It-iparági fúziók I.rész: Méretes pofonok a segítő kéztől

Szerző: W.J. Forrás: digibiz.hu

Címkék: Microsoft | Apple | IBM | Steve Jobs | NExt | Google | Yahoo | közösségi oldal

2010.
08.24.
12:45

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A fúziók, licencek, bevásárlások témakörében annyi az esemény, hogy halandó újságíró a legjobb szándékkal is csak jellemzőnek vélhető részleteket tud kiragadni a folyamatok áradatából. A mesterségesen gerjesztett vagy a technológiai fejlődés által létrejött, valós igények által kikövetelt fejlesztések irányai és egymásba ágyazottságuk gyakorlatilag feltérképezhetetlenek még az internetet közelről ismerő, értő használók előtt is. Ezúttal nem napjaink felvásárlásai között tallóztunk, hanem az iparág (közel)múltjából ragadtunk ki néhány tanulságos példát.

Mindannyian a Xerox köpönyegéből...

Az iparág-történeti hullámvasútnak gyakorlatilag két állandó utasa van, az Apple és a Microsoft. Mint ismeretes, előbbi most épp a felhőket súrolja, maga mögé utasítva a Microsoftot, s a Forbes piaci kapitalizáció szerinti rangsorában már csak az Exxon előzi meg.

A Microsoft és az Apple versenyfutása gyakorlatilag egyidős a modern kori informatikával. Már a kezdeteknél kiütközött ugyanakkor a kétféle filozófia markáns különbsége: az Apple a technológiai előny, a Microsoft a hatékony marketing eszközeivel operált. Az Apple pc-je megelőzte az IBM-ét, amely éppen a Microsoft operációs rendszerére épített, igaz, utóbbi akkor még nem is létezett. Az is hozzátartozik a történelmi igazsághoz, hogy mindkét cég a Xeroxtól nyúlta le az alapokat: a Xeroxnál már 1975-ben elkészült egy grafikus felhasználói felületet alkalmazó gép - az ablakok is tőlük származnak, és nem mellesleg a Xerox fejlesztette ki az egeret is...

deviantart.comMind az Apple, mind a Microsoft megvásárolta a licencet a Xeroxtól saját fejlesztéseihez, így teremtődött meg annak lehetősége, hogy az Apple mellett az IBM pc-i is grafikus operációs rendszerrel működhessenek. Persze a Microsoft késésben volt, de az ilyen hátrányt a hatékony marketinggépezet azóta is mindig sikeresen ellensúlyozza.

Az Apple gépek exkluzivitása már akkoriban tükröződött az árakban: a Microsoft, kihasználva az IBM (és IBM-kompatibilis) gépek uralmát, olcsóbban értékesítette termékeit, és így háttérbe szorította az Apple-t. Steve Jobsnak ekkor a cégen belüli belső viszályok miatt el kellett hagynia az Apple-t, és megalapítva a NeXT céget, a következő generációs számítógép megalkotását tűzte ki maga elé.

Az Apple ekkor mélyponton volt, a fordulatot a NeXT bekebelezése hozta. Steve Jobs visszakerült a céghez, ő lett a vezérigazgató, és elkezdte a NeXT-nél kifejlesztett operációs rendszert átírni a Macintosh gépekre (ebből lett a Mac OS X).

A Microsoft megmenti az Apple-t. Vajon megbánta azóta?

Az Apple csődjének elkerülésében jelentős szerepet játszott a Microsoft, amikor 2000-ben mintegy 150 millió dollár értékben bevásárolta magát a cupertinói cégbe, jelentős tőkeinjekcióval segítve ezáltal azt, hogy az Apple talpra álljon. (Ez tette lehetővé az Apple számára, hogy új dolgokkal kísérletezzen. Így született meg 2004-ben az iPod, 2007-ben az iPhone és 2010-ben az iPad). Később jó áron túladott ezeken a részvényeken, de egyes számítások szerint nem annyira, mint ha ezt napjainkban tette volna. Az akkori részvényérték ugyanis mára mintegy 5 milliárd dollárra növekedett volna.

Hangos tapsviharban tört ki az almarajongók tábora, amikor is idén május végén az Apple piaci kapitalizációja először haladta meg a Microsoftét. Az okok nyilvánvalóak: az Apple most történelmi csúcsra ért, köszönhetően az iPod-iPhone-iPad trió diktálta tartós divatirányzatnak, miközben a Microsoft "csak" a hagyományos területein őrzi dominanciáját. Persze a mostani előzés fényében korai volna még temetni a redmondi céget, hiszen ha le is maradt kissé az okostelefonok, a játékkonzolok vagy a keresők világának élmezőnyétől, biztosnak látszik a hegemóniája a desktop-rendszerek körében: a Windows és az Office ma még megkerülhetetlennek tűnik.

Addig kérették magukat, míg jött a Google

Hosszú hónapokon át tartotta izgalomban a szakmai közvéleményt a Microsoftnak a Yahoo! felvásárlására tett kísérlete még 2008-ban. A Microsoft 2008 februárjában kéretlen kérőként jelentkezett, 44,6 milliárd dollárt, részvényenként 31 dollárt ajánlva, és jelezve, milyen nagy jelentőségű a Microsoft számára a Google elleni küzdelem. A Yahoo! végül olyan árat kért, amelyről tudta, az már nem érheti meg a Microsoftnak: részvényenként 37 dollárra emelte a tétet.

Aztán a Yahoo! annak rendje és módja szerint gyorsan összeállt a Google-lal. A megállapodás értelmében a Yahoo! oldalain a Google által szolgáltatott hirdetések is megjelennek, amiért a Google megosztja bevételeit. A megállapodás nem exkluzív, vagyis a Yahoo! továbbra is üzemelteti saját hirdetési rendszerét, de akár harmadik féllel is köthet hasonló ügyletet (vagyis még a Microsoft számára is létezhet lehetőség).

Üzletközösség

Egy talán kevésbé nagy port felvert, de az iparág működését jól jellemző bevásárlással folytatható a sor. A Microsoft már a Facebook indulásakor felfedezte a számára teremtődő üzleti potenciált: stratégiai szövetség révén egyrészt megállíthatja a Google előretörését, rátéve a kezét az online reklámköltések egy jelentős szeletére, másrészt saját célzott hirdetései számára is kiváló felületet talál.

A Microsoft 2007-ben 240 millió dollárért vett magának 1,6 százalékos részesedést a Facebookban, jóllehet 5-10 százalékot szeretett volna megszerezni, és hát persze erre a részre a Google is igényt tartott volna. Miután a Yahoo! felvásárlása kudarcba fulladt, egyes hírek szerint a Microsoft egészében is bekebelezte volna a Facebookot, az azonban (egyelőre?) elhárította ezt a kísérletet. Mindazonáltal elemzők véleménye szerint a Microsoft így is kiváló pozíciókat épített ki magának az online reklámköltések felügyeletének területén.

A cikk folytatását itt olvashatja: It-iparági fúziók II. rész: Bérgyártások és Intel-blokád
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Kindle vagy iPAD?

További villámkérdések  Szavazás állása

Berobban az SMO

Az Amerikai Marketing Szövetség kutatása alapján a tengerentúli nagyvállalatok jövőre már jelentősen növelik éves marketing-költségvetéseiket. A következő öt évben, a teljes évi büdzsék 17,7 százalékéig dagadhat a közösségi médiára fordított összegek aránya.

2011 az SMO éve lesz 2011 az SMO éve lesz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés