Az ékszerek fogytak Valentinkor

Szerző: Devecsai János

Címkék: ekereskedelem

2011.
02.16.
16:29

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Telítődik az online virágárus boltok piaca, így az idei Valentin napon a legtöbben a tavalyinál gyengébb forgalommal zártak. Míg a virágosok szinte kizárólag a budapestiekre számíthatnak, az internetes ékszerboltok vevőkörében gyakran már a vidéki megrendelők vannak többen. Bálint nap alkalmából utánanéztünk mennyit költünk ajándékokra az ünnepekre specializált webshopokban és hogy miképp zárták az idei ünnepet.

A Valentin nap - akárcsak a karácsony - ma már a kereskedők számára is nagy ünnep. Olyannyira, hogy egy szál vörös rózsa az "offline" virágboltokban dupla áron volt kapható február 14-én, mint egy-két nappal korábban. A rugalmatlan kereslet miatt az 1100 forintos rózsák is elfogytak ugyan, ha máshogy nem, akkor a nap végi 500 forintos akcióban, de nyilván a tavalyinál még több kispénzű fiatal szerelmest tereltek a pár kattintással elküldhető macis-szívecskés, animált és zenélő e-képeslapok felé.

A Bálint napot sem hagyta érintetlenül a válság. A még túl mély gyökerekkel nem rendelkező eseményhez kapcsolódóan a webáruházak forgalma az idén a legtöbb helyen nem érte el a tavalyi mutatókat. Különösen jellemző ez az online virágárusoknál, ahol egyre több az eszkimó, és egyre kevesebb a fóka "Minden bizonnyal a piaci szereplők egyre nagyobb számának köszönhető, hogy ezúttal nem érkezett be annyi megrendelés" - magyarázza Szabó Róbert a Viragposta.hu oldalt 11 éve működtető, évi ötezer online megrendelést kiszolgáló Liza Dekor Bt. vezetője.


Virágot hatvanezerért?

A legtöbb embernek mindenesetre - úgy tűnik - még szokatlan a webes virágvásárlás, fontos a személyes kontaktus, hogy lássák mit is vesznek.  Ott ahol párhuzamosan működik egymás mellett az offline és az online bolt, minden esetben az előbbi generálja a nagyobb forgalmat.

Az online megrendelések értékének alsó határa viszont rendszerint jóval magasabb, mint az utcáról betérő vásárlóké. A webes rendelések jellemző alsó határa 4000 forint körül kezdődik, de akadnak nagymenők, akik 50-60 ezer forintot sem sajnálnak egy exkluzív csokorért.
Viszont számos bolt, mint amilyen az Exigens Virág (Viragkuldesbudapest.hu) is csak Budapestre és a vonzáskörzetébe szállíttat ki. Igaz már az agglomerációból is viszonylag kevés rendelés érkezik. "Hozzávetőleg a vevőink 10 százaléka lakik a fővároson kívül" - meséli Demeter István az Exigens Virág munkatársa. De rendszerint azoknál a boltoknál is felülreprezentáltak a budapesti vásárlók, ahol egyébként az egész országból fogadják a megrendeléseket. Bár az online virágárusok közül több is jelen van a közösségi siteokon, a tapasztalatok szerint ezek az oldalak csekély reklámerővel bírnak. "Mindenhonnan hallani, hogy a kisvállalkozások számára a Facebook és a Twitter valóságos kincsesbányának számít. Mi ebből nem sokat észlelünk" - jegyzi meg Szabó Róbert.

A legtöbben főleg az AdWords szolgáltatásra esküsznek, mellyel a cég hirdetése megjelenik a Googleban, ha a felhasználók a megfelelő kulcsszavakra keresnek. Alternatív reklámozási felületeket egyelőre kevesen keresnek. Az Enikő Virágszalon a ritka kivételek egyike, mely a Bónusz Brigád nevű közösségi vásárló oldalon egy feláras kedvezményt is indított nemrég, viszonylagos sikerrel.


Csillogó ajándékok

Bár a gyűrűk és a nyakláncok vásárlása nálunk még kevésbé divatos Valentin napon, mégis több online ékszerbolt, így például a Steeel.hu is külön akciót indított az ünnep miatt. Ugyan vannak kivételek, ám a legtöbb ilyen boltot, mint általában a középkategóriás ékszer-termékkel kereskedőket, érzékenyen érintette a gazdasági válság. Főleg a elérhetőbb árú arany ékszerek iránti érdeklődés csappant meg az utóbbi években. Ugyanakkor ezeknél a webshopoknál a rendelés-számot a szerelmesek ünnepénél is jobban megdobják az ékszer szakmában fő szezonnak számító a májusi érettségik, illetve a ballagások.

Az, hogy mennyit költ egy átlagos vevő boltonként változik. Mint azt a Digibiz.hu megkeresésére Juhász Csaba az extra választékok kínáló Karikagyuruk.hu oldalt (is) üzemeltető Berger Hungary Kft. ügyvezetője elmondta: náluk átlagosan 200 ezer forintot költ el egy vásárló. Máshol, ahol nem csak a leendő házasok vásárolnak, hanem a ballagásra mozduló szülők, ugyanez a szám alig tízezret mutat. A boltok vevőköre azonban földrajzilag nagyrészt hasonló. "Mikor elindultunk még elsősorban a budapestieket vettük célba, ám ma már a vásárlóink többsége vidéki" - meséli Kocsis Péter a Brillancy.hu-tól. Nem ők az egyetlenek. A Steeel.hu-nál például már a rendelések 70 százaléka a fővároson kívülről érkezik. Ez főleg a kis számú vidéki ékszerboltnak köszönhető, melyeknek rendszerint a választékuk is igen szűkös. Emiatt sok helyen szinte az online rendelés az egyetlen nívós lehetőség az ékszervásárlásra.

Olcsóbb alternatívák

Egy tipikus Bálint nap azonban több ezres költés nélkül is kigazdálkodható. Az online ajándékboltok mellett mindenesetre idén a webes csokiboltok is hangsúlyossá váltak. "Az erre az alkalomra készített szív alakú csokoládénk kétszer olyan jól fogyott, mint tavaly" - meséli Molnár Gábor a Pelle-Molnár csokimanufaktúra (Kezmuvesbonbon.hu) vezetője, a Pelle-Molnár Kézműves Kft. ügyvezetője.

De aki még csokira is sajnálja a pénzt, az rendszerint a virtuális ajándékok ezreiből szemezget. Ahogy az lenni szokott az e-képeslapok iránti érdeklődés is megnőtt az ünnep miatt, bár a GoogleTrends eredményei szerint a karácsonyhoz képest még mindig csak kis mértékben. Az mindenesetre biztos, hogy nálunk még messze nem szól annyira a Valentin-nap a nagy költésekről, mint Amerikában, ahol átlagosan 69 dollárt költenek az emberek ajándékokra.

    
1 hozzászólás 

2013.
09.02.
15:18

Zsanett
Ezt könnyen el tudom képzelni, hogy az ékszerek fogytak, mivel azokat nem nehéz megjeleníteni online sem. De ahol már egyéb terméket kell ízlésesen megjeleníteni, ott megáll a tudomány. Itthon ezért panaszkodik mindenki, hogy nincs forgalma a webshopjának. Javaslom a Brandbank.com-ot a termékfotózással kapcsolatban. Olyan minőségi munkát végeznek, ami egyedülálló itthon.

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Apple vagy Nokia?

További villámkérdések  Szavazás állása

Fesztiválok online

A közösségi szájtokon való jelenlét a fesztiváloknak is létszükséglet, az oldalakat lájkolni és követni szinte kötelező. Az európai rendezvények szervezői emellett online fesztiváltévével, fesztiválos iPhone applikációval, a fesztiválhonlapba integrált repjegy- és autóbérlési lehetőséggel is előrukkoltak.

Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép Közösségi oldalak a nagyszínpadon - online fesztiválkörkép

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés