Pont hu - 20 éves a magyar domain

Szerző: digibiz Forrás: Gönye László

Címkék: elektronikus kereskedelem | domain regisztráció | internet történelem

2010.
03.17.
16:47

2 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Idén húsz éves a .hu, minden magyar domaincímek végtagja. A domainnév mára praktikus rendszerező kellékből akár dollármilliókat is érő árucikk, életünk fontos tartozéka lett. Rövid történeti áttekintés után cikkünk a mai magyar domainpiac helyzetével is számot vet.

Kis magyar domain történelem

Hogy hol a domainek őshazája és milyen evolúciós folyamaton ment keresztül a .hu-ra végződő domainnevek mára óriási kolóniája, jól dokumentált történet. Az őshaza az Amerikai Egyesült Államok, pontosabban az ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) nevű szervezet. Mint az internet minden domainje, a magyarországi domainek is az ICANN kezelésében állnak. A .hu végződést ez a szervezet jelölte ki és delegálja a különböző nemzeti felügyelő szervezeteknek, nálunk az ISZT-nek (Internet Szolgáltatók Tanácsa), ami a további kiosztást elvégzi. A .hu tehát nem magyar, hanem amerikai tulajdon, a magyar szervezet, közvetve pedig a .hu oldalakat használók csupán kezelik, de nem birtokolják a neveket.

A magyarországi virtuális gyarmatot, a .hu végződést 1990. november hetedikén hozták létre, közel sem az elsők között. Az Egyesült Királyság .uk-ja 1985-ben, a svédek .se-je 1986-ban született meg, még az internet előtti ARPANet idején. Az első, .hu-ra végződő domainnevet, a máig élő sztaki.hu-t, 1991. október 7-én, hajnali kettőkor jegyezték be, ez a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézetének honlapja. Azon a napon egy ma már nem létező oldalt, a levelezőrendszernek helyet adó ella.hu-t is regisztráltak. 1991-ben nem történt több bejegyzés, ahogyan a következő évek gyarapodása is meglehetősen lassú volt: 1991-től '94-ig összesen 154 domaint jegyeztek be. A fejlődés és a domainnevek kiosztása ezután felgyorsult. 2002 elején már nyolcvanezer volt, 2010-re pedig a félmilliós nagyságrendet is elérte a bejegyzett oldalak száma.

www.nic.hu


Két hét  karantén

A domaint igénylőket az ISZT-hez bejegyzett regisztrátorok szolgálhatják ki. Jelenleg 128 ilyen cég van hazánkban. A piac bővülésének ellenére a szolgáltatások színvonala egyenetlen. Magyarországon például - ez a világon is egyedülálló - igénylés után tizennégy napig várólistára kerülnek a nevek (ha bárkinek ellenvetése van, ez idő alatt az érdeksérelmét igazoló papírok felmutatásával és 48 000 forintos eljárási díj fejében jelezheti). Az eljárást lassító, sokak szerint felesleges kitétel ellen két hónapja aláírásgyűjtés is folyik, ".hu domain egy nap alatt" néven. Szükség lenne a szolgáltatási díjak egységesítésére is, jelenleg ugyanis a legolcsóbb domain foglalás ára 2800, a legdrágább pedig 7000 forint, két évre. A szolgáltatás minőségi különbségeiről pedig nem beszélhetünk: a regisztráció vagy sikeres vagy sikertelen, minőségi különbséget legfeljebb az ügyintézés gyorsasága jelenthet.

Molnár Tamás, az INTERLINK Hosting Kft. domainkiszolgálással foglalkozó  munkatársa szerint míg a .hu nevek kiosztása két hetet vesz vesz igénybe, a .net, .com vagy .eu végződések regisztrálása csupán néhány perc. "Egyre többen választják ezt a megoldást, a gyorsabb ügyintézés és a nemzetközi "kompatibilitás" miatt." Az sem mellékes, hogy az eljárási díj a .hu-regisztrációhoz képest nem drágább, igaz, a .net, .com és .eu domainek igénylése nem két, hanem csak egy évre szól.

Magyar sajátosságok

Salamon Éva, a regisztrátorként bejegyzett Interware Internet Szolgáltató Zrt. munkatársa az elmúlt időszak igényléseiről szólva elmondta: lényeges változás évek óta nincs, a januárban tapasztalható kisebb visszaesést szerinte a cégek szokásos év végi túlköltekezése okozza. Molnár Tamás, az INTERNETLINK munkatársa hozzátette, hogy a céges kérelmek mellett szép számmal igényelnek oldalneveket magánszemélyek is. A cégek azonban sokszor a profiljukkal kapcsolatos húsz-harminc nevet is bejegyeztetnek - a név pedig fizetésre kötelez. A keresőoptimalizálás  és a könnyű megjegyezhetőség miatt nyilvánvalóan vannak keresett és kevésbé preferált oldalnevek. Nem kevesen gazdagodtak meg abból, hogy több ezerszeres áron adtak tovább olcsón vásárolt domainneveket. A domainnevek tehát mára árucikknek tekinthetők, így piacuk, forgalmi áruk, árverésük is lehet.



 
Hogy miért van szükség sok név bejegyzésére? Az üzleti forgalmat befolyásoló keresőoptimalizálás miatt. Egy cég számára ma már alapvető fontosságú, hogy az oldala google-keresés esetén minél kedvezőbb helyen tűnjön fel. Ha egy gyakran keresett kulcsszó a domainnévben is szerepel, előkelőbb helyre sorolódik a találatok között, mintha csak az oldal szövegében tűnne fel.
 
2004 óta ékezetes neveket is választhatunk. Az ékezetes névnek semmi köze az ékezet nélküli párjához, így mondjuk a www.ugyintezes.hu egész más oldalra navigálna bennünket, ha létezne, mint a www.ügyintézés.hu. Az ékezetes domainneveknek nyilvánvaló előnyeik mellett két hátrányuk is van: a billentyűzet miatt nyelvterületünkön kívül nehezen elérhető oldalak készülnek, a régebbi böngészők pedig esetleg fel sem ismerik az ékezetes betűket. Jelenleg még mérhető igény sincsen az ékezetes domainekre, nagyon kevés ilyen kérelem érkezik.

Millió dolláros nevek

Az első magyar domainárverésre 2008 októberében került sor, akkor tizennégy domainnév cserélt gazdát, nemzetközi mércével mérve szerény összegekért. A legdrágább nevek (külföldidomain.hu és kulfoldidomain.hu) ötszáz-ötszázezer forintért, az ezt követő legdrágább név (clan.hu) 51 000 forintért talált gazdára. Ma már interaktív árveréseken is részt vehetünk, ahol milliós tételek is előfordulnak. A domainbrókerek használt és nem használt domainneveket is kínálnak; az élénk forgalmat jelzi az adásvételre szakosodott oldalak gyors szaporodása. A nemzetközi kereskedéshez képest azonban a magyar domainpiac csak játszótér. 

A 10 legdrágább domain név:

insure.com 16 millió dollár
 sex.com 14 millió dollár
 fund.com 10 millió dollár
 porn.com 9,5 millió dollár
business.com 7,5 millió dollár
diamond.com 7,5 millió dollár
 beer.com 7 millió dollár
 israel.com 5,88 millió dollár
 casino.com 5,5 millió dollár
 toys.com 5,1 millió dollár
 Forrás: twice.hu

    
2 hozzászólás 

2010.
03.19.
14:15

szerk3
Köszönöm a hozzászólásokat! Kiegészítésként annyit mondanék, hogy a .hu végződést 1990. november 7-én hozták létre, így az, hogy az első bejegyzés csak egy évvel, és nem egy héttel később volt, e tekintetben mindegy. Az, hogy Interware-nél januárban regisztrálnak kevesebben, egy statisztikai adat. Máshol ez lehet május, ebből a szempontból nyilván az ügyfélkör összetétele a meghatározó.

2

2010.
03.18.
10:14


Kedves Szerkesztő!
Gratulálok a cikk összeszedettségéhez, azonban néhány dologgal nem értek egyet. 1) Az első .hu domain nevet 1991-ben jegyezték be, így csak 2011-ben lesz húsz éves. 2) A domain bejegyzések száma évek óta nem januárban a legalacsonyabb 2008 januárban kb. 8000 .hu domain bejegyzésére került sor. Ugyanebben az évben márciusban és májusban is kevesebb domain bejegyzés volt. 2009-ben hasonló volt a helyzet.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

iPhone vagy Blackberry?

További villámkérdések  Szavazás állása

Kétmilliós netbankos körkérdés

Jóval kétmillió fölött jár már az internetbanki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek száma. Megnéztük, a kutatások szerint kikről is van szó, és összevetettük az adatokat a bankoktól kapott információkkal. Kiderült, hogy az összképet erősen árnyalják az egyes bankok közti különbségek.

Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat? Kétmilliós körkérdés: kik használják az online banki szolgáltatásokat?

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés