Évtizedes harc az online közösségért

Szerző: Devecsai János

Címkék: Facebook | Google | Myspace | Linkedin | Friendster

2011.
07.19.
11:47

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A Google+ szolgáltatás hamarosan széles körben is debütál. Ennek apropóján áttekintettük a közösségi hálózatok történetét és megnéztük, hol tartanak most az egykori nagy reménységek.

Bár a keresőcégnek nem a Google+ lesz az első nyitása a közösségi funkciók felé, ám a Wave-el és a Buzz-al ellentétben most úgy tűnik jó úton járnak: a szolgáltatásuk könnyen átlátható, jól kezelhető és van amiben többet tud a Facebooknál. Beszédes, hogy a Google+ androidos alkalmazását már most, a széles körű bevezetés előtt is több mint egy millión töltötték le a telefonjukra.


Mielőtt a két online gigász újra megütközne egymással felelevenítjük a közösségi oldalak történetét és azt, hogy hol is tartanak most a régi nagyok.


Kezdetek


Az első ismeretségi háló, az 1995-ben induló Classmates.com még igen egyszerű szisztémára épült: az Egyesült Államokban az egykori osztály és katonatársak ismerősnek jelölhették egymást. A szolgáltatások köre ugyan ezzel ki is fulladt, de pont a Classmates.com példája mutat rá, hogy miképp is lehet hosszútávon túlélni. Egy darabig a terjeszkedés mellett (az európai StayFriends oldalak is hozzájuk tartoznak) próbálták átvenni a konkurensek szolgáltatásait, de miután a tulajdonos, a United Online jelentős visszaesést produkált nosztalgiaoldallá alakították a site-ot. A Memory Lane fül alatt a tagok jelenleg régi TV és rádióadások, magazinok és filmelőzetesek között turkálhatnak. Az oldalon elérhető legtöbb funkció fizetős. Bár a hosszútávú fennmaradása még így is kérdéses, már az is komoly fegyvertény, hogy a mai napig megőrizte jókora felhasználói-bázisát: több mint 50 millió tagja van, amit kevés régi motoros mondhat el magáról.


Így például a PlanetAll.com sem, amit pont a Classmates.com mintájára hozták létre még 1996-ban. Az osztálytársak jelölgetése mellett itt már egy utazástervező funkció is szerepelt, ami ráadásul jelezte ha két barát útja keresztezte egymást. Az Amazon.com látott benne fantáziát és 1998-ban fel is vásárolta őket. Az online kereskedőoldal vezérigazgatója, Jeff Bezos akkor úgy nyilatkozott: "A PlanetAll a leginnovatívabb használata az internetnek, amihez valaha szerencsém volt". Rá két évre, 2000. júliusában, az érdektelenség miatt bezárták az oldalt.  


A közösségi oldalak mára mindennapossá vált alapfunkciói a SixDegrees.com-ban jelentek meg először. Így például a személyes üzenetek küldése és a faliújság is. Az oldal végzetét, mint oly sok esetben itt is az innovációk elmaradása okozta. A 2000 decemberi megszűnés után már hiába indították újra az oldalt: a gödörből nem tudtak kijönni. Az Alexa.com adatai szerint a legnépszerűbb oldalak listáján a SixDegree.com jelenleg a nem éppen előkelő 8 milliomodik hely környékén trónol (az iWiW ugyanezen a listán az 1831-dik).


Ekkoriban hiába érezték többen is, hogy a közösségi hálózatok új irányba vihetik el az internet-használatot, a sikeres recept megszületése még váratott magára.


Korszakváltás


Az első kirobbanó siker a 2002-ben indult Friendsterhez köthető. Az indulás után pár hónappal már több mint 3 millió regisztrált tagjuk volt. A sikert nem is bírták szerverrel, ami miatt az oldalt eleinte folyamatos leállások jellemezték. Ezután Amerikában a MySpace gyorsan megverte őket, viszont a délkelet-ázsiai piacon komoly sikereket értek el. A Google eleinte fel is akarta vásárolni őket, de végül csak egy megállapodást írtak alá, aminek az értelmében a keresőóriás vált a site első számú hirdetési partnerévé. A paktum után egy évvel tetőzött a népszerűségük: 2008-ban a Friendsternek 118 millió tagja volt. A Facebook térnyerésével viszont gyakorlatilag kimúltak. Egy átszervezés során közösségi játék-portállá alakultak.


A piacot fenekestül felforgató MySpace egyébként pont a Friendsternek köszönhette a sikerét. Utóbbin ugyanis csak magánszemélyek válhattak tagokká, míg a 2003-ban startolt új oldalon tárt karokkal várták a zenekarokat, akik nemcsak mindennapi viszontagságaikat, de fotóikat és videóikat is könnyen megoszthatták a nagyközönséggel. Utólag már nehéz megmondani, hogy a Youtube ma is akkora népszerűségnek örvendene-e ha nem lett volna a MySpace, de az tény, hogy a videószolgáltatással sokan ezen az oldalon találkoztak először. Az évtized közepén már úgy tűnt: nincs ellenfelük. Volt, hogy naponta 2-300 ezer új felhasználó regisztrálta magát. A pletykák szerint mivel a Google-nak ekkoriban a saját fejlesztésű és főleg az ismerkedésre koncentráló Orkut-al nem sikerült betörnie a piacra (csak Brazíliában és Indiában értek el vele érdemi sikereket) fel akarták vásárolni a MySpace-t, amit végül a News Corp. 580 millió dollárért happolt el előlük. Az új tulajdonosok azonban beleestek abba a hibába, amibe már oly sokan előttük: azt hitték, hogy brandet a kellően nagy taglétszám már önmagában is eltartja. Ölbe tett kézzel nézték mint dobálja ki magából a Facebook az innovatív megoldásokat. Végül a MySpace-t -azok után hogy a bezárása is felmerült- pár hete az eredeti vásárlási ár töredékéért 35 millió dollárért adták el a Specific Media nevű hirdetési cégnek.


Az egyik első jól felépített tematikus oldal a ma már csak vegetáló Ryze.com volt, amin az ismeretségi hálók az üzleti kapcsolatok mentén épültek ki. Az ötletet végül a 2003-ban startoló LinkedIn futtatta fel, ami az Egyesült Államokban a napokban előzte meg a MySpace látogatottságát. A LinkedIn egyszerre használható professzionális kapcsolatépítésre és álláskeresésre, mivel a profilok egyfajta önéletrajzként is működnek. A site-ot a felhasználók nem magánemberként, hanem munkavállalóként használják. A LinkedIn idén májusban a tőzsdére is kilépett. A szereplése egyelőre vegyes képet mutat: bár a részvényeinek az értéke a kibocsátás óta a duplájára nőtt (45-ről közel 100 dollárra), az elmúlt hónapokban egy komolyabb hullámvölgybe is belekerültek. Ráadásul sok elemző figyelmeztet: bár az oldal értékes, a tőzsdei piacon jelenleg minden bizonnyal túl van értékelve.


Új helyzet


Mióta a Facebook megindult hódító útjára, a többi nagy oldal körül egyre fogy a levegő. A folyamatosan új szolgáltatásokkal és alkalmazásokkal jelentkező site mellett egyre nehezebb alternatívát nyújtani. Ha a maroknyi kivételen végignézünk akkor úgy tűnik: ahhoz, hogy valaki érdemben felvegye a harcot, néha piszkos eszközökhöz kell nyúlnia. Kiváló példa erre a Vkontakte, ami jelenleg Oroszország első számú közösségi oldala. Ők olyasmit nyújtanak, amit a Facebook valószínűleg sosem engedhetne meg magának: teret adnak a kalózkodásnak. A több mint 130 milliós tagsággal bíró oldalra szabadon fel lehet tölteni bármilyen videót vagy zenét. A hivatalos álláspont szerint a Vkontakte nem felelős a tagok tevékenységeiért. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselőjének Hivatala, az USTR az év elején egyenesen warezoldalnak minősítette az orosz közösségi hálózatot. Azért, hogy a kedélyeket csillapítsák, a Vkontakte nemrég kiadta pár feltöltő IP-címét. De a hatóságok jelezték: a bűnösök azonosításához ez nem elegendő.


Kínában egyszerűbb a képlet: a Nagy Tűzfal eleve kint tartja az összes külföldi konkurenciát, így a helyi szolgáltatás, a Qzone gond nélkül válhatott piacvezetővé. A számok mindenesetre hatalmasak: idén tavasszal már 480 millió tagjuk volt. Egy átlagos hónapban pedig közel 150 millió felhasználó jelentkezik be a site-ra.


Az olyan nyugat-európai oldalak, mint a Badoo.com vagy a Netlog.com már más utakon járnak. Ezen a piacon az agresszív terjeszkedés tűnik az egyetlen járható útnak. Az európai Facebooknak készülő Netlog.com-on például elég egy regisztrálás, néhány óvatlan kattintás és a levéllistánk alapján a rendszer máris küldi a meghívókat az ismerősöknek.

Az egyszerre társkeresőként és közösségi oldalként is működő Badoo-nál ennél is komolyabb vádak merültek fel. Nem tudni, hogy az oldal tulajdonosainak a tudta nélkül vagy sem, de lopott Facebook adatok alapján több hamis profil is létrejött a site-on. Finnországban például emiatt többen feljelentést is tettek. De ha erről nem is, a spamszerűen terjedő meghívókról bizonyára tudnak.


Magyar oldalak


Itthon az első fecske a Classmates.com mintájára készülő Osztalytarsam.hu volt még 2001-ben. Mivel viszonylagos siker övezte, a fejlesztést végző NetContact Kft. rá egy évre elindította a hasonló elven működő Munkatarsam.hu-t is.


Ezek azonban csak lábjegyzetek lehetnek a 2002-ben megjelenő WIW mellett. Még akkor is ha Várady Zsolt webkészítő oldalát az első években viszonylagos csönd vette körül. A népszerűsége főleg azután nőtt meg, hogy a Virgo Systems Kft. felvásárolta és iWiW-re változtatta a nevét. Ekkor számos új funkció került bele, mint például a képfeltöltési lehetőség, az üzenetküldési rendszer vagy az e-mailes értesítés.  


Az egyre nagyobb érdeklődést ekkor már gépparkkal se bírták: a tagfelvételt 2006-ban már korlátozni kellett, néhány funkciót pedig le kellett tiltani. Az ekkor induló myVIP pont az iWiW hiányosságaiból igyekezett magának előnyt kovácsolni. Korlátlan számú meghívót, valamint szabad videó és képfeltöltést kínált. Meg is lett az eredménye: 22 hónap alatt két millió tagot sikerült összegyűjteniük. Igaz ekkorra már az iWiW is meglódult. Miután a Magyar Telekom egy milliárd forintért felvásárolta a site-ot és üzembe állította az új szervereket a jelentkezők előtt megnyíltak a kapuk. A taglétszám két évre rá már a négy milliót is átlépte. A diadalmenet a Facebook megjelenéséig tartott. Az amerikai oldal végül 2010 októberében itthon is átvette az elsőséget. A regisztrált magyar Facebook tagok száma mára pedig a 3,3 milliót is elérte. Az iWiW látogatottsága közben komoly zuhanásba kezdett. A tulajdonosokat csak az vigasztalhatja, hogy a Facebook is kezdi elveszteni az újdonság varázsát: miután a népszerűsége február végén tetőzött a forgalma lassú csökkenésbe kezdett. Ha ez trenddé válik az jó jel is lehet a Google+ számára.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú a Jujj.hu eladásáról

A hazai online videózásnak és a netes közösségeknek bőven van hová fejlődnie. Az ezekben rejlő lehetőségekről, a nagy bevásárlásokról és portfólióbővítésről beszélgettünk Holman Endrével, a juj.hu-t és Cotcot.hu-t nemrég megvásárló Generál Média ügyvezetőjével. Olvassa el a teljes cikket!

Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés