Életre kelt brand - mennyit érnek az online reklámok fiktív szereplői?

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: online marketing | reklámkampány | látogatottság-növekedés | iWiW

2010.
03.29.
11:12

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Lelkes Emese, Vatera Vera és a Feledékeny Ingatlanos olyan figurák, amelyek a köréjük épülő sztorikkal mérhető látogatottság-növekedést generáltak kampányaik alatt. Kérdés, hogy a párhetes online felhajtás behozza-e árát, és ha nem, mi az interaktív reklámok közvetlen és közvetett haszna.

A reklámok leghatékonyabb eszközei a fiktív figurák és a köréjük épülő történetek, nem véletlen, hogy Emese, Vera és a Feledékeny Ingatlanos valósághoz közeli karakterek, akiknek, mint a legtöbb embernek, van iWiW és a Facebook profiljuk. “A ilyen jellegű figurák interaktívak, nem közölnek, nem kijelentenek, hanem kétirányú a kommunikációjuk, próbálják bevonni az embereket a történetbe"-mondja Horváth Lajos, a Cluso alapítója, majd hozzáteszi, hogy az ilyen jellegű kampányok költségvetése a látszat ellenére eltörpül a többi mellett, össze sem lehet hasonlítani például egy komplett banki kommunikációval - az ismertséget esetükben inkább az segíti, hogy az online reklámok az interneten elterjedtek, önálló életet kezdtek élni, foglalkoztak velük az emberek.

Elszabadult számok

A médiavásárlással együtt alaphangon legkevesebb 50 millióba kerülő kampányok hatását mi sem mutatja jobban, mint hogy a Vatera kampánya alatt az újonnan regisztrált felhasználók száma 67 százalékkal nőtt, a szájt regisztráltjainak száma pedig elérte az 1 milliót. Ez a szám kommunikációs szempontból bűvösnek tűnik, az Ingatlan.com is a kampány alatt lépte át a napi 1 milliós oldalletöltési határt. A látogatószám és az oldalletöltések alakulása mindenhol beszédes: a Vateránál a kampányt megelőzően napi 4-6 millió oldalletöltés és 120-180 ezer látogató volt, de októberre már 7-8 millióra nőtt az oldalletöltések és 180-210 ezerre a látogatók száma. Novemberre az oldalletöltések száma tovább növekedett, elérte a napi 9-10 milliós, míg a látogatók száma 200-230 ezer körül alakult, és tartotta magát decemberben is (a kampány október 12. és november 15 között futott).




A havi mutatókat nézve is azt látjuk, hogy a Vatera havi látogatószáma a kampány óta beállt 1,4 millióra, míg a havi oldalletöltések száma 300 milliónál állapodott meg. Ugyanezek a számok a kampányt megelőzően 1,3 millió és 210 millió körül alakultak, tehát a kampánynak nem annyira a látogatószámra, mint inkább az oldalletöltésekre volt hatása. Hasonló jelenség figyelhető meg az Ingatlan.com esetében is: náluk a 350-400 ezer körüli havi látogatószám és a 16-18 millió közötti oldalletöltés februárra 500 ezerre és 25 millióra nőtt. A változás a napi statisztikákon is látszik: a 700-800 ezres napi oldalletöltés és a 40-60 ezres látogatószám emelkedett, az oldalletöltés február közepén átlépte az 1 milliós küszöböt, majd március 8-ig, a kampány végeztéig afölött is maradt, és azt követően is csak 800-900 ezerre csökkent vissza (a kampány február 15. és március 7. között futott).

Online&Offline

Az interaktív kampányok érdekessége, hogy alkalmazóik erős online brandek, amelyek piacvezetői pozícióban kezdtek nyomulni, online és offline egyaránt. "Az, hogy ezek a cégek offline is hirdetnek, arra vezethető vissza, hogy az online piacon jól ismert szereplők, az offline közösségeknél viszont nem feltétlenül. Ezért használtak televíziót a kampányaikhoz, és törekedtek arra, hogy olyan felhasználó is kipróbálja az oldalukat, aki egyébként nem vásárol a neten, nem használ ingatlankereső oldalakat" magyarázza Horváth Lajos. Mindez fordítva is működik, amit jól mutat az, hogy a Budapest Bank Lelkes Emese kampánya online is erős volt, a figura a televíziós reklámok és a plakátok mellett az interneten is föltűnt - a kampánynak körülbelül 10 százaléka fókuszált az online jelenlétre.




A karakter weboldalát a kampány első két hetében több mint 50 ezren keresték fel, a kampány alatt pedig közel 100 ezren látogattak el a szájtra - történt ez annak ellenére, hogy egy bank az online aukciós és ingatlanos portálokkal ellentétben közvetlenül nem húz hasznot a látogatottságból. A fiktív figurának tucatnyi profilja is megjelent a közösségi portálokon, esetenként több száz ismerőssel - a reklám minden várakozást felülmúlt, az online rész hozadékaként pedig interneten fórumok, blogok foglalkoztak a témával. Hasonló jellegű, de jóval nagyobb felbolydulást okozott az online portálokon Vatera Vera feltűnése: a Facebook-on és az iWiW-en közel 5-5 ezren jelölték ismerősnek a karaktert, Twitteren pedig több mint ezren követték nyomon a történéseket. A Feledékeny Ingatlanos ennél szerényebben teljesített, a figura 200 körüli Facebook-os és közel 300 iWiW-es ismerősre tett szert.

Örök élet záloga

A karakterek a kampányok lezártával sem kerülnek a süllyesztőbe, ha máshol nem, a felhasználók, ügyfelek emlékezetében még hosszú ideig élnek. Stefanek László, az OMD online médiatervezője ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozza, hogy a figurákat érdemes hosszabb távon életben tartani, és nem célszerű pusztán egy vagy két kampány erejéig futtatni őket. A hirdetők által életre keltett karakterek a márka képviselőivé válnak és a felhasználók a későbbiekben is úgy tekintenek a figurára, mintha az egy létező személy lenne. Akár önálló Facebook és iWiW profilokat is létre lehet hozni, de nem elég, ha a karakter csak az éppen aktuális kampány szlogenjét mondja el, virtuális életet is kell élnie, el kell mondania, mi történik vele, hogyan éli a mindennapjait, és ebben milyen szerepe van az adott cégnek.

Fekete Márton, az eMission ügyfélkapcsolati igazgatója szerint szintén szerencsésebb, ha egy szereplő nem csak egy adott kampányban szerepel, hanem kölcsönösen hosszabb távú az elkötelezettség. Másképp látja a helyzetet Horváth Lajos, szerinte a figurák további élete csak döntés kérdése: van, aki tovább szeretné használni őket, van, aki nem. Ha pedig történetnek vége, nincs miért éljenek a karakterek.
    
1 hozzászólás 

2010.
04.08.
17:22

stefano
Istvan Kovacs kimaradt - http://www.facebook.com/istvan.kovacs.berlin

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Interjú a Jujj.hu eladásáról

A hazai online videózásnak és a netes közösségeknek bőven van hová fejlődnie. Az ezekben rejlő lehetőségekről, a nagy bevásárlásokról és portfólióbővítésről beszélgettünk Holman Endrével, a juj.hu-t és Cotcot.hu-t nemrég megvásárló Generál Média ügyvezetőjével. Olvassa el a teljes cikket!

Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról Új alapokra kerül az online videózás - interjú a juj.hu eladásáról

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés