Leselkedő webáruházak

Szerző: Vida Sándor Forrás: digibiz.hu

Címkék: e-kereskedelem

2011.
01.03.
07:34

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az internetes kereskedelem 15%-kal növekedett az elmúlt év végén az Egyesült Államokban, minden rekord megdőlni látszik. Ennek egyik alapvető oka az, hogy az online áruházak egyre fejlettebb eszközöket vetnek be a fogyasztók viselkedésének megismerése érdekében. Az amerikai sikerekhez már hazai fejlesztők is hozzájárulnak.

A GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft több mint 2700 legális, regisztrált webshopot tart nyilván Magyarországon. Ezek együttes forgalma 2009-ben már 99 milliárd forint volt, és 2010-ben már 130-135 milliárdos összforgalomról szól az előzetes szakértői becslés. Ám az összes bevétel 93 százalékát 2009-ben mindössze nyolcvan (!) e-kereskedő tartotta a kezében. A magyarok többsége még csupán információszerzésre (áru-összehasonlításra, a legolcsóbb bolt megtalálására és hasonlókra) használja a netet, és inkább a valódi üzletekbe mennek vásárolni, ahol a terméket is a kezükbe vehetik. (A Nielsen kutatása szerint Magyarországon a megkérdezettek kiemelkedően magas aránya, 39 százaléka támaszkodik a gyártó vagy szolgáltató cégek honlapjain elérhető információkra. Az európai átlag mindössze 22 százalék.)


Már régóta nyilvánvalóvá vált, hogy a külső megjelenés önmagában kevés a sikerhez egy honlap, különösen pedig egy online áruház esetében. A jó dizájn önmagában nem (vagy alig) csábít vásárlásra, nem buzdítja a felhasználókat újabb és újabb hasznos, vagy akár fölösleges kiegészítő, vagy egyéb színes kacat megrendelésére. Erre jött rá az 1995 júliusában indult Amazon.com alapítója, Jeff Bezos. A kereskedői magyarázat szerint: a cél a vásárlók minél jobb kiszolgálása. A kritikusok szerint pedig inkább a vásárlók figyelmének a felhívása, újabb és újabb termékek megvásárlására való buzdítással. Az igazság persze valahol félúton van.


Egy egyszerű példa: "nézd megjelent egy újabb gyűjtői kiadás a Gyűrűk ura trilógiából". A látogatói viselkedést elemző szoftver így folytatja: "Látom, hogy egy régebbi Gyűrűk ura könyvet már vettél tőlem pár hónapja, de ez, amit most ajánlok, ez keménykötésű, ebben több a kép, sőt nem csak díszdoboz, de extra DVD is jár hozzá. Mindemellett most ingyen házhoz is szállítjuk…" Ki az a Tolkien rajongó, aki ennek nem csábulna el.

 

Segít a virtuális eladó


Az az egyszerű, kezdetben az Amazon által alkalmazott rendszer, amely "akik, ezt a terméket megvásárolták, megvették még ezeket is" mára elavult, régi trükknek számít. E mellett inkább a fentihez hasonló ingerekkel szembesülhetnek azon felhasználók, akik a mai mesterséges intelligenciával és a gépi tanulni tudás képességével felvértezett áruházi honlapokat látogatják meg.


A profibb oldalak ugyanis már nem bízzák a véletlenre a vásárlók választását, egy virtuális "bolti eladó" segíti az oldalra látogatók döntését. A kattintásokból kiindulva számos hasonló terméket ajánl a felhasználók számára. Az intelligens ajánlórendszerek etalonját persze eredetileg is az Amazon dolgozta ki, s fejlesztette azóta tökélyre. Rendszerük célja, hogy semmilyen számunkra (és persze számunkra is) ideális megoldást ne mulasszunk el. Számos információt gyűjt a rendszer egy-egy felhasználóról, melyeket négy nagyobb csoportba sorolhatunk.

 

1. Keresések, vásárlások, válaszok

Az általunk önként adott legfontosabb információk közé tartoznak az Amazon.com és a partnerei oldalán végzett kereséseink eredményei, a vásárlásaink, a különböző termékekre leadott aukciós licitünk, a postjaink, a kérdőívekre adott válaszaink, valamint az ügyfélszolgálattal való interakciónk alapján kapott adatok.

 

2. Listák, rangsorok, emlékeztetők és a "tetszik" gomb

Készíthetünk kívánság-, vagy egyéb ajándékozási listákat, osztályozhatjuk 1-5ig a termékeket, kommenteket mellékelhetünk melléjük, lájkolhatunk, speciális alkalmakra emlékeztetőket generálhatunk. Ezeket szintén tárolja a rendszer, és öntanuló módon statisztikákat készít.

 

3. Ki, honnan jött, mikor és mit vett?

Az automatikus információk közé tartozik az IP és az e-mail cím, jelszó, a böngésző és s az operációs rendszer típusa, az időzóna beállítások, a vásárlási előzmények. Utóbbi alapján készítenek egy toplistát a legnépszerűbb termékekből, azokat különböző kategóriákra bontva (Játékok, elektronikus eszközök, és hasonlók). Figyelik továbbá az egyes oldalakon eltöltött időt, hogy mely lapokat látogattunk meg és hova kattintottunk ezek után.

 

4. Automatikus segédletek

A szoftverek más forrásokból származó információkat is gyűjt. Ezek között szerepel a partnerektől és a szállítóktól kapott adatok (cím, kiszállítási idő). Ennek a segítségével jobb opciókat ajánl a rendszer a következő alkalommal, például másik futárszolgálatot, olcsóbb kiszállítási lehetőséggel. Mindemellett az "egy kattintás" rendelési opcióval az első megrendelésünk után a rendszerben rögzített szállítási címet és bankkártya számot sem kell újra begépelnünk. Automatikusan levonásra kerül a termék összege és a szállítás is kezdetét veszi.

 

Magyar megoldások


Intelligens termékajánló rendszerek ismertebb szállítói Magyarországon a Scarab Research Kft. és a Gravity R&D Kft. Az előbbinél kétféle módon vehető igénybe a vásárlást ösztönző szoftverrendszer. A havi 2 milliónál többször látogatott oldalak számára a Scarab Enterprise nyújt ideális megoldást. Ennél a rendszernél a megrendelő gépeire, szervereire telepítik, és egyedileg konfigurálják a rendszert. Ez a termékajánló szolgáltatás sokkal testre szabhatóbb, mint a szoftverszolgáltatás (SAAS, software as a service) megoldásra épülő, a kis- és közepes webshopok számára kínált Scarab Cloud. Ez a különleges igények kielégítésére, és további fejlesztésekre sem alkalmas, ám már 1900 forintos havi díjért hozzáférhető, minden egyéb beruházás nélkül.


A nagyvállalatok számára ajánlott Scarab Enterprise rendszert vezette be nemrég egy ismert New York-i online élelmiszerkereskedő, a FreshDirect LLC. Nálunk a Bookline vezeti a Scarab referencialistáját. A kkv-k számára kínált Scarab Cloud-ot alkalmazza az Extreme Digital Zrt., a Jateknet.hu és az Anima könyvesboltot üzemeltető Pult Könyvterjesztő Kft is. Andróczky Gábriel, a Scarab Research Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója a Digibiz.hu-nak elárulta: a cég termékei végső soron nagyon hasonlóak az Amazonéhoz. Csakhogy a magyar cég megoldásai bárki számára elérhetőek, míg az amerikai vállalat csak saját maga - és persze együttműködő partnerei - számára teszi hozzáférhetővé a termékajánló szolgáltatást.


A Scarab Research által támogatott honlapokra látogatók egy ideigelenes cookie-t kapnak, mely alapján a rendszer rögzíti a felhasználó kereséseit, a site-on bejárt útvonalát, a kattintásait, az adott oldalon töltött időt, amely alapján különböző ajánlásokat generál. Mindegyik adatnak más-más súlya van, azonban nagyobb tömegekre kivetítve pontos adatokat képes a rendszer kínálni. Nem úgy, mint a jóval kevésbé megbízható, sokkal pontatlanabb "csillagozások és lájkolások". Ezek csak akkor szolgálnak valamiféle kiinduló alapként, ha semmilyen más adat nem áll a rendelkezésre, hiszen ezt minden oldalon általában csak egy maroknyi, nagyon lelkes vásárló használja.


A Gravity ajánlórendszerével már 2009-ben második lett a legnagyobb amerikai online és offline dvd kölcsönző, a Netflix által kiírt versenyen, és ugyanebben az évben bekerült a Európa 25 legjobb innovációs startup-ja közé, és 110 millió forintnyi tőkebefektetéshez jutott. Egyik legnagyobb külföldi ügyfelük a Vodafone Italia, itthon a T-csoport beszállítói, a hazai webáruházak közül többek között a GRoby, a Libri, vagy vatera.hu aukciós portál tűnik fel a partnerek között. A cég a webáruházakon kívül a digitális média szolgáltatók számára ígéri, hogy a felhasználóikat a lehető legrelevánsabb tartalomhoz juttatja. 

 

Mire jó a termékajánló?


Minden területen más-más célból alkalmazzák a termékajánló szolgáltatást. Egy könyvkereskedésnél például nem azokat ajánlja a rendszer, amik amúgy is népszerű termékek. Hanem a kiszemelt könyvhöz hasonló írók műveit, amit az adott vásárló magától nem is keresne. Az eddigi tranzakcióinkat is megjegyzik a rendszerek: ha például egy üdítőt rendszeresen megvásárolunk és egy alkalommal kimarad a bevásárlókosárból, a rendszer figyelmeztet, hogy helló ezt nem a terméket nem felejtetted-e el? Egyéb termékek esetében, pedig főleg kiegészítőket ajánl a rendszer. A hírportáloknál is létezik egy ajánló rendszer, mely az aktuális cikkhez javasol hasonló anyagokat.


Az üzembe helyezés előtt van egy kezdeti tanulási időszak, amikor kiderül a rendszer számára, hogy milyen környezetben van, és hogy a termékek között milyen összefüggések léteznek. Ezeket nem kell külön beírogatni. Ezt különböző matematikai számítások segítségével magától tanulja meg.


Folyamatosan bővülő piac


Az elektronikus kereskedelem az utóbbi évtized legdinamikusabban fejlődő üzletága világszerte. A tavalyi év végi forgalom minden rekordot megdöntött. Az Egyesült Államokban így az ünnepi szezonban - amely november és december - hat olyan nap volt amikor a forgalom meghaladta az egymilliárd dollárt. Az összforgalom 36,4 milliárd volt ebben az időszakban, szemben a tavalyi 31,6 milliárd dollárral. 


A legnagyobb mértékben a netes ruhavásárlás növekedett, mintegy 26 százalékkal, míg az elektronikai felszerelések 12 százalékkal, az áruházak forgalma pedig 11 százalékkal.


Ez részben annak köszönhető, hogy már a szezon elején 9 millióval több vásárlót regisztráltak, másrészt a kereskedők már november második hetében elkezdték a termékek erős promócióját. Jellemző a fejlődésre, hogy a tengerentúlon a tavalyi évben az internetes vásárlások több mint 5%-át már okostelefonokról indították.


Az e-gazdaság igen válságállónak bizonyul, hiszen minden mutatója folyamatos növekedést mutat:  az internetes kereskedelem forgalma - az elmúlt pár évben - évről-évre mintegy 40-50 százalékkal nőtt. Nem meglepő így, hogy még az utóbbi egy-két évben is több kezdő webáruház nyílt, főként új, tematikus tartalommal.


Van még mit fejlődni


A webáruházaknak azonban még bőven van hová fejlődniük, hiszen a netes vásárlás nem ér véget a kifizetést megerősítő "mehet" gomb megnyomásával. A Yuseo és a Ciao Surveys piackutató cégek 2009-ben végzett felmérése a webáruházaknál előforduló gyakori hibákra hívták fel a figyelmet. Az 1600 francia, német és brit felhasználó részvételével végzet kutatás során 14 kereskedelmi oldalon (köztük az Amazon.com oldalain) kellett rutinfeladatokat megoldaniuk a résztvevőknek. Általános hibaként jelentkezett a szállítási költségekről való kései tájékoztatás és a sérült termékek érkezése esetén szükséges teendők közlésének hiánya. Az Amazonnál külön kiemelték, hogy egy adott áru megtalálását túlzott mértékben a keresőoldalakra bízzák. Az ár és a tulajdonság alapján történő keresés pedig messze nem hatékony. Magyarán, még a webáruházak királyának is lenne mit javítania. Talán tanácsot kellene kérniük a magyar fejlesztő fiúktól...

 

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Kindle vagy iPAD?

További villámkérdések  Szavazás állása

Közösségi médaikonzerv

A myVIP-re naponta 220.000 hozzászólás és 200.000 képfeltöltés érkezik, több mint 40 millió képet és 700.000 videót tárolnak, ez átlagosan 200.000 képfeltöltést jelent. Az iWiW jelenleg 56 millió fényképet tárol, a felhasználók naponta 30 ezer képet kommentelnek, és 120 ezer új fotót töltenek fel az oldalra.

Alkalmazásban a jövő - hazai közösségi oldal körkép Alkalmazásban a jövő - hazai közösségi oldal körkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés