"Az adat az új olaj" - interjú az Origo Zrt. távozó tartalomfejlesztési vezetőjével

Szerző: Tossenberger Tamás Forrás: digibiz.hu

Címkék: interjú | SEO | Krich Balázs

2010.
08.30.
13:09

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Krich Balázs 7 évet töltött el az Origo Zrt-nél, az utóbbi években ő vezette a vállalat tartalomfejlesztésért felelős csapatát, szeptembertől viszont új kihívások elé néz. Balázzsal többek között SEO-ról, Google-ról, adatbányászatról és az információ hatalmáról beszélgettünk.

digibiz.huHogy kerültél az Origóhoz és mióta irányítod a cég tartalomfejlesztési csapatát?

2004 februárjában kezdtem az Origónál, a szerkesztőségi ranglétra legalján, egy mikrosite szerkesztőjeként. Ezt követően a Programajánló rovat tartozott hozzám, utána a kultúrával foglalkozó rovatokat felügyeltem, párhuzamosan azzal, hogy az [origo] portál felelős szerkesztőjeként kezdtem el dolgozni.

Nagyjából 2006-tól kezdődően egyre inkább az analitikára, a site centrikus elemzésekre irányult az érdeklődésem. Erre a tanulási folyamatra erősített rá, hogy hozzám került a vállalat főbb tartalmi halmazainak keresőkre történő felkészítése. Egy intenzív, megközelítőleg másfél éves fejlesztési ciklus után saját csapatot kaptam: 2008 szeptemberétől kezdtünk el üzemszerűen adatbányászattal, adatalapú fejlesztésekkel és döntés-előkészítéssel, információszervezéssel, forgalom- és linkmenedzseléssel foglalkozni.

Vagyis előtte nem foglalkoztál kimondottan csak SEO (Search Engine Optimization) - val?

Mint ahogy a legtöbben, mi is teljesen autodidakta módon kezdtünk el keresőoptimalizálással foglalkozni. Kicsiben teszteltünk mindent, amiről azt olvastuk, hogy hasznos - amikor pedig úgy tűnt, hogy reagál rá valamit a Google, akkor igyekeztünk kiterjeszteni az egész portálra.

Egy nagy portál és mondjuk egy kiskereskedelmi oldal keresőkre történő optimalizálása között amúgy óriási a különbség. Mi csak elvétve foglalkoztunk "hands-on" fejlesztésekkel, azaz dedikáltan egy adott landing page feljebb noszogatásával a Google találati oldalain. Ha azt láttuk, hogy egy adott fejlesztés hasznosul, akkor azt úgy kellett megterveznünk és bevezetnünk, hogy a portfolió több százezer oldalára vonatkoztatva a legoptimálisabb mértékben hasznosuljon - magyarán a lehető legnagyobb mértékű forgalmat generálja. Egy Origo méretű tartalomgyárnál szinte mindent üzemszerűen kell csinálni; az indexeltetést, a linkelést, a tartalomstruktúra meghatározását, a keresőbarát kódolást, a domainkezelést, a riportrendszerek kialakítását - egyedi megoldások helyett rendszerint a jól átgondolt sztenderdek bevezetése bizonyult jövedelmezőnek.
 
Az eltelt évek tapasztalata alapján mik a keresőoptimalizálás legfontosabb elemei?

A lényeg szerintem éppen az, hogy egyszerre igyekezzünk minél több faktort figyelembe venni.  

Fontos például a szerkesztőkkel való kapcsolattartás, hiszen nekik, mint frontvonalbeli tartalomgyártóknak kell olyan szöveget létrehozniuk, ami már eleve kulcsszavakkal, kereső-kifejezésekkel felruházott.

Meglepően nagy eredményeket lehet elérni azzal is, ha képesek vagyunk a tartalmainkat gyorsan, jórészt automatizáltan csoportosítani - itt a rendezési elv lényege általában az, hogy a fogalmilag összetartozó tartalmakat lehetőleg minél koncentráltabban csoportosítsuk, minél több kapcsolatot hozzunk létre közöttük.

digibiz.huA SEO sok vonatkozása egyben forgalomterelési kérdés is. Egy ideig teljesen organikusan fejlődött a kisebb és nagyobb oldalaink közötti keresztolvasottság, de néhány analitikailag szigorúan lekövetett teszt igazolta a sejtésünket, miszerint ez kontrollálható folyamat. Egy hírportál felhasználói jellemzően nagyon kaotikus minta szerint mozognak, hiszen az online hírfogyasztás, mint tevékenység jellemzően erősen impulzus alapú, meglepően kevés értelmezhető mintázatot tartalmaz. Mégis, a usereket lehet noszogatni, terelgetni, sőt, meg a teljesen spontán jellegű hírfogyasztásukat is ki lehet szolgálni bizonyos mértékben.

Meggyőződésem, hogy nemcsak a SEO, hanem minden internetes fejlesztés alapjai között ott a helye a webanalitikának és az adatbányászatnak. Máskeppen szólva ideális esetben a gyakorlati működést az határozza meg, hogy minden döntésedhez próbálsz adatot találni, vagy olyan tényt, ami támogatja a döntésedet.

Tudsz erre konkrét példát mondani?

Például érdekes kérdés, hogy egy hírportál esetében mit nevezünk népszerű tartalomnak. Ez alapesetben a cikken értelmezett olvasottság. Vagy rovatok, mint tartalmi egységek sorrendje. Vagy címkék, mint témák listája. De beemelhetünk új adatforrásokat is az olvasottság mellé: hány kommentet, hány továbbküldést, hány nyomtatást, hány megosztást, stb-t kapott egy cikk/rovat/címkehalmaz. Tehát a népszerűséget, mint fogalmat nagyon összetetté lehet tenni sok adatforrás, illetve különböző szintű aggregátsági szintek bevonásával. Ha komplexebbé (színesebbé) tesszük a népszerűségről alkotott képünket, akkor egyben elkezdjük jobban érteni is azt.

És adatbányászati vonatkozásban?

Az [origo] portál címkehalmaza például szinte kimeríthetetlen. Tartalmazza ugyanis a portál teljes archívumának - közel 400 ezer cikk - címkéit is. Ennyi szöveget képtelenség lett volna utólag kézzel felcímkézni, a feladatot a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kutatócsoportja által fejlesztett algoritmus végezte el. A megoldásról szóló közös publikációnkat a napokban mutatták be a szegedi kutatók Lisszabonban, a XIX. Európai Mesterséges Intelligencia Konferencián, ahol a konferencia hét legjobb publikációja között említette a zsűri. Az elismerés véleményem szerint főként annak a ténynek szól, hogy az algoritmus kiemelkedő hatékonysággal képes kezelni az ún. absztrakt címkéket - azokat, amelyek mint kifejezések nem szerepelnek a szövegben, ezáltal hagyományos szövegbányászati megoldásokkal nem is állíthatóak elő.

Egy tavalyi interjúban úgy fogalmaztál, hogy az Origón az OK.hu látogatottságának növelése a cél a Google-lal szemben. Hogy áll ez a projekt?

Az OK.hu sok tekintetben stabilan, keményen állja a sarat, igaz, egyáltalán nem lehet arról beszélni, hogy meghatározná a magyar keresési piacot. De amint azt korábban szintén említettem, hatalmas adatvagyont termel, amivel szintén sok mindent lehet kezdeni.

Például mit?

Naponta több százezer kifejezés megy át az OK.hu-n, amiből már lehet képet alkotni. Ezt a folyamatot lehet komolyan automatizálni is: jól megfogalmazott kérdéseket kell csupán feltenni. Kaphatunk például információt arra vonatkozóan is, ami amúgy elkerülné az újságírók figyelmét. Ha van egy breaking news esemény, akkor nyilvánvaló, hogy arról sokkal előbb fog értesülni az újságíró, mint azok az emberek, akik beírják az OK.hu keresőjébe. Gondoljunk azonban szezonális eseményekre: honnan tudná egy újságíró, hogy mi az idei nyár csúcsreceptje? Egy másik vonatkozásban fontos információ lehet, hogy az áfonyás pite receptje népszerűbb, mint az almásé. A cseresznyés pite receptjének népszerűsége viszont elképesztő iramban növekszik.
 
A külföldi mintákat mennyire követtétek?

Az Origo ebből a szempontból szerintem nagyon haladó szellemiségű munkaadó: sokat küldtek nemzetközi konferenciákra, illetve a Deutsche Telekom (az Origo Zrt. a Magyar Telekom tulajdonában van - a szerk.) révén kifejezetten Németországba. Szerintem elsősorban infrastruktúrában tart előrébb a nyugati internet. Értem ez alatt azt, hogy a legapróbb részletekre is vannak célszoftvereik, mindent automatizálnak, nagyságrendekkel több adatot képesek feldolgozni. Visszatérő tapasztalat volt viszont, hogy a fejlődés irányát egyébként jellemzően jól érzi Magyarország, normakövetésben esetenként sokkal jobban állunk, mint a szomszédos országok.

Hol tart a magyar SEO-ipar a külföldhöz képest?

Tájékozottság tekintetében szerintem ugyanott tartunk, mint a fejlettebb internetes piacok - elvben mindenki számára adott, hogy ugyanazokat a blogokat olvassa, mint a nemzetközi elit, a keresőipar fejlődése tehát bárhonnan követhető, ez egyáltalán nem országhatárhoz kötött. Ugyanakkor nagyon kevés olyan hazai cégről hallani, akik saját fejlesztésű - vagy akár csak licenszelt - szoftverekkel növelik a hatékonyságukat. Külföldön külön iparágak foglalkoznak azzal, hogy ilyen eszközöket gyártsanak Ezek a cégek jellemzően nem is foglalkoznak keresőoptimalizálással, egyszerűen csak megoldásokat szállítanak a SEO-szakembereknek.

Ha azt nézzük, hogy az utóbbi időben több hangos hazai startup sikert is láthattunk (Ustream, Prezi.com), elképzelhető-e nemzetközi mércével is jegyzett magyar kereső?

Egy keresőt ma már elképesztően sok mindenre lehet használni azon túl, hogy adunk a felhasználóknak egy eszközt, amelynek segítségével könnyen megtalálnak tartalmakat a weben. A Google nagyon erősen dolgozik azon, hogy minél több tartalomfogyasztási helyzetbe integrálja a keresőjét, elég ha csak a Google TV-re gondolunk. Ilyen értelemben infrastruktúrát épít, folyamatosan arra tereli a versenyt, ahol egyre megingathatatlanabb. A Google természetesen mindenkinél korábban felismerte, hogy az internetes piacokon mindig csak nagyon korai stádiumokban folyik technológiai verseny. A hangsúly fokozatosan az infrastruktúra fejlettsége felé tolódik el. A keresési piac egy érett piac - nem gondolom, hogy okos fejlesztésekkel, pusztán technológiai oldalról könnyen támadható.  

És mi a helyzet a lokális piacra tervezett keresőkkel (pl. a kínai BIUM)? Ezek sem lehetnek vetélytársai a Google-nak?

Nem tartom valószínűnek az elkövetkezendő pár évben. Szerintem szokjuk meg a Google-t. Ha a magyar példát nézzük, azt, hogy több kereső megjelent a piacon, a Google látogatottsági görbéje egyáltalán nem érezte meg. Ettől függetlenül vannak olyanok, amelyek technológiailag egyáltalán nem mondhatóak fejletlennek.

Melyik keresőre gondolsz?

Például a Bluu ígéretesnek tűnik, és fejlesztik is folyamatosan.

Szeptember 1-től új munkahelyen kezdesz, egyben lezársz egy hosszú korszakot. Mi volt a legnagyobb sikered az Origónál?

Konkrétumot nem emelnék ki, de azt sikerélményként élte meg a csapatunk, hogy indukáltunk egy olyan folyamatot, ami ráállította az Origót arra, hogy elkezdjen adat alapon gondolkodni. Arra, hogy ne csak tartalomszolgáltatóként pozícionálja magát a piacon, hanem mérje, bányássza, majd hasznosítsa a birtokába jutott információkat. Vagyis sikerült az Origót még inkább abba az irányba terelni, hogy foglalkozzon a meglévő dolgaival, azokat folyamatosan vizsgálja felül, optimalizálja, intelligensebbé tegye. Ha úgy tetszik, alkalmasabbá tegye őket arra, hogy a hozzájuk kapcsolódó döntéseket alacsonyabb rizikó faktorral lehessen meghozni.

Mi az oka annak, hogy elhagyod az Origót?

Legfőképp az, hogy 7 éve dolgozom a cégnél, ami a koromhoz (30) képest viszonylag hosszú idő. Másrészt biztos vagyok benne, hogy hazánkra értelmezve is igaz a divatos angol szlogen: az adat az új olaj. Olyan érték, ami jelentősen meghatározza majd a jövőt, és azt, hogy az üzlet hogyan működik. Eddig főként tartalmi és webes forgalmi vonatkozásban dolgoztam adattal, de azt gondolom, hogy az itt szerzett tapasztalataim más iparágakban is értelmezhetőek lesznek. Ezért kifejezetten célom volt, hogy szektoron kívül helyezkedjek el: egy banknak fogok dolgozni.

Mi lesz az új feladatod?

Eddig a felhasználókat az alapján elemeztem, hogy milyen tartalmakat és hogyan fogyasztanak az interneten. Mostantól az alapján igyekszem majd megérteni őket, hogy miként változik a bankszámlájuk.
    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Vatera vagy Teszvesz?

További villámkérdések  Szavazás állása

Berobban az SMO

Az Amerikai Marketing Szövetség kutatása alapján a tengerentúli nagyvállalatok jövőre már jelentősen növelik éves marketing-költségvetéseiket. A következő öt évben, a teljes évi büdzsék 17,7 százalékéig dagadhat a közösségi médiára fordított összegek aránya.

2011 az SMO éve lesz 2011 az SMO éve lesz

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés