl nagy volt a váltás, túl "új" a megközelítés, vagy túlságosan rögzültek a korábbiak.

A fenti gondolatmenet feltehetően a Google csapatában is megfogalmazódott - utólag -, ezért léptek a piac, a vevők oktatása irányába: elindították a Buzz-t. A Buzz jelenti a hidat a blog/Twitter világ és a Wave között, a köztes lépcsőt, ami - a Google reményei szerint - a Wave felé orientálja majd a felhasználókat. Nem lennék meglepődve, ha hamarosan újra hallanánk a Wave-ről, vagy egy hozzá nagyon hasonló szolgáltatásról. Általános recept nem adható. Megfontolandó gondolat azonban a széles felhasználói kör számára szánt megoldások esetén a fontolva haladás, azaz a lassú, koncepciózus fejlesztés. Javasolt az önmérséklet még akkor is, ha a technológiai szállítók többet, jobbat kínálnak, ha a csúcstechnológia többet engedne.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Videa vagy Indavideo?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kijátszható a Facebook?

Annak ellenére, hogy szerepe egyre inkább felértékelődik, a legnépszerűbb közösségi oldal keresője egyelőre nincs felkészülve a csalásokra. Sőt, egy FB- marketinggel foglalkozó cég friss tanulmánya szerint kisebb-nagyobb trükkökkel pillanatok alatt juttatható tetszőleges rajongói oldal a találati lista élére.

Kijátszható a Facebook - kis csalással könnyű élre jutni Kijátszható a Facebook - kis csalással könnyű élre jutni

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés