A Groupon milliárdjait itthon is várják

Szerző: Devecsai János

Címkék: groupon; kupon | ipo

2011.
01.25.
19:12

2 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Hatalmas részvénykibocsátásra készül a közösségi vásárlás piacvezetője Groupon.com. A bevételét havonta mintegy 50 százalékkal növelő oldalnak pár hónap alatt világszerte 500 (!) klónja bukkant fel. Mindeközben nálunk is már legalább kilenc hasonló profilú oldal működik, amit a piac nagysága nem indokol, ezért a tulajdonosok vélhetően arra építenek, hogy a feltőkésített Groupon felvásárolja őket. Az árfolyamra azért nagy hatással lehet a kikosarazott Google saját kuponoldala.

"Kevesebb, mint 100% rá az esély" - reagált nemrég e körmönfont mondattal Andrew Mason, a Groupon vezérigazgatója a pletykákra, miszerint a céget még az idén bevezetik a tőzsdére. "Fontolgatjuk, ám ezen a ponton még többet szeretnénk megtudni a nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előnyeiről és a hátrányairól" - tette hozzá. A New York Times című napilap a céghez közeli forrásokra hivatkozva mindenesetre azt állítja, akár már idén tavasszal kiléphetnek a tőkepiacra, méghozzá olyan részvényárfolyamon, amely mintegy 15 milliárd dollárra (több mint 3000 milliárd forintra) árazza be a weboldal értékét. Ez két és félszerese a Google összesen 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatának, amelyet a Groupon tulajdonosa, a ThePoint, Inc. pár hete, tavaly december 3-án utasított vissza. (A Google 5,3 milliárd dollárt ajánlott és további 700 milliót úgynevezett earn-out, azaz cég jövőbeni teljesítményéhez kötött vételárprémium formájában.) A 2008-ban alapított vállalatért egyébként a Yahoo! Inc. tavaly októberben még "csupán" 3 milliárd dollárt ajánlott…


Jelenleg úgy néz ki, hogy a Groupon lesz az első az ismertebb az új generációs webes cégek között, amely - felismerve a kedvező tőkepiaci klímát és a témában kialakult hisztériát - gyorsan léphet az IPO ügyében. Mind a Facebook, mind a webes közösségi játékokat fejlesztő Zynga egyelőre távlati tervként kezeli csak az IPO ötletét. Az "elsőség" pedig a Groupon részvények iránti érdeklődést még jobban megdobhatja. A hatalmas tőkebevonással pedig akár hosszabb távon is bebetonozhatják piacvezető szerepüket a közösségi vásárlással foglalkozó oldalak között.


Mindez tökéletesen beleillene abba a képbe, amit a Forbes alakított ki a vállalatról, amikor a valaha létezett leggyorsabban növekvő cégnek nevezte. Bár a kereskedők és a vásárlók összeboronálása és a kedvezményes ajánlatok hirdetése nem az ő fejükből pattant ki. Korábban például az ár-összehasonlító oldalak is hasonlóval próbálkoztak, ám ezen a terepen a bő két éve Chicagóból indult - kezdetben csak félárú pizzákat kínáló - Groupon.com tudott először számottevő profitot is termelni.


Ehhez pedig egy sajátos üzleti modell kellett. A honlapjukra naponta kerül fel egy-egy termék vagy szolgáltatás, rendszerint igen nagy, 50% körüli árkedvezménnyel, melyet a Groupon értékesítői alkudnak ki. A meghirdetett akció 24 óráig tart, de csak akkor érvényes, ha kellően sok vevő jelentkezik rá. A kedvezmény elúszásától azonban ma már ritkán kell félni: a Groupon 35 országban érhető el, ráadásul minden nagyobb város lakóinak egyedi napi kínálat jár. Különösen az Egyesült Államokban. A legtöbb esetben pedig 10-20 jelentkező felett már él a kedvezmény, de nem ritkák az olyan wellness-szolgáltatások vagy újság-előfizetések sem, ahol mindössze öt vásárló kell az érvényességhez. Sikeres zárás esetén levonják az árat az érdeklődők bankszámlájáról, majd egy értesítést küldenek. Ezt kell a vevőknek kinyomtatni, hogy beválthassák a meghirdetett szolgáltatásra.


A Groupon a bevételeit pedig értelemszerűen nem a vásárlóktól, hanem az oldalon kereskedő cégektől szerzi meg. A forgalom pedig elképesztő léptékben nő. Egyes források szerint a cég havonta átlagosan 50%-al növekszik. Az utolsó negyedévben már 500 millió dolláros forgalmat produkáltak. Az év végén pedig új befektetők bevonásával 950 milliós tőkeemelést hajtottak végre.
Nem csoda ha sokan próbálják leutánozni a receptet. A világon közel 500 (!) Groupon-klón létezik. Ebből észak-amerikai székhellyel több mint 100 üzemel. Ám egyelőre csak a Living Social tudott mellettük labdába rúgni, melybe 175 millió dollárral az Amazon is beszállt. De mivel a Google-nak nem sikerült a felvásárlás, hamarosan ők is saját oldallal jelentkeznek Offers néven, melyre minden bizonnyal szintén érdemes lesz odafigyelni…


A hazai változatok

Magyarországon az elmúlt hónapokban ütötték fel a fejüket az első közösségi vásárlással foglalkozó oldalak. Mivel a kellően nagy és értékes kedvezményeket csak kiterjedt törzsvásárlói réteggel lehet elérni, ezért az elkövetkezendő időszak kulcsfontosságú. Most derülhet ki, hogy melyik lesz az a pár vagy épp azaz egyetlen oldal amelyik piacvezetővé tud válni, vagy eldől, hogy kit vásárol fel a feltőkésítsé után agresszív terjeszkedésbe kezdő Groupon.

Már kevesen emlékeznek, de 2002-ben az origo az Axio-val közösen indított egy Áreső elnevezésű szolgáltatást, amelynek a lényege az volt, hogy egy termékre minél több vásárló jelentkezik, annál olcsóbb lesz. A szolgáltatás 2003-ra elhalt. Bár a Groupon aligha ezt a példát vette alapul...

A cég jól bevált rendszerét mindenesetre úgy tűnik nálunk nem lehet egy az egyben átvenni. Ma már csak csak a NapiTipp ragaszkodik a 24 óráig élő ajánlatokhoz. Ám ez csak úgy tud majd hosszútávon is működni ha a potenciális vásárlók gyakran használják a webet és rendszeresen nyomon követik az új ajánlatokat. A többi hazai oldal azonban inkább az átlagos nethasználót igyekszik elérni, épp ezért az aktuális kedvezményekre több napon keresztül is lehet jelentkezni. Ilyen például a BPwow vagy a NapiTuti is, ahol többször is előfordul, hogy kitolják a 24 órás limitet.


Hasonlóan működik a Facebook lapján már több mint 20.000 rajongót magának tudó Bónusz Brigád is, melyen akár egyszerre több kedvezmény között is válogathatunk. A vevőkör itt mindenesetre viszonylag gyorsan növekszik. Míg pár hónapja maximum 2-300 vásárló jutott egy-egy hirdetésre addig az elmúlt időszakban a legkelendőbb ajánlatokra már 2000-2500 körüli vevőszám is össze tudott gyűlni. Mint a legtöbb magyar oldalnál itt is a különféle szolgáltatások, így az éttermi, a masszázs és a wellness kedvezmények vannak túlsúlyban. Bár a Bónusz Brigád jó esélyekkel indul az elsőségért vívott küzdelemben, ám a KuponVilág még komoly kihívója lehet. Az oldalt üzemeltető Kupon Világ Kft. ugyanis a Rebate Networks GmbH leányvállalata, melybe az anyacég két millió eurót invesztált azzal a céllal, hogy megszerezze a piacelsőséget. Az átlagban pár százas érdeklődőt gyűjtő oldalnak egy alkalommal, egy 90%-os mozijegy kedvezménnyel 8985 vásárlót sikerült szereznie.


Az előbbiektől kissé külön utakon jár a Veddvelem.hu. Ezen az oldalon ugyanis a kereskedők szabadon feltölthetik az ajánlataikat, de akár a vásárlók is indíthatnak egy-egy toborzást, ha egy adott terméket szeretnének olcsóbban megszerezni. Noha a Veddvelem.hu a versenytársaival ellentétben valóban a közösségi oldalak szabályai szerint működik, ráadásul jóval nagyobb interaktivitással, az oldalt böngészve mégis úgy tűnik, hogy ez a sajátos hozzáállás nem bizonyult hatékonynak. A cikk készülésekor az éppen aktív hatvan ajánlatból 35-re egyetlen vevő se érkezett, igaz azért hetente sok olyan toborzás akad, amely sikerrel zárul.


A hazai piacot mindenesetre alaposan felkavarhatja még a Groupon itthoni felbukkanása. Pedig az elmúlt évek webes tendenciáit figyelembe véve nyugodtan kijelenthető: ez már csak idő kérdése. Igaz a visszautasított Google bejelentette, hogy felépíti saját kedvezmény oldalát, ez megnehezítheti a tőzsdei megjelenést és a gyors terjeszkedést.

    
2 hozzászólás 

2011.
01.30.
20:23

Andiii
van egy tök jó oldal:
http://www.qponverzum.hu
iezen az összes közösségi vásárlási ajánlat fent van. én mindig ezt nézem, mindig friss és térkép is van rajta

2

2011.
01.26.
11:17

nemúj
indítsd te is ilyen oldalt! 400 dollárból meg van a bónusz brigád motorja is. Letölthető:)

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Videa vagy Indavideo?

További villámkérdések  Szavazás állása

A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre

Szabó Mártonnal, az iWiW alapítójával és korábbi vezetőjével csendes leköszönése alkalmából beszélgettünk. Távozásának egyszerű az oka: 8 év alatt elfáradt. Továbbra is segíti tanácsaival az Origo-t de most inkább pihen és utazik. Twitterezni valószínűleg nem fog, de a blogírást elképzelhetőnek tartja. Mint mondja, sosem volt még ennyire érdekes a social media világa, a fejekben viszont volna mit helyére tenni. Mi nagyon örülnénk, ha belefogna, mert Marcit jó hallgatni. Nehezen is tudtuk abbahagyni, így a vele készült interjút két részletben közöljük, rövidített videóanyaggal spékelve.

"A hazai netezők nem fogékonyak a webkettőre" - interjú Szabó Mártonnal, az iWiW korábbi vezetőjével 

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés