Bajban a Sanoma Budapest?

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: Sanoma

2011.
02.09.
22:53

25 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az elmúlt két évben folyamatosan hagyják el, általában hasonló indokokkal a kulcsvezetők a Sanomát, legutóbb Kürti István kereskedelmi igazgató távozott. A kiadónak a magazin piacon csökkenő reklámköltésekkel, az interneten pedig zsugorodó látogatásszámmal kell szembenéznie. Kérdés, hogy a mára már megkopott online termékpaletta képes lesz-e pótolni a kieső bevételeket?

A finn SanomaWSOY médiaóriás 2001-ben lépett a magyar piacra, amikor felvásárolta a holland tulajdonosi hátterű VNU Budapest Lapkiadó Rt.-t. A Sanoma Budapest Lapkiadó Zrt. (Sanoma) hatalmas, mintegy 38 magazinból álló lapcsaládot alakított ki, folyamatosan bővülő online tartami kínálattal, amelynek az egyik legfontosabb eleme a Startlap.

A 2008-ban indult világgazdasági válság azonban éppen a nyomtatott sajtót, ezen belül is a kiadó alapüzletágát, a magazin szegmenst érintette a legérzékenyebben. A hirdetési bevételek drasztikusan csökkentek. A Sanoma hazai magazin piaci hirdetési részesedése 2009-ben még 24%-os volt, 2010 első öt hónapjára ez a szám 21%-ra csökkent. A mélyülő válságra adott legtöbb visszhangott kiváltott válasz a Figyelő című hetilap értékesítésének bejelentése volt 2010 októberében.

Pedig a Sanoma berkein belül már évek óta érződik, hogy a 2005-ben a kiadó vezérigazgatójává kinevezett, (korábban a Sanoma által felvásárolt VNU Rt.-t irányító) Szabó György és vezetőtársai között egyre nagyobb az egyet nem értés. A cégnél 2009 óta folyamatosan távoznak a jellemzően tíz éve a kiadónál és elődjeinél dolgozó szakemberek, általában arra hivatkozva, hogy nem értenek egyet bizonyos vezetői döntésekkel.


Távozó vezetők

2009 december 31-én kilenc év után távozott Palocsay Géza a Sanoma Budapest online hirdetési igazgatója. Ruszkai Nóra vezérigazgató helyettes tizenegy év után, 2010 májusában hagyta el a céget, akihez a magazindivízió mellett az üzletfejlesztés, a kereskedelmi igazgatóság, a központi marketingosztály, valamint a vállalat PR tevékenységének felügyelete tartozott.  Ruszkai távozásakor a Médiapiacnak úgy nyilatkozott, hogy homlokegyenest másképp ítélt meg helyzeteket, mint Szabó György vezérigazgató, cégvezetési és üzletfejlesztési kérdésekben.

A kiadó 2010 októberben jelentette be, hogy értékesíti a Figyelő hetilap, az Üzlet és Siker, a TOP 200, a Figyelő Trend sorozat, valamint a Figyelő Konferenciák jogait, míg az fn.hu marad a kiadónál. - állt a Sanoma közleményében. Az értékesítést eredetileg Bálint Viktor vezényelte volna, ám nem értett egyet a lapok értékesítésének módszerével, a pletykák szerint a Figyelő és online változatának elválasztásával, ezért mennie kellett, 2010 novemberében, tizenkét év után távozott a cégtől.

Az idei év eleje újabb távozási hullámmal kezdődött, miközben éppen folyik a 2010 december 31-én lezárult Figyelő tenderre beérkezett előzetes ajánlatok értékelése. Tíz év után január végén elhagyta a céget Kürti István kereskedelmi igazgató. Távozásának hivatalos oka, hogy elképzelési a hirdetés-értékesítési szervezet jövőjével és fejlesztésének stratégiai irányaival kapcsolatban eltértek a nemzetközi médiavállalat vezetésének elképzeléseitől.

A kiadótól ugyancsak januárban jött el az Újmédia-divízióból Szávuly Krisztián lapigazgató. A divízió sorsa egyelőre kérdéses, miután a kiadó bejelentette, hogy nem neveznek ki új vezetőt, feladatait szétosztják a lapigazgatók között. Ez azért is izgalmas, mert a tavaly bejelentett átszervezés éppen ezt a divíziót erősítette volna.

Szabó György vezérigazgató tavaly ősszel több nyilatkozatban is elmondta, hogy átszervezés alatt áll a kiadó, amely a nyomtatott és webes lapokat elkezdte közös vezetés alá szervezni, bár a Magazin és az Újmédia-divíziót még nem olvasztották egybe, de például ez utóbbi felügyelete alá kerültek az autós és egészséglapok.

A magyar kísérlet látszólag nem nagy ügy, hiszen a nyomtatott és online szerkesztőségek különállásának leküzdése minden kiadó életében kellemetlen, de elkerülhetetlen pillanat, már amennyiben biztosítani szeretné a működését. Ám a Sanoma csak nemrég jutott el egyáltalán oda, hogy amszterdami központtal létrehozza a Sanoma Digital Media egységet a vállalat magazindivíziójának központján belül. Az bizonyos, hogy a finnek nem siették el a döntést.


Zsugorodó magazinpiac

Hogy esetleg éppen az átszervezések keltették a belső feszültségeket, az nem egyértelmű, mindenesetre tény, hogy Szabó Györgynek egy megfogyatkozott, folyamatosan cserélődő vezetőgárdával kell nekivágnia az egyébként meglehetősen nehéznek ígérkező 2011-es évnek.

A kiadó klasszikus print üzletágának a Figyelő értékesítése mellett a legnagyobb gondot ugyanis az jelentheti, hogy a válság hatására egyre gyorsuló ütemben esnek a nyomtatott sajtóban költött hirdetési összegek. Különösen a magazinok esetében volt jelentős visszaesés és ez a szegmens még tavaly is zsugorodott 1,8%-ot, a becslések (ZenithOptimedia) szerint a csökkenés idén sem áll meg és eléri az 1,4%-ot.

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai szerint folyamatosan csökken a szervezet által auditált kiadványok kumulált példányszáma. A felső sáv az ingyenes értékesítések számát (ezer darab) mutatja:

Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség


A Magyar Reklámszövetség tavaly áprilisban nyilvánosságra hozott adatai alapján 2009-ben a print szenvedte el az egyik legnagyobb veszteséget, a reklámköltések 2008-hoz képest 27,8%-kal csökkentek, és ahogy már jeleztük, a tavalyi évben a kiadó magazin hirdetési  részesedése is csökkent 2009-hez képest.   Mindezt fokozza, hogy egyes szakértői becslések szerint az online reklámköltések jövőre már itthon is megelőzhetik a printet. A heti megjelenésű magazinokból kétheti, majd havi lapok lettek, vagy megszűntek.A Sanoma számára egyedül az online jelentheti a kitörési lehetőséget.


Kiszolgált online portfólió

A kiadó utoljára 2006-ban jelentkezett komolyabb új szolgáltatásokkal, mint a tango.hu kereső, a térkép24, vagy a videoplayer.hu videómegosztó oldal. Ezt követően minden évben jelentkezett ugyan újabb termékekkel (pl. cosmopolitan.hu, a tv24.hu, technet.hu, hir24.hu), de a portfólió gerince lényegében ugyanaz maradt.

A Startlap, vagy ahogy a kiadó emlegeti a "lap.hu"némi ráncfelvarrástól eltekintve az elmúlt tíz évben változatlan termék. A szolgáltatás korszerűségét jól jellemzi az egyik legújabb fejlesztés. Erről a 2007-ben indított céges blog idén február 9-i bejegyzésében számolnak be: a Lap.hu oldalakon is megjelent a beágyazott Google térkép, így a márkázott (hirdetők által üzemeltetett) oldalakon már korábban is működő funkció, ezentúl teljes körben elérhető lesz. A hír örömteli, mégis, mintha egy három-négy évvel ezelőtti bejelentés keveredett volna elő, mert a keresőóriás a beillesztés lehetőségét 2007-ben teremtette meg.

Miközben megjelentek a közösségi portálok, a blogok, az online helymeghatározó szolgáltatások, a tranzakciós megoldások széles köre, a Sanoma ezekre láthatóan nem, vagy csak alig reagált. Kétségtelen ugyanakkor, hogy öt éve szinte változatlan portfóliója a harmadik leglátogatottabb Magyarországon, vagyis a vélhetően a piac legjobb beruházásait hajtotta végre.

Szabó György 2000-ben a VNU vezérigazgatójaként irányította Startlap felvásárlását. Bár a portál ára nem szivárgott ki, miután az elmúlt tíz évben komolyabb további befektetés nélkül működött, beruházói oldalról vélhetően jobbak a megtérülési mutatói, mint például az iwiw.hu közösségi oldalnak.

És talán éppen ez okozza a Startlap változatlanságát is, hiszen egy kiváló, szinte magától működő, stabil bevételeket generáló modellről van szó, amelyet továbbra is körbeleng valamiféle pozitív, közösségi szellem, ami érthető, mert a portál 1999-es indulásakor éppen azért jött létre, hogy a weben böngészők segítsék egymást.  És talán épp ez utóbbi tartja életben, hiszen hasonló szolgáltatások már alig akadnak, a Google szabad szavas keresési algoritmusainak pontosságával már szinte lehetetlen versenyre kelni.


Csökkenő látogatottság

A bevételek mellett a másik kulcskérdés a látogatottság. Nyilvánvaló, hogy ha a szolgáltatás népszerű, akkor rövidtávon mindegy, mit mutatnak a nemzetközi trendek. A kiadó, blogjának már idézett bejegyzésében azt írja, hogy "A Lap.hu oldalak a 2010-es évben 116 millió látogatást eredményeztek - ez a szám is mutatja, hogy a felhasználóink szeretik, és szívesen használják a tematikus oldalakat."  Kétségtelenül szép nagy szám, nem véletlenül a Sanoma a harmadik helyezett.

Azonban ha elmerülünk a Medián Webaudit adatainak böngészésében, akkor - a hazai trendeknek megfelelően - csökkenő látogatottság látszik. A látogatási csúcsokat nézve a Startlap csoport idén gyengébb januárt produkált, mint tavaly. Akkor a látogatásszám egyes napokon meghaladta a 2,9 milliót. Idén januárban a 2,8 milliót sem sikerült elérni. A fiataloknak szánt hotdog.hu tavaly januárban a 290 ezer látogatást ostromolta, idén az első hónapban egyszer tudta meghaladni a 250 ezret. A Storyonline tavaly elérte a 376 ezres csúcsot, idén csak 364 ezerig jutott.

A CitroMail nevű ingyenes levelezőrendszer sem szerepel jól. A már többször idézett blog szerint 2009 februárjában átlépték a napi 400 ezres látogatószámot, tavaly februárban pedig a 449 ezret, de az idén januárban közölt adatok alapján visszaestek átlag havi 410 ezerre. Ez egyébként megegyezik a nemzetközi trendekkel, amelyek azt mutatják, hogy a webes levélszolgáltatóknak is egyre rosszabbul megy. A comScore egyik legfrissebb kutatása szerint főleg a fiatalabb korosztályok körében jelentősen, akár 16%-kal visszaesett az email használat, hiszen az elmúlt években új kommunikációs csatornák nyíltak, és a Facebook is mindent megtett, hogy a felhasználók levelezőrendszerként is a közösségi oldalt használják.

A Sanoma portfólióra tehát ráfér a megújulás, az online piaci lehetőségek és igények is elszaladtak mellette, miközben a tovább csökkenő nyomtatott magazinpiacon az internet lehet a kiadó egyetlen komolyabb előremenekülési iránya.
 
A Sanoma Budapest anyavállalata ahhoz képest, hogy a válság által a legjobban sújtott print szegmensben tevékenykedik a 2010-es év első kilenc hónapjában hozta az előző évi teljesítményét, némileg javítva a jövedelmezőségén. A SanomaWSOY 2010 harmadik negyedévéről kiadott gyorsjelentése szerint még valamivel növelte is a nettó értékesítési számait (igaz épp a harmadik negyedév csökkenést mutatott 2009-hez képest), és a helsinki tőzsdén a tavalyi év nyarán elért mélypont után folyamatosan növekszik a lapkiadó részvényeinek árfolyama.


Sanoma táblagépre és okostelefonra?

A Sanoma Budapest az elmúlt két évben tehát megvált a régi vezetők egy részétől, ami akár növelheti is a 2005-ben kinevezett Szabó György vezérigazgató mozgásterét. A távozó Kürti István helyére Steff József jött haza a cseh Sanoma éléről, a prágai céget egyébként 2007-ben a Sanoma Budapest mellett Szabó irányította.

Kérdés, hogy az elindított átszervezés milyen eredményeket hoz, sikerül-e végül meglépni a nyomtatott és webes tartalmak kezelésének egyesítését. Az ötszáz fős cégnél 160-an dolgoznak az Újmédia-divízióban. Ugyanakkor változtatni kell a kiadó köztudottan konzervatív piaci politikáján, mert a kétezres évek elején még piacképes és folyamatosan bővülő internetes portfólióval rendelkező Sanoma itthon egyértelműen lemaradt az utóbbi öt évben robbanásszerűen fejlődő online médiapiaci eseményekről, és az ütem csak gyorsulni fog.


A Google térképek beillesztése biztosan nem lesz nem lesz elég, a szerkesztőségek összevonására, a meglévő online termékek szigorú rostálására, átalakítására, további új termékekre lesz szükség ahhoz, hogy a kiadó megőrizhesse hazai online pozícióit és teljesíthesse a Sanoma gyenge tavalyi évét követően nyilvánvalóan fokozódó bevételi elvárásokat.

A kitörés egyik iránya a fizetős online magazintartalom fokozatos bevezetése lehet. Talán éppen ez irányban tett első lépés - ahogy arról a digibiz.hu is beszámolt -, hogy a Sanoma Budapestre költöztette az okostelefon alkalmazásokat gyártó fejlesztőközpontját, és egyes fejlesztéseikkel már nemzetközi elismeréseket is szereztek.

    
25 hozzászólás 

2012.
05.03.
23:24

bdfbd
bdbdfbbfdddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd

25

2011.
02.16.
10:00

Zoltan
A SANOMA felduzzasztott fizetési rendszerében az állítólagos szakember gárdájával dől be és ez predesztinálható volt előre!

Az ember akkor értékes ha termel:Eddig sokan oda jártak a Sanomába tököt vakarni havi 2 milláért! Az online szakértő gárdájuk, a hátukon lettek "SZAK?emberek" viszont a bevétel termelési értékük, nem a költségek fölötti, ezért hát ahogyan kiderül az alkalmatlanságuk, onnan is kirepentik őket. Most konferenciákat szervez mindegyik seo-speckósuk, na mégis miért? Érzik, a véget a fiúk, nem eszik már a blablájukat, bevétel meg hát annyi nincsen. Vagy ők állnak fel mert a megszokott zsuga kevés lesz, vagy kivágják őket és báj-báj-szása...

Ezek az un. kilépett/kirúgott és kilépés előtt álló embercsorda ideológiáját tekintve a feltétel kell a munkához szöveggel nyilazza a Sanomát, érdemtelenül! A Sanomában van munka lehetőség, csak termelni kell Urak!

A Sanoma mostanra azonban nem engedheti meg azt, hogy aki dolgozik ne termeljen csak IDOL legyen a cégnél. A Sanoma egy üzlet: Ideje megérteni, aki nem termel, ki lesz baszkurálva, előbb Sanomából, aztán máshonnan is!

Itt volt az ideje, hogy felébredjenek a Sanomában is! Gratulálok nekik hozzá és jó egészséget kívánok, a mielőbbi eredményes megtisztuláshoz!

24

2011.
02.13.
18:09

Laza srác
így lehet valóban...

remélem komment számra kapják a fizetést, az olyanok akiknek a nevét sem lehet leírni

23

2011.
02.13.
13:33

ismerős
vihar, bili. ismerős?

22

2011.
02.13.
09:52

Dr.agobert
Laza srác: Rémes érzésem van: fogalmad sincs, mit jelent az, hogy innováció.
Attól pedig mert 2x leírod egy mondatban az adott szót, még nem lesz értelme. (lsd bérkomment)
Jól hangzik, de értelmetlen.

21

2011.
02.12.
21:53

Laza srác
dr.agobert

a bérkomment az bérkomment, attól hogy ciki még az.

elolvastam a c pontot, ha nincs pénz egy piacon, akkor meg kell szüntetni az innovativitást és csodálkozni kell rajta, hogy a Facebookot használja?

Mi lett volna, ha az autós szektor is így reagált volna a válságra?

20

2011.
02.12.
21:18

szkeptikus
Robbanásszerűen fejlődő online médiapiaci események Magyarországon???
Ja, már eszembe jutott: Mark Zuckerberg és Steve Jobs feladja globális terveit és meghódítja a magyar médiapiacot. Ügyes húzás:-)

19

2011.
02.12.
20:51

dr.agobert
Laza srác: Van ahol háziszabály, hogy nem írunk valótlanságokat még a konkurenciától sem. A "cikkben" leírtak jelentős része erős csúsztatás. Ezért mertem fröcsögésnek nevezni.
C, pontot meg újra, szép lassan olvasd el. Nem az a lényeg hogy ki nem innovatív, hanem hogy miért. Nincs pénz a piacon. (A magyar piacon.)

Bérkomment duma ciki. Ne erőltessétek.

18

2011.
02.12.
20:43

objektív
A cikk tipikus példája a manipulatív média működésének. Kiemel néhány részigazságot, majd abból "csodálatos" következtetést von le: "Bajban a Sanoma Budapest...". Nézzünk már körül a kis országunk médiapiacán egy kicsit és rakjuk szépen egymás mellé az összes mo-i médiacég objektívt paramétereit:
- EBIT (2010)
- diverzifikáció
- innovativitás
- cégen belüli demokrácia
- dolgozói juttatások
- munkahelyi légkör.
- stb

Kedves "szerző": csak a Sanoma Budapestnél van baj...?

17

2011.
02.12.
14:20

a szőke barátja
Milyen rövid út vezet a Sanomától az Mcorpig:-)

A Sanomás bér kommentelőkről sokat elmond, hogyan írnak emberekről, nem értem miért nem törli a kommenteket a "ványadt ronda", lehet ő értelmeseb, mint Te...

16

2011.
02.12.
13:23

t
Lol - képes az mcorp magát futtatni ilyen szar cikkel?
Miközben ezt a nyomorék oldalt 1 azaz EGY darab ványadt ronda csaj szerkeszti akinek se az ITről se az üzletről nincs semmi tudása, beszéd és íráskészsége NULLA, a Borsa mögött van egy szerencsétlen szőke meg egy másik hájas.. ja meg a Kiss Tamás..

15

2011.
02.12.
08:14

Laza srác
Mégis van a Sanomának PR osztálya, ügyes kommentek...

dr.agobert szerint média termékről másik média termék nem írhat, ez biztos Sanomás háziszabály!

Az hogy a versenytársak nem innovatívak, egyetlen egy piaci szereplőt sem ment fel!

14

2011.
02.11.
16:35

IlMoth
Kedves Blapátfalvi és Viktor!
Csak óvatosan az ottani dolgozók alázásával! (Biztosan ismerik azt a mondást, hogy mindenki magából indul ki...)
A Sanoma CSAPATÁNAK további munkájához sok sikert és kitartást kívánok!
TISZTELETEM

13

2011.
02.11.
15:26

dr.agobert
Pár dolgot illene az olvasóknak is meglátni.

a, Mcorpmedia oldalán járunk. Föröcsgés a konkurenciáról: nem menő.
b, A magyar piacon ki hasít? MCorp a Borsával? Ne már.
c, Index, Origo, General Media holt tart? Ki a giga innovatív a piacon? Senki, hisz nincs pénz a piacon.
d, Olvasni is tudni kell a sorok között: nem mindenki "elmegy" egy cégtől, van akit küldenek, csak szebben hangzik.
e, Ezt a cikket a d, pontban leírt volt Sanomas írta esetleg, aki vérig van sértve?

12

2011.
02.11.
12:27

egyszer volt
Jó volt a Montevideo utcában dolgozni és azt is büszkén lehetett hangoztatni, hogy a Sanománál dolgozom! Ha nem alakult volna ki az az óriási szakadék a vezetőség és a "munkásnép" között, ha lett volna összetartás és őszinteség, akkor ez mind a mai napig egy működőképes, piacvezető vállalat lenne. Kár érte...

11

2011.
02.11.
10:34

Vince
A sanoma egyrészt a meg nem értett zsenik (pl. GI), másrészt lusta, alkalmatlan, képzetlen, link alakok gyülekezete.
Ami ment azt eladták, ami nem ment abba további súlyos milliókat öltek. Ennyi.

Akinek köze volt hozzájuk, vagy figyelte az eseményeket, annak ez nem meglepetés.

10

2011.
02.11.
10:24

Enis
LV-426 a Figyelo heti lap, tehat nincs januari szam :) Amugy meg nem adtak el, de folyamatban van. A Sanoma vezetosege valoban nagy bajban lehet, ha mindenki otthagyja, mert nem ert egyet a vezetovel. Nem lehet, hogy a vezetovel van baj?

9

2011.
02.11.
09:29

SPeter
Az azért nem teljesen igaz, hogy folyamatosan csak avul az online portfolió. Mi van például a Profession, Olcsóbbat és Házipatika akvizíciókkal? Lehet, hogy nem hasít a szekér, de igazságtalanok se legyünk!

8

2011.
02.11.
07:58

Blapátfalvi
A Sanoma minden idiótát felvesz és évekig reménykedik benne, hogy majd beválik. Látható, hogy a idióták pedig további idiótákat alkalmaznak. Ennyi.

7

2011.
02.10.
21:40

Webdesign
Jó ez a sanoma.com oldal, fényévekre van a magyartól...

6

2011.
02.10.
21:31

Nézzünk adatokat is
A címbeli kérdésre a válasz: nincs bajban.
Egy részvényre jutó eredmény 1,85 euró volt (2009: 0,66 euró). http://www.sanoma.com/Content.aspx?f=2472

5

2011.
02.10.
19:33

LV-426
A 2011 januári figyelő utolsó lapján még mindig a Sanoma van feltüntetve.

4

2011.
02.10.
18:18

Valaki
Az online fellendülés addig nem fog megtörténni, míg a legfőbb akadály nem távozik, Gerentsér Imre.

3

2011.
02.10.
17:02

Printer
Amikor meg kissrac voltam meg nem tudtam mit jelent a Sanoma szo. Ma mar par evvel kesobb tudom. Sanoma bitch.

2

2011.
02.10.
10:30

Mailer
Hasonló utat jár be az index és az origo is, csak ők hamarabb kezdték:-)

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Biciklivel vagy autóval?

További villámkérdések  Szavazás állása

Mi értelme van az MTI-nek?

Rendhagyó dologra vállalkoztunk. Arra tettünk kísérletet, hogy megvizsgáljuk, milyen arányban hasznosulnak a Magyar Távirati Iroda által készített anyagok fontos hazai hírfelhasználó portálokon. Ami egyben természetesen a saját tartalom nagyságrendjére is utal.

Mi értelme van az MTI-nek? Mi értelme van az MTI-nek?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés