Az okostelefon illúziója és ígérete

Szerző: Dobó Mátyás Forrás: Doransky.hu

Címkék: okostelefon

2011.
04.13.
06:51

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Gondoltam leírom én is, hogy mit látok az okostelefon piacról.

Ma estére kezdem úgy érezni, hogy kezdek visszabillenni a rendes kerékvágásba az utóbbi hónapok után, örülök, hogy ilyen sokan érdeklődtek a Smartmobil konferencia iránt. Alig hittem, el, hogy ennyi ember jött el, hogy az okostelefonok jövőjéről és lehetőségeiről beszélgessen, az egész piacban óriási várakozás van az új platformokkal kapcsolatban.

Pintér Robi jó cikke után gondoltam leírom én is, hogy mit látok az okostelefon piacról.

Mik az ígéretek?

Gyorsaság
Ami a weben 15 év volt, az a mobilnál majdnem biztosan a töredéke lesz, ha olyan iramban terjed az okostelefon a következő években, ahogy azt várjuk, akkor hamarosan ott leszünk, ahová a webnek nagyon hosszú ideig tartott eljutni.

Elsődleges elérés
Csak idő kérdése, hogy a mobil legyen az elsődleges csatorna a felhasználók elérésére, az alkalmazások, mobilwebes kimenetek néhány éven belül nem kiegészítő megoldások, hanem a mainstream elérést biztosító kimenetek lesznek, ami mellé célcsoporttól függően fogunk választani kiegészítőket.

Mindenkit elérünk
A pc/laptop máig exklúzív, a társadalom jelentős részének nehezen hozzáférhető eszköz. A biztonsági őr az uszodában, amikor jöttem ki, egy érintőképernyős telefonon nézegette a sport híreket. A portás, a sofőr, a taxis, a bolti dolgozó, a folyton úton lévő szállító, a tárgyalásról tárgyalásra futó menedzser mind elérhető a mobiltelefonon.

Míg laptopot nem tudok beleképzelni az egykor varrodában dolgozó vidéki asszony életébe, gond nélkül el tudom hinni, hogy miként a mobiltelefonján telefonál, úgy megnéz valami számára hasznos információt.

Pénz és hirdetés
Az okostelefon piac egy érett online hirdetési piacra és globálisan elérhető fizetési megoldásokra építkezik. Két olyan dologra, amit az online piacnak véres verejtékkel kellett létrehoznia, sőt amiből a fizetési megoldást máig nem tudta életképesen megoldani.

Globális lehetőségek
A globális marketek miatt a hazai fejlesztők előtt soha nem látott lehetőségek vannak, hogy termékeket piacosítsanak. Abban nem hiszek, hogy valóban életképes üzleti megoldásokból sokat fogunk tudni felmutatni, de az a néhány, amit hazánk fog kitermelni a világpiacra, nagy üzletek fognak születni.

Az illuzió

App mindenre
Ahogy a webes lufit, úgy a mobil lufit sem a terület potenciáljába vetett hamis hit, hanem az hozza létre, hogy a piac képtelen az életképtelen és az óriási üzleti potenciállal rendelkező ötletek között különbséget tenni.

Aki szeretné a lufit kézben tartani, az figyeljen a bevételekre. A fogyasztók által elköltött milliárd dollárok már most mutatják az utat, azok az alkalmazások és megoldások, amik képesek 2011-ben pénzt termelni, azok a következő években sem fognak komoly gondokkal küzdeni. Az alkalmazás ökoszisztéma kiveti magából a használhatatlan ötleteket, a piacnak azonban oda kell figyelnie a letöltési számokra és üzleti mutatókra.

A legtöbb esetben nem véletlen, ha a számok nem mutatkoznak. Életképtelen üzleti ötletekből a mobil piacon is rengeteg megbukik a következő években. Több, mint, amennyi sikeres lesz.

Okostelefon != mobil elérés
Az okostelefon felhasználók egy része nem lett okosabb új készülékével. Nem netezik, nem tölt le alkalmazásokat. Az okostelefon számok nem mutatják a valódi elérést, pusztán a lehetőséget, még előttünk van a két mutató közötti összefüggés felrajzolása. Ez számomra a legnagyobb kockázat, az okostelefon eladások és az ezen keresztül elérhető felhasználók mennyire lesznek közel egymáshoz?

Fizetős appok kora
Bár világszerte több tízmilliárdos piaccá fogja magát kinőni az alkalmazás értékesítés - ezzel kapcsolatban nincsenek kétségeim -, a hazai piac még nem mutatta meg igazán, hogy miként fog működni. A torrent ország hű marad gyökereihez, vagy leküzdjük a virtuális termékek megvásárlásával kapcsolatos korlátokat? Senki nem tudja.

Mobil hirdetés
Bár a hirdetési rendszerek sok milliárdos üzletet fognak mobilon is gerjeszteni, a célzás korlátai miatt máig nehezen tudom elképzelni, hogy amekkora  üzlet volt online, annyira nagy dolog lesz-e mobilon. Ugyanezért nagyon óvatos vagyok, amikor freemium modellre hivatkozó appokat látok, amik hirdetési árbevétellel terveznek. A mobil hirdetés nem bizonyított még.

Globális verseny
A globális verseny nagy veszély a hazai piacra. Az alkalmazások között már most a fizetős listákban nagyrészt külföldi gyártású alkalmazások dominálnak. Ez a tendencia előrevetíti, hogy a hazai fejlesztők csak nagyon jól kiválasztott réspiacokon lehetnek majd valószínűleg versenyképesek. Itt versenyezni a gorillákkal legalább annyira okos ötlet, mint nekimenni a Toyota-nak egy hazai autóval, vagy általános hazai keresőt építeni a Google-lel szemben.

Konklúzió? Az okostelefon piac olyan sebességgel épül fel a következő években, hogy már ma le lehet tenni az alapjait azoknak a cégeknek, amik a következő generáció iWiW-ei, Index-ei, Netrisk-jei és Bookline-jai lehetnek, de az út göröngyös lesz és ahogy eddig, a jó döntéseket a piac növekedése most sem helyettesíti.

    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iWiW vagy myVip?

További villámkérdések  Szavazás állása

Tud különbséget tenni?

Itthon a repülőjegyek és hotelek árait összevető szájtok kora még nem jött el, de a műszaki cikkek, újabban pedig a drogériai termékek és élelmiszerek árai már számtalan portálon összemérhető. Megnéztük, hogyan és milyen elszámolás alapján működnek ezek az oldalak.

Az árösszehasonlító oldalak dobják meg a webshopok bevételét Az árösszehasonlító oldalak dobják meg a webshopok bevételét

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés