E-kereskedelem a szomszédoknál

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: Webshop | Románia | Szlovákia

2010.
07.19.
11:50

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Románia és Szlovákia hasonló gazdasági jellemzőkkel rendelkezik mint Magyarország, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy saját bázisadataikhoz képest szomszédainknál is kiemelkedően jól teljesítenek a webshopok. A legnépszerűbb termékek mindenhol a számítógépek, háztartási gépek és a mobiltelefonok.

Románia esetében fontos, hogy mind területe mind pedig lakossága jóval nagyobb, mint Magyarországé vagy Szlovákiáé, ennek megfelelően az online és az "offline" piac is nagyobb kapacitásokkal rendelkezik, mint hazánkban. Az elektronikus kereskedelem nagy mértékben növekedett az elmúlt években, aminek legfontosabb oka a jövedelmek gyors növekedése, az internet és a bankkártyás fizetés rohamos terjedése volt. Persze a bázis, a növekedés kiindulópontja igen alacsony volt, így a nagy növekedés egyelőre még nem jelent nagy volumenű e-kereskedelmet, de várható a további gyors bővülés. Idén év végére a romániai e-kereskedelem forgalma várhatóan eléri az évi 1 milliárdos forgalmat - ugyanez a szám 2006-ban még 125 millió euró volt.

emag.ro

A webshopok legnépszerűbb termékei itt is a szokásos listát adják: digitális fényképezőgépek, számítógépek, háztartási gépek, mobiltelefonok. Az egyik fő, széles profilú e-bolt Romániában az eMAG.ro, amely szintén ilyen termékeket árul, és ami 2008-ban 100 %-os eladásbővülést ért el, de gyorsan fejlődik az ugyanezzel a termékkörrel foglalkozó pcfun.ro is; ugyanebben az évben négyszeresére növelte az eladásait. Az említett két webshopon kívül természetesen sokan foglalkoznak weben keresztüli eladással.

A kereskedők optimistán nyilatkoznak azzal a térhódítással kapcsolatban, amelyet az e-kereskedelem az utóbbi néhány évben Romániában is elért.: 2009-ben több mint 1,2 millió on-line tranzakciót bonyolítottak le. Legtöbbször vásárlásra használták tavaly az e-kereskedelem nyújtotta lehetőségeket, ezt követte a sorban a közköltségek számláinak fizetése, a nyaralás, a  vendéglő, és a mozijegy lefoglalása. Ennek ellenére - az Európai Unió országainak átlagához képest - Romániában még mindig kevesen fizetnek úgynevezett dombornyomott bankkártyával vagy hitelkártyával az on-line vásárlásaiknál. A Román Nemzeti Bank (BNR) és a RomCard statisztikái szerint tavaly 93 millió eurónak megfelelő tranzakció zajlott interneten keresztül Romániában - írta a ramkol.eu.

Romániában - hasonlóan Magyarországhoz -  a multinacionális cégek többsége is jelen van már, így saját nemzetközi gyakorlatuknak megfelelően rendelkeznek romániai webshoppa l is (beleértve az IT cégeket, pl. az Apple-t, Lenovo-t, Dell-t de az összes többi ismert IT és más márkát is). Romániában is működnek a jól ismert üzleti modellel dolgozó online aukciós weboldalak is, amelyek között találhatóak ingyenesek és fizetősek is, ilyen például az eeebid.ro vagy a minim.ro.

mall.sk


Szlovákia méretében és bizonyos jellemzőiben eltér Romániától (pl. euró a hivatalos fizetőeszköz), de az e-commerce területén hasonló a helyzet. Bár a növekedés mértéke nem olyan gyors, mint Romániában, de jelentős a bővülés. Az Eurostat vonatkozó adatai szerint a teljes kereskedelmi forgalom 11 %-a már elektronikus úton történt ( Magyarországon ez az arány 14%) ennek 22 %-a belföldre, 44 %-a más EU tagállamba és 34 %-a az unión kívülre irányult. Az egyik legnagyobb szlovák e-könyvkereskedő, a Martinus.sk becslése szerint tavalyhoz képest 50 százalékos forgalomnövekedést produkáltak, és hasonlóan nyilatkozott a Mall.sk is, akik 42 százalékkal nagyobb forgalmat könyveltek el. A leggyakrabban online vásárolt termékek Szlovákiában a zenei CD-k, könyvek, számítástechnikai és elektronikai cikkek, háztartási és irodai felszerelések. Az Obchodny-dom.sk szerint továbbra is sláger a sík képernyős tévé, valamint a kenyérsütő gépek és a különböző mixerek mellett az újabb generációs kávéfőzők is jól fogytak - számolt be a terminál.hu.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, hazánkban is rohamosan fejlődnek a webshopok, az elmúlt két évben a válság ellenére is növelni tudták bevételeiket. A piackutatók becslése alapján a 2008-ban még 60 milliárdos piac idén akár 135 milliárd forintos forgalmat is bonyolíthat. Szakértők szerint idén az online áruházak értékesítéséből származó árbevétele 160-220 millió forint között mozog, az átlag értékesítés tranzakcióként 10 ezer forint körül alakul.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Linux vagy Windows?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú a Jujj.hu eladásáról

A hazai online videózásnak és a netes közösségeknek bőven van hová fejlődnie. Az ezekben rejlő lehetőségekről, a nagy bevásárlásokról és portfólióbővítésről beszélgettünk Holman Endrével, a juj.hu-t és Cotcot.hu-t nemrég megvásárló Generál Média ügyvezetőjével. Olvassa el a teljes cikket!

Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés