Csordogáló bevétel a hazai YouTube csatornákon

Szerző: Horváth B. Ádám Forrás: digibiz

Címkék: YouTube

2012.
05.03.
11:02

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

A piac megtisztulását, jobb minőséget és a bevételek növekedését várják a szereplők a Youtube magyar változatának elindulásával együtt megjelent partnerségi programtól. A többszereplős konstrukcióval a jogtulajdonosok is részesedhetnek a Google reklámpénzeiből. Hogy mennyit is kapnak, még nem tudni.

Az ArtisJus és a kiadók egyre inkább az online világra fókuszálnak, miután a CD-k és más fizikai hordózók forgalmazása 10 év alatt a felére csökkent, és nem úgy tűnik, hogy ez a trend megfordulna. Az online zeneboltok után kapóra jött a Youtube, ahol a Content ID a legnagyobb fegyver a jogtalanul feltöltött tartalmak szétválogatásához. 

Alig hét év telt el azóta, hogy a Google elindította videomegosztó oldalát, a Youtube-ot. A világ legnépszerűbb ilyen oldala március elején útjára bocsátotta a magyar változatot is, ezzel együtt pedig megállapodott a hazai szerzői jogok tulajdonosait képviselő ArtisJus-szal, valamint több kiadóval, és tévécsatornával a tartalmakról. Korábban gondot, pontosabban a jogtulajdonosoknak kárt, bevételkiesést okozhatott az, hogy ha tartalmaikat más valaki töltötte fel az internetre. Persze sokan a lehetőség ellenére sem tiltatták le az adott művet, amire többféle magyarázat lehetett. Mostantól viszont egy új lehetőséget kapnak, és választhatnak, hogy a letiltás helyett inkább részesedést kérnek a reklámbevételekből. Ennek mértéke legalább két tényezőtől függ. Egyrészt, hogy mekkora összegben kötött megállapodást a tartalomszolgáltató a reklámozóval, másrészt pedig megnézték-e az adott reklámot. Hogy pontosan mennyi bevételhez juthat a felvétel tulajdonosa, természetesen csak az utólagos elszámolások alapján derülhet ki. A részvevőket az úgynevezett Content ID nevű program segíti, amely segít megállapítani, hogy a videó vagy a hozzá tartozó zene, esetleg mindkettő valakinek a tulajdona - a tulajdonos azután értesítést kap, végül dönthet a nem általa feltöltött tartalom további sorsáról.

A különböző kiadók, tévék közvetlenül is feltölthetik tartalmaikat a youtube-ra, és így a lehető legjobb minőségben tudják szállítani a műsorszámot. Többen már éltek a lehetőséggel, és döntöttek arról, hogy megjelennek a világelső videómegosztón. A megállapodáshoz csatlakozók között ott van az MTVA, TV2, Sziget, Magyar Jégkorong Szövetség vagy a Tom-Tom Records és a CLS Music kiadók.

A csatornák indítása sokat hozhat a konyhára, ha nagy cégről van szó. A Disney és a Youtube tavaly novemberben jelentette be, hogy együttműködést írtak alá, amely szerint a Disney saját csatornát indít, és közvetlenül szállítja majd a tartalmakat. A Disney Interactive Group (DIG) amellett, hogy több száz millió dolláros veszteségéből faragna le, a disney.com látogatói számának, az utóbbi években látott drasztikus csökkenését ellensúlyozná ezzel. A DIG egyik vezetője a lépést azzal magyarázta, hogy oda mennek, ahol a nézők vannak.

A Disney a Youtube-on túl az ősszel megújuló saját internetes felületére is feltölti majd a tartalmakat, és így bőven hozhatja a sokmilliós nézőszámot. A Disney hivatalos youtube-os oldalán keresztül már több mint 110 millióan néztek meg valamit a mintegy 800 tartalma közül. Ez már valóban hozhat komoly bevételt, amelyért érdemes az mindinkább az internet felé kacsingató reklámozók után mennie. Nem véletlen, hogy a Disney mellett olyan világcégek indítottak már csatornákat, mint a CNN, NBC, Reuters, Turner, BBC, AP, Moto GP, Endemol és a National Geographic. Így tett az ITV is, ami a Britain's Got Talent című tehetségkutató fellépéseit tölti fel közvetlenül az internetre, ahogy most a TV2 a Megasztár produkcióit mutathatja be a Youtube-on. 

A hazai tartalmak tulajdonosai is kaphatnak már részesedést a reklámokból - noha a magyar youtube-os csatornák egyelőre nem számíthatnak jelentős bevételt genráló nézettségre. Az ArtisJus internetes tartalmakért felelős osztályvezetője, Kitzinger Dávid szerint viszont a lehetőséggel legalább pénzhez juthatnak a szerzők, a jővő pedig mindenképpen az online világ felé mutat, sőt számítása szerint nagyjából két év múlva az interneten keresztül érkező bevétel meghaladja majd a hagyományos hordozókból befolyó összegeket. Tíz év alatt a felére esett vissza az utóbbi forgalma, 2011-ben például már csak 1,9 millió darab CD és DVD fogyott Magyarországon. Az ArtisJus korábban megállapodott több zenebolttal (pl. iTunes, Hungaroton, dalok.hu, a tartalmakról, hozzájuk csatlakozott most a Youtube. "Ez egy nagy lépés. A szerzők már könnyebben le fogják vetetni az illegális tartalmakat, és csak azt hagyják meg, ahonnan bevételük származik" - mondta Kitzinger. Utoljára az Apple-höz tartozó iTunes magyarországi megjelenése volt ilyen jelentős, ami lehetővé tette, hogy a hazai netezők 15-20 millió dalt tölthessenek le legálisan. 

Míg a zeneboltokban a felhasználóknak kell a zeneszámokért fizetniük, és úgy jut el a készítőknek a nekik járó összeg, addig a Youtube esetében a reklámozó fizet. Ebben a modellben szintén három felé oszlik a reklámbevétel: a Youtube mellett ugyanúgy az Artisjus, és a kiadók részesedhetnek belőle. Bár a Youtube-on felbukkanó tartalmak köre jóval tágabb, (hiszen akár egy házivideó illegális aláfestő-zenéjét, vagy közbeékelt filmrészletét is levadássza a Content ID, akár pénzt hozva a művek készítőinek), korántsem biztos, hogy ez több bevételt is jelent majd.  

A konstrukció "gyenge pontja" ugyanis maga a néző, aki a különböző algoritmusok alapján megkapja a neki szóló reklámot. A kiszemelt videó indítása után előbb a hirdetés indul el, ezután a felhasználónak néhány másodperce van dönteni, hogy végignézi-e vagy sem. Ha nem, akkor ugrott az üzlet. Az első kockákat viszont mindenképpen kénytelen végignézni, és ez a reklámoktól idegenkedő fogyasztót nyilván idegesíteni fogja.  

A hazai Youtube csatornák bevételeiről nem tudtunk adatokat szerezni, tény azonban, hogy a Google hirdetési átkattintási árai (CPC) mintegy 12%-kal csökkentek egy év alatt, ennek megfelelően a tartalom tulajdonosok is egyre kevesebb bevételre számíthatnak kattintásonként, igaz, a növekvő forgalom kompenzálhatja a csökkenő árakat. 

A Youtube másképp is növeli a csatornák számát.  Bárki indíthat ilyet, aki felhasználói fiókkal rendelkezik, csakhogy a Google továbblépett, és tavaly csaknem száz, saját tematikus csatorna indítását jelentette be - ezek nagyjából fele már elindította a szolgáltatást, a többi várhatóan idén mutatkozik be. A Google mintegy 100 millió dollárt fektetett be a műsorok gyártásába, és sztárokkal szerződött le a minél nagyobb siker érdekében. Miután az online óriás tervei szerint az internet szerves része lesz a jövő tévékészülékeinek, és mert a Youtube videói már most elérhetőek néhány modell esetében, egyre nagyobb konkurenciát jelenthetnek majd a hagyományos tévécsatornáknak. Bár a Sony, a Logitech és az Intel együttműködésében bő másfél éve útjára indult Google TV egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a vállalat még nem tett le róla. Szeptemberben javíthatnak a gyér eladási adatokon, amikor is a tervek szerint Európába érkezik a platform.

A YouTube számokban:
  • Naponta 4 milliárd videóletöltés
  • Minden percben 60 óra videófeltöltés
  • 600 millió néző naponta mobil eszközökön
  • Magyarországon a 3. legnézettebb oldal
  • A magyar a 60. nyelv, amelyen elindult a Youtube



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iPhone vagy Blackberry?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés