Amerikai előválasztások: a YouTube általában az esélytelenebb pályázóknak kedvez

Szerző: digibiz Forrás: MTI, The Washington Times

Címkék: Látogatottsági statisztika | választás | kampány | internet | YouTube

2010.
06.14.
10:35

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az Egyesült Államokban zajló előválasztásokon egyre nagyobb sikert aratnak azok a jelöltek, akiknek eddig esélyük sem volt a nagy pártokkal szemben. A webes kampányvideóktól kezdve, az internetes adománygyűjtési akciókon át, a világháló egy sor eszközt ad a politikusok kezébe kampányaik során. Nem volt ez máshogy hazánkban sem, történelmi internetes látogatottságot generált az áprilisi választás.

Az internet meghatározó szerepe a politikai kampányolásban ma már szinte közhelynek számít, főleg Barack Obama 2008. évi elsöprő elnökválasztási sikere óta. A mostani előválasztásokon - amelyeken eldől, hogy az egyes pártok színeiben kik indulhatnak majd jelöltként a 2010 novemberi kongresszusi választásokon - ismét bebizonyosodott a YouTube fontossága. Olyan, szinte esélytelennek tekintett jelöltek népszerűsíthették álláspontjukat, akikről a sajtó egyébként nem akart tudomást venni.   

Alabamától Kentuckyn át Pennsylvanáig számos körzetben kiütötték a nyeregből a kongresszusi helyeket jelenleg birtokló politikusokat vagy a pártok által kiválasztott jelölteket az előválasztásokon - írja a The Washington Times. Az amerikai belpolitikát meghatározó két nagy párt, a Republikánus Párt és a Demokrata Párt washingtoni elitje eddig mintegy kapuőrként szolgált: kezükben voltak a források, így ők dönthették el, kik kerülhetnek közel a képviselői vagy szenátori mandátumokhoz.





Az internet végérvényesen megváltoztatta a döntéshozók monopól helyzetét - mutatott rá David All, a róla elnevezett szakértői csoport vezetője, az internetes politizálás egyik úttörője. All hozta létre a Slatecard nevű republikánus irányultságú adománygyűjtő portált, amelyen keresztül a kispénzű adományozók a nézeteiket osztó jelölteket segíthetik. Kezdeményezése hasonlít a liberális ActBlue internetes oldalhoz, amely 2004 óta 134 millió dollárt kalapozott össze több mint 1 millió adományozótól.

Az online videotalálatokat számláló és elemző TubeMogul cég szerint a "lázadó", vagyis a nem a washingtoni elitek által kiválasztott pályázók nézeteit bemutató anyagok népszerűsége gyakran felülmúlta a nagy pártok által támogatott jelöltekét. "A YouTube általában az esélytelenebb pályázóknak kedvez, de ez a jelenség sokkal erősebben érvényesül, mint arra számítani lehetett" - mondta David Burch, a TubeMogul marketing igazgatója.

Itthon is lehet adni az online fogyasztókra

A magyar pártok egyre gyorsabban veszik át a külföldön bevált módszereket. Alig három hónappal a 2008-as elnökválasztás után, 2009 februárjában a Lehet Más a Politika (LMP) Obamáéhoz hasonló internetes adománygyűjtő akcióba kezdett. A Fidesz szintén - az európai parlamenti választási kampány részeként - videócsatornát létesített a YouTube-on. A digibiz.hu is megnézte, miként lehet a világhálóval választópolgárokat nyerni.  A 2010-es országgyűlési választás napján a magyar internet történetében a hétvégi látogatók száma először lépte át a 3 milliót. Ezt a rekordot másnap egy újabb követte, a Medián webAUDIT több mint 3,7 millió hazai látogatót mért az első fordulót követő hétfőn. Új látogatottsági csúcsot könyvelhetett el a három vezető tartalomszolgáltató is - derült ki a Medián webAUDIT digibiz.hu-nak készített összesítéséből.

Allan Louden, a Wake Forest Egyetem politikai kommunikáció professzora rámutatott: ma már minden kampányvezér az interneten igyekszik bővíteni a támogatók körét, a világhálón keresztül ugyanis korábban elérhetetlen tömegekhez lehet eljutni. A tények azt bizonyítják, hogy a pártok zárt jelöltválasztási eljárása sok esetben alulmaradt az ez ellen kihívást intéző internettel és az arra építő,  politizálást elutasító lázadókkal szemben.
    
1 hozzászólás 

2010.
06.14.
16:16

Kriss
Nálunk mondjuk azért volt akkor a látogatottság a választás napján, mert szokás szerint hömpölygött a botrány... kíváncsi lettem volna rá, hogy a nélkül hányan pötyögtek volna.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Google Docs vagy Dropbox?

További villámkérdések  Szavazás állása

Fesztiválok online

A közösségi szájtokon való jelenlét a fesztiváloknak is létszükséglet, az oldalakat lájkolni és követni szinte kötelező. Az európai rendezvények szervezői emellett online fesztiváltévével, fesztiválos iPhone applikációval, a fesztiválhonlapba integrált repjegy- és autóbérlési lehetőséggel is előrukkoltak.

Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés