A Facebooknak a világ nem elég

Szerző: Váraljay Gábriel Forrás: varaljay.com

Címkék: közösségi oldal | Facebook

2010.
11.15.
08:53

1 hozzászólás

Betűméret csökkentés Betűméret növelés Küldés e-mailben Cikk nyomtatása

Alig pár napja jött ki a Facebookról szóló film, ahonnan (akinek még nem volt világos) most megtudhatta, hogy Zuckerberg bizony ötletet lopott és elkezdte azt a projektet, amit ma Facebookként ismerünk. A dolog ezzel rendben is lenne, de tényleg a szemünk előtt valósul meg az, amit 1 éve a jóslatok mondtak, mégpedig azt, hogy “A Facebook lesz maga az internet".

Az egy dolog, hogy az Alexa független statisztikai oldal szerint a Facebook jó ideje második (emlékezzünk vissza, hogy 2009 végén volt egy időszak amikor első is volt, hiszen karácsony környékén megnő a közösségi oldalak aktivitása is), de erről mindenki tudja, hogy relatív információ. A Google leegyszerűsítve egy keresőoldal, ahova az emberek céllal mennek és ha megvan amit akartak tovább is kattintanak. Szinte mindenki Google-t használ eltekintve a Yahoo, Bing és más keresők felhasználóitól, akik még mindig kis embercsoport által preferáltak. Szóval, a Google a keresők királya, ez nem vitás. A Facebook viszont nem csak percekről szól. Ha valaki belép a Facebookra ott több időt is eltölt, ellentétben a Google-vel, sőt vannak olyan “elvetemültek" is, akik kezdőoldalként állították be a Facebookot. ;-)

Hogy ez mind miért is fontos? Mert a Facebook előtti időkben, az átlag felhasználó nem nagyon tudott mit kezdeni az internettel. Az rendben is volt, hogy a betárcsázós időszakban még az idő is számított, de ezen kívül ott volt a betárcsázás utáni mit is tegyek kérdés? Ebben az időszakban emelkedtek fel olyan oldalak, mint az Internetto, az Origo, az Index később a startlap és hasonló oldalak. Most nem is internettörténelemmel szeretném rabolni az időt inkább rávilágítani arra, hogy mit is hozott a Facebook. A Facebook a maga üzenőfalával - hírfolyamával (sosem tudom hogy nevezzem) egy olyan médiaújságot hozott amelyet már nem vadidegenek szerkesztenek, hanem az ismerőseink. Itt ugyanis a privát információkon túl (“diszkóba megyek ki csatlakozik?") becsatolásra kerülnek a napi hírek is, természetesen az ismerőseink által szűrt kritériumok szerint. Ennek megvan a maga negatív és pozitív töltete is. Ez volt tehát a hírfolyam, mint fejlesztés.

Ami a továbbiakban következett az már egy kissé elgondolkodtató. Mark nem a saját ötletét valósította meg, de azt amiből az inspirációt kapta tökélyre fejlesztette. Ez annyira működött, hogy az a tény, hogy az iWiW volt előbb nem más, mint egy néma sikoly a világmindenségbe. Nem számít ki volt az első, hanem csak az számít, aki jól csinálta és osztotta az igét és beterítette a hírrel az egész bolygót. Nos fészbúkéknak ez sikerült. De nem véletlenül. A Zucked szó definíciójába most nem mennék bele, erről már többen is írtak. Az egész lényege csak annyi, hogy a Facebook lemásolja és tökéletesíti azokat a szolgáltatásokat, amelyek sikeresek és holnaptól ezt állítólag komolyan kell vennünk, mert nyilvános verseny indul a Google-vel.

Visszatérve a Zuckedre, érdemes megemlíteni, hogy a Youtube után a Facebook videómegosztó portállá is előlépett. Videóink megosztásáról, feltöltéséről ismerőseink is értesülnek sokkal nagyobb hatékonysággal, mintha ugyanezt a Youtube-on tennénk (hiszen nem minden ismerősünk van feliratkozva a Youtube csatornánkra, sőt azt sem tudják mi az a feliratkozás).

A következő érdekes Zucked lépés talán a Facebook Places. Egyértelműen a Facebook is észrevette, hogy nagy potenciál van a geolokációs marketingben, amelynek jeles képviselői a Foursquare és a Gowalla. Ami nem jött be a Google-nek a Latitude-al, az be fog jönni a Facebooknak a Places-el. Miért? Egyértelmű: nagy számok törvénye. Több mint fél milliárd emberből tömegek lesznek majd, akik azt sem tudják mi fán terem a Foursquare és miért jó bejelentkezni egy sörözőbe, de majd a Facebook “segít" ebben.

A másik ilyen nagy stratégiai lépésnek a Facebook Live szolgáltatást nevezném, amely egyértelmű hadüzenet a Ustream szolgáltatásnak. Nem kell nagy speciális tudás és az élő videóközvetítéseinket nézi minden ismerősünk, amely még rögzítésre is kerül.

És el ne feledkezzünk a Docs.com -ról, amely a Microsoft (ne feledjük, hogy a Microsoftnak nem is kevés Facebook részvénye van) iroda csomagjának egyfajta felhőben tárolt klónja és egyben a Facebook mashupja is. A csapatmunka ezekben a dokumentumokkal jóval szervezettebb és logikusan rendezettebb is, hiszen a dokumentumok együtt dolgoznak a Facebook csoportok jogosultságaival. Az integráció egyre tökéletesebb lesz és a folyamatosan fejlesztésekkel nem lesz konkurenciája.

És itt jön a képbe az uralkodó Google, akinek ingyenes szolgáltatásait aki tudja ki is használja. Az igazat megvallva személyesen is megéltem már, hogy annyira nem volt egyszerű elmagyarázni egy hotmail, freemail, stb. tagnak, hogy miért is jó neki ha GMailre vált. A legnagyobb indokot a Google Dokumentumok, a Youtube hozzáférés és egyéb ínyencséget jelentették.

A Facebook a pletykák szerint holnap meglépi azt, ami az egyik legnagyobb és legerősebb Zucked akció lesz napjaink internettörténetében. Ez pedig a Facebook e-mail. Vicces de Sheryl Sandberg nemrég még az e-mail halálát jósolta, de Markék rájöhettek valamire. Ez pedig a teljes elköteleződés. Ez ugyanis a Google stratégiája is, azaz annyi szolgáltatást adni a felhasználóknak, amennyit csak lehet. Így lehet őket megtartani. A teljes palettát a Facebook is kínálja és most már tényleg lassan csak az e-mail hiányzott.

A kérdés az, hogy ki az aki most feladná a GMail címét és minden szolgáltatását a Facebook cuccaiért? A GMailes tábor nagy része nemmel válaszolna, de ez a megközelítés eleve hülyeség is. Ide most elférne egy szavazás, de most ezt kihagynám és inkább adok egy tippet. Ha a Facebook meglépi ezt a dolgot, rohanj és foglald le az e-mail címed. Ne foglalkozz azzal, hogy mit érzel most, hogy utálod a céget, vagy nem lesz szükséged még egy e-mail címre. Foglald le a neved, pláne ha Szabó Jánosnak hívnak (PaDöDö után szabadon). Ahogy lefoglaltad a Facebook neved, ugyanígy tedd meg ezt a Facebook mail fiókkal is és irányítsd azt a jelenlegi e-mail címedre.

A Google nagy birodalma tehát veszélyben van és lehet úgy fog járni, mint Egyiptom, Görögország vagy Róma… mindig jön egy másik, aki a gyengeségeiből előnyt kovácsol. A Google természetesen nem hagyja magát, hiszen minden dolgozójának extra prémiumot ad (a Facebook több, mint 10%-a már így is ex Google alkalmazott), már letiltotta a Facebook - GMail csatlakozását is (közvetlenül nem tudjuk lekérdezni mely ismerőseink nem kapcsolódtak még hozzánk a címlistánkból).

Érdemes nyitott szemekkel figyelni ezt a harcot, mert itt kérem szépen cyber történelem zajlik. A Facebooknak a világ nem elég...

A bejegyzés írója Váraljay Gabriel, a varaljay.com szerzője.
    
1 hozzászólás 

2010.
11.15.
09:22

Lyrics
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

1

 HOZZÁSZÓLOK

Ossza meg véleményét a cikkel kapcsolatban!


Név:

E-mail: (Nem jelenítjük meg)

Milyen nap van ma? (pl. hétfő)

 

Legolvasottabb

Legfrissebb

Hírlevélre feliratkozás

Open Office vagy Ms Office?

További villámkérdések  Szavazás állása

Nagyító alatt a televíziós weboldalak

A hazai tévés weboldalak piacán a kereskedelmi tévék a tartalomszolgáltatás terén még gyerekcipőben járnak, de a közösségi megoldásokban rejlő lehetőségeket egyre inkább igyekeznek kihasználni. Az MTV.hu mindkét fronton jó példát állít, közösségi szinten a dél-afrikai vébével vettek friss lendületet. Üde színfolt az Origo két új tévés weboldala is.

Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend Hazai tv-k weboldalai - messze még a trend

Kövessen bennünket Kövessen bennünket facebook-on! Kövessen bennünket twitter-en! Kövesse RSS csatornánkat!

Hirdetés

Vállalkozói negyed
Friss hírek, információk, naprakész tudás, főleg vállalkozóknak

NewsAgent

Szavazás

Volt már problémája interneten vásárolt termékkel?

Szavazás állása  Szavazás állása

Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés