Domain nevek - amikor a hosszú aligha boldogít

Szerző: W.J. Forrás: digibiz.hu

Címkék: domain | regisztráció

2010.
10.28.
13:40

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A domain nevek naponta változó állományát több szempontból is szokás vizsgálgatni. Léteznek olyan esetek, amikor a cél leginkább érdekességek felszínre hozatala a nevek révén, ugyanakkor a pusztán formális megközelítés is járhat meglepő tapasztalatokkal. Komoly érdeklődők persze valamely iparágra fókuszálva azt nézik meg, jelentkezik-e új piaci szereplő, és az is kecsegtethet üzleti haszonnal, ha arra nyílik rálátásuk, hogy valaki éppen most készül becsukni a boltot.

A domain.hu oldalon folyamatosan frissülő lista értelemszerűen kétfelé ágazik: az egyik oldalon állnak a bejegyzésre váró weboldalnevek (kéthetes a várólista), a másikon pedig azok, amelyektől gazdáik valamilyen okból búcsút vesznek - például, mert "ez nem jött be", csődeljárás, felszámolás folyik a cég ellen, vagy egyszerűen elmulasztották fizetni a regisztrációs díjat. Semmiképpen sem szeretnénk versenyre kelni a terminal.hu közelmúltbeli összeállításával - nem is tehetjük, mert ők egy külföldi példán vizsgálódtak -, inkább egy nagyon egyszerű megközelítést választottunk.

Nyerő a két betű?

A média világát figyelemmel követők számára a közelmúlt egyik meghökkentő fejleménye volt, amikor a patinás Figyelő című lap útjai elváltak a belőle nőtt webes fejleménytől, az fn.hu-tól. Jóllehet a hivatalos indoklás erre nem tér ki, nyilvánvaló: a kisebb költséggel nagyobb relatív nyereséget realizálni képes online változat megtartása melletti érv volt, hogy gyakorlatilag teljesen önálló brandként képes megállni a lábán. És az online médiumnak az anyalapét meghaladó sikerében - a minőség és a megfelelő marketinggépezet mellett - annak is jelentős szerepe lehetett, hogy nem egy elmentett kedvenc oldalként lehetett odanavigálni, hanem csak a billentyűzet közepe táján kellett leütni a megfelelő két karaktert...

Vagyis a tömör név, a könnyű megjegyezhetőség fél siker? Lehet. A bejegyzésre váró domainek (5360 darab - az október 28-i állapot szerint, ami egy évre felszorozva közel 140 ezer címet jelent) sorát mindenesetre a bőbeszédűbb nevek dominálták. Kétbetűs domainnel csak elvétve lehetett találkozni: 0k.hu (persze mindenki az origo keresőjére, az ok.hu-ra fog kattintani…), uy.hu (ez akármi lehet még, mindenesetre kétfelől is érkezett rá bejegyzési igény), 8u.hu, u4.hu (lassan persze a szám-betű kombinációk is fogynak), a k-d.hu vagy a d-h.hu pedig már inkább a hárombetűsök felé mutató határeset, de legalább a hasonló nevű cégeket lesz hivatott majd jelölni.

Mi kell a celebcsináláshoz?

Hárombetűs domain névből is viszonylag szűkös a választék és így a felhozatal, a négybetűsök között viszont már akadt igazi meglepetés is: a digi.hu mindeddig parlagon hevert, a hasonló nevű tv most nyújtotta be rá igényét. Figyelemre méltó még a fust.hu és az olto.hu: vélhetően sikerre számíthat a tűzvédelem, tűzoltás világában. És azért a hosszabbak között is találkoztunk árulkodó jellel: a kiralylnorbi.hu-ra (kiralylnorbert.hu-val kiegészülve, merthogy a norbis címért más is versenyben van), a janicsakveca.hu-ra, a shodeindedorka.hu-ra, a vastagtamas.hu-ra stb. a Sony Music Entertainment Magyarország Kft. csapott le - nyilván "mit lehet tudni?" alapon.

Valóban ennyire zsúfolt lenne a magyar web? Ilyen kevés volna a még rendelkezésre álló rövid név? Tettünk egy próbát, végigfutottunk az ábécé legelején, a .hu domain tartományban: ab - (Alkotmánybíróság helyett egy biztosítótársaság), ac - (ez a domain szabályzat szerint védett névnek minősül, tehát nem vethet rá szemet senki), ad - (ez itt a reklám helye), ae - (foglalt domain, nehezen azonosítható céllal), af - egy egészen más nevű számítástechnikai cégé (pedig az a név is csupán három karakterből áll), ag - hiába az ezüstre való kézenfekvő asszociáció, eddig ez még nem kellett senkinek, ah - egy patinás női portálra vezet (lehet, hogy ez az "aha-élmény"?). Utána egy ingatlanos vagy egy tárhelyszolgáltató cég többféle rövid névre is rátenyerelt, egyedül az am.hu (jelentsen, amit akar) bizonyult még szabadnak. És akkor a másik véglet! Hosszú webcímeket nemcsak bezongorázni fárasztó, de némelyiket megjegyezni sem egyszerű.

Nézzünk néhány példát a domain.hu-n található friss felhozatalból! A kozosseginetworking.hu oldalnak nyilvánvaló célja ellenére vélhetően csak igen nehezen sikerül majd tömegeket magához vonzania, a celebakaroklenni.hu-ból is csak nehezen lesz sztárcsináló oldal, és a mandarinszepsegszalon.hu bevezetése sem látszik egyszerű feladatnak. E sort szaporítja még - billentyűzetvirtuózok, figyelem - az ingyenlakashirdetesek.hu, a csillagfenyszepsegsziget.hu, a zalagerszegijegcsarnok.hu, a tunderkertmaganovidunakeszi.hu, a bps-muszeres-csotoresbemeres.hu és mindenekfeletti kedvencünk, a szekhelyszolgaltatassatoraljaujhely.hu.

Az is nagy kérdés, hogy a Google milyen relevanciaszintet rendel hozzá egy-egy ilyen címhez, amikor valaki a teljes névnek csak bizonyos részleteit képes felidézni kereséskor. (Gondoljunk csak bele: meglátunk egy óriásplakáton egy bemutatás előtt álló filmet, szeretnénk otthon rápillantani a trailerre, de a "themovie.com" előtti résznek csak egy-két eleme ugrik be - hála a leleményes magyar címadási gyakorlatnak). Persze kellő marketinggel semmi sem kivitelezhetetlen.

Gyurcsány már súlytalan

Vetettünk egy pillantást azokra a domainekre is, amelyektől megválni készülnek gazdáik, de itt már nem a formai szempontok alapján válogattunk (jóllehet ezek sorában is kevés rövid névvel találkoztunk). Alaposan megváltozott a politikai széljárás, ezt mutatja, hogy törlésre vár a gyurcsanyahibas.hu; a plázák elszívják a teret a szazforintosbolt.hu-tól is; a szexipar válságára utal, hogy nem kell már a budaierotika.hu és a pestierotika.hu sem; baljós jel, hogy ott van a törlendők között a hamuesgyemantkiado.hu - és mind közül a legszomorúbb, hogy okafogyottnak ítéltetett az egeszsegesmagyarorszag.hu domain is. És persze hosszan lehetne folytatni még a sort…

Kevés a 200 millió

Szóval nevek jönnek, nevek mennek. Futó ismerkedésen alapuló tapasztalataink arról győztek meg, hogy domain névből - legalábbis a .hu tartományban - bőséges a választék, annál figyelmeztetőbb jel viszont, hogy fogytán a "hátországot" jelentő ipv4-címek tartománya, s valahogy döcög az átállás a nagyságrendekkel több címet kínáló ipv6-technológiára. Az NRO (Number Resources Organization) közleménye szerint összesen már kevesebb, mint 200 millió cím maradt az IPv4-es készletből, ez pedig az egész világ vállalkozásainak igényeihez mérve igencsak csekélynek tűnik.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Abaqoos vagy PayPal?

További villámkérdések  Szavazás állása

Fesztiválok online

A közösségi szájtokon való jelenlét a fesztiváloknak is létszükséglet, az oldalakat lájkolni és követni szinte kötelező. Az európai rendezvények szervezői emellett online fesztiváltévével, fesztiválos iPhone applikációval, a fesztiválhonlapba integrált repjegy- és autóbérlési lehetőséggel is előrukkoltak.

Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés