Csordogáló bevétel a hazai YouTube csatornákon

Szerző: Horváth B. Ádám Forrás: digibiz

Címkék: YouTube

2012.
05.03.
11:02

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A piac megtisztulását, jobb minőséget és a bevételek növekedését várják a szereplők a Youtube magyar változatának elindulásával együtt megjelent partnerségi programtól. A többszereplős konstrukcióval a jogtulajdonosok is részesedhetnek a Google reklámpénzeiből. Hogy mennyit is kapnak, még nem tudni.

Az ArtisJus és a kiadók egyre inkább az online világra fókuszálnak, miután a CD-k és más fizikai hordózók forgalmazása 10 év alatt a felére csökkent, és nem úgy tűnik, hogy ez a trend megfordulna. Az online zeneboltok után kapóra jött a Youtube, ahol a Content ID a legnagyobb fegyver a jogtalanul feltöltött tartalmak szétválogatásához. 

Alig hét év telt el azóta, hogy a Google elindította videomegosztó oldalát, a Youtube-ot. A világ legnépszerűbb ilyen oldala március elején útjára bocsátotta a magyar változatot is, ezzel együtt pedig megállapodott a hazai szerzői jogok tulajdonosait képviselő ArtisJus-szal, valamint több kiadóval, és tévécsatornával a tartalmakról. Korábban gondot, pontosabban a jogtulajdonosoknak kárt, bevételkiesést okozhatott az, hogy ha tartalmaikat más valaki töltötte fel az internetre. Persze sokan a lehetőség ellenére sem tiltatták le az adott művet, amire többféle magyarázat lehetett. Mostantól viszont egy új lehetőséget kapnak, és választhatnak, hogy a letiltás helyett inkább részesedést kérnek a reklámbevételekből. Ennek mértéke legalább két tényezőtől függ. Egyrészt, hogy mekkora összegben kötött megállapodást a tartalomszolgáltató a reklámozóval, másrészt pedig megnézték-e az adott reklámot. Hogy pontosan mennyi bevételhez juthat a felvétel tulajdonosa, természetesen csak az utólagos elszámolások alapján derülhet ki. A részvevőket az úgynevezett Content ID nevű program segíti, amely segít megállapítani, hogy a videó vagy a hozzá tartozó zene, esetleg mindkettő valakinek a tulajdona - a tulajdonos azután értesítést kap, végül dönthet a nem általa feltöltött tartalom további sorsáról.

A különböző kiadók, tévék közvetlenül is feltölthetik tartalmaikat a youtube-ra, és így a lehető legjobb minőségben tudják szállítani a műsorszámot. Többen már éltek a lehetőséggel, és döntöttek arról, hogy megjelennek a világelső videómegosztón. A megállapodáshoz csatlakozók között ott van az MTVA, TV2, Sziget, Magyar Jégkorong Szövetség vagy a Tom-Tom Records és a CLS Music kiadók.

A csatornák indítása sokat hozhat a konyhára, ha nagy cégről van szó. A Disney és a Youtube tavaly novemberben jelentette be, hogy együttműködést írtak alá, amely szerint a Disney saját csatornát indít, és közvetlenül szállítja majd a tartalmakat. A Disney Interactive Group (DIG) amellett, hogy több száz millió dolláros veszteségéből faragna le, a disney.com látogatói számának, az utóbbi években látott drasztikus csökkenését ellensúlyozná ezzel. A DIG egyik vezetője a lépést azzal magyarázta, hogy oda mennek, ahol a nézők vannak.

A Disney a Youtube-on túl az ősszel megújuló saját internetes felületére is feltölti majd a tartalmakat, és így bőven hozhatja a sokmilliós nézőszámot. A Disney hivatalos youtube-os oldalán keresztül már több mint 110 millióan néztek meg valamit a mintegy 800 tartalma közül. Ez már valóban hozhat komoly bevételt, amelyért érdemes az mindinkább az internet felé kacsingató reklámozók után mennie. Nem véletlen, hogy a Disney mellett olyan világcégek indítottak már csatornákat, mint a CNN, NBC, Reuters, Turner, BBC, AP, Moto GP, Endemol és a National Geographic. Így tett az ITV is, ami a Britain's Got Talent című tehetségkutató fellépéseit tölti fel közvetlenül az internetre, ahogy most a TV2 a Megasztár produkcióit mutathatja be a Youtube-on. 

A hazai tartalmak tulajdonosai is kaphatnak már részesedést a reklámokból - noha a magyar youtube-os csatornák egyelőre nem számíthatnak jelentős bevételt genráló nézettségre. Az ArtisJus internetes tartalmakért felelős osztályvezetője, Kitzinger Dávid szerint viszont a lehetőséggel legalább pénzhez juthatnak a szerzők, a jővő pedig mindenképpen az online világ felé mutat, sőt számítása szerint nagyjából két év múlva az interneten keresztül érkező bevétel meghaladja majd a hagyományos hordozókból befolyó összegeket. Tíz év alatt a felére esett vissza az utóbbi forgalma, 2011-ben például már csak 1,9 millió darab CD és DVD fogyott Magyarországon. Az ArtisJus korábban megállapodott több zenebolttal (pl. iTunes, Hungaroton, dalok.hu, a tartalmakról, hozzájuk csatlakozott most a Youtube. "Ez egy nagy lépés. A szerzők már könnyebben le fogják vetetni az illegális tartalmakat, és csak azt hagyják meg, ahonnan bevételük származik" - mondta Kitzinger. Utoljára az Apple-höz tartozó iTunes magyarországi megjelenése volt ilyen jelentős, ami lehetővé tette, hogy a hazai netezők 15-20 millió dalt tölthessenek le legálisan. 

Míg a zeneboltokban a felhasználóknak kell a zeneszámokért fizetniük, és úgy jut el a készítőknek a nekik járó összeg, addig a Youtube esetében a reklámozó fizet. Ebben a modellben szintén három felé oszlik a reklámbevétel: a Youtube mellett ugyanúgy az Artisjus, és a kiadók részesedhetnek belőle. Bár a Youtube-on felbukkanó tartalmak köre jóval tágabb, (hiszen akár egy házivideó illegális aláfestő-zenéjét, vagy közbeékelt filmrészletét is levadássza a Content ID, akár pénzt hozva a művek készítőinek), korántsem biztos, hogy ez több bevételt is jelent majd.  

A konstrukció "gyenge pontja" ugyanis maga a néző, aki a különböző algoritmusok alapján megkapja a neki szóló reklámot. A kiszemelt videó indítása után előbb a hirdetés indul el, ezután a felhasználónak néhány másodperce van dönteni, hogy végignézi-e vagy sem. Ha nem, akkor ugrott az üzlet. Az első kockákat viszont mindenképpen kénytelen végignézni, és ez a reklámoktól idegenkedő fogyasztót nyilván idegesíteni fogja.  

A hazai Youtube csatornák bevételeiről nem tudtunk adatokat szerezni, tény azonban, hogy a Google hirdetési átkattintási árai (CPC) mintegy 12%-kal csökkentek egy év alatt, ennek megfelelően a tartalom tulajdonosok is egyre kevesebb bevételre számíthatnak kattintásonként, igaz, a növekvő forgalom kompenzálhatja a csökkenő árakat. 

A Youtube másképp is növeli a csatornák számát.  Bárki indíthat ilyet, aki felhasználói fiókkal rendelkezik, csakhogy a Google továbblépett, és tavaly csaknem száz, saját tematikus csatorna indítását jelentette be - ezek nagyjából fele már elindította a szolgáltatást, a többi várhatóan idén mutatkozik be. A Google mintegy 100 millió dollárt fektetett be a műsorok gyártásába, és sztárokkal szerződött le a minél nagyobb siker érdekében. Miután az online óriás tervei szerint az internet szerves része lesz a jövő tévékészülékeinek, és mert a Youtube videói már most elérhetőek néhány modell esetében, egyre nagyobb konkurenciát jelenthetnek majd a hagyományos tévécsatornáknak. Bár a Sony, a Logitech és az Intel együttműködésében bő másfél éve útjára indult Google TV egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a vállalat még nem tett le róla. Szeptemberben javíthatnak a gyér eladási adatokon, amikor is a tervek szerint Európába érkezik a platform.

A YouTube számokban:
  • Naponta 4 milliárd videóletöltés
  • Minden percben 60 óra videófeltöltés
  • 600 millió néző naponta mobil eszközökön
  • Magyarországon a 3. legnézettebb oldal
  • A magyar a 60. nyelv, amelyen elindult a Youtube



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

ADSL vagy mobilnet?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú Barczi Imrével, a Postr leendő termékmenedzserével

"Nem ismerem még ennyire a Postr-t, de nem hiszem, hogy mindenkinek bloggerré kellene válnia. Épp az a lényeg, hogy ezek az új újramegosztó szolgáltatások a bloggolásnál jóval kevesebb energiaráfordítást kívánnak a felhasználóktól, így többen tudnak bevonódni. Sokkal fontosabb a reagálás, mint az önálló tartalomelőállítás."

"Nem hiszem, hogy mindenkinek bloggerré kellene válnia" 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés