Webkettes magyar tanárok Fokvárosban

Szerző: digibiz Forrás: digibiz.hu

Címkék: oktatás | Innovatív Tanárok Fóruma | Microsoft

2010.
11.25.
17:12

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Az oktatás sem kerülheti ki az internet térhódítását, a Web 2.0 fejlődését. Az Innovatív Tanárok Fórumán egy magyar tanárnő, Bereczki Enikő 25. helyezést ért el, aki kérdésünkre kifejtette véleményét az oktatás jövőjéről. Szerinte az internetnek fontos szerepe van a demokratikus szemléletmód kialakításában. Horváth Ádám, oktatási informatikai szakértő szerint Magyarország még eléggé az elején jár a digitális oktatási eszközök fejlesztésében és használatában.

Az Innovatív Tanárok Fóruma elnevezésű rendezvény a hatékony és korszerű oktatási módszerek megosztását, az újszerű megoldások és jó gyakorlatok népszerűsítését tűzte ki célul. Idei döntőjét Fokvárosban tartották. Az október végén megrendezett eseményen a Microsoft Társ a Tanulásban programjában közreműködő, a világ minden tájáról érkező pedagógusok, iskolavezetők és oktatási szakemberek vettek részt, akik projektjeikkel értékes díjakra és szakmai elismerésre pályázhattak. Magyarországot különleges sajtófotó projektjével Bereczki Enikő, a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola tanára képviselte, akinek munkáját a világ 25 leginnovatívabb oktatási ötlete közé sorolták.
Az "Élet a lencsén túl" egy 20 órás angol nyelvi projekt, melynek középpontjában a sajtófotózás áll. Célja az angol nyelvi készségek fejlesztésén túl a diákok digitális írástudásának javítása, történelmi ismereteinek bővítése, kreativitásra és szociális érzékenységre nevelése. Első lépésben a diákok megismerkedtek a sajtófotó világával, tanulmányozták a különböző angol nyelvű sajtótermékeket, majd pedig 10 hírneves sajtófotót elemeztek ki történelmi hátterük feltérképezésével együtt. Ezt követően Robert Capa, a világhírű magyar sajtófotós életútjával kellett közelebbi kapcsolatba kerülniük az internet és a Ludwig Múzeumban akkor látható Capa kiállítás segítségével. Ennek zárásaként angolul készítettek fiktív interjúkat a fotóművésszel, amelyeket feltöltöttek a YouTube-ra. Nem sokkal később a diákok maguk váltak sajtófotóssá, egy hónapon át különböző témákra koncentrálva örökítették meg a főváros mindennapjait. Fotóikat, élményeiket, beszámolóikat egy természetesen angol nyelvű blogon rögzítették és vitatták meg. Végül a projekt zárásaként a diákok legjobb "sajtófotóiból" kiállítás nyílt az iskolában, ahol közösen megválasztották a legjobb diákfotóst.
A digibiz.hu kérdésére Bereczki Enikő elmondta, hogy tapasztalatai szerint az internet teljesen új távlatokat nyitott meg az oktatásban. Újfajta multimédiás eszközöket vezethetnek be az oktatásba és ezáltal könnyebben megragadható és fenntartható a diákok figyelme. Az internet által megszűnnek a földrajzi határok, nem kell már fizikailag az iskolában lenni, és akár kilométerekre lévő tanártól is tanulhatnak a diákok. "A Web 2.0 korszakában a tanulók kölcsönösen hatással vannak egymásra, ezáltal lehetőségük nyílik arra, hogy véleményt nyilváníthassanak különféle témakörökben, valamint, hogy reflektálhassanak olyan valós problémákra mint a szegénység, a klímaváltozás vagy a kirekesztés. Kiemelném az internet szerepét a demokratikus szemléletmód kialakításában, hiszen az általa közvetített kommunikációban nem csak a diákok, hanem minden ember részt vehet." - tette hozzá Bereczki Enikő, aki az Innovatív Tanárok Fórumán számos példaértékű nemzetközi projekttel találkozott, mint például a Shout, amely lényegében egy diákok által működtetett nemzetközi környezetvédelmi kezdeményezés.

Hazánk még gyerekcipőben jár

Információink szerint Dél-Korea, USA, Ausztrália, Egyesült Királyság, Svédország, Luxemburg, Malaysia és Szingapúr járnak az élen a digitális oktatási anyagok bevezetésében. Ezeknek az országoknak nagyon eltérőek az oktatási rendszereik, ám mégis mindegyikben közös, hogy az IKT alapú pedagógiai megoldásokat az oktatás mainstream megoldásai között tartják számon és támogatják. Az EU átlag nemzetközi összehasonlításban az élmezőnyben van. Az EU-ban relatíve magas a szélessávú Internet hozzáféréssel rendelkező oktatási intézmények aránya. Ennek ellenére Magyarországon minden közoktatási intézmény rendelkezik központilag biztosított Internet hozzáféréssel, az átlagos sávszélesség mégis 5 Mb/s alatti. A digitális tartalmak piacán, ugyan az EU jelentős exportot bonyolít, de az EU-n belüli piac töredezett a nyelvi és szabályozási korlátok miatt.

blogs.worldbank.org

A nemzeti piacok között átjárás fontosságát hangsúlyozza az EU 2020-ig tartó Digitális Menetrend című stratégiája, amely a határok lebontását célozza. Ez alapvetően fogja átrajzolni például a hazai tankönyvekre épülő rendszert. (Magyarország egyike azon kevés országoknak, ahol évente minden tankönyvet újranyomtatnak. Az országok többsége vagy nem használ tankönyveket, vagy csak tartóstankönyveket használ, amelyek az iskola tulajdonát képezik és 3-4 évig használatban vannak.)

Horváth Ádám, oktatási informatikai szakértő kérdésünkre kifejtette, hogy biztosítani kell, hogy a közoktatási intézmények, vagy fenntartóik jelentős forrással jelenjenek meg az IKT eszközök és tartalmak piacán és keresletet generáljanak, ami már középtávon csökkenti az árakat és emeli a minőséget. A központilag biztosított, alternatíva nélküli megoldások drágák és alkalmatlanok. "A digitális tananyagfejlesztés itthon gyerekcipőben jár. Alapvetően el kell különíteni a már több éve folyó központi digitális tartalomfejlesztést, amely mára már csaknem a teljes közoktatás és szakképzés számára kínál digitális tartalmakat. Ezen tartalmak jellemzője a szabad hozzáférhetőség, de ezekből adott területre vonatkozóan csak egy készült, azaz nincs választási lehetőség, miközben számtalan pedagógus rengeteg különböző módszertanra támaszkodva, különbözőképpen oktat. Ezért a központilag fejlesztett tartalmak felhasználása korlátozott, csak a leginnovatívabb pedagógusok veszik igénybe, akik képesek a központilag biztosított tartalomelemeket a saját tanórájukba illeszteni." - mondta Horváth Ádám, majd hozzátette, hogy ezeket már óvodás kortól lehetne hatékonyan használni.

AZ IKT eszközök felhasználási ismeretei ma nem részesei még a közoktatásnak, a diákok maguktól illetve egymástól tanulnak. Ám ez kevésbé hatékony, gyakran hibás vagy felszínes tudást jelent. Elkerülhetetlen, hogy a diákok találkozzanak az Internettel, ezért Horváth Ádám szerint az oktatás feladata, hogy felkészítse rá a diákokat. Így a személyiségi jogok megfelelő kezelése, védelme, illetve az arra való felkészítés a közoktatás egyik kiemelt feladata kell, hogy legyen.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Google Docs vagy Dropbox?

További villámkérdések  Szavazás állása

Online pókerezik?

Idén májustól szigorodott a pókertermekre vonatkozó szabályozás, ami miatt szűkülnek a játéklehetőségek, már ami az élő játékot illeti. Megnéztük, mennyiben hajtja ez az online póker malmára a vizet.

Egymillió eurós rake-et hagyunk az illegális online pókertermekben Egymillió eurós rake-et hagyunk az illegális online pókertermekben

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés