Átalakult a bankok hirdetési portfóliója

Szerző: SzB. Forrás: digibiz.hu

Címkék: bank | hirdetés |

2010.
11.10.
10:55

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A bankok 2008 óta, amikor kirobbant a világgazdasági válság folyamatosan csökkentik a reklámokra fordított összegeket, ugyanakkor az online hirdetési felületeket kiemelten fontosnak tartják. A pénzintézetektől kapott tájékoztatás szerint a legtöbbet hirdetett banki termék a megtakarítás, míg legkevesebb összeget a lakáshitelek reklámjaira fordítják.

Tavaly, a legtöbb bank kétszámjegyű csökkentést hajtott végre., de akad olyan pénzintézet, amely több mint a felével apasztotta a reklámokra, hirdetésekre fordítható pénzügyi keretét. Ez a 'költségvisszafogás' idén is érezteti majd hatást, amiben már benne vannak a bankokat sújtó intézkedések, amiket például a devizahitelesek érdekében hozott a kormány. De a legnagyobb érvágást minden bizonnyal a banki különadó bevezetése jelenti a hitelintézeteknek.

A pénzintézetektől kapott tájékoztatás szerint a legtöbbet hirdetett banki termék a megtakarítás volt, amelynek kommunikációjára tavaly két és félszer annyit költöttek a bankok, mint a válság kirobbanásának évében. A második helyen a személyi kölcsön, a harmadikon a banki imázs áll.       Előbbinél 25, utóbbinál 34 százalékkal kevesebb pénzt fordítottak a bankok hirdetésre, mint egy évvel korábban. Leginkább a lakáshitelek reklámjaira fordított pénz apasztották le a bankok. Idén további csökkenés várható.

Az UniCreditnél arról tájékoztatták a Digibiz.hu-t, hogy a pénzintézet számára a hirdetéseken belül kiemelten fontos az online kommunikáció. Ezt támasztja alá, hogy az elmúlt évek nehézségei és csökkenő média kiadásai ellenére is jelentősen nőtt az összköltésen belüli részaránya.
A bankok közül a hirdetői toplistát az Erste Bank vezeti 3 milliárd forintos listaáras költéssel, aki a piaci trendekkel szembe menve 80 százalékos büdzsénövelést hajtott végre 2008 első feléhez képest. Rajta kívül a top 10 banki szereplők közül csak a Provident Financial Rt. ( 14%) és a Citibank ( 25%) növelte kommunikációját, a többiek kivétel nélkül kétszámjegyű csökkentést hajtottak végre. A banki toplista második helyén szereplő OTP Bank 29, az őt követő Raiffeisen 22, a CIB 10, a K&H 32, a tavaly ilyenkor listavezető Unicredit Bank 54, a Budapest Bank 66 százalékkal vágta vissza reklámköltését; a Hild, a befektetési alapkezelők és a lízingcégek pedig teljesen eltűntek a médiából.
Hencz Éva, a CITI Bank média igazgatójától megtudtuk, hogy náluk az internet térnyerésével párhuzamosan egyre inkább bevonják a világhálót is médiamixükbe. Hozzátette, az internetes hirdetési módszerek és megoldások legmodernebb változatait építik be kommunikációjukba. A saját honlapjuk látogatottságáról rendszeresen készítenek különböző méréseket, statisztikákat, amelyeket felhasználnak az oldalak fejlesztéséhez.

Hiába kérdeztük, egyik banknál sem mondták el, mennyit költenek a világhálón megjelenő hirdetésekre. Az Erste Banknál csupán annyit mondtak, hogy az internetes hirdetések aránya a média kiadáson belül, évről-évre 10-15 százalékkal nő. Csák Csongor, az MKB média vezetője még ennél is szűkszavúbbnak bizonyult: "erről nincsenek publikus adataink". A hirdetési szokásokról az Ersténél azt mondták, hogy a bank a kampánynak (termék, célcsoport) megfelelően targetáltan hirdet, mindig az adott célcsoport által leginkább látogatott oldalakon".

Az MKB-nál elsősorban a célcsoportokra fókuszálnak. Így például a hosszabb távú összetett megtakarítási termékeket az idősebbeknek ajánlják, ami meghatározza, hogy hol helyezik el hirdetéseiket. Leginkább az ismertebb, olvasottabb portálokat, gazdasággal foglalkozó oldalakat választják ki. Természetesen egyéb felületeket is igénybe vesznek. Esetükben jól működnek az offline eredetű online médiumok, de elérésük kicsi.



Felhasználó szokások szerint is célozzák hirdetéseiket, például annak jelenítenek meg hirdetést, aki elsősorban gazdasági tartalmakat olvas. A hitelintézetektől kapott tájékoztatás szerint a bankoknál nagyon fontos szempont, hogy a különböző internetes keresésekkor, keresőprogramokban a saját bankjuk jöjjön elő először és a legtöbbször. Az Erste Bank online költésének egy jelentős részét, körülbelül 20 százalékát erre fordítja. A bank vásárol szponzorált megjelenést. Ez a Google-ban egy külön szponzorált boxban jelenik meg. Egyrészt az image megjelenés erősítésére használja ezt a bank általános szavakkal, másrészt pedig mindig az adott kampánynak megfelelően megadott szavakkal. Sok más mellett leginkább a hitel, a kölcsön, a megtakarítás, a befektetés, az akciós hitel szavakat használja.

Csák Csongor, az MKB médiavezetője azt mondta: "kutatásaink szerint egyedüli magyarországi bankként van a teljes termékpalettát lefedő keresőmarketing koncepciónk, állandó jelenlétünk több csatornán". Hozzátette: "A keresőoptimalizálás szempontjai is fontosak számunkra portálunk kialakítása és kezelése során." Az MKB kulcsszavak listája meglehetősen hosszú. Mindenfélét tartalmaz a konkurens ajánlatoktól az elírt szavakig. Kulcsszóelemzést követően határozzák meg a végleges listát: mire hányan keresnek, azért a szóért hányan versenyeznek, mennyire releváns a téma szempontjából. Vannak olyan termékek, amelyeket több témakör kulcsszavai szerint eltérő ajánlattal hirdetnek.

Az UniCreditnél arról tájékoztattak, hogy a keresőmarketing kampányaik szerves része, a kiválasztott szavak, illetve felületek az aktuális üzenetekhez illeszkedve változzanak. A bank célja, hogy az online kampányaik növekvő számban generáljanak úgynevezett konverziós pontokat, tehát közvetlen kapcsolatfelvételre ösztönözzék a reklámmal találkozó potenciális ügyfeleket.

A hitelintézetek folyamatosan elemzik hirdetéseik hasznosságát, vagyis, hogy a hirdetések milyen érdeklődést generálnak a banki termékek iránt. Az Ersténél azt mondták, hogy a saját banki honlap, a speciális témákhoz készített microsite-ok, a keresőmarketing, a banner hirdetés, szponzorált link, a virusvideo, az e-DM és az e-hírlevél, illetve az iPhone-on való jelenlét vált be leginkább. Az MKB-nál a hagyományos bannerek mellett jól működnek még a rovatszponzorációs megjelenések. Arra a kérdésünkre, hogy a bankok vizsgálják-e milyen érdeklődés mutatkozik meg portáljuk iránt, mindegyik hitelintézet határozott igennel válaszolt.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Abaqoos vagy PayPal?

További villámkérdések  Szavazás állása

Street View havi bontásban

Összegyűjtöttük a tavasz óta először Európában, majd egészen Ázsiáig terjedő botrány állomásait.

Street View-botrányok havi bontásban Street View-botrányok havi bontásban

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés