Európába készül a filmkölcsönző óriás

Szerző: Devecsai János

Címkék: Netflix

2011.
01.13.
09:37

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A legnagyobb online filmkölcsönző letöltései ma már az Egyesült Államok internetes forgalmának az ötödét teszik ki. A szolgáltatók elégedetlenkedését is kiváltó Netflix pedig már az európai terjeszkedést is tervbe vette, jelenleg 17 millió előfizetője van. Megnéztük itthon hogyan készülnek a versenytársak.

A napokban lezárult las vegasi CES-en (Consumer Electronics Show) Reed Hastings az online videó-kölcsönzőt működtető Netflix vezérigazgatója örömmel fogadta, hogy a Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) továbbra is kitart az "internet semlegessége" mellett. Magyarán nem hagyja, hogy az internetszolgáltatók extra díjakat szedjenek be a nagy forgalmat bonyolító oldalaktól. Szép gesztus, bár a helyzet még nem ennyire egyértelmű: az FCC tavaly decemberben elfogadott szabályozása valóban egyenlő bánásmódot köt ki, ám jó pár kivételes esetet is említ, többek közt az előfizetéssel elérhető médiatartalmak kapcsán. Még nem tisztázott mit is léphetnek pontosan azok a netszolgáltatók, akik megelégelték, hogy a sávszélesség jó részét a Netflix és versenytársai foglalják le. Mindenesetre a szolgáltatóknak főhet a fejük: a streamelt média Amerikában, a csúcsidőben a forgalom 43%-át teszi ki. Ennek közel fele, azaz az összforgalom 20%-a pedig a Netflix felhasználók filmletöltéseiből ered.


Bár a cég ma már főleg a weben keresztül elérhető médiatartalmairól ismert, a profiljuk közel tíz évig kizárólag a DVD-kölcsönzés volt. Eleinte még a hagyományosabb üzleti modellt követve a honlapról kiválasztható filmekért rendelésenként kellett fizetni, ám az indulás után két évvel már megjelent az előfizetési lehetőség. A havi fix díjért korlátlan kölcsönzés járt, a megkötés pedig csupán annyi volt, hogy egy felhasználónál egyszerre nem lehetett több négy filmnél (Azóta rugalmasabb díjazást vezettek be és aszerint alakul a havi díj, hogy a vevő mennyi filmet szeretne egyszerre magánál tudni.) Mindenesetre az új koncepció olyan sikeresnek bizonyult, hogy az egyedi rendeléseket 2000-ben el is törölték.


Dollármilliárdok fejlesztésre

A mai gondokért felelős nagy vízválasztó azonban a 2007-es év volt. Ekkor jelent meg a VOD (Video-On-Demand) lehetőség az oldalukon. A gépen streamelve (azaz valós idejű, internetes jeltovábbítással) nézhető sorozatok és filmek pedig alaposan megdobták az érdeklődök számát. A három évvel ezelőtti 6,7 milliós előfizetői kör mára 17 millió körülire duzzadt. A bevételek mellett pedig a cég részvényeinek tőzsdei árfolyama is meredeken felfelé ível: értékük két év alatt a kilencszeresére nőtt. Egyes piaci elemzők szerint a cég tőzsdei szereplése kezd is elszakadni a valóságtól.

netflix

Többen, így például Whitney Tilson is már a lufi kipukkadására várnak. A videókölcsönző cég bizonytalanságát a netes átállásra költött óriási pénzekben látják. Ennek értéke 2011 végére elérheti a 2 milliárd dollárt is. Ezek nagy része a filmtulajdonosoknak fizetett jogdíjakból áll. Ám bárhogy is legyen, a Netflix egyelőre uralja a piacot és folyamatosan fejlődik: így mára a kínálatuk nem csupán PC-n és Mac-en, de az új generációs konzolokon keresztül (PS3, X360, Wii), valamint iPhone-on és iPad-on is elérhető a 7.99 dolláros havi díjért. Plusz pár dollárért a postán keresztül pedig továbbra is jár a "korlátlan" DVD és Blu-ray kölcsönönzés.2010-ben az első három negyedévben 1,56 milliárd dollár volt a cég árbevétele, a 2005 óta tartó növekedés az alábbi táblázat foglalja össze.

digibiz

A terjeszkedés ugyan jó ideje tervbe van véve, ám csak tavaly ősszel léptek ki a nemzetközi porondra. Azóta már Kanadában is elérhető a VOD szolgáltatásuk, de már fontolgatják az európai, ázsiai és latin-amerikai megjelenést is.


A magyar VOD szereplők


A potenciális konkurencia pedig a legtöbb helyen, így hazánkban is, inkább a szárnybontogatásnál tart. Nálunk főleg az utóbbi másfél évben, a digitális televíziózás térnyerésével kezdtek elterjedni a VOD-os szolgáltatások. Jelenleg többek közt a UPC, a T-Home, az Invitel és az INTV üzemeltet digitális videotékát. A Netflixhez hasonló előfizetéses csomag azonban egyelőre csak a tervekben van: jelenleg az itthoni nagy szolgáltatóknál egy-egy filmért kell fizetni, melynek az összegét a következő havi számlához adják hozzá. A filmek a rendelés utáni 24 órában viszont szabadon elérhetőek.


Mint ahogy a UPC Magyarország kommunikációs igazgatója, Szűcs László a Digibiz.hu kérdésére válaszolva elmondta, az előfizetők már elkezdtek érdeklődni az új szolgáltatás iránt. Egyharmaduk már kipróbálta és átlagban két filmet néznek meg havonta. (A UPC 2010 harmadik negyedéves adatai alapján a UPC Digital előfizetőinek száma 225800 - a Szerk.) Viszont nem a Disney által jegyzett családi mozik a legkedveltebbek: a megnézett alkotások 42%-a ma erotikus tartalom.

upc

A Netflixhez leginkább hasonló lehetőséget hazánkban egyelőre a több szolgáltatónál is elérhető "HBO On Demand" csomag nyújtja. Itt a havonta változó kínálatból (100-120 órányi mozgóképből) választhatja ki a néző, amit épp látni szeretne.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Biciklivel vagy autóval?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú a Jujj.hu eladásáról

A hazai online videózásnak és a netes közösségeknek bőven van hová fejlődnie. Az ezekben rejlő lehetőségekről, a nagy bevásárlásokról és portfólióbővítésről beszélgettünk Holman Endrével, a juj.hu-t és Cotcot.hu-t nemrég megvásárló Generál Média ügyvezetőjével. Olvassa el a teljes cikket!

Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés