Adattolvaj okostelefonok

Szerző: digibiz

Címkék: személyes adatok védelme

2010.
12.18.
13:19

0 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Amikor önfeledten játszunk az iPhone-unkon az Angry Birds játékkal, mi is dühös madarakká válnánk ha megtudnánk, hogy mi történik eközben személyes adatainkkal. Ez a kedves kis alkalmazás és társai cégek tucatjainak árulják el, hogy hol vagyunk, fiúk vagyunk-e vagy lányok, hány évesek vagyunk, megosztják velük eltárolt kapcsolatainkat, felhasználói neveinket sőt a jelszavainkat is. A Wall Street Journal (WSJ) 101 iPhone és Android alkalmazást vizsgált meg, és egy robbanásszerűen fejlődő, féllegális adatkereskedelmi iparágat talált.

Amikor elindítjuk a Pandora nevű praktikus kis webrádió alkalmazást az iPhone-unkon, nem csak mi várjuk izgatottan, hogy kedvenc előadónk számai elinduljanak. Az alkalmazás ugyanis nyolc hirdetési hálózatnak továbbítja a rólunk megismert adatokat. A szorgalmas kis szoftver egy-egy cégnek csak azokat az adatokat küldi el, amelyekre azok kíváncsiak, de az érdeklődés széleskörű, így megosztja velük a korunkat, a nemünket, a helyzetünket, és a telefon azonosítóját. Hasonlóan közlékeny a TextPlus4 nevű sms küldő program, de ha letöltjük azt a kis buta játékot, amelyben papírgombócokat hajigálunk a szemetesbe, öt hirdetési hálózat számára szolgáltatunk tudtunkon kívül adatokat, akik természetesen fizetnek a gyártónak az információkért. Egyes alkalmazások még a telefonszámunkat is kiszolgáltatják.


Mind az Apple mind pedig a Google képviselői azt állítják, hogy sok erőfeszítést tettek a felhasználók személyes adatainak védelmében, így a különböző információk hasznosítása is csak a userek beleegyezésével történhet.


A WSJ tesztje során kiderült, hogy ez egyszerűen nem igaz, egyes applikációk semmiféle engedélyt nem kérnek, másrészt nincs meg a leiratkozás lehetősége, azaz, ha úgy döntünk, hogy mégsem szeretnénk megosztani a hirdetőkkel személyes adatainkat, akkor utólag nincs lehetőségünk az információk kiszolgáltatásának letiltására.


A különböző alkalmazások gyártói egyrészt arra hivatkoznak, hogy az adatok egy részét  önkéntesen adják meg a felhasználók, és neveiket nem adják tovább, így az adatok a konkrét személyekkel nem köthetők össze. Más gyártók egyszerűen azt állították, hogy nem tudnak arról, hogy nekik előre el kellene árulniuk a felhasználóknak, hogy mit akarnak kezdeni az adataikkal, így aztán ritka az, amikor egy alkalmazás személyes adatvédelmi nyilatkozatban magyarázza el a usernek ki és mit fog tudni róla, ha adatszolgáltatási korlátozás nélkül tölti le az alkalmazást.


A legtöbbször megosztott információ a telefon egyedi azonosítója, amit Vishal Gurbuxani, a Mobclix társalapítója egyszerűen "supercookie"-nak nevezett, mert a felhasználó semmilyen módon nem korlátozhatja az adat kiadását, és nem törölheti, ha valahol felhasználásra került, azaz telefonunkat újra és újra felismeri majd az adott alkalmazás, és rajta keresztül a hirdetők mindig tudni fogják, hogy mikor mennyi ideig használtuk. A Mobclix kürülbelül 15 000 mobiltelefon használó adatait gyűjtötte össze, elkészítette a profiljaikat, és 150 szempont alapján tudja csoportosítani őket, és ezeket az adatokat mintegy 25 hirdetési hálózatnak értékesíti.


Az online hirdetési hálózatot üzemeltető Traffic Marketplace részéről Maggie O'Holleran úgy nyilatkozott, hogy bármikor képesek monitorozni az okostelefon használókat, látják, hogy mikor és mit töltünk le, vagy éppen milyen alkalmazást használunk, de az összesített adatok alapján az egyes felhasználók nem azonosíthatók.


A helyzet azért javulni látszik, a WSJ kérdéseire az Angry Birds mögött álló Rovio Mobile például közölte, hogy tulajdonképpen éppen dolgoznak a személyes adatok védelméről szóló nyilatkozaton, és egy tervezetet el is küldtek a lapnak.


Az Apple 2008 júliusában nyitotta meg az Apple Store-t, és jelenleg több mint 300 000 alkalmazás van a rendszerben. A BlackBerry gyártója, a Nokia és a Google is megnyitotta piactereit még ugyanebben az évben. A Gartner szerint 2010-ben az "app"-ok értékesítéséből származó bevétel körülbelül 6,5 milliárd dollár.


További nagy üzletet jelent az alkalmazásokon belüli hirdetés értékesítés, jóllehet a 23 milliárdos teljes online költésnek ez alig 5%-a, de robbanásszerűen fejlődő szegmensről van szó. A mobilhirdetésben érdekelt ügynökségek külön programokat kínálnak, amelyekkel a hirdetések automatikusan beépíthetők az alkalmazásokba. 


A vizsgált 101 alkalmazásból 38 szolgáltat adatot a Google csoport különböző cégeinek, ezzel a kutatás alapján elmondható, hogy messze a Google az adatok legnagyobb felhasználója. De az Apple is fokozottan érdeklődik a userek után, az Apple Store-ban található alkalmazásokból 51-et vizsgálva kiderült, hogy 18 az iPhone gyártójának is küld adatokat. Sőt az Apple a Ping nevű közösségi alkalmazásának elindítása óta már nem csak azt kínálja a hirdetőknek, hogy a felhasználó keresési szokásai és a tárolt zenék és videók alapján képes szegmentálni, de a felhasználó barátainak eltárolt fáljai alapján is. Az Apple nem kommentálta, hogy lenne összefüggés a személyes adatok feldolgozása és az egészen speciális szegmentáció között.


Ha az Apple marad az adatok felhasználási korlátainak lazább értelmezésénél, akkor az Steve Jobs álláspontjának változására utal, hiszen az Apple vezére egy júniusi konferencián még határozottan kiállt az agresszív adatgyűjtéssel szemben.



    
 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Netbook vagy Notebook?

További villámkérdések  Szavazás állása

Olajszennyezés és Google

Az emberiség történetének egyik legkomolyabb olajszennyezéssel járó természeti katasztrófájában érintett BP olajtársaság nem fukarkodik, a jelek szerint minden pénzt megér nekik, hogy valamelyest javíthassanak sérült reputációjukon. Ennek kapcsán felmerül a kérdés, milyen mértékben képesek a nagyvállalatok befolyásolni a neten terjedő híreket azzal, hogy felvásárolják a Google-nél a kontextusban érintett keresőszavakat.

Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa Keresőszó-vásárlással szépíthető a természeti katasztrófa

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés